Voiko myöhemmin ottaa miehen sukunimen, vai pitääkö se ottaa samalla kun menee naimisiin?
Olen ammatiltani tutkija, ja julkaissut paljon nykyisellä tyttönimelläni. Siksi ei tekisi mieli ottaa miehen sukunimeä, koska tavallaan tuo nykyinen nimeni on urani kannalta tärkeä.. Toisaalta jos saamme vaikka lapsen, niin olisi ihan söpöä että meillä koko perheellä olisi yksi ja sama sukunimi.. En siis osaa päättää että kumpaa haluan enemmän :D . Voiko tehdä niin, että kun menee naimisiin niin pitää oman nimensä, mutta vaikkapa vuotta myöhemmin ottaakin sen miehen sukunimen sitten?
Kommentit (21)
Voihan miehesi ottaa sinun nimesi, niin sitten teillä on kaikilla sama nimi.
Lakia ollaan muokkaamassa, että ei tarvitse mennä naimisiin saman sukunimen saadakseen vaan riittää avoliitto.
Vierailija kirjoitti:
Voi vaihtaa myöhemminkin. Eikö miehesi voisi ottaa sun nimeä?
Miehen sukunimi on harvinaisempi, ja hän on ainoita, jotka voi sitä sukuaan jatkaa.. Ja on sukurakas ihminen. Minä taas en koe omaa sukuani erityisen tärkeäksi, ja minulla on iso ja sikiävä suku.. Joten en haluaisi pyytää miestä ottamaan minun nimi. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Lakia ollaan muokkaamassa, että ei tarvitse mennä naimisiin saman sukunimen saadakseen vaan riittää avoliitto.
Tätäkö kysyttiin?
Oletko siis ajatellut luopua urastasi, kun saat lapsen, vai miten siinä vaiheessa sukunimi ei ole enää tärkeä uran kannalta? Ette te ole yhtään vähempää perhe, vaikka kaikilla ei olisikaan sama sukunimi. Tässä tapauksessa myös mies voisi harkita nimensä vaihtoa. Miksi se on aina nainen, joka vaihtaa nimensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen sukunimi on harvinaisempi, ja hän on ainoita, jotka voi sitä sukuaan jatkaa.. Ja on sukurakas ihminen. Minä taas en koe omaa sukuani erityisen tärkeäksi, ja minulla on iso ja sikiävä suku.. Joten en haluaisi pyytää miestä ottamaan minun nimi. Ap.
Ok. No sitten vaihdat myöhemmin jos siltä tuntuu. Eikä se nyt mikään kummallisuus olisi vaikka olisitte eri nimisiä, ja lapsi saisi isänsä nimen.
Vaihtaisit nimeäsi tämän takia (pelkästään): "olisi ihan söpöä että meillä koko perheellä olisi yksi ja sama sukunimi"
Onnistuu ihan hyvin olla perhe eri sukunimilläkin.
Myöhemmin vaihtaessa maksaa. Pari vuotta sitten hinta oli jotain 150 euroa. Oleellisempi kysymys lienee, miksi kyselet tätä vauva-palstalla, kun googlettamalla "sukunimen vaihtaminen" vastaus löytyy ensimmäisestä linkistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkö kysyttiin?
Arvasin reaktion. Halusin vain tuoda esille, että ei tarvitse avioliittoa sukunimeä vaihtaakseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs yhdistelmänimi? Tällöin koko perheellä olisi yhteinen nimi (miehesi nimi) ja sinä käyttäisit vain sen edellä omaa sukunimeäsi.
Entä voitko jatkaa tutkijana ja julkaista julkaisusi tyttönimelläsi ("taiteilijanimenä") ja siviilissä ja oikeasti miehesi nimellä?
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmin vaihtaessa maksaa. Pari vuotta sitten hinta oli jotain 150 euroa. Oleellisempi kysymys lienee, miksi kyselet tätä vauva-palstalla, kun googlettamalla "sukunimen vaihtaminen" vastaus löytyy ensimmäisestä linkistä?
Taitaa ap hakea tutkimustuloksensakin täältä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AINA juuri naiset alentuvat ottamaan sen nimen vaikka se tuottaa ongelmia? Miksi ette luntut panopatjat saa miehiä vaihtamaan nimiä? Tutkimuksesi ovat varmaan paskoja kun joku perheen nimi on tärkeämpi. Tapa itsesi. Toivottavasti saat turpaan
Menikö vähän tunteisiin...? :D :D :D
muistakaa etä kun menette naimisiin, niin teitän omistusoikeus siirtyy isältä tulevalle aviomiehelle. velvollisuutenne on otaa tulevan omistajanne sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Otatkp turpaan kotona? Ime paskaa patja. Ota perseeseen se miehesi nimi. Aina pitää ottaa pettäjien nimiä. Pelkkiä leluja olette miehille.
Anna mä arvaan: Nait itse väkivaltaisen pettäjäsian ja sait mielenterveysongelmia avioliittonne aikana. Nyt sitten meuhkaat netissä, koska kaikki miehet ovat samanlaisia kuin omasi? Voi raukkaa.
Lapsella on myös sinun nimesi jos ette sitä erikseen muuta. Helpointa että mies ottaa sinun nimesi.
Naurattaa tämä yksi raivohärkä täällä... vai pitäisikö sanoa raivolehmä? :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
muistakaa etä kun menette naimisiin, niin teitän omistusoikeus siirtyy isältä tulevalle aviomiehelle. velvollisuutenne on otaa tulevan omistajanne sukunimi.
Eli minä omistan mieheni koska hänellä nimi meidän suvusta?
Onnistuu myöhemminkin. Vielä myöhemmin voi vaihtaa takaisinkin jos haluaa. Tai ottaa äitinsä tyttönimen, kuten kaveri teki oltuaan 12 vuotta miehensä sukunimellä.