Rehellisesti: kuinka usein peset hampaat?
Pesemättömät hampaat huomataan ja haistetaan. Niihin jää näkyvä kerros möhnää etkä voi peittää sitä jos puhut. Ole (itsellesi) hyvä ja pese ne hampaat!
Pesen itse aamuin ja illoin. Lankaan kun muistan.
Kommentit (55)
Aamuin illoin. Joskus voi jäädä illalla pesemättä jos olen kuoleman väsynyt ja hyppään vain sänkyyn heti kun pääsen kotiin.
Aamuisin ennen töihin menoa. Jos vapaalla tai viikonloppu, en välttämättä ollenkaan. Lankaan päivittäin, joskus useamman kerran. Inhoan niitä jätöksiä hampaiden väleissä. Syön purkkaa, pastilleja ja käytän hengityksen raikasteita päivittäin.
Ei ole reikiä ollut vuosiin ja hammaslääkäri kehuu puhtaiksi + ikenetkin ovat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran päivässä, illalla ennen nukkumaan menoa. Näin ollut lapsesta asti. Aikanaan tuli hampaat pestyä myös ennen treffejä, työhaastatteluja tms ja suuvedellä kurlattua. Reikiä nolla, ei plakkikertymiä, ikää 30v.
Etkö mene töihin raikkaalla hengityksellä?
Eipä ole kukaan ikinä valittanut hengitykseni haisevan. Työssäni en juuri ole muiden kanssa tekemisissä, joten hengitykseni tai kainaloideni hajulla ei ole työilmapiiriä häiritsevää vaikutusta. En myöskään ole asiakaspalvelijana, joten ulkonäöllänikään tai töhnäisillä hampailla ei myöskään ole juuri mitään merkitystä.
Ehkä se aamuinen hammaspesu kuuluisi rutiineihin, jos työpaikkani ja urakehitykseni olisi jotenkin verrannollisia ulkonäkööni ja raikkauteeni.
Kukaan ei kehtaa huomauttaa pahasta hengityksestä tai töhnäisistä hampaista kuin ehkä puolisolle. Siihen siis ei voi luottaa :)
Aamulla ja illalla. Iltaisin myös käytän hammaslankaa ja suuvettä. Ikinä ei oo ollu reikiä.
Ennen pesin aamuin illoin käytännössä joka päivä, paitsi, jos olin sairas. Sitten kiille alkoi lähteä ja harjaaminen alkoi sattua, nyt pesen vain aamuisin. Reikiä nolla, ikää 37.
Aamulla ja illalla.
Olen 46v eikä reikiä vieläkään:) Vaikkakaan tämä seikka ei välttämättä johdukaan siitä, että pesen hampaita.
Olen harjannut melkein koko ikäni aamuin illoin ja viime vuoden hammashoitajalla käynnin jälkeen sain viimein tarpeeksi motivaatiota tehdä lankaamisesta päivittäisen tavan. Käytän hammasväliharjaa (tjsp, se varren päässä oleva lanka vaihtopäällä) ja sillä lankaaminen on niin paljon helpompaa pelkkään lankaan verrattuna, että sain tehtyä siitä itselleni tavan. Vielä en ole jaksanut ottaa lankainta matkoille mukaan, vaikka hammashatj lähteekin aina reissuun.
Aamuin illoin sähköhammasharjalla 2minuuttia. Iltaisin hammasvälien puhdistus hammasväliharjalla. Ruokien jälkeen yleensä purkkaa.
1-2* paitsi lauantaisin :D Hammasväleihin käytän lankaa ja hammasväliharjaa kun muistan ja samalla käytän suuvettä.
2-5 kertaa viikossa. Hampaitani ei koskaan ole vaivannut mikään, paitsi ihan jumalattoman ahtaat välit. Hammaslääkärissä olen käynyt viimeksi yli 20 vuotta sitten. Tämä on monen mielestä varmaan todella tyhmä kysymys, mutta minkä takia menette hammaslääkäriin? Onko syynä joku kipu tai muu oire? Kysyn tätä ihan vakavissani siksi, että en todellakaan ole kokenut mitään vaivaa jonka takia mennä hammaslääkäriin, aivan kuten en koskaan käy millään muullakaan lääkärillä tarkastuttamassa itseäni ilman todella akuuttia syytä. Ja mistä tiedätte että hampaissa on sitä hammaskiveä, jota pitää poistaa?
4-5kertaa päivässä. Huolellisemmin toki vain aamuin illoin. Mulla jotenkin sen muotoiset hammasvälit että niihin jää aina syömisen jälkeen näkyviin jotain ruokajämää muutamaan kohtaan, pakko pestä pois. Tai toki sen voisi muutenkin niistä väleistä kaivaa, mut hammasharjaus kätevin useimmassa tilanteessa.
2-3 kertaa päivässä, langoitan joka ilta.
Kahdesti päivässä. Mutta mönjää jää mulla jokaisen syöntikerran jälkeen. Minkäs mahtaa, kun hampaat ovat pinnaltaan kuin tahmeaa liimaa, jotka tarraavat itseensä kiinni kaiken.
Aamuin ja illoin.
Todella harvoin jää hampaat pesemättä. Silloin mun pitää olla joko tosi kipeenä tai tosi humalassa.
Vierailija kirjoitti:
4-5kertaa päivässä. Huolellisemmin toki vain aamuin illoin. Mulla jotenkin sen muotoiset hammasvälit että niihin jää aina syömisen jälkeen näkyviin jotain ruokajämää muutamaan kohtaan, pakko pestä pois. Tai toki sen voisi muutenkin niistä väleistä kaivaa, mut hammasharjaus kätevin useimmassa tilanteessa.
Noin runsas harjaaminen alkaa olla jo vahingollista kiilteen ja ikenien kannalta.
Vähintään 2 krt päivässä, lisäksi käytän hammasväliharjoja ja lankausta. Ja silti hammaskivi on poistettava ainakin 3 krt vuodessa, paikkoja on melkein joka hampaassa. Olen todellakin kantanut rahaa hammaslääkäreille!
Vierailija kirjoitti:
2-5 kertaa viikossa. Hampaitani ei koskaan ole vaivannut mikään, paitsi ihan jumalattoman ahtaat välit. Hammaslääkärissä olen käynyt viimeksi yli 20 vuotta sitten. Tämä on monen mielestä varmaan todella tyhmä kysymys, mutta minkä takia menette hammaslääkäriin? Onko syynä joku kipu tai muu oire? Kysyn tätä ihan vakavissani siksi, että en todellakaan ole kokenut mitään vaivaa jonka takia mennä hammaslääkäriin, aivan kuten en koskaan käy millään muullakaan lääkärillä tarkastuttamassa itseäni ilman todella akuuttia syytä. Ja mistä tiedätte että hampaissa on sitä hammaskiveä, jota pitää poistaa?
Hammaslääkärini kutsuu minut puolivuosittain; syynä perussairauteni, muuten olisi vuosittain. Hammaskivi poistetaan joka kerta; aina sitä on kertynyt huolellisesta hoidosta huolimatta.
Omalääkärillä käyn samoin puolivuosittain tsekkauttamassa veriarvot ja verenpaineen sekä flimmerin tilan.
Gynekologilla käyn vuosittain tarkastuksessa, koska esim. munasarjasyöpä antaa itsestään oireita liian myöhään. Gynellä olen käynyt n. 18-vuotiaasta asti. Mammografia parin vuoden välein nelikymppisestä.
Aamuisin pesen. Mutta esimerkiksi lauantai -sunnuntai voi mennä pesemättä, jos en liiku ihmisten ilmoilla. Reikiä nolla. Hammaskivi poistettiin kuukausi sitten.
N49v
Joku kysyi, miksi käydään hammaslääkärissä. Mä käyn joka toinen vuosi, haluan tarkistaa, että kaikki on ok.
-Tuo edellinen N49v
Eipä ole kukaan ikinä valittanut hengitykseni haisevan. Työssäni en juuri ole muiden kanssa tekemisissä, joten hengitykseni tai kainaloideni hajulla ei ole työilmapiiriä häiritsevää vaikutusta. En myöskään ole asiakaspalvelijana, joten ulkonäöllänikään tai töhnäisillä hampailla ei myöskään ole juuri mitään merkitystä.
Ehkä se aamuinen hammaspesu kuuluisi rutiineihin, jos työpaikkani ja urakehitykseni olisi jotenkin verrannollisia ulkonäkööni ja raikkauteeni.