Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä tätä jatkuvaa hössötystä veden juomisesta!

Vierailija
10.05.2017 |

Kyllä keho kertoo milloin on jano. Jos joisin näiden vesihullujen ohjeiden mukaan, en entisi muuta tekemään kuin käymään vessassa.

"Vettä tulisi virallisten suositusten mukaan juoda 1–1,5 litraa päivässä."

"Riittävä veden juominen voi joskus tuntua vaikealta. Tämän vuoksi Lifehack.org-sivusto keräsi yhteen vinkkejä, joilla veden juomisesta tulee mukavampaa. Tässä niistä kahdeksan.

1. Vaihtele juomasi veden lämpötilaa
2. Kuljeta vesipulloa mukanasi
3. Osta pullo, josta on mukava juoda
4. Käytä muistilappuja
5. Käytä apunasi puhelinta
6. Juo työmatkalla
7. Käytä pilliä
8. Mausta vettä"

http://www.is.fi/terveys/art-2000005203626.html

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennenvanhaankin juotiin vettä! Heinäpellolla oli mukana suuri kanisteri, josta juotiin. Ennen tehtiin fyysistä työtä ja siinä tuli jano, joten tajuttiin juoda riittävästi, yleensä. Nykyään istutaan päivät pitkät ja illat päälle, ei tule janoa. Vedellä on muutakin tehtävää kuin vain nesteyttää kehoa, esim. huuhtoa kuona-aineita elimistöstä, helpottaa mm. munuaisten tehtävää, pehmentää suolen sisältöä..

Vierailija
62/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalikunnossa olevan ihmisen munuaiset huolehtivat veden poistosta, vaikka joisitte 0,5-5 litraa/pv. Osalla ihmisistä ei janontunnetta tule, jolloin tarvitsevat tuollaisia apukeinoja. Esimerkiksi vanhuksilla ei yleensä ole riittävää janontunnetta ja tulee helpommin nestehukkaa.

Turvotuksia tulee, jos juo liian vähän ja syö liian suolapitoista ruokaa. Jos juotte lasillisen jotain ruokajuomaa kaikilla aterioilla niin sillä saa jo perustarpeet katettua. Pari lasillista päälle niin elimistölle riittää. Jos haluatte ravata vessassa joka tunti niin lisää vettä saa ihan vapaasti juoda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä.

Aikuiset taantuvat pikkulapsen tasolla eivätkä enää osaa kuunnella kroppaansa, vaan juova killittävät mahan pinkeäksi vettä, koska se "puhdistaa ja virkistää". Tosi kiva varmaan sitten juosta 12 kertaa päivässä vessassa!

Mua ainakin ärsyttää nämä pullosankarit, jotka näyttävästi siemailevat pullostaan kesken kokouksen tai joogatunnin. Että vaan ei pääse kuivumaan!

Mun aineenvaihdunta ainakin toimii sen verran vilkkaasti, että sitä ei ylimääräisillä vesilitroilla tartte keinotekoisesti saada ylikierroksille.

Tunkekaa persiiseenne ne puolentoista litran vissyt!

Vierailija
64/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku mukamas pystyy olla juomatta litran vettä päivässä? Johan se menee ihan vahingossa! Muutama hassu lasillinen. Saati sitten että siihen tarvis muistilappuja, mausteita tai muuta rekvisiittaa:O Kusipäisiä juttuja!

No tohon voi olla useita syitä. Mulla on itselläni aivovamma, minkä vuoksi janon- ja nälän tunne puuttuu täysin. Lisäksi mulla on huono muisti eli avustajan ym täytyy muistuttaa juomisesta ja syömisestä säännöllisesti. Mun ystävä taas ei saa juotua paljoa vettä, koska vanhojen putkien takia se maistuu tosi pahalta. Tuo vinkki veden maustamiseen vois auttaa häntä. Ihmiset on erilaisia ja heillä on eri olosuhteita.

Vierailija
65/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon vettä / nesteitä 0,5 l päivässä. No, kivittäkää mut nyt tähän!

Vierailija
66/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evian - naivE kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jano on väärä indikaattori sillä jos koet janoa, kehosi on jo nestehukassa. Siksi fiksu juo lasin, pari vettä aamulla tyhjään vatsaan, ennen joka ateriaa, aina sopivissa väleissä.

Juurikin toisin päin. Janon tunne iskee kauan ennen kuin minkäänasteisesta kliinisestä nestehukasta on tietoakaan (ellei sitten ole jokin asiaan vaikuttava sairaus kuten aiemmin mainittiin). Melko turhaa huuhdella elimistöstään suoloja, mm. kaliumia pois turhalla kittaamisella.

Terveet munuaiset säätelee kaliumin määrää...

Vierailija
67/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ikinä oo vettä juonu, enkä juo!"

Vierailija
68/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin tätä.

Aikuiset taantuvat pikkulapsen tasolla eivätkä enää osaa kuunnella kroppaansa, vaan juova killittävät mahan pinkeäksi vettä, koska se "puhdistaa ja virkistää". Tosi kiva varmaan sitten juosta 12 kertaa päivässä vessassa!

Mua ainakin ärsyttää nämä pullosankarit, jotka näyttävästi siemailevat pullostaan kesken kokouksen tai joogatunnin. Että vaan ei pääse kuivumaan!

Mun aineenvaihdunta ainakin toimii sen verran vilkkaasti, että sitä ei ylimääräisillä vesilitroilla tartte keinotekoisesti saada ylikierroksille.

Mä tungen pesismailan sun perseeseen.

Vierailija
69/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin tätä.

Mitä ihmettä sulle kuuluu muiden tekemiset, jotka ei aiheuta kellekkään mitään pahaa. Ryhdy miettimään mikä sun todellinen ongelmas on, joka aiheuttaa tälläsiä turhia ärsyyntymiskohtauksia.

Vierailija
70/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ihmiset ovat kautta historian osanneet juoda vettä ihan janon mukaan ja nyt vasta on tullut uusavuttomuus, että pitää laittaa muistilappuja ja kännykkähälytyksiä ???

Ennenvanhaan myös kuoltiin nuorempana. 

Ennenvanhaan ei myöskään ollut kännyköitä niin ei voitu laittaa hälytystä, muuten kyllä olisi laitettu ja eletty pidempään 😉

Vierailija
71/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuva aloitus. Minun pitäisi kaiken järjen mukaan kärsiä kroonisesta nestehukasta, mutta ei. Ihoni voi hyvin; ei tarvitse rasvata edes talvisin. Virtsaa on normaalia tai jopa kirkasta.

Juon lähinnä kahvia tai jopa alkoholijuomia. (En ole alkoholisti, mutta viikolla saatan ottaa oluen tai viinilasin.) Vettä juon kun otan allergialääkkeen tai olen tehnyt jotain rasittavaa. Ruoan kanssa menee vaivoin se 2 dl.

Hedelmistä ja kasviksista tykkään. Näyttää että niistä tulee roimasti nestettä kun aineenvaihdunta toimii.

Vierailija
72/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evian - naivE kirjoitti:

Pullovesifirmojen mainospropagandaahan tuo koko vesihössötys on. (Aiheesta tehty joku dokkarikin muistaakseni, en vaan nyt muista nimeä). Janon tunne kertoo normaaleilla ihmisillä nesteen tarpeesta riittävän hyvin ja sillä selvä. Kysykää vaikka lääkäriltä.

Ei todellakaan pidä paikkaansa. vettä tai muuta nestettä tulisi terveen aikuisen juoda 2-2,5 litraa päivässä, helteellä tai urheillen tai ruumiillista töitä tehdessä vielä enemmän!! Näin minulle  on sanonut lääkäri, joka sentään tietä asiansa!

Aikoinaan en juonut tarpeeksi, joten sain munuaiseeni virtsatiekiviä, joiden lähtö liikkeelle on pahempi kipu kuin synnytyksessä ikinä!  Siihen kipuun tai tulehdukseen, jos kivi jä jumiin virtsaputkeen, voi kuulemma melkein kuolla.

Vierailija
73/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä taas tulee juotua vettä vähän liikaakin, joten en oikein ymmärrä niitä, joilla ei pari litraa tule millään täyteen. Syön 5 kertaa päivässä, ja joka kerralla juon puoli litraa vettä, eli siitä tulee jo 2.5 litraa. Siihen lisäksi mulla on jatkuvasti puolen litran vesipullo mukana, jonka täytän 2-3 kertaa päivän aikana.

PAKKOMIELLE

Tuossa ei ole mitään jäekeä.

Vierailija
74/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä tätä miten aikuiset ihmiset ei muista tai osaa juoda vettä. Mikä siinä on niin vaikeaa tai vastenmielistä? Eikö tunne janoa?

Itse juon pari litraa päivässä vähintään. Välillä enemmänkin.

Vierailija
75/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljetan vesipulloa mukana minne tahansa menenkin ja siemailen siitä mahdollisimman usein. Urheillessa mukana on 2 vesipulloa, pyöräilen metsään joten kotiin on n. 10km eli ei voi täyttää pulloa vaan pitää olla 2.

Jos juon vettä huonosti viikonkin, niin ihooni tulee näppyjä, iho kuivuu, yleisilme väsynyt, hiustenkasvu hidastuu, turpoan ym ym.

Täytän vesipullon pari 3 kertaa päivässä. Se riittää minulle.

-T17

Vierailija
76/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista juoda tarpeeksi usein vettä. En ole koskaan pitänyt veden "mausta". :D Sitten aloin väkisin juomaan tietyn määrän päivässä, ja kyllä se vaan vaikutti yleiseen jaksamiseen ja myös ulkonäköön. Ja myös painonhallintaan. Ei tarvitse aina napostella jotain pientä kun tekee mieli tai on pieni nälkä. Juo vettä ja vatsa täyttyy. Hankin myös vedensuodatuskannun, niin vesi maistuu paremmalta.

77/84 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi "siemailla näyttävästi"? :D Ehkä heillä on jano. Hanki elämä.

Vierailija
78/84 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon koska on jano. Aina vesipullo mukana, limsaa, mehuja tai energiajuomia en juo. Vettä menee 2-3litraa arviolta, enkä edes urheile. Siis, janon vuoksi. Ei ole diabetestä..

Vierailija
79/84 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään 1,5l ideaalia jota kaikkien ihmisten pitäisi noudattaa. Hyvä määrä juotua nestettä riippuu ihan hirveästi siitä, minkä tyyppistä ruokaa syöt. Esim. keitetyissä kasviksissa, salaateissa, keitoissa (=kevyissä ruoissa, joita laihduttajat muutenkin suosivat) on hyvät määrät nestettä - jos syö joka aterialla jotain noista, ei välttämättä todellakaan tarvitse sitä 1,5l juotua vettä tai muuta nestettä siihen päälle, jos ei hikoile eli esim liiku.

Moni sanoo ettei tunne janoa - luultavasti silloin sinulla ei vaan ole nestehukkaa, alkaisit tuntea janoa kun nestettä todella olisi poistunut liikaa. Ei silti vedenjuonnissa ole mitään pahaa tai haitallista, ja on sinänsä hyväkin juoda vähän ennaltaehkäisevästi, koska nestehukan myötä sitten just päänsärky ja heikko olo voi iskeä yllättäen. Mutta kenenkään EI pitäisi lipittää litratolkulla vettä lyhyen ajan sisään - siis ei missään tapauksessa esim. 2 puolen litran pulloa tunnin sisään, kuten olen kuullut joidenkin "asiantuntijoiden" suosittelevan. Liian iso volyymi liian nopeasti voi johtaa veren hypovolemiaan ja siten verisolujen hajoamiseen. No, ei varmaan seuraa vielä litrasta, mutta juopa vaikka 3 (niinkin jotkut suosittelee!) niin alkaa jo oikeasti tulla harmia.

Sanoisin että lasi kerrallaan pitkin päivää ja sillon kun janottaa niin hyvä tulee. Ei tarvitse laskea litroja tai "pyrkiä" mihinkään tiettyyn määrään - juot kun siltä tuntuu, ja jos tosiaan et mielestäsi tunne janoa, niin pikku määriä pitkin päivää.

Vierailija
80/84 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten joitain ihmisiä ärsyttää niin paljon, jos joku kanniskelee vesipulloa mukanaan ja jopa juo siitä? :D Mikä siinä ärsyttää? Niinkun joku tässäkin kommentoi, että "siemaillaan näyttävästi" :D Ajatteletteko tosissanne että se veden juominen on joku terveellisen fitnesselämän show, että vedenjuojat viestittää sillä olevansa liikunnallisia ja terveitä?