Fiksuja rahansäästövinkkejä reissulle
Mitä valmisteluja olet tehnyt, kun lähdet perheen kanssa matkalle? Otan yleensä mukaan pestyjä margariinirasioita kansineen ja hedelmäveitsen. Sitten voin reissulla tehdä purkkeihin valmiita juurespaloja tai hedelmäeväitä pestynä ja paloiteltuna. Purkit voi heittää pois käytön jälkeen. Ei tarvitse ostaa välipaloiksi kaupasta valmiiksi pilkottuja napostelupaloja, jos retkikohteessa ei voi pestä hedelmiä yms.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Kun reissattiin Balilla, kaikki hotellit oli niitä huonoimpia majoituksia. Homestayt oli paljon parempia, edullisempia ja aamiainen loistava. Toisaalta, ei reissattu lasten kanssa.
Siinä saa jo piheillä että ottaa Balilla halvimmat hotellit. Me oltiin. 4,5 viikkoa reissussa ja majoitukset oli alle 500€/naama vaikka majoituttiin esimerkiksi 4 tähden hotelleissa. Kun osaa etsiä löytää todellisia helmiä. Homestayssa ei toki mitään vikaa, mutta itse luotan enemmän hotelleihin. Pakko kuitenkin sanoa että kotiruoka Balilla voi olla todella hyvää, parhaan aterian koko lomalla söin Ubudissa pyöräretken oppaan kotona hänen vaimonsa valmistamana.
Vierailija kirjoitti:
Mä en rupee eväitä vääntämään lomalla. Mieluummin sitten pysyn loman kotona tai maksan 6€ huvipuiston sämpylästä mutta itse en mitään väsää tai kanniskele mukana.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, ettei reissuun kannata lähteä säästämään. Kannattaa säästää etukäteen ( jos ylipäätään tarvitsee säästää), jotta voi sitten reissussa tehdä mitä mielii.
Sitähän tässä kysyttiin 😁
Ok, väännetään rautalankaa: laita joka tilistä sivuun matkarahastoon niin paljon rahaa, ettei tarvitse kuljetella tyhjiä margariinirasioista rahansäästömielessä reissuun.
Mä en olisi opiskelijana voinut tehdä matkoja ollenkaan, jos tavoite olisi ollut, että missään ei köyhäillä.
En tajua, miksi pitää tulla tähän ketjuun toitottamaan tällaista asiaa. Ihmisillä voi olla erilaisia elämäntilanteita ja halu matkustaa, vaikka joutuisikin reissussa vähän köyhäilemään.
Opiskelijabudjetti on ihan eri asia kuin mitä ap tarkoitti. Halvalla pääsee erinomaisesti reissuun ja voi nauttia. Mun tytär teki kaverien kanssa skootterimatkan halki Vietnamin, Kambodzan ja Laosin ja ruokiin meni n 3€ päivässä. Ravitseva paikallinen ateria maksoi euron. Majoitus 5-10€ per nuppi samassa huoneessa. Samanlainen reissu Balille, olisikohan kuukauden reissuun mennyt hilkun yli 1000€ lentoineen. Tuskin perhematkailija majoittuisi samoin mutta suosittelen kyllä noita paikallisten ruokia, paljon parempaa kuin hotellien buffat! Silti en usko että hän hetkeäkään murehti majoitukset tms tasoa, välillä tietty iguaani, 10 kissaa tai apina saattoi häiritä yöunta;D Kokemus sekin.
12
12
Vierailija kirjoitti:
Majoituksesta säästää jo ison osan. Hotellien sijaan airbnb tai hostelli. Airbnb:ssä on sekin etu, että saa hyvältä houstilta paikallisia menovinkkejä. Halvimmat järkevimmät lennot, ei ehkä pitkiä odotteluja kentällä (välilaskujen aikana siis), koska kentällä tulee sorruttua ja ostettua ylikallista ruokaa ja juomaa. Ravintoloissa syödään, sillä siinä menee ihan älyttömästi aikaa hukkaan, että käy ensin kaupassa, laittaa ruokaa, tiskaa ja siivoo ja vasta sitten ehkä pääsisi suhaamaan sinne jonnekin, missä ei ole koskaan ennen käynyt. Koska uudessa kaupungissa matkustamiseenkin ja paikkojen etsimiseen menee yllättävän pitkä aika. Jos siis haluaa nähdä muutakin, kuin rannan.
Mutta ymmärrän rasiat ja omat eväät, jos on opiskelija eikä saa palkkatuloja mistään. Minä opiskelen, mutta teen töitä koulun ohessa ja köyhäilen Suomessa. En osta vaatteita enkä käy kampaajalla, pyrin syömään useinmiten vaan koulussa jättisatsin ja sulattelen sitä loppupäivän :D. Ei käydä leffoissa, vaan pönötetään kotona netflixin ääressä. Olen ihan kohta lähdössä taas oikein pitkälle reissulle.
Olin opiskelijavaihdossa Ranskassa ja kun 2 viikon pääsiäisloma lähestyi päätin että voin köyhällä kotona Pariisissa tai vaihtoehtoisesti ulkomailla. Ryanairilla halvat lennot sitten Italiaan ja sitten kaveria moikkaamaan britteihin hyvin hyvin pienellä budjetilla. Italia on hyvä paikka köyhäillä, ruoka ja viini on todella halpaa, hostellit pääasiassa siistejä ja halpoja, toimiva julkinen liikenne ja toisaalta kävelleen pääsee myös joka paikkaan ja lisäksi paljon ilmaisia nähtävyyksiä. En kokenut missaavani mitään kun söin espanjalaisilla portailla halvalla kaupasta ostettua tuoretta mozzarellaa, tomaattia, basilikaa ja pestoa ciabattan välissä, tosin ei olisi tullut mieleenkään alkaa roudata Pariisista ruokaa mukanani.
Nykyään ruoka on minulle itsessään jo yksi loman parhaita asioita, joten käyn paljon enemmän ravintoloissa ja kahviloissa ja nautiskelen katuruoallakin. Tosin enää ei tarvitse pihistellä niinkuin opiskelijana.
Vierailija kirjoitti:
Varaan all inclusive-loman ja koko perhe nauttii lomasta kun kenenkään ei tarvitse kokkailla eikä kolistella tyhjiä margariinirasioita. Syödään ja juodaan mitä kukin haluaa. Välipalat ja jätskit samaan pakettiin. Lomalla ei kannata alkaa rahasta säästämään. Säästämme arjessa lopetimme molemmat tupakan polttamisen ja emme käytä alkoholia lainkaan. 2 lomamatkaa tänä vuonna jo tehty ja varattuna viikon all-inclusive lomat kesälomalle syyslomaviikolle ja jouluksi. Näin meillä lomailee äiti isi ja teinipoika 16v.
Mulla on 2 syytä miksi en halua AI lomaa. En vietä aikaani hotellilla (no, en ollenkaan hotellilla vaan vuokratalossa) ja toisaalta tuo on tosi epäekologista matkailua. Paikallinen väestö ei hyöty yhtään vaan rahat menee hotelliketjun omistajalle joka saattaa olla vaikka joku amerikkalainen miljardööri.
Shampoo maksaa marketissa häviävän vähän, mutta voihan sen vapaasti mukaankin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en rupee eväitä vääntämään lomalla. Mieluummin sitten pysyn loman kotona tai maksan 6€ huvipuiston sämpylästä mutta itse en mitään väsää tai kanniskele mukana.
Miksi?
En ole tuo kirjoittaja, mutta itsekään en harrasta evässämpylöitä koska se vaatisi kylmälaukun enkä jaksa kanniskella sellaista. Tämän lisäksi pitäisi olla sellainen hotelli missä on jääkaappi ja keittiövälineet jne. Ostan mieluummin kaupasta/leipomosta evästä kuin alan vääntämän mitään evästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaan all inclusive-loman ja koko perhe nauttii lomasta kun kenenkään ei tarvitse kokkailla eikä kolistella tyhjiä margariinirasioita. Syödään ja juodaan mitä kukin haluaa. Välipalat ja jätskit samaan pakettiin. Lomalla ei kannata alkaa rahasta säästämään. Säästämme arjessa lopetimme molemmat tupakan polttamisen ja emme käytä alkoholia lainkaan. 2 lomamatkaa tänä vuonna jo tehty ja varattuna viikon all-inclusive lomat kesälomalle syyslomaviikolle ja jouluksi. Näin meillä lomailee äiti isi ja teinipoika 16v.
Mulla on 2 syytä miksi en halua AI lomaa. En vietä aikaani hotellilla (no, en ollenkaan hotellilla vaan vuokratalossa) ja toisaalta tuo on tosi epäekologista matkailua. Paikallinen väestö ei hyöty yhtään vaan rahat menee hotelliketjun omistajalle joka saattaa olla vaikka joku amerikkalainen miljardööri.
Ai amerikkalaiset miljardööritkö siellä on myös töissä? Ja toiseksi jokainen all inclusive hotelli ei ole ketju, eikä ainakaan välttämättä ulkomainen. Se hotelliketju työllistää useamman paikallisen kuin esim. home b&on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuäidin ja pienten lasten reissatessa ei ne ravintolaillalliset pidemmän kaavan mukaan ole ihan niin kovassa huudossa kuin pariskuntien tai aikuisten reissuilla.
Tää on muuten totta. Pikkulasten kanssa lomalla ravintoloissa ja kahviloissa välillä kaikkea muuta kuin rentouttavaa lomaa. Silloin on usein rentouttavampaa, että voi kokkailla ruokia omassa rauhassa tai on repussa välipalat mukana.
Voi olla ihanaa päästä syömään ulos ja käydä kahviloissa, jos se ei ole arkea. Mutta jos on töissä sellaisessa paikassa, että käy lounastamassa kaupungilla päivittäin, ei ulos syömään pääseminen lomalla ole kummoinen juttu. Silloin voi olla jopa kiva kulkea välillä eväiden kanssa.
Näissä vastauksissa unohdetaan, että eri ihmiset ja eri elämäntilanteissa nauttivat eri asioista ja ovat valmiita maksamaan tai säästämään eri jutuista. Se mikä minulle tuntuu lomalta, ei välttämättä tunnu siltä sinulle ja päinvastoin.
Meillä lapset on olleet 3kk ikäisestä mukana matkoilla ja ravintoloissa. Koskaan eivät ole riehuneet tai aiheuttaneet häiriötä ruokapaikoissa (ei missään mäkkäreissä vaan hyvätasoisissa "oikeissa" ravintoloissa"). Kun opetetaan pienestä pitäen niin helpottaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ainoat kerrat kun meillä on ollut eväitä mukana oli ne n 10 automatkaa Euroopan halki. Yleensä silloinkin pysähdyttiin kahville ja lounaalle mutta joku banaani tms hedelmä saattoi olla pienintä varten repussa. Ja kerran lähdimme serkkuni luota Sveitsistä ja hän tyhjensi jääkaapin meidän mukaan. Ihan hyvä sillä majapaikan löytäminen kesti silläkertaa hieman kauemmin ja söimme pikkutien taukopaikalla:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuäidin ja pienten lasten reissatessa ei ne ravintolaillalliset pidemmän kaavan mukaan ole ihan niin kovassa huudossa kuin pariskuntien tai aikuisten reissuilla.
Tää on muuten totta. Pikkulasten kanssa lomalla ravintoloissa ja kahviloissa välillä kaikkea muuta kuin rentouttavaa lomaa. Silloin on usein rentouttavampaa, että voi kokkailla ruokia omassa rauhassa tai on repussa välipalat mukana.
Voi olla ihanaa päästä syömään ulos ja käydä kahviloissa, jos se ei ole arkea. Mutta jos on töissä sellaisessa paikassa, että käy lounastamassa kaupungilla päivittäin, ei ulos syömään pääseminen lomalla ole kummoinen juttu. Silloin voi olla jopa kiva kulkea välillä eväiden kanssa.
Näissä vastauksissa unohdetaan, että eri ihmiset ja eri elämäntilanteissa nauttivat eri asioista ja ovat valmiita maksamaan tai säästämään eri jutuista. Se mikä minulle tuntuu lomalta, ei välttämättä tunnu siltä sinulle ja päinvastoin.
Meillä lapset on olleet 3kk ikäisestä mukana matkoilla ja ravintoloissa. Koskaan eivät ole riehuneet tai aiheuttaneet häiriötä ruokapaikoissa (ei missään mäkkäreissä vaan hyvätasoisissa "oikeissa" ravintoloissa"). Kun opetetaan pienestä pitäen niin helpottaa paljon.
Helpottaa toki, mutta ei se, että lapset ei riehu tee vielä siitä ainakaan minulle niin suurta elämystä, että siitä viitsisi maksaa lomalla kalliisti monta kertaa kertaa päivässä ja viikon putkeen. Tietenkin jos tykkää syödä lasten kanssa kolme kertaa päivässä paremmissa ravintoloissa vähintään parin kolmen ruokalajin aterian, niin silloinhan siitä kannattaa maksaa.
Itselle tuo ei niin suurta viihdettä ole, että sitä tulisi lomalla tehtyä montaa kertaa, joten muut arkisemmat ja pikaisemmat ruokailut voin aivan hyvin korvata omilla kokkauksilla tai eväillä.
Silloin kun oli lasten kanssa kotona, oli lomaa itsessään jo se, ettei tarvinnut tehdä ruokaa. Siihen iloon kelpasi kaikki hotellin alkaen aamupalasta, päätyen McDonaldsiin, lentokoneen ruokaan, mutta nyt kun arki on sitä, että suurin osa aterioista on jonkun muun kuin itsensä kokkaamia, ei saa hirveästi pelkästään siitä muualla kuin itse tekemänsä ruoan syömisestä, ei siitä saa samalla tavalla rahalleen vastinetta. Ja suurempaa iloa saattaa saada siitä, että syö kaupasta haettuja sämpylöitä löhöillen hotellin sängyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa toki, mutta ei se, että lapset ei riehu tee vielä siitä ainakaan minulle niin suurta elämystä, että siitä viitsisi maksaa lomalla kalliisti monta kertaa kertaa päivässä ja viikon putkeen. Tietenkin jos tykkää syödä lasten kanssa kolme kertaa päivässä paremmissa ravintoloissa vähintään parin kolmen ruokalajin aterian, niin silloinhan siitä kannattaa maksaa.
Itselle tuo ei niin suurta viihdettä ole, että sitä tulisi lomalla tehtyä montaa kertaa, joten muut arkisemmat ja pikaisemmat ruokailut voin aivan hyvin korvata omilla kokkauksilla tai eväillä.
Silloin kun oli lasten kanssa kotona, oli lomaa itsessään jo se, ettei tarvinnut tehdä ruokaa. Siihen iloon kelpasi kaikki hotellin alkaen aamupalasta, päätyen McDonaldsiin, lentokoneen ruokaan, mutta nyt kun arki on sitä, että suurin osa aterioista on jonkun muun kuin itsensä kokkaamia, ei saa hirveästi pelkästään siitä muualla kuin itse tekemänsä ruoan syömisestä, ei siitä saa samalla tavalla rahalleen vastinetta. Ja suurempaa iloa saattaa saada siitä, että syö kaupasta haettuja sämpylöitä löhöillen hotellin sängyllä.
No joo, meille (koko perheelle) hyvä ruoka taas on niin suuri elämys ettei siitä tingitä edes lomilla. Mikään sämpylä ei kyllä uppoaisi meille hotellihuoneessa mitenkään! Pitäisi olla joku hätätilanne että tuo kelpaisi kenellekään.
Kuopus ei esim ollut moksiskaan kun ajoimme 80 kilometriä yhden ruokapaikan takia. Pienessä ihanassa huippuravintolassa oli 3 erilaista 3 ruokalajin menua ja lapsi pyysi että otetaan kaikki erilaiset että hän saa maistaa kaikkea. Oliskohan ollut 7v? Hän on ollut 15 elinvuotensa aikana n 20 matkalla käymättä kertaakaan mäkkärissä maailmalla.
Syömme vuokrataloissamme vain aamiaisen jonka teemme itse, muut ateriat ravintoloissa. Kukin tyylillään.
Hienoin rahansäästövinkki on se, että mennään kerrankin siellä lomamatkalla hienoon ravintolaan. Mutta sen sijaan että nautittaisiin ruuista, alkaa perheenpää marista miten on kaikki niin kallista ja voi voi. Siinä yritetään sitten päästä mahdollisimmn halvalla. Ei tilata sitä mitä halutaan vaan juuri se "poistetut perunat" -annos. Sitten kaikki nälkäisinä ja ikävällä päällä palataan hotellille syömään kuivettuneita evässämpylöitä.
Vierailija kirjoitti:
Shampoo maksaa marketissa häviävän vähän, mutta voihan sen vapaasti mukaankin ottaa.
Minä ainakin otan shampoon mukaan. Tiedän että on varmasti hyvää ja hiuksilleni sopivaa. Ei tarvitse paikan päällä lähteä etsimään sitten shampoota. Kaikkialla ei myöskään ole kovin kummoiset valikoimat ja ulkomaiset merkkishampoot on usein paljon kalliimpia kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin otan shampoon mukaan. Tiedän että on varmasti hyvää ja hiuksilleni sopivaa. Ei tarvitse paikan päällä lähteä etsimään sitten shampoota. Kaikkialla ei myöskään ole kovin kummoiset valikoimat ja ulkomaiset merkkishampoot on usein paljon kalliimpia kuin Suomessa.
Riippuu paljon siitä, mihin matkustaa ja minkälaiselle lomalle (eli viitsiikö ensimmäiseksi hakea sopivaa kauppaa...), mutta jos matkustan esim. Saksaan, tarkistan ennen reissua, onko majapaikkani lähellä Rossman tai DM. Sieltä sitten haen tarvittavat pesuaineet ja voiteet, dödön ym. Huomattavasti edullisempaa kuin Suomessa, miksi kantaisin täältä kalliita tuotteita.
Pätee moneen muuhunkin maahan, kaupan nimi vaan vaihtuu:)
Me suosimme nykyisin kotimaan lomailua. Tuntuu ekologisemmalta ym.
Mutta aiemmin olemme Euroopan lisäksi matkailleet juuri köyhäillen kaukomailla. Ihan kaikesta ei tarvitse säästää ja on meillä ollut onneakin matkassa, kun mitään ei ole käynyt. Mutta niin vain olen varannut esimerkiksi hotellia, hostellia ja jurttamajoitustakin jonkun sivuston chat-palvelusta aikana, jolloin monet ihmiset ei edes käyttäneet nettiä (joo, terveisiä kivikaudelta). Kaksivuotiaan lapsen kanssa saavuttiin junalla Pekingiin ja mietittiin, noinkohan on hotelli päärautatieaseman välittömässä läheisyydessä. Ja olihan se. Hyvät muistot ja mahdolliset pienet vastoinkäymiset on unohtuneet. Ilman köyhäilyä matka ei olisi ollut meille mahdollinen. Mutta oli se köyhäily hauskaakin!
Itse olen kuljettanut lasten valmisruokapurkkeja Aasian reissulle. Menimme junalla Siperian läpi. Lapsi ei ollut kipeänä koko reissun aikana.
Ei syönyt kaikkea, ja annoimme loput purkit jollekin kerjäläislapselle. Matkastamme on vuosia aikaa. Toivon, että tuo kerjäläislapsi olisi edelleen hengissä ja hänellä olisi nykyään paremmat elinolosuhteet. Liityin Unicef-lahjoittajaksi tuon reissun jälkeen.
Kiva juoda matkalla samaa kahvia kuin Suomessa...