Onko ok lykätä lapsen tekemistä 35-36v asti?
Olen nyt 30v enkä tällä hetkellä missään nimessä lasta tee, haluaisin vain yhden en yhtään enempää. Myös lapsi parin vuoden sisällä ajatuksena ahdistaa, onko ok lykätä lapsen tekemistä/yrittämistä 35-36v asti? Kokemuksia, ajatuksia? Vai kannattaakohan jättää lapsi kokonaan tekemättä..?
Kommentit (9)
Lasta ei kannata väkisin tehdä, jos ei kerta ole valmis ja ylipäänsä koko ajatuskin ahdistaa. Sinuna Ap ehkä jättäisin kokonaan tekemättä ja keskittyisin muuhun.
Miksi se ei olisi ok? 35v ensisynnyttäjiä on paljon.
Hyvin voit lykätä, varsinkin jos toiveissa yksi lapsi ja lapsettomaksi jääminen ei ole katastrofi. Voit äitisi vaihdevuosi-iästä arvioida mihin asti itse olet todennäköisesti hedelmällinen. Nyrkkisääntönä nykyään ollaan hedelmällisiä n. 40-vuotiaaksi.
Voit hyvin lykätä. Etenkin kun sinulle ei taida olla maailmanloppu, jos et sattuisi tulemaan raskaaksi ollenkaan. Tärkeintä, ettet edes harkitse yrittämistä niin kauan kuin asia ahdistaa.
No ei ainakaan kannata hankkia lasta, jos ajatus ahdistaa. Ei kaikkien ole pakko saada lasta!
Minulla oli 30-vuotiaana samat tuntemukset. Sain sitten lapsen 38-vuotiaana, enkä yhtä enempää olisi halunnutkaan. Oma äitini sai nuorimmaisensa 44-vuotiaana, joten sen perusteella tiesin, että olen todennäköisesti ihan hedelmällinen vanhempanakin. Oma raskauteni sai alkunsa kahden kuukauden päästä yrittämisen aloittamisesta. Olisin kyllä ollut ihan ok senkin kanssa, jos en lasta enää olisi voinut saada.
Oma äitini sai isosiskoni 29v ja minut 35v. Vaihdevuodet hänellä alkoivat vasta 55v paikkeilla.
ap
Minäkin olen kohta 30v ja haluan korkeintaan yhden lapsen sitten joskus, kun ajatus ei enää ahdista ja tunnu isolta virheeltä. Siinä 35-36 -vuotiaana voisi olla hyvä, tai sitten jään vaikka ilman, sekin sopii. Miksi tämä ei olisi ok? Olisi hullua hankkia lapsi jo nyt vähän kuin varmuuden varalle.
Mies on puhunut lapsesta jo vuosia, että ei häntä ollenkaan haittaisi, mutta hyvähän hänen on sitä haluta kun saisi olla se isä siinä... Molempien täytyy haluta ja olla sitä mieltä, että se on hyvä ajatus.
Kiitos kysymästä, mulle on ihan ookoo, yrität lasta milloin vain tai olet yrittämättä.