Lasten synttärit ja ruokavaliot
Pitääkö nykyään kutsukortteihin lasten kaverisynttäreille (johon kutsuttu myös vanhempi) kirjoittaa että ilmoittavat erityisruokavalioista? Tiedän että kutsuttujen joukossa on ainakin gluteeniton ja vegaani. En millään jaksaisi alkaa tutkimaan ja leipomaan erilaisia juttuja vai onko se nyt kuitenkaan niin vaikeaa? Olin ajatellut tänä vuonna selvitä pääsääntöisesti valmisjutuilla elämäntilanteesta johtuen. Mutta en nyt haluaisi että joku joutuu olemaan syömättä. Mm.yhdillä synttäreillä ei ollut mitään gluteenittomalle ja hän söi vain isot kasat kurkkua ja tomaattia. Mitä te tekisitte?
Kommentit (14)
Kyllä mä olen aina niihin laittanut, että "ilmoitathan mahdolliset ruokavaliot" ja sitten mun numero.
Olishan se hiton noloa kutsua vieraita, eikä olekaan mitään tarjottavaa.
Gluteeniton ja vegaani voivat syödä soijajäätelöä. Karjalanpiirakoita, kasvistikkuja, marianneja...
Meillä on synttärikutsuilla viime vuosina ollut vain gluteenittomia, maidottomia ja sokerittomia tarjottavia eikä kukaan ole huomannut. Lapsille maistuu. Soijaa en myöskään tarjoile koska siitä saa usein oireita sellainenkin jolla ei ole allergiaa.
Kurkut, tomaatit ja porkkanat eivät ole "ei mitään" Mun lapset eivät syö muiden synttärikutsuilla juurikaan muuta kuin vihanneksia ja hedelmiä, tai sitten ei mitään jos näitä ei ole tarjolla. En ole kokenut mieleiseksi kuormittaa kenenkään juhlia omilla toiveilla vaikka allergioita olis kysytty. Lapset syövät hyvin ennen synttäreille lähtöä niin ei ole tarvetta syöpöttelyyn.
Ilmeisesti Suomessa lapsille edelleen syötetään sokerihöttöjä ja maitotuotteita herkkuina.
Olen aina pyytänyt kutsukortissa erikoisruokavaliot. Lapset 01, 03 ja 05.
Yksi päiväkotikaveri oli täysin maidoton ja ei kananmunaa. Äiti tarjoutui aina tuomaan omaa tarjottavaa ihan itse. Tein surkeana leipurina aina myös jotain itse. ja sitten tietty kaikille käypää tarjottavaa.
siiris kirjoitti:
Meillä on synttärikutsuilla viime vuosina ollut vain gluteenittomia, maidottomia ja sokerittomia tarjottavia eikä kukaan ole huomannut. Lapsille maistuu. Soijaa en myöskään tarjoile koska siitä saa usein oireita sellainenkin jolla ei ole allergiaa.
Kurkut, tomaatit ja porkkanat eivät ole "ei mitään" Mun lapset eivät syö muiden synttärikutsuilla juurikaan muuta kuin vihanneksia ja hedelmiä, tai sitten ei mitään jos näitä ei ole tarjolla. En ole kokenut mieleiseksi kuormittaa kenenkään juhlia omilla toiveilla vaikka allergioita olis kysytty. Lapset syövät hyvin ennen synttäreille lähtöä niin ei ole tarvetta syöpöttelyyn.
Ilmeisesti Suomessa lapsille edelleen syötetään sokerihöttöjä ja maitotuotteita herkkuina.
Meilläkin ovat tehneet pienenä tosi hyvin kauppansa esim. vesimeloonin tökittävät "siilit" , joissa vaikka viinirypäle, minikokoinen lihapulla ja puolikas kirsikkatomaatia, tai vaikka pala juustoa, pala omenaa jne.
Vihannekset suikaleina ja dippi huonommin, mutta menee silti
MUTTA, kyllä ylivoimaisesti eniten menee sitä herkkuosastoa, eniten karkkia. Sitten sipsiä, popparia jne.
Olen pahoillani, mutta yhdyn siihen vallitsevaan käsitykseen, että niissä kodeissa, joissa eniten rajoitetaan makeaa ja herkkua, synttäreillä syödään eniten. Se ehkä helpottaa teini-iässä, mutta ei aina.
Käyttäjä2722 kirjoitti:
Olen aina pyytänyt kutsukortissa erikoisruokavaliot. Lapset 01, 03 ja 05.
Yksi päiväkotikaveri oli täysin maidoton ja ei kananmunaa. Äiti tarjoutui aina tuomaan omaa tarjottavaa ihan itse. Tein surkeana leipurina aina myös jotain itse. ja sitten tietty kaikille käypää tarjottavaa.
Saanko kysyä miksi tämä on huono, koska alapeukkua?
Jos siis teen vieraalle erikseen vaikka pienen kakun, leivoksen tms. Tai ostan valmiina vaikka jotain. Muistini mukaan tämä ei ikinä aiheuttanut mitään numeroa, koska täytekakku ei ole ikinä kenellekään lapselle maistunut ja siitä on luovuttu jo vuonna 2005 ja korvattu esim. jäätelöllä, jossa tämä allerginen tietenkin huomioitu! Ja sitten kaikki muu on ajateltu kaikille käypää tarjottavaa?
Käyttäjä4769 kirjoitti:
Kyllä mä olen aina niihin laittanut, että "ilmoitathan mahdolliset ruokavaliot" ja sitten mun numero.
Gluteeniton ja vegaani voivat syödä soijajäätelöä. Karjalanpiirakoita, kasvistikkuja, marianneja...
Ei kyllä voi normi karjalanpiirakoita syödä.
Käyttäjä2722 kirjoitti:
siiris kirjoitti:
Meilläkin ovat tehneet pienenä tosi hyvin kauppansa esim. vesimeloonin tökittävät "siilit" , joissa vaikka viinirypäle, minikokoinen lihapulla ja puolikas kirsikkatomaatia, tai vaikka pala juustoa, pala omenaa jne.
Vihannekset suikaleina ja dippi huonommin, mutta menee silti
MUTTA, kyllä ylivoimaisesti eniten menee sitä herkkuosastoa, eniten karkkia. Sitten sipsiä, popparia jne.
Olen pahoillani, mutta yhdyn siihen vallitsevaan käsitykseen, että niissä kodeissa, joissa eniten rajoitetaan makeaa ja herkkua, synttäreillä syödään eniten. Se ehkä helpottaa teini-iässä, mutta ei aina.
Valmislihapullat sisältävät glutteiinia
Kirjoitat kutsukorttiin, että jos olet normaali ihminen niin tervetuloa.
Kyllä kaupasta löytyy valmista, googleta vaikka ensin kotona niin ei mene kokopäivää kaupassa. Glut. kanelikierrepullia saa pakkasesta valmiina. Liflissäkin on glut. tuotteita nykyään. Sipsit, popparit, monet karkit käy, ja jätskikakku kaurajäätelöstä sopii myös vegaanille.
Citymarketissa (ainakin täällä, luulisin että muuallakin) on merkattu irtokarkkeihin mitkä ovat vegaanisia. Eikä gluteenitonta ole edes vaikea leipoakaan. Esim kääretortun/täytekakun saa samalla ohjeella. Siihen tulee munia, sokeria, perunajauhoja ja leivinjauhetta. Ja tästä saa vegaanisen vegaanisella kaurakermalla tms. Mutta tietysti jos haluaa kaiken valmiina, niin sitten en vegaanisesta tiedä. Gluteenittomalle voi ainakin ostaa vaikka jonkun gluteenittoman leivoksen kun muilla on jotain muuta.
Itse olen joutunut paljon tekemään gluteenitonta juhliin kun sukulaiselle puhkesi keliakia. Olin ensin kauhuissani, että siitä tulee vaikeaa, mutta yllättävän helppoa leipomista on, kunhan vain muistaa olla tarkkana ettei viljoja joudu mitenkään sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat kutsukorttiin, että jos olet normaali ihminen niin tervetuloa.
Jep, kaikki allergiat ja herkistymiset tietyille ruoka-aineille tekevät ihmisestä heti epänormaalin. Kanntaa kutsua vain ihmisiä joista pitää, esim. mua ei haitaa yhtään leipoa äitienpäiväksi gluteenitonta ja maidotonta kakkua, sillä pidän siskostani sen verran, että haluan että myös hän voi syödä kakkua. Niin ja valmiinakin saa paljon erikoisruokavalioihin sopivaa, jos kiire on sellainen, ettei itse ehdi leipoa. Esim. pasteijat ostan itse oikeastaan aina valmiina.
Keliakia on autoimmuunisairaus, ei allergia.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4769 kirjoitti:
Ei kyllä voi normi karjalanpiirakoita syödä.
EHKÄ tuossa nyt oli ajatuksena, että JOS osaat mennä kauppaan, niin saattaisit löytää ne gluteenittomat piirakat. Tai sitten tekee itse. Taitaa olla hankalaa noin avuttomalle.
Olen pyytänyt ilmoittamaan vain allergioista. Jos menee kysymään erityisruokavalioista niin hankalaksi menee kun nuo tuppaavat olemaan ilmeisesti trendi nykypäivänä.