Fiksuja rahansäästövinkkejä reissulle
Mitä valmisteluja olet tehnyt, kun lähdet perheen kanssa matkalle? Otan yleensä mukaan pestyjä margariinirasioita kansineen ja hedelmäveitsen. Sitten voin reissulla tehdä purkkeihin valmiita juurespaloja tai hedelmäeväitä pestynä ja paloiteltuna. Purkit voi heittää pois käytön jälkeen. Ei tarvitse ostaa välipaloiksi kaupasta valmiiksi pilkottuja napostelupaloja, jos retkikohteessa ei voi pestä hedelmiä yms.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuäidin ja pienten lasten reissatessa ei ne ravintolaillalliset pidemmän kaavan mukaan ole ihan niin kovassa huudossa kuin pariskuntien tai aikuisten reissuilla.
Tää on muuten totta. Pikkulasten kanssa lomalla ravintoloissa ja kahviloissa välillä kaikkea muuta kuin rentouttavaa lomaa. Silloin on usein rentouttavampaa, että voi kokkailla ruokia omassa rauhassa tai on repussa välipalat mukana.
Voi olla ihanaa päästä syömään ulos ja käydä kahviloissa, jos se ei ole arkea. Mutta jos on töissä sellaisessa paikassa, että käy lounastamassa kaupungilla päivittäin, ei ulos syömään pääseminen lomalla ole kummoinen juttu. Silloin voi olla jopa kiva kulkea välillä eväiden kanssa.
Näissä vastauksissa unohdetaan, että eri ihmiset ja eri elämäntilanteissa nauttivat eri asioista ja ovat valmiita maksamaan tai säästämään eri jutuista. Se mikä minulle tuntuu lomalta, ei välttämättä tunnu siltä sinulle ja päinvastoin.
Mun on kyllä vähän vaikea ymmärtää tuota joidenkin periaatetta että lomalla pitää koko ajan elää herroiksi ja kuluttaa miettimättä yhtään mikä on järkevää. Siis onhan se varmasti vaihtelua kotiarkeen ja rentouttavaa, mutta monelle tavalliselle asuntolainojaan ym. maksavalle lapsiperheelle on kyllä iso merkitys sillä kuluuko lomalla vaikka 400 euroa enemmän vai vähemmän.
Esimerkiksi meidän perhe rakastaa lämpöä, kirkkaissa lämpimissä vesissä uimista ja sukeltelua jne. Päästään nauttimaan näistä Välimerellä joka kesäkaudella, koska tehdään matkat edullisella budjetilla. Otetaan pieni ja vaatimaton hotelli (esim Kreikassa ne onkin meidän kokemuksen mukaan usein parhaita ja tunnelmallisimpia), ostetaan aamupalatarpeet huoneistolle. Kuumassa lounaaksi riittää aikuisille usein joku tiropita tms ja kun lapset kaipaa lounasaikaankin lämmintä ruokaa niin monesti ollaan heille viety Suomesta mukaan muutama Pastaria-tai nuudelipussi (on ne Prismassa usein halvempiakin kuin turistikohdemarketeissa, plus tuttua makua varmasti saatavilla). Vietetään hotellilla siestaa ja syödään tuo lounas samalla, omalla parvekkeella istuen ihan viihtyisää ja todella paljon halvempaa kuin nelihenkisen perheen lounas ravintolassa. Iltaisin sitten syödään ravintolassa ja nautitaan tunnelmasta, mutta ilta tai pari viikosta kuitataan usein pitagyroksilla, grillatuilla maissintähkillä tm. halvalla katuruoalla. Limuja juodaan enemmän huoneistolla (jääpalapusseja mukaan) kuin allasbaarissa, rannalle just noita yön yli pakastettuja juomia ja pestyjä/paloiteltuja hedelmiä mukaan. Tosin olen suosinut minigrip-pusseja margariinirasioiden sijaan.
En kannata älytöntä kärvistelyä mutta järkevällä kustannuksien miettimisellä reissuun voi päästä useammin kuin menköön mitä menee - mentaliteetilla.
Vierailija kirjoitti:
En kannata älytöntä kärvistelyä mutta järkevällä kustannuksien miettimisellä reissuun voi päästä useammin kuin menköön mitä menee - mentaliteetilla.
Näin me on opetettu lapselle. Kesää suunnitellessa on kerrottu lapselle, että voidaan käydä Särkänniemessä kerran pari kesässä ja ostaa jätskit, hattarat ja syödä ja ehkä maksaa onginnastakin. Tai sitten voidaan ottaa eväät, oma vesipullo ja jättää onginnat ja krääsät väliin ja ostaa kausikortti ja käydä kesän aikana niin monta kertaa kuin haluaa. (Asumme siis melko lähellä, joten pääsemme bussilla.) Arvatkaa kumman lapsi valitsi.
Mä en rupee eväitä vääntämään lomalla. Mieluummin sitten pysyn loman kotona tai maksan 6€ huvipuiston sämpylästä mutta itse en mitään väsää tai kanniskele mukana.
Majoituksesta säästää jo ison osan. Hotellien sijaan airbnb tai hostelli. Airbnb:ssä on sekin etu, että saa hyvältä houstilta paikallisia menovinkkejä. Halvimmat järkevimmät lennot, ei ehkä pitkiä odotteluja kentällä (välilaskujen aikana siis), koska kentällä tulee sorruttua ja ostettua ylikallista ruokaa ja juomaa. Ravintoloissa syödään, sillä siinä menee ihan älyttömästi aikaa hukkaan, että käy ensin kaupassa, laittaa ruokaa, tiskaa ja siivoo ja vasta sitten ehkä pääsisi suhaamaan sinne jonnekin, missä ei ole koskaan ennen käynyt. Koska uudessa kaupungissa matkustamiseenkin ja paikkojen etsimiseen menee yllättävän pitkä aika. Jos siis haluaa nähdä muutakin, kuin rannan.
Mutta ymmärrän rasiat ja omat eväät, jos on opiskelija eikä saa palkkatuloja mistään. Minä opiskelen, mutta teen töitä koulun ohessa ja köyhäilen Suomessa. En osta vaatteita enkä käy kampaajalla, pyrin syömään useinmiten vaan koulussa jättisatsin ja sulattelen sitä loppupäivän :D. Ei käydä leffoissa, vaan pönötetään kotona netflixin ääressä. Olen ihan kohta lähdössä taas oikein pitkälle reissulle.
Älä ota hotellia. Säästät! Sekä kun varpaanvälisi alkavat haisemaan, niin mene johonkin hienoon ravintolaan. Kun suosittelevat poistumista, niin kysy mitä maksavat jos suostut poistumaan. Voit siis jopa tienata lomalla!
Sinkkumies
Siinä on iso ero matkustaako yksin vai perheenä. 6 €:n sämpylä on vain 6 €, jos matkustaa yksin. Mutta vaikka viisihenkisellä perheellä se onkin 5 x 6 € = 30 €. Niin ja joku 4 €:n vesi- tai limsapullo sämpylä kaveriksi. Siinä on äkkiä viisikymppiä kulunut välipalaan.
Aikuinen pärjää pidempään syömättä voi syödä vaikka kunnon aamupalan, kahvit päivällä ja illalla kunnon päivällisen. Pikkulasten kanssa taas pitää olla syömässä jatkuvasti, joten äkkiä niitä aterioita ja naposteltavia pitää olla ostamassa monta kertaa päivässä. Teini puolestaan ei sämpylällä kauaa pärjää, vaan saattaa vetää välipalaksi yksin sen viisi sämpylää.
Eli kevyeenkin ulkonasyömiseen voi saada perheellä kulumaan päivässä helposti satasen ja päivässä jopa useamman, jos ei yhtään mieti milloin, missä ja miten syö.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ymmärrän rasiat ja omat eväät, jos on opiskelija eikä saa palkkatuloja mistään. Minä opiskelen, mutta teen töitä koulun ohessa ja köyhäilen Suomessa. En osta vaatteita enkä käy kampaajalla, pyrin syömään useinmiten vaan koulussa jättisatsin ja sulattelen sitä loppupäivän :D. Ei käydä leffoissa, vaan pönötetään kotona netflixin ääressä.
Kukaan ei kysynyt mitä teet.
Vierailija kirjoitti:
Mä en rupee eväitä vääntämään lomalla. Mieluummin sitten pysyn loman kotona tai maksan 6€ huvipuiston sämpylästä mutta itse en mitään väsää tai kanniskele mukana.
Samaa mieltä. Voi tehdä, jos itse haluaa. Esim. itse olen kokannut tyttöystävälleni etelänlomalla, mutta omasta tahdostani. Pakosta en lähtisi koskaan lomalle tekemään mitään töitä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän kyttäämällä lentojen hintoja. En yövy hotelleissa juuri koskaan. Säästö satoja euroja lomaviikossa.
Jää rahaa syödä koko hedelmä, ei tarvitse paloitella.
No ei mekään sitä appelsiiniä tasan syö kymmenen hengen porukalla. ;-)
Hedelmiä ja juureksi on helpompi napostella paloina, esim. appelsiini sotkeekin niin, että on hankala syödä muuten liikkeellä ollessa. Itsellä on paino-ongelmaa: kun on terveellistä naposteltavaa mukaan, sitä syö ja on helpompi välttää karkki- ym. kaloripitoisia houkutuksia. Mm. melonit Kreikassa on tajuttoman herkullisia - kypsyneet paikanpäällä eikä roudattu raakoina Suomeen. Mutta otapa nyt sitten kokonainen meloni evääksi? Saat ottaa ja syödä koko melonin. ;-)
Minä syön puolikkaan melonin helposti. Kahdestaan kun on liikkeellä niin meloni (niin hunaja kuin vesimeloni) puoliksi ja siitä lusikalla suuhun. Ja ei ole paino-ongelmaa kun syö (vesipitoisia) hedelmiä :)
Shampoovinkistä tuli mieleeni - voisinkin pakata jämähammastahnaputkilon nyt, niin ei tarvitse sitten hotellin respan kaupasta ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on iso ero matkustaako yksin vai perheenä. 6 €:n sämpylä on vain 6 €, jos matkustaa yksin. Mutta vaikka viisihenkisellä perheellä se onkin 5 x 6 € = 30 €. Niin ja joku 4 €:n vesi- tai limsapullo sämpylä kaveriksi. Siinä on äkkiä viisikymppiä kulunut välipalaan.
Aikuinen pärjää pidempään syömättä voi syödä vaikka kunnon aamupalan, kahvit päivällä ja illalla kunnon päivällisen. Pikkulasten kanssa taas pitää olla syömässä jatkuvasti, joten äkkiä niitä aterioita ja naposteltavia pitää olla ostamassa monta kertaa päivässä. Teini puolestaan ei sämpylällä kauaa pärjää, vaan saattaa vetää välipalaksi yksin sen viisi sämpylää.
Eli kevyeenkin ulkonasyömiseen voi saada perheellä kulumaan päivässä helposti satasen ja päivässä jopa useamman, jos ei yhtään mieti milloin, missä ja miten syö.
Tuossa valmissämpylöiden ostamisessa on toinenkin hankaluus. Mitäpä täytettyjä leipiä ostaisi jos täytevaihtoehdot on väkeväjuusto-salami-suolakurkku, tomaatti-kinkku-juusto, tonnikala-kananmuna tai sitten jotain paikallista mussua tunnistamattomien kasviksien kera. Osta siinä kolme kuuden euron sämpylää, joita lapset eivät ekan haukkauksen jälkeen syö. Sen jälkeen on katkera äiti, joka syö ne epäonnistuneet ostokset, ja kolme kersaa, joilla on edelleenkin nälkä. Pysähdytäämpä taas ostamaan jotain evässämpylää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän kyttäämällä lentojen hintoja. En yövy hotelleissa juuri koskaan. Säästö satoja euroja lomaviikossa.
Jää rahaa syödä koko hedelmä, ei tarvitse paloitella.
No ei mekään sitä appelsiiniä tasan syö kymmenen hengen porukalla. ;-)
Hedelmiä ja juureksi on helpompi napostella paloina, esim. appelsiini sotkeekin niin, että on hankala syödä muuten liikkeellä ollessa. Itsellä on paino-ongelmaa: kun on terveellistä naposteltavaa mukaan, sitä syö ja on helpompi välttää karkki- ym. kaloripitoisia houkutuksia. Mm. melonit Kreikassa on tajuttoman herkullisia - kypsyneet paikanpäällä eikä roudattu raakoina Suomeen. Mutta otapa nyt sitten kokonainen meloni evääksi? Saat ottaa ja syödä koko melonin. ;-)
Minä syön puolikkaan melonin helposti. Kahdestaan kun on liikkeellä niin meloni (niin hunaja kuin vesimeloni) puoliksi ja siitä lusikalla suuhun. Ja ei ole paino-ongelmaa kun syö (vesipitoisia) hedelmiä :)
Varaudut kuitenkin ottamalla mukaan veitsen ja lusikan?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vertailla hotellien hintoja, tietyihin aikoihin vuodesta huoneita saa paljon halvemmalla. Kaupunkilomilla voi säästää jos käy ostamassa eväät marketista tai torilta. Kun aamulla tekee sämpylät ja laittaa ne kylmälaukkuun ei tarvi maksaa itseään kipeäksi lounasravintolassa. Lentoyhtiöt kilpailee asiakkaista todella lujaa ja monesti lennot kannattaa varata erikseen. Varsinkin lennot joihin kuuluu vaihtoja on usein halvempia.
Että kylmälaukkua raahaillaan jossain kaupungissa, tyylikästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa valmissämpylöiden ostamisessa on toinenkin hankaluus. Mitäpä täytettyjä leipiä ostaisi jos täytevaihtoehdot on väkeväjuusto-salami-suolakurkku, tomaatti-kinkku-juusto, tonnikala-kananmuna tai sitten jotain paikallista mussua tunnistamattomien kasviksien kera. Osta siinä kolme kuuden euron sämpylää, joita lapset eivät ekan haukkauksen jälkeen syö. Sen jälkeen on katkera äiti, joka syö ne epäonnistuneet ostokset, ja kolme kersaa, joilla on edelleenkin nälkä. Pysähdytäämpä taas ostamaan jotain evässämpylää?
Meille sanottiin lapsena, että nämä on ja näillä mennään ja ne pitää nälkää. Ei lapset ihan noin tyhmiä ole, ellei itse ole vedätettävissä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vertailla hotellien hintoja, tietyihin aikoihin vuodesta huoneita saa paljon halvemmalla. Kaupunkilomilla voi säästää jos käy ostamassa eväät marketista tai torilta. Kun aamulla tekee sämpylät ja laittaa ne kylmälaukkuun ei tarvi maksaa itseään kipeäksi lounasravintolassa. Lentoyhtiöt kilpailee asiakkaista todella lujaa ja monesti lennot kannattaa varata erikseen. Varsinkin lennot joihin kuuluu vaihtoja on usein halvempia.
Lasten kanssa reissatessa on aina mukana joku reppu, jossa päivän tarvikkeita kuljetellaan: aurinkorasvoja, aurinkolaseja, lippiksiä, pitkähihaista puseroa... Kylmälaukkuja on myös pieniä pehmeitä kokoontaitettavia (=sinkun kielellä sixpackin kokoisia), jotka ei vie repusta hotellille palatessa paljon tilaa. Tai sitten niihin voi käydä iltapäivällä hakemassa jotain kylmäsäilytettävää tavaraa marketista vietäväksi valmiiksi hotellihuoneiston jääkaappiin. Kun suunnittelee valmiiksi mitä seuraavaksi päiväksi tarvitaan. Tarpeeksi kuumissa oloissa jo hedelmätkin tarvitsevat kylmäkuljetuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille sanottiin lapsena, että nämä on ja näillä mennään ja ne pitää nälkää. Ei lapset ihan noin tyhmiä ole, ellei itse ole vedätettävissä.
Sinkkumies
Lapsettomat antaa kasvatusvinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Lapsettomat antaa kasvatusvinkkejä.
Mä olen monta kertaa sanonut, että mäkin olen ollut lapsi, sekä mulla on kolme siskoa. Enköhän mä jotain tiedä. Lapset on välillä ollut yökylässäkin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa reissatessa on aina mukana joku reppu, jossa päivän tarvikkeita kuljetellaan: aurinkorasvoja, aurinkolaseja, lippiksiä, pitkähihaista puseroa... Kylmälaukkuja on myös pieniä pehmeitä kokoontaitettavia (=sinkun kielellä sixpackin kokoisia), jotka ei vie repusta hotellille palatessa paljon tilaa. Tai sitten niihin voi käydä iltapäivällä hakemassa jotain kylmäsäilytettävää tavaraa marketista vietäväksi valmiiksi hotellihuoneiston jääkaappiin. Kun suunnittelee valmiiksi mitä seuraavaksi päiväksi tarvitaan. Tarpeeksi kuumissa oloissa jo hedelmätkin tarvitsevat kylmäkuljetuksen.
Minä matkustan kaksin nyt 5-vuotiaan lapsen kanssa. En kanna mukanani mitään reppua. Majapaikassa laitetaan aurinkorasvaa, sää on aina sama ts. ei tarvita mitään ylimääräisiä vaatteita, aurinkolasit on päässä tai paidankauluksessa.
Pieni käsilaukku riittää ja vesipullo menee kädessä. Äkkiähän sekin on juotu. Nälkä kun yllättää niin kaupasta eväät ja johonkin puistoon tms. syömään. Rentoa, helppoa, halpaa, mukavaa.
Tinkiä pystyy monesta. Minä esimerkiksi säästäessäni lopetan kahvinjuonnin kodin ulkopuolella.
Kaupasta ostan vähemmän herkkuja.
Vaatteita en osta ellei ole pakko.
Lahjojen osto minimiin eli esimerkiksi jouluna ei aikuisille mitään.
Alkoholinkäytön rajoittaminen ts. ei terassilla istumista.
Tarpeettomat vaatteet myyntiin.