Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14 vuotias tyttöni jäi viikonloppuna kiinni alkoholista. Miten rangaista?

Vierailija
10.05.2017 |

Koulun diskosta soitettiin, että hakea kotiin kun toikkaroi umpihumalassa. Tytön kaverin sisko oli hakenut heille alkoa. Seuraavana päivänä tietrnkin kiisti tämän sanomansa. Lopetin viikkoran, mutta kuinka kauaksi aikaa se pitäisi lopettaa? Tyttö itkee ja olen kuulemma hirveä, julma ja ties mitä. Sanoin myös, että lomamatkalle on turha havitella tänävuonna. Joululahjojakin sanoin evääväni. Mitä muuta pitäisi tehdä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join kerran alkoholia 12 vuotiaana ja sen jälkeen aika useinkin kaveriporukassa. Valehtelimme vanhemmillemme menevämme yöksi toisen luokse, joten saimme ihan rauhassa kännätä kavereilla ja vanhemmat eivät edes aavistaneet asiaa. Parikymppisenä huominen riitti niin minulla kuin ystävällänikin ja juominen jäi siihen. Meistä molemmista tuli ihan hyviä veronmaksajia ja kunnollisia äitejä, jotka tosin tiedämme nyt teinien mahdolliset yritelmät jo ennen kuin he arvaavatkaan. Mielestäni saarna riittää ja tarkempi silmälläpito.

Vierailija
22/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aloitus lienee vain provoilua (toivottavasti, tuollaisia vanhempia jos on niin heille pitäisi työntää lyhtypylväs rectumiin), on huolestuttavaa nähdä tällaista lynkkausmielialaa nuoria kohtaan. Hui kauheaa mitä vollotusta jostain pienestä ryyppäämisestä. Lasun tarjoajatkin käsi ojossa. Ryyppäämistä nuorena on harrastettu iät ajat ja ihan menestyneitä ihmisiä meistä on kasvanut. Niillä jotka eivät ole pärjänneet on ollut muitakin ongelmia kuin alkoholi.

T. 14v alkoholia ensimmäisen kerran nauttinut DI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiluojaotaminutjopoistäältä kirjoitti:

Osta alkoholia ja anna teinin juoda kotona jos haluaa juoda. Se on huomattavasti turvallisempaa kuin salaa ryyppääminen. Olen itse 25 vuotias ja minulla on täysin "terve suhde" alkoholiin (otan ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin, joskus vähän useammin). Ensimmäiset kännit vedin omasta tahdostani vanhempien kanssa 13-14 vuotiaana, heistäkään kumpikaan ei ole alkoholisti, mutta kaksi vanhempaa sisarustani päinvastaisella tavalla kasvattaneena olivat tajunneet, että teini yksinkertaisesti haluaa kokeilla. Ja jos sitä kokeilua ei saa tehdä välillä kotona luvallisesti, tekee teini sen salaa kavereiden kanssa ja silloin ei voi tietää mitä siinä sattuu. Pahinta on nämä tapaukset, joissa teini joutuu pelkäämään kotiin menemistä jos on ottanut alkoholia...

Koulun lopettajaisbileet. Juhannus. Tässä ehdotuksessa on ideaa. Tuskin saat loppumaan alkoholin maistelua - ja puskissa juominen on pahempi vaihtoehto. Yritä saada sopimus aikaan, että esim. vain nämä 2x nyt tänä vuonna ja max. pikkujoulu kolmantena (aikuisten valvonnassa).  Seuraava vuosi sitten neuvotellaan 2018 alussa.

Kerro kaikki kauhujutut ja katsokaa uutiset humalaisten nuorten raiskauksista. Sehän se melkein se kauhein skenaario tässä on.  Kukkaron /puhelimen varastaminenkin (ryöstön kohteeksi joutuminen) on pikkuasia raiskauksen rinnalla.

Vierailija
24/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka aloitus lienee vain provoilua (toivottavasti, tuollaisia vanhempia jos on niin heille pitäisi työntää lyhtypylväs rectumiin), on huolestuttavaa nähdä tällaista lynkkausmielialaa nuoria kohtaan. Hui kauheaa mitä vollotusta jostain pienestä ryyppäämisestä. Lasun tarjoajatkin käsi ojossa. Ryyppäämistä nuorena on harrastettu iät ajat ja ihan menestyneitä ihmisiä meistä on kasvanut. Niillä jotka eivät ole pärjänneet on ollut muitakin ongelmia kuin alkoholi.

DI on varmaankin mies ja ei tarvinnut äidinkään surra, että sinut joukkoraiskataan?  Humala harvoin sinänsä vaurioittaa tai tappaa - mutta raiskaus tekee kumpaakin.

Vierailija
25/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiluojaotaminutjopoistäältä kirjoitti:

Osta alkoholia ja anna teinin juoda kotona jos haluaa juoda. Se on huomattavasti turvallisempaa kuin salaa ryyppääminen. Olen itse 25 vuotias ja minulla on täysin "terve suhde" alkoholiin (otan ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin, joskus vähän useammin). Ensimmäiset kännit vedin omasta tahdostani vanhempien kanssa 13-14 vuotiaana, heistäkään kumpikaan ei ole alkoholisti, mutta kaksi vanhempaa sisarustani päinvastaisella tavalla kasvattaneena olivat tajunneet, että teini yksinkertaisesti haluaa kokeilla. Ja jos sitä kokeilua ei saa tehdä välillä kotona luvallisesti, tekee teini sen salaa kavereiden kanssa ja silloin ei voi tietää mitä siinä sattuu. Pahinta on nämä tapaukset, joissa teini joutuu pelkäämään kotiin menemistä jos on ottanut alkoholia...

Itse kokeilin alkoholia kavereiden kanssa, ja ainakin siinä oppi säätelemään juomista, koska ei todellakaan halunnut mennä kännisenä kotiin. Tärkeintä on, että saa lapsen vakuutettua siitä, että kotiin tullaan oli sitten missä kunnossa tahansa. Aina voi tulla kotiin ja aina voi soittaa. Ja kohtuujuoja itsestäkin tällä systeemillä tuli. Kerran, pari vuodessa saatan ottaa lasillisen viiniä juhla-aterian kanssa.

Ja että taksilla hätätapauksessa ja äkkiä kotiin: kotona maksetaan.

Vierailija
26/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sattuu varmasti lähes jokaisessa perheessä, kavereiden paine tuossa iässä on todella iso asia ja ei se ainakaan kieltolaki tyyliin parane, koska teininä aivot ajattelevat helposti asiat väärin ja monesti ei on kyllä, mikä valitettavasti johtaa uudelleen samaan tilanteeseen.

Joku olikin sanonut aikaisemmin että rakentavasti lähteä keskustelemaan alkoholin vaaroista ja voit kysyä että miksi hän teki niin, esimerkiksi kysymällä että onko kaikki hyvin? Sillä monesti teininä tunteet menevät järjen edelle. Annat hänen ymmärtää että olet huolissaan hänestä ja näytät terveellä tavalla sen että välität hänestä ja sinulle voi puhua mistä vaan ilman pelkoa.

Vierailija
27/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelkaahan omaa nuoruuttanne arvon palstailijat!

On se niin kivaa sanoa tietysti nuorelle,et älä tee niin kuin minä tein,tee niin kuin minä sanon!

Mut hei,nuoruus on mitä on :D

Vierailija
28/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naulaa sen ovi kiinni kuuden tuuman rautanauloilla ja päästä pois vasta kolmekymppisenä.

Vierailija
29/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei rangaistu kotona kun jäin 15 vuotiaana kiinni humalasta, kun kotiovi ei ottanut auetakseen pirun pienen lukon takia. Ymmärtäväisen ja valistavan keskustelun jälkeen join taas seuraavana viikonloppuna, ja seuraavana jne. En vain jäänyt enää kiinni.

Vierailija
30/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole liian ankara. Samoin kuin moni muukin, suosittelen keskustelemaan avoimesti. Mikään ei ole tuossa kohtaa tärkeämpää kuin avoin ja luottavainen suhde tyttäreesi. Rangaistukset ovat turhia.

Teini keksii kyllä keinot, jos haluaa juoda. Jos olet liian ankara, hän alkaa valehdella sinulle. Jos kiellät, hän trkee salaa. Rangaistuksen pelossa hän ei tule liikaa juotuaan kotiin vaan jää johonkin notkumaan. Hän sammuu pusikkoon kun ei uskalla soittaa sinua hakemaan.

Tällaista on nähty ja paljon! Sinun ei tarvitse hyväksyä juomista mutta ensiarvoisen tärkeää on antaa ymmärtää, että kotiin voi aina tulla ja sinulle voi kertoa mitä tahansa. Teinit tekee typeryyksiä. Se kuuluu ikään. Teini-ikä ei kestä onneksi ikuisesti ja suurimmasta osasta tulee kelpo kansalaisia.

T. yläkoulun erityisopettaja

Vierailija
31/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee aina jostain syystä mieleen takavuosien traaginen uutinen 14v. tytöstä, joka lähti kesken koulupäivän "juomaan". Oli jostain saanut kossupullon - ja löydettiin kuusen juuresta (tms.) tukehtuneena omaan oksennukseensa. Kuollut kuin kivi. Yksin oli juonut sitä helvetin kossua....

Vierailija
32/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiarestia, vanha Nokia kaapin perältä puhelimeksi. Viikkorahat pois ainakin siihen asti että luottamus tulee takaisin, siihen voi mennä aikaa. Ja senkin jälkeen kun kotiaresti on ohi, kotiin tullessa puhallutetaan. Tätä ei pidä missään nimessä hyväksyä.

Vierailija
33/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI on varmaankin mies ja ei tarvinnut äidinkään surra, että sinut joukkoraiskataan?  Humala harvoin sinänsä vaurioittaa tai tappaa - mutta raiskaus tekee kumpaakin.

Kyllä, olen mies eikä minulla ole ollut pelkoa raiskatuksi tulemisesta. Teininä tosin toiveita, että sen tekisi minulle joku muodokas nainen tai useampi...

Pointti olikin lähinnä tuo tuntuvien rangaistusten keksiminen. Tai jotkut lastensuojeluviranomaiset vielä säätämään siihen. Oletteko ihan pellejä?  Normiperheessä riittää asiasta keskustelu, harvoin kukaan on ensimmäisen kertansa ja kiinnijäämisensä jälkeen alkoholisti. Jos homma alkaa toistua ja mennä överiksi kerta toisensa jälkeen, niin sitten voi jo tarvita ulkopuolista apua.

Itselläni on kohta aikuistuva tytär ja olen oppinut huomaamaan mitä on olla teinitytön isä. Olen valvonut ja hakenut neitiä ympäri kaupunkia kukonlalulun aikaan, ettei tytön kavereineen tarvitse aamuyöstä kulkea yksin. Tiedän milloin alkoholi astui mukaan kuvioihin, mutta onnekseni tyttärellä on tolkku  mukana ja mainio kaveripiiri. 

Vierailija
34/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytölle kävi sama juurikin samassa iässä, tosin ei nyt missään umpihumalassa ollut. Tyttö oli oppilaskunnan puheenjohtaja ja tukioppilas, molemmista pesteistä lennätettiin pihalle. Sen lisäksi sai vielä ankarat puhuttelut, kotiarestia ja rahahanat vähäksi aikaa kiinni.

Oppiko läksynsä?

No ei. Toista kertaa ei tosin yläasteella jäänyt kiinni, mutta en epäile, etteikö juomista olisi tapahtunut. 

Vierailija
35/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee aina jostain syystä mieleen takavuosien traaginen uutinen 14v. tytöstä, joka lähti kesken koulupäivän "juomaan". Oli jostain saanut kossupullon - ja löydettiin kuusen juuresta (tms.) tukehtuneena omaan oksennukseensa. Kuollut kuin kivi. Yksin oli juonut sitä helvetin kossua....

Tapahtui täällä Akaassa. Lopputulos oli kuvatunlainen, mutta ihan vain paleltumalla kuoli sammuttuaan hankeen. Koiranulkoiluttaja sitten löysi lumien sulaessa. Viru Valge 80% oli kyseessä ja ilmeisesti koulukaverin kotoa nyysimä pullo.

Vierailija
36/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen mies eikä minulla ole ollut pelkoa raiskatuksi tulemisesta. Teininä tosin toiveita, että sen tekisi minulle joku muodokas nainen tai useampi...

---

Itselläni on kohta aikuistuva tytär ja olen oppinut huomaamaan mitä on olla teinitytön isä. Olen valvonut ja hakenut neitiä ympäri kaupunkia kukonlalulun aikaan, ettei tytön kavereineen tarvitse aamuyöstä kulkea yksin. Tiedän milloin alkoholi astui mukaan kuvioihin, mutta onnekseni tyttärellä on tolkku  mukana ja mainio kaveripiiri. 

Joskus tekisi mieli sanoa, että näin toivovien toiveet toteutuvat - tosin miehiä useimmin raiskaavat miehet.

Vierailija
37/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko asiaa jeesustelemaan tulleet olleet itse nuoria? Milloin olitte ensimmäistä kertaa kiinnostuneita alkoholista? Milloin maistoitte sitä ekaa kertaa? Minä olin ala-asteella ja tulin iloisesti humalaan kahdesta lonkerosta. Olipa siis ihan kamala juttu! Ystäväni kanssa voimme molemmat kaksi lonkeroa, kikattelimme puolisen tuntia, poltimme pahiksina muutaman tupakankin ja se oli melkein sillä selvä, eli humalatila haihtui ja palasimme arkeen.

Seuraavan kerran maistoimme jotain pahaa punaviiniä ja se oli oikeasti niin pahaa, että luulimme kaiken alkoholin olevan niin pahaa. Olimme molemmat kilttejä lukutoukkatyttöjä ja alkoholi ei suistanut meitä huonoille teille. Relaa siis ap, muistele omia töpeksimiäsi ja suhteita vähän juttua niihin.

Vierailija
38/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Joskus tekisi mieli sanoa, että näin toivovien toiveet toteutuvat - tosin miehiä useimmin raiskaavat miehet.

Toteutuisivatpa. Niin toivoisin isorintaisten amatsoonien hyökkäystä kimppuuni.

T. Setämies

Vierailija
39/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän kevyesti näihin nuorten alkoholikokeiluihin suhtaudutaan ottaen huomioon, että pahimmillaan voi henki lähteä. En kyllä sääli pätkääkään noita jotka ovat kännitörttöilleet itsensä hengiltä, mutta usein siinä voi kuolla joku sivullinenkin. 

Vierailija
40/40 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko asiaa jeesustelemaan tulleet olleet itse nuoria? Milloin olitte ensimmäistä kertaa kiinnostuneita alkoholista? Milloin maistoitte sitä ekaa kertaa?

Minä olen maistanut alkoholia ensimmäisen kerran reilusti parikymppisenä (siitäkin huolimatta, että olin teekkari) eikä kyllä pätkääkään kaduta että nuoruuden kännisekoilut ovat jääneet kokematta. Hauskaa voi pitää selvinkin päin ja huomattavasti turvallisemmin kuin sekoilemalla kännissä.

Täällä nuorien kännäämistä tuntuvat puolustelevan aikuiset, joille krapula on ihan normaali juttu ja sänkyyn tai vaatekomeroon kuseksiminen business as usual.