Raivostuttaa ihmiset jotka vievät terveydenhultohenkilöstön resurseeja menemällä päivystykseen mitättömien asioiden vuoksi
Vaikka vastaus ja hoito useasti löytyy googlesta ja itse hoitamalla. Tästä johtuu jonot, jonkun haavan tms pikkuvian takia esim aivoverenvuototapaukset voivat kuolla koska viet aikaa hoitajilta ja lääkäreiltä.
Ärsyttävää myös yleinen "kannattaa kuitenkin käydä näyttämässä lääkärillä", kannattaisko kuitenkin itse seurailla ja hoitaa ja vasta sitten kun keinot on käytetty ja silti vaiva on vielä olemassa, vasta sen jälkeen hoitoon.
Ja painoitan nyt tässä pieniä vaivoja sairauksia, joita jokaisen täytyisi itsehoidolla hoitaa viemättä hoitohenkilökunnan resursseja.
Kommentit (19)
Pakko se on kai itsekin alkaa harkitsemaan päivystykseen menemistä. Olen kaksi viikkoa yrittänyt saada terveyskeskukseen aikaa, aina sama juttu: aikoja ei ole! Wtf?
Varsinkin kun pikku närästykset voi olla alkava sydänkohtaus. Maallikko tuskin erottaa.
Pyydä päästä sinne portsariksi päättämään ketkä pääsee sisään ja ketkä ei.
Lapsi meni vakavan allergisen reaktion takia Jorvin päivystykseen, jossa häntä makuutettiin 5 tuntia ilman että kukaan tuli katsomaan.
Etenkin eläkeläiset kohtelevat päivystystä kuin ohituskaistaa terkkarissa; jossei omalle lääkärille pääse HETI, tullaan päivystykseen mitättömien asioiden takia viemään kaikkien aikaa ja hermoja. Vaaditaan verikokeita ym.
Kyllä minä sanon, että aika suuri osa turhasta kuormituksesta on sitä, kun flunssasta pitää käydä hakemassa työnantajalle lappu. Ei ole sen vastaanotolla kävijän syy, vaan työnantajan.
Mutta onhan näitä tapauksia nähty aika paljonkin, että lääkärin mielestä on turha käynti, mutta sitten jälkikäteen huomataan, että eipäs ollutkaan. Itselläni kävi esimerkiksi niin, että kävin erittäin kivuliaan nokkosihottuman takia lääkärissä ja lääkäri kehotti hakemaan vain apteekista rasvaa, vaikka melkein itkua väänsin. Meni muutama tunti niin olin kotona ihan puolikuollut. Kävin uudestaan ja lääkäri määräsi verikokeeseen, tulehdusarvot olivat yli sadan. Sitten lähdinkin sairaalaan ja olin siellä kaksi yötä. Asia olisi hoitunut yhdellä käynnillä, jos olisi heti otettu tosissaan, eli tuossa lääkäri aiheutti sen turhan käynnin, vaikka luuli, että minä menin turhaan alun perin.
Minut on nyt pari kertaa käännytetty ensiavun jonosta lääkäriä näkemättä, mutta avun saaneena, ihan sen vastaanoton hoitajan auttamana. Kiitos heille. Jos ja kun hoitaja pystyy päättelemään, mitä tarvitsen, suotta pistää minua jonottamaan ja ruuhkauttamaan arvoisaa lääkäriä.
Mä en ainakaa ymmärrä kuka haluu viikonloppuna mennä peijaksen päivystykseen vapaaehtosesti. Kokemukset sieltä on ihan hirveet ja ihmisarvoa alentavat.
Miten ison haavan perusteella saa mennä päivystykseen? Haluaisin tähän oikeasti vastauksen, ainoa kerta kun olen päivystyksessä ollut oli haavan takia. Murhaavia katseita kyllä sain kuumeisten pikkulasten vanhemmilta kun pääsin jonon ohi tikattavaksi.
Menin illalla haartmaniin nopeasti alkaneen tulehduksen takia. Ilmoittautumisluukun hoitaja ei päästänyt lääkärille, vaikka vaiva olisi silloin voitu vielä hoitaa antibiootilla normaalisti. Jouduin odottamaan seuraavaan päivään ja silloin tulehdus oli niin pitkälle edennyt, että jouduin pariksi päiväksi sairaalaan saamaan antibioottia tiputuksessa. Että kumpikohan tuli kalliimmaksi veronmaksajille... ja kaikki sen epäpätevän hoitajan takia, joka ei päästänyt lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ison haavan perusteella saa mennä päivystykseen? Haluaisin tähän oikeasti vastauksen, ainoa kerta kun olen päivystyksessä ollut oli haavan takia. Murhaavia katseita kyllä sain kuumeisten pikkulasten vanhemmilta kun pääsin jonon ohi tikattavaksi.
Eikös se sitten ollut aiheellinen käynti, kun kerran tikattiin. Jos haava vaatii tikkejä tai perhoslaastarin, niin sinne vaan. Haavat on myös helppoja vastaanottohoitajankin arvioida. Itse kävin "turhaan" leikkauksen jälkeen, kun pelkäsin komplikaatioita, eikä kukaan kertonut kyseisen reaktion olevan normaalia operaation jälkeen. Voisi hoitajat tai lääkäri leikkauksen jälkeen paremmin kertoa mahdollisista seurauksista ja miten pitää toimia.
Vierailija kirjoitti:
Sulla täytyybolla joku muukin ongelma jos usein olet siellä paikattavana....
Vierailija kirjoitti:
Palstan mukaan hoitajat ja lääkärit ovat sadisteja, joten ei sinne kukaan muu kuin masokisti mene. Sitä paitsi sieltä saa haavan takia psyyken lääkkeet purkissa mukaan ja saa aivovaurion.
Niin, tiedostusvälineistä olemme saaneet kuulla esim. Turun Kupittaan sairaalan jännistä "käytänteistä", niin kyllähän se vähän pistää miettimään..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä sanon, että aika suuri osa turhasta kuormituksesta on sitä, kun flunssasta pitää käydä hakemassa työnantajalle lappu. Ei ole sen vastaanotolla kävijän syy, vaan työnantajan.
Mutta onhan näitä tapauksia nähty aika paljonkin, että lääkärin mielestä on turha käynti, mutta sitten jälkikäteen huomataan, että eipäs ollutkaan. Itselläni kävi esimerkiksi niin, että kävin erittäin kivuliaan nokkosihottuman takia lääkärissä ja lääkäri kehotti hakemaan vain apteekista rasvaa, vaikka melkein itkua väänsin. Meni muutama tunti niin olin kotona ihan puolikuollut. Kävin uudestaan ja lääkäri määräsi verikokeeseen, tulehdusarvot olivat yli sadan. Sitten lähdinkin sairaalaan ja olin siellä kaksi yötä. Asia olisi hoitunut yhdellä käynnillä, jos olisi heti otettu tosissaan, eli tuossa lääkäri aiheutti sen turhan käynnin, vaikka luuli, että minä menin turhaan alun perin.
Jotku lääkkeet, esimerkiksi Tegretol jota syön epilepsiaan, saattavat aiheuttaa (harvinaisina) sivuoireina ihottumaa jonka kanssa pitää mennä ensiapuun vähän kauheeta parkua. Se voi olla reaktio siihen että sisuskalut brakaavat.
Kelpaa siinä jonkun AP:n olla kurkku suorana kailottamassa kuinka joku kehtaa tulla päivystykseen pienen ihottuman vuoksi.
Kukaan tuskin menee päivystykseen huvikseen viettämään aikaa. Miksi sinä olisit tärkeämpi kuin hän? Jos nyt ei kyse ole suuremmasta hätätilanteesta.
Ja mun olis pitäny mennä virtsatietulehduksen takia päivystykseen, kun reseptiä ei voi kirjoittaa ilman lääkärikäyntiä. Ei ollu eka tulehdus... omasta tk:sta olisin saanu soittamalla sen reseptin, mutta ku oireet tuli päivystysaikana, jolloin oma tk on kiinni.
Mä kysyinki, että mikä järki siinä on, että mä ajan 40km/suunta lääkäriin, odotan siellä ei kiireellisenä tunteja, että pääsen juttelemaan lääkärin kans 5min ja ne ei välttämättä edes tarkista pissanäytettä, ku ne vois samalla perusteella käyttää sen 2min reseptin kirjoittamiseen... siitä pelkästä reseptin kirjoittamisesta ei vaan voi kirjoittaa laskua...
Mutta näkisin, että ainoa ongelma ei ole turhaan lääkäriin tullut potilas vaan myös turhat velvollisuuskäynnit selvissä tapauksissa.
Toinen, mikä mun mielestä oli aika hölmöä. Menin vauvan kans lähetteellä päivystyksen lastenlääkärin tarkistettavaks, ku 2kk ikäinen oli yöllä 38 asteen kuumeessa. Noin pieneltä tarkistetaan crp, pieni verenkuva ja pissanäyte automaattisesti, kun kuumetta ei pitäis olla alle 3kk ikäisellä. Miksi niitä labroja ei voi ottaa "rutiinisti" heti vauvalta? Odotettiin ensin 2h lääkäriä, sit lääkäri tutki, määräs labrat ja odotettiin toinen 2h ensin tuloksia ja sit vielä lääkäriä. Vauvalla oli kaikki hyvin, kuumeelle ei löytyny syytä (mahdollisesti rotatec-rokote).. jos labrat olis otettu heti, olis ne ollu käytettävissä tarkastuksen yhteydessä ja lääkärin ei olis tarvinnu ottaa meitä kahdesti.. eikä sen seuraavan pienen olis tarvinnu odottaa pahan olonsa kanssa niin pitkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se sitten ollut aiheellinen käynti, kun kerran tikattiin. Jos haava vaatii tikkejä tai perhoslaastarin, niin sinne vaan. Haavat on myös helppoja vastaanottohoitajankin arvioida. Itse kävin "turhaan" leikkauksen jälkeen, kun pelkäsin komplikaatioita, eikä kukaan kertonut kyseisen reaktion olevan normaalia operaation jälkeen. Voisi hoitajat tai lääkäri leikkauksen jälkeen paremmin kertoa mahdollisista seurauksista ja miten pitää toimia.
Ok hyvä homma. Laastarin ja perhoslaastarin osaan itsekin laittaa ja tikkaustarpeen arvioida. Vaati vain 5 tikkiä mutta oli luuta myöten auki eikä pysynyt mitenkään kiinni, hoitaja kurkkasi tilanteen ja 40 minuutissa olin jo kotimatkalla. Tuli kuitenkin syyllinen olo siitä ohittelusta vaikka haavat onkin kiireellisempiä kuin kuumetapaukset.
Harmillista kyllä tämä terveydenhuollon nykytila kun potilas ei aina saa riittävästi tietoa ja sitten syntyy näitä jonotuskaaoksia.
Oon huomannut jos on kiireellinen asia niin saa ajan samana päivänä ja ei kiireellinen sää odottaa esim kolme viikkoa. Nenä vuotaa ja yskittää niin pysykää kotona.
Palstan mukaan hoitajat ja lääkärit ovat sadisteja, joten ei sinne kukaan muu kuin masokisti mene. Sitä paitsi sieltä saa haavan takia psyyken lääkkeet purkissa mukaan ja saa aivovaurion.