Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huostaanotto apua vanhemmalle

Sijoitetun äiti
12.05.2017 |

Onko kellään kokemusta Helsingissä lapsen huostaanoton päätöksen purkamisesta. Minulla 14 v tyttö laitoksessa. Karkaili ja tyhmäili vuosi sitten perheeseen osuneen kriisin myötä.
Nyt kotona osan ajasta ja kotona menee hyvin. Tulee ajoissa kotiin ja käy koulua.
Nyt sossu ei suostu siihen että tyttö tulisi kotiin kokonaan.
Onko sossulla oikeus päättää? Mitä voin tehdä ja kuka minua auttaa? Onko hesassa muita mahdollisuuksia saada apua kuin mennä oikeuteen?
Otan apua kotiin, mutta lapseni haluan kotiin. Kuka kuuntelee äitiä?
Kertokaa jos kokemuksia?
Kaikki etuudet menee laitokseen, lisäksi maksan elatusmaksua lapsesta laitokseen. Onko kyse nyt rahasta?
Epätoivoinen tilanne kun on ihan yksin.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lastensuojelun tavoitteena on saada sijoitus päättymään. Sijoitus on kunnalle todella kallista, vaikka etuudet ja jotain maksuja vanhemmilta kunnalle menisikin. Samaan aikaan pitää kuitenkin miettiä lapsen etua ja tässä kohtaa varmasti sitä, ettei tehdä hätiköityjä päätöksiä. Sossun, sijaishuoltopaikan, vanhempien ja nuoren kanssa asiassuunnitelman päivitys. Siihen tavoitteeksi kotiutuminen mahdollisimman pian. Mietitte yhdessä, mitä pitää tapahtua ensin, että tavoite olisi mahdollista toteuttaa. Tavoitteita arvioidaan mahd. pian ja riittävän usein. Porkkanaksi kotilomia jne. Jos kesä menee hyvin, voisi tyttö varmasti aloittaa koulun syksyllä kotoa käsin. Terkuin, ls-työntekijä

Vierailija
42/46 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista saa kuvan, että laitos on rangaistuslaitos. Karkaamisesta saa lisää rankkua. Myös vanhemman ja lapsen hyvä yhteys ja lämmin suhde, ei näköjään vaikuta asiaan. En ymmärrä, jos kotiolosuhteet on noin hyvät, niin lapsen pitää kuitenkin olla laitoksessa. Moni teini tajuaa tuossa vaiheessa menneenä liian pitkälle ja oppii kerrasta. Paitsi silloin kun heidät pidetään pakosti laitoksessa oppimassa lisää pahoja tapoja. Jos tuossa katsottaisiin lapsen parasta, niin varmaan pääsisi kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin kanssa on keskusteltava, että paljon riippuu nyt hänestä. Vaikka säännöt ja moni muu asia ahdistavat (tiedoksi: ne ahdistavat jokaista ihmistä silloin tällöin, kukaan ei pidä kaikesta, mitä omaan elämään kuuluu), pitää miettiä, mikä on tavoite.

Jos tavoite on päästä asumaan kotiin, on tehtävä yhteistyötä. Tilanne on nyt se, mikä se on, mutta se EI MUUTU karkailemalla ja kieltäytymällä keskustelusta. Se senijaan MUUTTUU osoittamalla yhteistyökykyä. Kannattaa miettiä, tekisikö jonkinlaisne kompromissin omista haluista ja suostuisi yhteistyöhön, niin sitten saisi toivomansa. Ei voi aina toimia oman halun mukaan ja odottaa, että kaikki sopeutuvat siihen. Sellaista vaihtoehtoa ei nyt kai ole, että kaikki muuttuisi yhdessä yössä omien toiveiden mukaiseksi.

LAsun Työntekijöillä ei ole yksittäist valtaa, heitä sitovat Suomen lait. Heidän siis pitää toimia sääntöjen mukaisesti, päätöksiä ei voi esim purkaa noin vain. Mutta heidän tulee tarjota apua ja neuvoa sinulle ja tytölle. Voit kysyä esim kuinka hakea lakiapua ja he neuvovat esim Oikeusaputoimistoon. Voit pyytää lasusta perhetyöntekijöitä, jotka voivat käydä kotona tai voitte tavata toimistolla ja he voivat auttaa etsimään apua tai vaikka täyttämään vaikeita lomakkeita. Voit myös yrittää guuglata lasun erilaisia palveluja ja katsoa, olisiko joku niistä teille sopiva.

Tytön on tajuttava, että hän ei anna luotettavaa kuvaa itsestään, jos ei kunnioita sääntöjä eikö suostu esim ottanaan vastaan keskusteluapua. Kerro hänelle, että tässä maassa on jonossa todella paljon nuoria ja aikuisia, jotka tahtoisivat keksusteluapua, mutta sitä ei ole saatavilla ilman rahaa noin vain.

olen itse saanut apua lastensuojelusta ja olen siitä hyvin kiitollinen. Varmaan tilanne eri kaupungeissa esim resurssipulan takia erilainen, mutta pk.seudulla koen Lasun pelastaneen minun ja lapseni hengen. Huostaanottoa ei koskaan edes harkittu, mutta sain käytännön apua ja tukea ja neuvoja väkivaltaisesta suhteesta lähtemiseen jo lasteni ollessa aivan pieniä muutama vuosi sitten, He ovat myös myöhemmin sitten saaneet isän osallistumaan selvin päin lasten arkeen jossain määrin ja maksamaan maksunsa yms ryhdistäytymään. Lasun työntekijät olleet erittäin ammattitaitoisia, inhimillisiä, hyväätarkoittavia, pitkämielisiä ja viisaita. Olen saanut itkeä suruani ja pelkoani ja minua on tuettu kohti onaa itsenäistä elämää yksinhuoltajana. Olen ollut heille hyvin avoin, en yrittänyt kätkeä ahdistusta väkivallan alettua ja eron tullessa. Ovat sanoneet, että luottavat minuun, kun en yritä esittää, että kaikki on hyvin.

Vierailija
44/46 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutun lapsi pahoinpideltiin laitoksessa muiden lasten taholta, yhyy ei voitu mitenkää estää

Vierailija
45/46 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että lapsesi on päässyt kotiin.

Meillä lapsilta kuolee isä suurella todennäköisyydellä muutaman vuoden sisään. Toivottavasti pärjään ilman lastensuojelun ja muiden tahojen apua. Mies on kyllä muistutellut, että jos henki lähtee, niin muista, että lastensuojelu auttaa tarvitraessa. Taidan kuitenkin mielummin unohtaa.

Vierailija
46/46 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää hakea huostaanoton purkua. Se tarkoittaa, että sinun pitää perustella mikä on muuttunut ja mitä apua olet valmis ottamaan vastaan. Kyse ei ole rahasta, koska sosiaalityöntekijä ei hyödy asiasta taloudellisesti millään tavalla. Mitä perusteita sosiaalityöntekijä kertoi olevan kotiutumisen esteenä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi