Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan ei välitä sisäilma oireista kärsivää työntekijää?

Vierailija
10.05.2017 |

Koko talo, missä työskentelen on täynnä sisäilma oireista kärsiviä työntekijöitä. Monella jatkuvaa sairasyötelua ja monta antibioottikuuria vuodessa, jatkuvaa väsymystä, päänsärkyä, jatkuva nuha ja yskä.

Työterveys lääkärit tietää, työsuojeluvaltuutettu tietää, esimiehet tietää. Mutta kukaan ei VÄLITÄ!!!! Jatkuvasti on sisäilma palavereita, mutta palaverien jälkeen ei mitään tapahdu. Lain mukaan työnanataja on velvoitettu tarjoamaan terveet työtilat työntekijöille.

Olemme töissä sosiaali- ja terveysalalla, ja teemme henkisesti raskasta työtä. Meidän pitäisi tehdä hyvää asiakastyötä, vaikka oma terveys ja jaksaminen menee.

Mitä olette tehneet, te ketkä olette olleet vastaavassa tilanteessa? Olen hakenut viimeiset puoli vuotta muualta töitä, mutta en ole saanut muualta töitä. Olen vankina omassa työssä, koska en voi jäädä työttömäksi. Auttakaa, hyvät ihmiset!!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut otsikon huonosta äidinkielestä. Kirjoitin tekstin kiihtyneenä tilanteesta, joten kirjoitusvirheiden määrä on suuri. Ap

Vierailija
2/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miut siirrettiin toiseen yksikköön ja lopulta tuo ongelmatalo tyhjennettiin. Mutta minä sainkin rajuja iho-oireita joita ei voinut lakaista maton alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi nyt aluksi kuntasi päättäjiltä tuntuvia korotuksia veroäyreihin, että kunnat voi rakentaan uudet terveet tilat tai muuttaa terveempiin.

Vierailija
4/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä työterveyslaitokseen, jos edes työsuojelu ei teillä saa mitään aikaan. Meillä väännettiin pitkään työnantajan kanssa homeisessa rakennuksessa työskentelystä. Lopulta rakennuksen ongelmat tutkittiin ja myönnettiin, ja rakennus purettiin. Moni ehti kuitenkin sairastua pysyvästikin astmaan, poskionteovaivoihin ja tulla yliherkäksi homeille ja kemikaaleille. Kiva kun terveys on pilalla.

Vierailija
5/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää sairauslomalle.

Vierailija
6/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä työterveyslaitokseen, jos edes työsuojelu ei teillä saa mitään aikaan. Meillä väännettiin pitkään työnantajan kanssa homeisessa rakennuksessa työskentelystä. Lopulta rakennuksen ongelmat tutkittiin ja myönnettiin, ja rakennus purettiin. Moni ehti kuitenkin sairastua pysyvästikin astmaan, poskionteovaivoihin ja tulla yliherkäksi homeille ja kemikaaleille. Kiva kun terveys on pilalla.

Saiko tuosta edes jotain korvauksia, jos on sairastunut pysyvään astmaan? Tätä minä pelkään, että saan astman loppuiäksi.

Vierailija
7/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaadi nyt aluksi kuntasi päättäjiltä tuntuvia korotuksia veroäyreihin, että kunnat voi rakentaan uudet terveet tilat tai muuttaa terveempiin.

Rahastahan se enemmän on kiinni, kuin välittämisestä. Ei ne sairaslomatkaan työnantajalle halvaksi tule, jotein ei työnantajat silkkaa pahuuttaan kiusaa työntekijöitä.

Vierailija
8/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä. Sairauslomalle niin pian kuin mahdollista tai muuten pois niistä tiloista.

Homealtistuksen pitkittyessä oireet pahenee.

Kokemuksesta kirjoitan. Olen oireillut/sairastanut 10 vuotta homeen takia.

Tuntuu että tää maa on täynnä homerakennuksia.

Olen altistusten seurauksena herkistynyt niin etten löydä asuntoa jossa voisin olla oireitta.

Pienikin tunkkaisuus aiheuttaa poskiontelotulehduksen ym paskaa vaikkei hometta olisikaan. Mun keho on ylivirittyneessä tilassa koko ajan.

Susta tulee samanlainen jos et lähde sieltä altistustilasta pois ap

Vierailija
9/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastahan se enemmän on kiinni, kuin välittämisestä. Ei ne sairaslomatkaan työnantajalle halvaksi tule, jotein ei työnantajat silkkaa pahuuttaan kiusaa työntekijöitä.

Se on kuitenkin pieni prosentti, joka sairastuu ja tälläiset muutostyöt tulee kalliiksi. Lapset ja nuoret tulee hoitaa ensin ja kuntien suunnata katseet päiväkoteihin ja kouluihin. 

Vierailija
10/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt muutaman päivän sairaslomalla. Mutta työterveyslääkäri kirjoittaa pari päivää kerrallaan, ei viikkoja sairaslomaa, että voisi olla poissa sieltä missä sairastuu. Ap

Vierailija
11/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi päiväkoti tai koulu, niin vanhemmat pitäisi huolta siltä ettei heidän lapset jää homeiseen kouluun tai päiväkotiin. Mutta kun kyse on vain työntekijöistä, niin kukaan ei välitä.

Vierailija
12/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saiko tuosta edes jotain korvauksia, jos on sairastunut pysyvään astmaan? Tätä minä pelkään, että saan astman loppuiäksi.

Ei saa. On hirveän vaikea todistaa, että on sairastunut tietyn rakennuksen vuoksi. Itse sain hankalan astman homeisesta työpaikasta ja kunta tiesi, mitä ongelmia rakennuksessa on. Homeongelmaa hoidettiin mm. maalaamalla home piiloon. Rakennus purettiin myöhemmin ja pääsimme toisiin tiloihin, mutta oma terveys ehti mennä. Astma oli niin hankala, että pääsin/jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Nyt voin ihan hyvin.

Vierailija
13/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen kaikille, joilla on puhdas sisäilma missä työskentelee. Lainojen vuoksi en voi jäädä työttömäksi. Tekisi mieli soittaa jollekin kunnan päättäjälle ja pyytää hänen siirtää oma toimintonsa seuraavaksi puoleksi vuodeksi tänne. Niin näkisi konkreettisesti miten sisäilma oireet vaikuttaa koko ihmisen elämään, ei vain työhön.

Vierailija
14/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puhdas sisäilma jotenkin harvinaisuus työpaikoilla nykyään?

Vierailija
16/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan edellistä. Sairauslomalle niin pian kuin mahdollista tai muuten pois niistä tiloista.

Homealtistuksen pitkittyessä oireet pahenee.

Kokemuksesta kirjoitan. Olen oireillut/sairastanut 10 vuotta homeen takia.

Tuntuu että tää maa on täynnä homerakennuksia.

Olen altistusten seurauksena herkistynyt niin etten löydä asuntoa jossa voisin olla oireitta.

Pienikin tunkkaisuus aiheuttaa poskiontelotulehduksen ym paskaa vaikkei hometta olisikaan. Mun keho on ylivirittyneessä tilassa koko ajan.

Susta tulee samanlainen jos et lähde sieltä altistustilasta pois ap

Älä jää tohon tilanteeseen. Moni on toipunut niin että pahan herkistymisen jälkeen palautuu lähes entiselleen, mutta vaatii työtä, DNRS menetelmä auttanut monia korjaamaan elimistön häiriintyneen toiminnan, löytyy googlella.

Vierailija
17/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas pitäisi olla huono sisäilma, kun isossa sairaalarakennuksessa on homevauriot todettu sekä ylä- että alapuolella ja remontit menossa ja mm. viereinen lasten poli siirretty väistötiloihin homeongelmien ym. takia. Sisäilmasairaita yksikössämme ei ole kuitenkaan yhtään. Ihme juttu. 

Vierailija
18/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vastuussa mistään. Tämä onkin ollut kehityksen suunta jo pitkään. Yksilöä pidetään vastuullisena kaikesta yksilön ongelmista, mutta kukaan ei vastaa siitä, mitä yhteisö tekee yksilölle.

Homesairaudet ja sisäilmaongelmat ovat olleet tiedossa kymmeniä vuosia.

Syylliset istuvat sekä hallituksessa että oppositiossa. Vihreät pahimpina syyllisinä, sitten ne, jotka ovat lisänneet hirveästi rakentamisen säädöksiä, valvontaa, kustannuksia ja byrokratiaa aiheuttaen todella laadutonta rakentamista kaikkialla. Näyttäisi siltä, että jos virkamieheksi edellytetään korkeakoulututkintoa ja he sallivat tällaisten mätien rakennusten tekemisen, on koulutus mennyt täysin hukkaan. Laatua ja osaamista se ei ainakaan ole lisännyt.

Vierailija
19/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas pitäisi olla huono sisäilma, kun isossa sairaalarakennuksessa on homevauriot todettu sekä ylä- että alapuolella ja remontit menossa ja mm. viereinen lasten poli siirretty väistötiloihin homeongelmien ym. takia. Sisäilmasairaita yksikössämme ei ole kuitenkaan yhtään. Ihme juttu. 

Ei kaikki sairastu ja teille nyt on sattunut sellaisia ihmisiä. Kauheintahan on, jos yksi ainoa sairastuu, niin häntä pidetään sitten huomionhakuisena. Meillä oli onni, että yksi sairastuneista oli esimies, joten hänen sairastumisen jälkeen alkoi tapahtua.

Vierailija
20/34 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon niin kyllästynyt tähän pirun sisäilma valitukseen. Joka paikassa vaan valitetaan. Ja ei, en ole itsekkään terve! 9 vuotta homekoulussa. Jossa sairastuin astmaan. Luultavammin olisin voinut muutenkin sairastua, koska itsellä allergioita oli jo lapsuudessa. Sukurasite myös valtava. No työpaikallani oli hometta. Flunssakierteitä, kuulon melkein menetys. Sielä sisäongelmat korjattiin lopulta, koska olin pahoin sairastunut. Töistä pois tarpeen tullen, mutta silti kävin töissä. Täällä oli hometta. Myöhemmin eräässä työpaikassa sisäilmaongelmia. Pystyin tekemään töitä, mutta varastoon en voinut mennä pidemmäksi aikaa. Huonoilmanvaihto sekä "likaisuus". Onneksi siellä ei tarvinnut paljoa aikaa viettää, mutta kävin jos oli ihan pakko. No sitten siirryin sellaiseen paikkaan töihin missä oli TAAS ongelmia sisäilman kanssa. Ette muuten usko kuinka pisti ärsyttämään muutama työkaveri. Aina oli niiin sisäongelmista johtuvia vaivoja jos joutui tekemään töitä. Tupakille kyllä pystyttiin ravaamaan. Mutta täälläpäs minulle ei tullutkaan mitään, hieman "helpolla" osastolla jonnekka meidän sisäilmaongelmaiset tahtoi.

Joskus tuntuu, että tämä sisäilmasairaus on vaan monen psyykkeessä, eikä todellisena. Tai oireet tulee vasta kun kuulee. Tässä puhuu nyt oikeasti sisäilmasta sairastunut. Ja en huutele töissä oireistani, ei ole tapana valittaa! Lääkärissä käyn hakemassa reseptiä jos tarvetta on. Minulla ongelmat näkyy kohonneista valkosoluista veressä. Alkaa vaan pikkuhiljaa riepomaan ihmiset jotka koko ajan valittaa. Myös turhasta. Muistakaa myös, että sisäilmaongelmat eivät aina ole sama kuin home!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi