Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko rippijuhla lapsellenne merkityksellinen juhla

Vierailija
11.05.2017 |

Muuten kuin rahan kannalta? Lapsen kaverit odottaa vain rahaa ja aikovat kuulemma erota heti kun ovat päässeet ripiltä. Onko muilla samaa vai onko tuo vaan uhoamista vai onko uskonto nuorille vielä todella merkityksellinen asia?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmille pääasiallinen syy ripariin on vain se raha. Vanhin lapseni ei mennyt edes riparille. Monet sitä hänelle tyrkyttivät juhlissa saatavien rahojen takia, esimerkiksi toinen mummo ja pari vanhempaa serkkua. Tyttäreni päätä ei käännytetty millään, vaan hän sanoi, että saa kesätöissä rahaa ja ei sukulaisten rahoja tarvitse.

Keskimmäinen lapseni varmaan menee riparille aika lailla rahojen takia, hän on ihan erilainen kuin siskonsa.

Vierailija
2/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorelle ripari voi olla myös tietynlainen aikuistumisriitti, mitä ei siinä sen syvällisemmin mietitä. Aika monella siihen liittyy tuota rahanahneuttakin ja tietysti sitä uhmaa, mutta saattaa se mieli siellä leirillä muuttua. Nuoren mielipidettä kannattaa  kunnioittaa tässäkin asiassa. Ja kyllä sen rippikoulun ehtii käydä myöhemminkin..

Terv. Kirkon nuorisotyöntekijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoisella on ensi kesänä rippijuhla. Hän ei odota keneltäkään mitään, vaan on innoissaan juhlista ja suunnittelee mitä tarjotaan. Harmi vaan, että sukulaiset eivät pidä yhtä tärkeänä rippijuhlia ja juuri kukaan ei ole tulossa, koska kaikki asuvat kaukana. Niinpä olemme sopineet, että tehdään joka tapauksessa paljon tarjottavia ja hän saa kutsua kavereitaan ja samana päivänä huikataan naapureille, että saavat tulla kahville.

Vierailija
4/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten raha liittyy rippikouluun?

5/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni perustelee riparille menoa näillä perinteisillä kummi- ja kirkkohää-asioilla mutta myös rippilahjojen (mielellään rahan muodossa) saannilla.

Vierailija
6/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laumasieluista "kun muutkin menevät sinne ja mä haluun kirkossa naimisiin" rahastusta, ei mitään muuta.

Omalla lapsella vasta vuoden kuluttua edessä muttajo nyt ilmoittaa ettei aio mennä vaikka kaverit menee. "Rahaa saan muutenkin ja uskonasiat aivan sama".

Vierailija
7/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös uusi mekko oli tärkeää... ja korkkarit, hiusten laitto, oikeanlaiset korut jne.

Joo, yritän ymmärtää nuorten maailmaa ja kunnioittaa sitä, mikä nuorelle on tärkeää, mutta oikeasti kyllä vähän harmittaa, että omasta nuoresta on kasvanut noin ulkonäkökeskeinen. Tämä siis näkyy kaikessa, ei vain rippijuhlissa. Itse olin ja olen ihan erilainen, mikään shoppailu tms ei ole koskaan ollut tärkeää ja vähäisellä budjetilla saan pidettyä itseni asiallisen näköisenä.

Vierailija
8/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei kuuluta kirkkoon ja lapset ovat saaneet itse päättää haluavatko riparille. Kaksi ei halunnut, kolmas mietti, mutta tuumi sitten, että menee mieluummin Prometheus-leirille. Pidettiin kesäjuhlat sitten nuoren kunniaksi. Ei mennyt leirille rahan takia, vaan koska halusi ihan vaan leirille ja oli muutamalta kaveriltaan kuullut, miten hienoa tuolla Prome-leirillä on. Tykkäsi hirveästi ja sai uusia kavereita.

Omien lastemme kavereista osa ei olisi halunnut riparille, mutta vanhemmat maksoivat, että menevät, samon isovanhemmat. Ainakin yksi sai vanhemmiltaan mopon ja mopokortin, kun meni. Ja ne rahalahjat ei todellakaan olleet pieniä, vaan puhutaan jopa tuhansista euroista. Mun on kyllä aika vaikea ymmärtää tuollaista.

Vierailija
9/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoisella on ripari edessä vasta kahden vuoden päästä ja neiti on päättänyt että menee prometheus-leirille. Olen sanonut, että itse päättää ja voihan sitä mennä vaikka molempiin mutta tällä hetkellä ei "halua mennä mihinkää jeesus-juttuihin".

Olen ylpeä hänestä, vaikka tiedän että mieli muuttuu tuossa iässä monta kertaa vielä.

Vierailija
10/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös uusi mekko oli tärkeää... ja korkkarit, hiusten laitto, oikeanlaiset korut jne.

Joo, yritän ymmärtää nuorten maailmaa ja kunnioittaa sitä, mikä nuorelle on tärkeää, mutta oikeasti kyllä vähän harmittaa, että omasta nuoresta on kasvanut noin ulkonäkökeskeinen. Tämä siis näkyy kaikessa, ei vain rippijuhlissa. Itse olin ja olen ihan erilainen, mikään shoppailu tms ei ole koskaan ollut tärkeää ja vähäisellä budjetilla saan pidettyä itseni asiallisen näköisenä.

Tämä on tullut itsellekin teinitytön äitinä vähän järkytyksenä. Ei siinä, kaunishan tuo on, mutta olisi vähemmälläkin tälläytymisellä. Omassa nuoruudessa ei ulkonäköasiat olleet ollenkaan näin tapetilla, toki panostettiin, mutta ihan eri mittakaavassa.

Vierailija
11/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo uskontopuoli mitään merkinnyt. Kavereiden takia leirille ja juhlia ei sen kummemmin halunnut, kun ei meillä ole isovanhempia enää elossa ja kummit kaukana, käytiin sitten hienosti syömässä.

Vierailija
12/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Yksikään lapsistani ei ole käynyt riparia, eivät halunneet ja se on ok. Itse kävin nuorena ja kuulun kirkkoon kyllä.

Meille tää aivan luonnollinen asia, käykööt aikuisena jos johonkin tarvitsevat.

Vierailija
13/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuori kyllä koki ripillepääsyn perinteen tärkeänä. Uskon asioissa hän on epäilevällä kannalla. Ei suoranaisesti usko, mutta pohtii kyllä kysymyksiä korkeammista voimista.

Vierailija
14/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tullut itsellekin teinitytön äitinä vähän järkytyksenä. Ei siinä, kaunishan tuo on, mutta olisi vähemmälläkin tälläytymisellä. Omassa nuoruudessa ei ulkonäköasiat olleet ollenkaan näin tapetilla, toki panostettiin, mutta ihan eri mittakaavassa.

Liityn tähän pinoon :D

Muistan itse, että äiti laittoi kiharat, meikkinä oli kevyt ripsiväri ja uuden mekon sain, mutta se oli hyvin konservatiivinen ja äiti sen valitsi, ei mikään lyhyt "prom-dress".

Omani sain hirveän tappelyn jälkeen valitsemaan säädyllisen mittaisen mekon, yläosa ei todellakaan ollut uskonnolliseen juhlaan sopiva, mutta muodon vuoksi käytti boleroa osan ajasta.

Vierailija
15/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ulkonäkö liittyy rippikouluun yhtään sen enempää kuin arkeen?

Vierailija
16/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei kuuluta kirkkoon ja lapset ovat saaneet itse päättää haluavatko riparille. Kaksi ei halunnut, kolmas mietti, mutta tuumi sitten, että menee mieluummin Prometheus-leirille. Pidettiin kesäjuhlat sitten nuoren kunniaksi. Ei mennyt leirille rahan takia, vaan koska halusi ihan vaan leirille ja oli muutamalta kaveriltaan kuullut, miten hienoa tuolla Prome-leirillä on. Tykkäsi hirveästi ja sai uusia kavereita.

Omien lastemme kavereista osa ei olisi halunnut riparille, mutta vanhemmat maksoivat, että menevät, samon isovanhemmat. Ainakin yksi sai vanhemmiltaan mopon ja mopokortin, kun meni. Ja ne rahalahjat ei todellakaan olleet pieniä, vaan puhutaan jopa tuhansista euroista. Mun on kyllä aika vaikea ymmärtää tuollaista.

Erikoista sitoa mopo ripariin, etenkin kun mopot ovat ällöttäviä.

Vierailija
17/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika harvassa ne joille ripillä käyminen on oikeasti julkinen uskon tunnustus ja sen vahvivistus.

Lahjojen takia ja sukulaisten painostuksesta se ripari käydään.

Vierailija
18/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista sitoa mopo ripariin, etenkin kun mopot ovat ällöttäviä.

Erikoista sitoa ripari mopoon, etenkin kun riparit ovat ällöttäviä.

Vierailija
19/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei merkannut, eivät käyneet ripillä. tai mitään vastaavaa.

Ylppärit merkkasi aivan toisella tavalla.

Vierailija
20/20 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorelle ripari voi olla myös tietynlainen aikuistumisriitti, mitä ei siinä sen syvällisemmin mietitä. Aika monella siihen liittyy tuota rahanahneuttakin ja tietysti sitä uhmaa, mutta saattaa se mieli siellä leirillä muuttua. Nuoren mielipidettä kannattaa  kunnioittaa tässäkin asiassa. Ja kyllä sen rippikoulun ehtii käydä myöhemminkin..

Terv. Kirkon nuorisotyöntekijä

Miksi rippikoulu pitäisi käydä? Että pääsee maksamaan kirkollisveroja? Saa kotiin seurakuntalehden saunan sytykkeeksi?

En ole pystynyt perustelemaan lapsilleni rippikoulun ja kirkkoon kuulumisen tärkeyttä. Minä kuulun kirkkoon, mutta mieheni erosi siitä 20 vuotta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi