Huostaanotto apua vanhemmalle
Onko kellään kokemusta Helsingissä lapsen huostaanoton päätöksen purkamisesta. Minulla 14 v tyttö laitoksessa. Karkaili ja tyhmäili vuosi sitten perheeseen osuneen kriisin myötä.
Nyt kotona osan ajasta ja kotona menee hyvin. Tulee ajoissa kotiin ja käy koulua.
Nyt sossu ei suostu siihen että tyttö tulisi kotiin kokonaan.
Onko sossulla oikeus päättää? Mitä voin tehdä ja kuka minua auttaa? Onko hesassa muita mahdollisuuksia saada apua kuin mennä oikeuteen?
Otan apua kotiin, mutta lapseni haluan kotiin. Kuka kuuntelee äitiä?
Kertokaa jos kokemuksia?
Kaikki etuudet menee laitokseen, lisäksi maksan elatusmaksua lapsesta laitokseen. Onko kyse nyt rahasta?
Epätoivoinen tilanne kun on ihan yksin.
Kommentit (46)
Mutta siis onko kellään sellaista kokemusta että lapsi olisi päässyt laitoksesta pois. Miten se tapahtuu vai tapahtuuko sitä? Olen lukenut kuinka sossut pitkittää ja pitkittää.
Tavallisesti nuorten muutokset eivät ole nopeita tai ainakaan pysyviä. Näyttöjä siis kaivataan nuorelta. Kannattaa kysyä sosiaalityöntekijältä minkä asioiden pitäisi muuttua, jotta nuori voisi palata kotiin ja miettiä millä aikataululla tämä on mahdollista. Ja saada nuorikin sitoutumaan tavoitteisiin. Siinä sinulla vanhempana on iso rooli.
Sori mutta kuulostaa vaan siltä että ymmärrät ja ymmärrät ja selittelet teinin käytöstä ja syytät ties mitä. Et anna kovin jämäkkää kuvaa. Teini vie.
Tapahtuu sitä. Mutta edellyttää näyttöjä ja varmistusta, että asiat menevät pidempikestoisesti parempaan suuntaan.
Muutama tuttavalapseni on tälläkin hetkellä laitoksessa.
Yksi tyttö oli hetken välillä kotona 15-16 käisenä, mutta nyt on taas käytöksensä vuoksi sinne "joutunut".
Eräs nuori joutui laitokseen n 14-vuoden iässä ja on siellä täysi-ikäisyyteen saakka juurikin toistuvien hatkareissujen ja sekoilujen vuoksi.
Erästä poikaa etsitään tämän tuosta kunkarkailee laitoksesta.
Vanhemmat ovat aivan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä ja heillä on muitakin laspia, jotka siis ovat kotona.
Kyllä se taitaa niin olla että kun sinne joutuu niin sinne jää. Ei kai teini osaa koskaan käyttäytyä kunnolla.
Vai mitä mieltä teinien äidit?
Suurin osa teineistä osaa kyllä käyttäytyä kunnolla. Ehkä max 20 %:lla on suurempia ongelmia. AP:n tilanne ei kuulosta siltä, että huostaanottoa oltaisiin purkamassa vielä hetkeen.
Harmillista. Olen pahoillani puolestasi ap. Varmasti tuo haittaa lapsen suhdetta vanhempiinsa... ja teinit on teinejä...muistelkaas omaa lapsuuttanne. Kuinka moni teistä esim. maistoi eka kertaa alkoholijuomaa vasta 18v? Ja normaaleja on tullu suurimmasta osasta meitä 😊
Sijoitetun äiti kirjoitti:
Hain sitä jo. Otan kaiken avun kotiin mutteivät suostu. Tyttö on hatkannut laitoksesta. Kotiin tulee sopimuksen mukaan.
Tuntuu olevan periaate päätös
On hatkannut laitoksesta? Siinä se pitävä syy pitää tyttö edelleen sijoitettuna. Et voi voittaa.
Yhteispalaveri sinä, sossu ja teini. Puhutte yhdessä, millaista käytöstä teiniltä odotetaan, että kotiin voi palata. Esim. että laitoksesta ei "hatkata". Teinin pitää näihin sitoutua ja sinun kannustaa. Et voi antaa teinille sitä kuvaa, että vastuu on laitoksen eikä teinin, jos sieltä karkaa. Selvät tavoitteet, joidentäyttymisestä on oltava selkeää näyttöä. Vaatii teiniltäkin pitkäjänteistä vastuunottoa.
Sijoitetun äiti kirjoitti:
Mutta siis onko kellään sellaista kokemusta että lapsi olisi päässyt laitoksesta pois. Miten se tapahtuu vai tapahtuuko sitä? Olen lukenut kuinka sossut pitkittää ja pitkittää.
Mä sain lapsen pois, kun rupesin rähjäämään laitoksen epäkohdista kovaan ääneen. Esim. karannutta nuorta ei lähdetty hakemaan, minä hain, lapsia lääkittiin yöksi, lapsille kerrottiin työntekijöiden ryyppyreissuista, lapset sai tupakoida, eivät muka haisseet tupakalle jne. Laitoksen johtaja ilmoitti että koska minä olen yhteistyökyvytön, hän ei tahdo tehdä yhteistyötä kanssamme. Sitten ei vaan menty sossun tapaamisiin ollenkaan.
Parempi kuri ja valvonta lapsella oli kotona.
Noin kävi meillekin. Ilmoitin osoitteen eivätkä hakeneet resurssipulan takia. Mielummin pidän kotona ja haen kotiin jos tarve vaatii. Laitoksessa lapsi on yksin omassa huoneessa. Kylmää kyytiä. Ja muut lapset oireilee.
Mulle tuli kyllä heti vibat, että ap tarttee tyttönsä lapsilisät ym. sosiaalituet pämppäämiseen ja nyt ap:tä harmittaakin, kun hyvät ainerahat menee sossuille. Ihan oikein, että tyttö on ja pysyy huostassa. Järkevintä olisi ap, että pysyt poissa tytön elämästä.
Kyllä ihmiset on ilkeitä kuten tuo edellinen viesti.
Mutta kävipä vaan niin että tyttö pääsi kotiin ja on kotona.
Maailman ihanin tyttö. Olemme keskustelleet läheisen kuolemasta ja pahasta olosta ja että nyt helpottaa. Tyttö käy koulua ja harrastaa. Asiat menee joskus hyvin.
Lastensuojelusta en voi sanoa hyvää sanaa ikinä. En tule pyytämään sieltä apua koskaan. Varoitan muitakin jos vaan itsellä on järki päässä. Apua saa muualta. Lasu ei auta ketään.
Salossa esimies sanoi, että lapsi ei ole osoittanut haluavansa kotiin kun ei ole karannut sijoituspaikasta. Järkyttävää. Lapsi on kyllä kaikissa palavereissa sanonut haluavansa kotiin. Se ei riitä, olisi pitänyt karata.
Mikä ihme sana tämä hatka mitä tässä hoetaan? Viitekehystä itse tuntematon ei ymmärrä. Jokin murresana?
Vierailija kirjoitti:
Harmillista. Olen pahoillani puolestasi ap. Varmasti tuo haittaa lapsen suhdetta vanhempiinsa... ja teinit on teinejä...muistelkaas omaa lapsuuttanne. Kuinka moni teistä esim. maistoi eka kertaa alkoholijuomaa vasta 18v? Ja normaaleja on tullu suurimmasta osasta meitä 😊
No, eipä ketään huostaanoteta vain siksi, että maistaa alkoholia alle 18-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme sana tämä hatka mitä tässä hoetaan? Viitekehystä itse tuntematon ei ymmärrä. Jokin murresana?
Ottaa hatkat=karata. Ihan yleisesti käytössä ainakin pk-seudulla.
Jos katsovat, että teini ei pysty käymään kotoa koulua? Voitko osoittaa, että se asia ei päde, esim. että pystyt viemään teinin kouluun joka aamu jonkin aikaa? Toinen olennainen asia on, jos teinillä on hoitoa vaativa tila, esim. vakava masennus, ja katsovat, että huostaanotto on tarpeen jatkuvan hoidon turvaamiseksi.
Lapsi haluaa kotiin ja sitoutuu kodin sääntöihin. Ei tarvi olla liian tiukat säännöt. Mieluummin pidän kotona ja haen kotiin. Laitos ei tee mitään jos lapsi ei tule illalla sisälle. Oho. Ja raporttia menemään.
Saa hyviä arvosanoja yms.