Miksei koulussa opeteta myötäelämistä ja rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista
Siellä on uskontoa ja elämänkatsomustietoa eli täydellistä ajanhukkaa. Jos haluaa tehdä Suomesta paremman paikan, se alkaa näistä taidoista, joita meillä ei osata. Ei pelkällä jälki-istunnoilla kasvateta parempia ihmisiä.
Kommentit (62)
Koska nuo eivät ole toivottavia taitoja 2000-luvun kapitalistisessa yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä uskontotunneista mutta elämänkatsomustunneilla opetetaan juuri noita otsikossasi mainittuja asioita.
Jälki-istuntoa ei enää ole olemassa.
Käy tutustumassa uuteen opetussuunnitelmaan.
Mistä lähtien jälkkäriä ei ole ollut?
Mitäs ap tietää elämänkatsomustiedon opetuksen tuntisisällöstä? Kyllä siellä myös noita sinun mainitsemiasi asioita opetetaan. Ainakin oman lapseni luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ap tietää elämänkatsomustiedon opetuksen tuntisisällöstä? Kyllä siellä myös noita sinun mainitsemiasi asioita opetetaan. Ainakin oman lapseni luokassa.
Miksi se ei näy missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä uskontotunneista mutta elämänkatsomustunneilla opetetaan juuri noita otsikossasi mainittuja asioita.
On jo vuosia ollut kasvatuskeskustelu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ei näy missään?
Jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla ammentaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo vuosia ollut kasvatuskeskustelu
Se on jo parempi idea. Lehtiuutisten mukaan näin ei ole kaikkialla, pelkästään osassa kouluja.
Koulussa voisi myös opetella hyviä tapoja, esim. tervehtimistä.
Espanjassa ollessani häpesin suomalaisia nuoria, jotka huutaa kovaan ääneen vittua ja ei osaa sanoa edes sitä pleasea. Saatikka väistää ihmisiä.
On järkyttävää kuinka juntisti suomalaiset usein käyttäytyy, eivätkä nuoret tunnu oppivan mitään, vaikka matkustelevat paljon.
Tässä taas oikein asiantuntijan kommentti. Itse ainakin opetan noita asioita jatkuvasti. Vaikeaa se on, jos ei ole mitään pohjia ennestään. T. Äikän ja et:n ope
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas oikein asiantuntijan kommentti. Itse ainakin opetan noita asioita jatkuvasti. Vaikeaa se on, jos ei ole mitään pohjia ennestään. T. Äikän ja et:n ope
Eli vain uskonnonopetus on turhaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, minä en vain satu olemaan ussanope. Uskonnossa opetetaan pitkälle ihan samoja asioita kuin et:ssä. Ja kaikki pätevät, hyvät opettajat ohjaavat tunneilla asialliseen käytökseen ja rakentavan palautteen antamiseen ihan aineesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa ollessani häpesin suomalaisia nuoria, jotka huutaa kovaan ääneen vittua ja ei osaa sanoa edes sitä pleasea. Saatikka väistää ihmisiä.
On järkyttävää kuinka juntisti suomalaiset usein käyttäytyy, eivätkä nuoret tunnu oppivan mitään, vaikka matkustelevat paljon.
Ladten kiroilu on kyllä jotenkin hirveää kuultavaa. Se on kai ihan normi tapa puhua ja ihan hyväksyttävää(?) Kuulemma älykkäät ihmiset kiroilee. Mä en vain ikinä totu siihen vittu sitä vittu tätä jne. En ymmärrä kiroilemisen pointtia?
Nuo asiat voi opettaa ihan kotonakin...
Jos kuvittelet että opettajaopiskelijat ovat empaattisia ja myötäeläviä niin olet väärässä. Osa heistä on järkyttävän tuomitsevia ja kovia ihmisiä jotka vihaavat tyhmiä, heikkoja ja sairaita. Ei sellaisten voi olettaa opettavan lapsille empatiaa ja myötätuntoa, heille pitäisi opettaa sitä ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, minä en vain satu olemaan ussanope. Uskonnossa opetetaan pitkälle ihan samoja asioita kuin et:ssä. Ja kaikki pätevät, hyvät opettajat ohjaavat tunneilla asialliseen käytökseen ja rakentavan palautteen antamiseen ihan aineesta riippumatta.
Muistan ennen yliopistoa vain yhden rakentavan opettajan koko koulun ajalta. Missä heitä on siis alettu kouluttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävänä EI ole kasvattaa ketään. Eikä opettaa mitään elämänkatsomustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta tuon väistämisen kohdalla voin sanoa, että siinä on kyllä espanjalaisilla opettelemista. Per.ele kun kaupassa asioi ja sattuu espanjalainen seisomaan keskellä käytävää ja varsin hyvin näkee, että pitäs väistää niin ei tuu tapahtumaan ennen kuin tyyliin tuupit niitä sillä kärryllä pois edestä. Jonottamisen taitoa heillä ei ole myöskään, eikä asiakaspalvelutaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävänä EI ole kasvattaa ketään. Eikä opettaa mitään elämänkatsomustakaan.
Siis mitä?!? Kyllä varsinkin pienten oppilaiden kohdalla kasvattaminen ja yhdessä olemisen/tekemisen opettelu ovat niitä koulun tärkeimpiä tehtäviä. Ainakin yhtä tärkeitä kuin lukeminen ja ladkeminen! Eikä tarkoita sitä, etteikö kasvattaminen olisi ensisijaisesti vanhempien tehtävä. Kaikkea vain ei voi oppia kotona.
Vierailija kirjoitti:
Koska nuo eivät ole toivottavia taitoja 2000-luvun kapitalistisessa yhteiskunnassa.
itse asiassa ovat, vähentää huomattavasti korruptiota mikä haittaa puhtaan kapitalismin toteutumista