Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Runsaat menkat, mistä apu?

Vierailija
11.05.2017 |

Onko kellään vinkkejä? En jaksaisi näitä enää. "Kuukautisia pidetään runsaina, jos vuodon määrä ylittää 80 ml koko kuukautiskierron aikana." Kissanhännät. Ylitin tuon tänään jo kahdessa tunnissa... Taas kerran. Tämä pahin vuorokausi tarkoittaa ramppaamista kuukuppia tyhjentämässä parhaimmillaan puolentoista tunnin välein, ja kupin lisänä ei riitä edes tavallinen terveysside. Päädyin tunkemaan Liberon vauvanvaipan housuihini, tosi kivaa.

Pillereitä on kokeiltu monet, eivät käy. Lihon ja tulen aivan hemmetin äkäiseksi ja iho menee ihan pilalle. Jostain ihmeen syystä gynekologi tyrkyttää kierukkaa, pelkään ensinnäkin sen asennusta ja toisekseen luin, että yleisesti sivuvaikutuksena ovat vuotohäiriöt, kuten jatkuva tiputtelu tai runsaat menkat... No nehän minä haluankin!

Apua. Kai nyt jollakulla on joku poppakonsti kokeiltavaksi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut tavallisen terveyssiteen lisäksi myös jättikokoisia yösiteitä?

Vierailija
2/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cyklokapron. Reseptilääke. Toisilla auttaa, toisilla ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka vei minun runsaat kuukautiset kokonaan pois. Olen tyytyväinen. Nyt jo toinen menossa eikä ongelmia. 

Vierailija
4/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena autto mulla kipuihin, vuoto oli normaalia. Nyt mulla ei ole käytännössä lainkaan menkkoja. Ehkä kolmen-neljän kuukauden välein on parina päivänä tuhruvuotoa. Helppoa. Mun käsityksen mukaan tuo kuukautisten niukkeneminen on huomattavasti yleisempi sivuoire kuin niiden runsastuminen. Kannattaisin kokeilemista. Asennus ei mulla tuntunut missään. Kunhan sen tekee ammattitaitoinen lääkäri.

Vierailija
5/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranaa säännöllisesti 3-4 h välein vuotoa hillitsemään. Yösiteet käyttöön. Gynelle ultraan myoomien, polyyppien yms. Poissulkemiseksi.Gynellä voi olla myös ehdottaa jotain lääkettä ongelmaan.

Kuukupin tyhjennys 1 1/2 välein ei kuulosta hirveän pahalta. Pahimpina aikoina supertampax ja side yhdistelmä tuli tutuksi ja sitä vaihdettiin parin päivän ajan joka välissä. Tosin Tampax on huonompi imukyvyltään kuin ob.

Vierailija
6/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cyklokapron. Reseptilääke. Toisilla auttaa, toisilla ei.

Mulla oli samanlaiset vuodot kuin Ap:llä, ja nuo lääkkeet vähensivät vuodon puoleen. Saatoin siis käydä pahimpana vuotopäivänä jopa kaupassa.

Primolut vähensi vuodon normaaleihin rajoihin, mutta se ei muuten sopinut. Mitkään e-pillerit eivät sopineet. Lääkäri ehdotti hormonikierukkaa, ja perusteli sen mahdollista sopivuutta sillä, että hormonimäärät ovat vähäiset, paikalliset ja sitä erittyy tasaisesti.

Kierukan kanssa oli ensimmäiset puoli vuotta jatkuvaa tiputtelua, mutta vuodon kokonaismäärä oli vain murto-osan siitä, mitä normaalisti. Vaikka tarvitsin koko ajan vähintään pikkuhousunsuojaa, se ei kuitenkaan rajoittanut elämää missään kierron vaiheessa. Sain nukkua yöni heräämättä, kun aikaisemmin jouduin käymään pahimpina öinä 2-3 kertaa tyhjentämässä kupin ja vaihtamassa siteen.

Nyt on kierukka ollut 3,5v, eikä vuotoa ole edes joka kuukausi. Toisinaan tulee muutamana päivänä vessassa käydessä verirantu paperiin.

Vierailija
7/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on hormonikierukka.

Vastaavan runsauden kokeneena ei kierukan asennuksen jälkeen ole kuukautisia ollut. Koskaan. Joskus harvoin vähäistä tiputtelua, josta selviää pikkuhousunsuojalla.

Asennus ei ole papa-koetta kummoisempi.

Vierailija
8/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppeja saa eri kokoisia, kannattaa kokeilla, tämä malli on toiminut ainakin mulla:

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9062349701150.jpg

Vierailija
9/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynellä on käyty, kahdestikin ultrassa, ei mitään vikaa. Vain liian paksu limakalvo, kun kroppa valmistautuu turhan perusteellisesti mahdolliseen raskauteen. Cilest pilleri kävi vuosia, mutta sitä ei enää saa mistään. Yöside on käytössä kupin lisäksi, tosin ainoa tapa pitää peti siistinä on juoda illalla reilusti vettä, että herään yöllä (ehkä riittävän aikaisin kupin tyhjennyksen kannalta) pissalle. Sillä keikalla toinen nestetankkaus ja uusiksi. 

Muutenhan tuo tyhjennysväli menisi päivisin, mutta työni vaatii ulkoilua päivällä, eikä sieltä pääse kesken vessaan. Päivänä, parina per menkat saa tosiaan käyttää luovuutta, että tuon ajan pärjää. Kuukuppi on iso apu, mutta ei sekään mihin tahansa riitä. 

ap

Vierailija
10/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukuppeja saa eri kokoisia, kannattaa kokeilla, tämä malli on toiminut ainakin mulla:

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9062349701150.jpg

Ei riitä mulle, kokeiltu on

Vierailija
11/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin kohdun lämpökäsittelyssä kun lapset oli tehty. Sattui mut eipä ole ollut menkkoja ollenkaan.

Vierailija
12/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena tai Jaydess, suurimmalla osalla runsaat vuodot rauhoittuvat/loppuvat.

13/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsiluku on täynnä, kohdun lämpöpallohoito yleensä niukentaa tai jopa lopettaa vuodon kokonaan.

Caprilon-reseptiä et ole varmaan saaanut gyneltä? Noita kun napsii 2-3 tablettia kolmesti vuorokaudessa, vuodon pitäisi niukentua. Pienemmällä annostuksella tuskin on mitään tehoa.

Vierailija
14/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena laitettiin kolme viikkoa sitten. Menkat alkoivat pian sen jälkeen, eivätkä ole loppuneet. Alussa olivat vielä todella kivuliaatkin.

Caprilon testattu.

Kuukuuppi sattuu.

Myoomat poistettu.

Vierailija
15/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nuo vuotoa hillitsevät lääkkeet aiheutti vain sen, että vuodon mukana alkoi tulla hurjat määrät hyytymiä. Kolman e-pillerimerkki tepsi.

Vierailija
16/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana 800mg maksimi annos, eli 400mg 2-3 tunnin välein. Toimii yllättävän tehokkaasti! Kannattaa aloittaa heti kun huomaa et menkat on alkamassa!

Vierailija
17/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...thunder... feel the thunder... lightning and the thunder... thunder...

Vierailija
18/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caprilon on tosiaan tuntematon juttu. Muksut on tehtynä, ikää itsellä kohta 35v. Menkkojen riemua on riittänyt 11-vuotiaasta asti, poislukien kaksi raskausaikaa. Tätä voi olla jäljellä vielä ainakin 15, ehkä 20 vuottakin. Se, että puoliväli on ylitettynä, on laiha lohtu.  

Tällä kertaa ihme kyllä jäivät hillittömät menkkakivut välistä, tai ainakin ovat myöhässä. Kai ne saapuvat ilahduttamaan heti huomenna. 

ap

Vierailija
19/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sitä hormonikierukkaa, ihan oikeesti. Suurimmalle osalle siitä on apua runsaisiin menkkoihin ja kipuihin. 

Vierailija
20/23 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caprilon mulla myös reseptilääkkeenä. Vuodot oli niin pahat että jouduin makaamaan aina päivän vessassa koska verta tuli kuin hanasta. Mulla tehosi niin hyvin että tarvitsen vain kaksi kertaa kaksi pilleriä kun vuoto alkaa ja sen jälkeen ei vuoto enää tule runsaaksi. Pelasti elämäni.