Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä tätä jatkuvaa hössötystä veden juomisesta!

Vierailija
10.05.2017 |

Kyllä keho kertoo milloin on jano. Jos joisin näiden vesihullujen ohjeiden mukaan, en entisi muuta tekemään kuin käymään vessassa.

"Vettä tulisi virallisten suositusten mukaan juoda 1–1,5 litraa päivässä."

"Riittävä veden juominen voi joskus tuntua vaikealta. Tämän vuoksi Lifehack.org-sivusto keräsi yhteen vinkkejä, joilla veden juomisesta tulee mukavampaa. Tässä niistä kahdeksan.

1. Vaihtele juomasi veden lämpötilaa
2. Kuljeta vesipulloa mukanasi
3. Osta pullo, josta on mukava juoda
4. Käytä muistilappuja
5. Käytä apunasi puhelinta
6. Juo työmatkalla
7. Käytä pilliä
8. Mausta vettä"

http://www.is.fi/terveys/art-2000005203626.html

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkoita sitä, että kuolet jos et juo sitä määrää mitä sanotaan että kannattaisi juoda, mutta kehon terveydelle se 1,5l on ideaali. Eihän sitä kukaan kuole jos ei syö tarpeeksi vitamiineja mutta näkyyhän se sitten kehossa ja ulkonäössä. 

Ja kesällä pitää juoda enemmän koska hikoilee nesteen pois.

Ei ole pakko juoda suosituksen mukaan mutta se vaikuttaa kehoon.

Kyllä normaali terve keho ilmoittaa janolla, kun tarvii nestettä.

Se on eri asia, jos on joku sairaus tai menee ympäristöön, johon keho ei ole tottunut (esim. suomalainen tropiikkiin).

Jano on väärä indikaattori sillä jos koet janoa, kehosi on jo nestehukassa. Siksi fiksu juo lasin, pari vettä aamulla tyhjään vatsaan, ennen joka ateriaa, aina sopivissa väleissä.

Ennen ateriaa ei todellakaan kannata vettä juoda.

Miksi ei?

Vesi laimentaa vatsahappoja ja näin ollen vaikeuttaa ruuansulatusta.

Aaa, okei. Kuinka pitkä aika pitäisi olla juomatta ennen kuin syö jotain? Olen oikeasti kiinnostunut, sillä juon paljon vettä.

Joku puolisen tuntia, sama ruuan jälkeen.

Vierailija
42/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta nestehukassa (terve) ihminen tuntee janoa. Eli kroppa on jo liian kuiva siinä vaiheessa kun janottaa. Ja nestehukkaan kuolee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkoita sitä, että kuolet jos et juo sitä määrää mitä sanotaan että kannattaisi juoda, mutta kehon terveydelle se 1,5l on ideaali. Eihän sitä kukaan kuole jos ei syö tarpeeksi vitamiineja mutta näkyyhän se sitten kehossa ja ulkonäössä. 

Ja kesällä pitää juoda enemmän koska hikoilee nesteen pois.

Ei ole pakko juoda suosituksen mukaan mutta se vaikuttaa kehoon.

Kyllä normaali terve keho ilmoittaa janolla, kun tarvii nestettä.

Se on eri asia, jos on joku sairaus tai menee ympäristöön, johon keho ei ole tottunut (esim. suomalainen tropiikkiin).

Jano on väärä indikaattori sillä jos koet janoa, kehosi on jo nestehukassa. Siksi fiksu juo lasin, pari vettä aamulla tyhjään vatsaan, ennen joka ateriaa, aina sopivissa väleissä.

Ennen ateriaa ei todellakaan kannata vettä juoda.

Miksi ei?

Vesi laimentaa vatsahappoja ja näin ollen vaikeuttaa ruuansulatusta.

Aaa, okei. Kuinka pitkä aika pitäisi olla juomatta ennen kuin syö jotain? Olen oikeasti kiinnostunut, sillä juon paljon vettä.

Joku puolisen tuntia, sama ruuan jälkeen.

Tämä neuvo on potaskaa, joten älä ihmeessä usko. Nämä juomista välttelevät ovat näitä suursyömäreitä, jotka täyttävät vatsansa puolella sangollisella makaronisalaattia ja silti jää nälkä.

Veden juominen JA vihersalaatin syömimen ennen varsinaista ateriaa on hoikkien, hyvinvoivien ihmisten tapa.

Vierailija
44/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002888077.html

tuossa ainakin yksi artikkeli aiheesta

Vierailija
45/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille jano ei tule samalla tavalla. Nuoruusiässä pyörtyilin jatkuvasti ja joka kerta tutkimuksissa todettiin syyksi nestehukka. Minulle ei vain tullut jano ja äitini kertoo olleensa iät kaiket samanlainen, että hänen pitää tietoisesti muistaa välillä juoda. Hyvin harvoin koen janontunnetta vieläkään, mutta olen ehkä onnistunut tunnistamaan nestehukan oireet paremmin. Ja tietysti juon ihan vain juomisen vuoksi, koetan muistaa ottaa vesipullosta välillä hörppyä.

Joskus oli kyllä jokin artikkelikin, jonka mukaan ihminen kärsii jo nestehukasta siinä vaiheessa, kun tuntee janoa.

Vierailija
46/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta nestehukassa (terve) ihminen tuntee janoa. Eli kroppa on jo liian kuiva siinä vaiheessa kun janottaa. Ja nestehukkaan kuolee.

Hevonpeetä. Terve ihminen selviää tarvittaessa vuorokausiakin juomatta.

Vierailija
47/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evian - naivE kirjoitti:

http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002888077.html

tuossa ainakin yksi artikkeli aiheesta

Juuri näin.

"vesipullosta hörppimisen sijaan tulisi juoda janoon"

Vierailija
48/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan koskaan juo vettä mutta mua ei mikään vaivaakkaan enkä käytä mitään lääkkeitä ja 6kympin rajapyykki lähestyy.

Vierailija
49/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä naurettavaa juodavain 1,5 litraa vettä päivässä. Itse juon viitisen litraa, vähintään.

Vähän vettä juovien elämäntyyli näkyy kyllä sameana ja elottomana ihona, turvotuksena yms. eli hyvin usein tämän pystyy päättelemään jo päältä. Ihan fine, jos tämä.on se look ja terveydentila johon tähtäätte.

Liika on liikaa.

Tuollainen vesimäärä huuhtoo jo suoloja elimistöstä ja liiallinen juominen voi olla VAARALLISTA.

● "Lievä vesimyrkytys eli hyponatremia oireilee usein pahoinvointina ja päänsärkynä. Keho menettää suoloja, kun elimistöön kertyy liikaa vettä. Whitelyn mukaan hyponatremia turvottaa kehon soluja, myös aivosoluja. Turvotus taas aiheuttaa pääkipua."

● "Useimmat terveyslähteet väittävät, että terve ihminen voi juoda jopa 5–10 litraa vettä päivässä ilman vesimyrkytyksen riskiä. Brittilääkärit ovat alkaneet kritisoida ohjetta voimakkaasti. Maan kansallisten terveyssuositusten mukaan 1,6 litraa vettä päivässä riittää. Määrään lasketaan mukaan myös ruoasta saatu neste, kahvi ja tee. Runsaampaan vedenjuontiin on tarvetta, jos esimerkiksi urheilee kuumalla säällä."

https://anna.fi/liikunta-ja-terveys/terveys/liika-veden-juonti-voi-joht…

Vierailija
50/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä taas tulee juotua vettä vähän liikaakin, joten en oikein ymmärrä niitä, joilla ei pari litraa tule millään täyteen. Syön 5 kertaa päivässä, ja joka kerralla juon puoli litraa vettä, eli siitä tulee jo 2.5 litraa. Siihen lisäksi mulla on jatkuvasti puolen litran vesipullo mukana, jonka täytän 2-3 kertaa päivän aikana.

Vierailija
51/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 lisää vielä, että en hörpi vettä huvin vuoksi tuosta pullosta jota mukanani kannan, vain silloin kun on jano.

Vierailija
52/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka juotte vettä tositosi paljon:  millaiset veriarvot?

Mulla oli viimeisessä raskaudessa jostain syystä koko ajan hillitön jano, ja saatoin juoda litran jo ennen aamupalaa. Hemogobiini romahti todella alas.

Vierailija
53/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli viimeisessä raskaudessa jostain syystä koko ajan hillitön jano, ja saatoin juoda litran jo ennen aamupalaa. Hemogobiini romahti todella alas.

Mä olen niitä, jotka juovat todella vähän, koska janontunnetta ei ole, mutta vastaan kuitenkin: Minulle on jo useamman kerran lääkäri antanut vaihtoehdoksi joko alkaa juomaan reilusti enemmän nesteitä tai mennä luovuttamaan verta. Vereni on kuulemma niin "sakeaa", että se sairastuttaa minut ennen pitkää. Hemoglobiini on siis turhan korkealla ihan vain siksi, että nestettä on kierrossa liian vähän.

Vierailija
54/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Janontunne on tottumiskysymys. Itselläni on nimenomaan useimmin jano silloin kun juon paljon. Silloin kun en juo paljon, niin minulle ei tule jano, mutta päätä alkaa särkemään.

Tämä on sitten faktaa, eikä mitään arvailua. 

Vierailija
55/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä taas tulee juotua vettä vähän liikaakin, joten en oikein ymmärrä niitä, joilla ei pari litraa tule millään täyteen. Syön 5 kertaa päivässä, ja joka kerralla juon puoli litraa vettä, eli siitä tulee jo 2.5 litraa. Siihen lisäksi mulla on jatkuvasti puolen litran vesipullo mukana, jonka täytän 2-3 kertaa päivän aikana.

Edelleen tottumiskysymys. Itsekin kuljin pullo kädessä ja vettä meni todella paljon. Kun jätin tuon tavan, niin tulee juotua paljon vähemmän. 

Vierailija
56/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön vinkki: Vettä pystyy juomaan suuriakin määriä, kun livauttaa vähän kossua sekaan.

Vierailija
57/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmillä ilmoilla on mulle tuntunut riittävän puolisen litraa vettä, muiden juomien lisäksi. Kesäkuumilla kun likkuu paljon, ei kaksi litraakaan vettä ehkä riitä.

Mutta tokihan pitää holhousta uskoa ja tasoittaa se määrä puoleentoistalitraa, ja kesäkuumalla kolmenkymmenen kilometrin pyörälenkin jälkeen todeta, ettei voi olla jano kun puolitoistalitraa on jo juotu.

Vierailija
58/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä juon sen 2-2,5l päivässä. Viimeksi kun veriarvot mitattiin suunnilleen 6kk sitten, oli hemoglobiini 139. Muutenkin kaikki arvot hyvät. Olen nainen, 30v.

Vierailija
59/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. Kova jano voi johtua diabeteksesta. Janottaa ja kusettaa = diabeteksen oireet.

Vierailija
60/84 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika neste ei todellakaan laimenna verta. Vereen otetaan nestettä niin paljon kuin sinne sitä tarvitaan jos sitä on riittävästi saatavilla. Liian matala nestepitoisuus voi siten nostaa hemoglobiinia liikaa. 

Sen sijaan liika neste poistaa kehosta liikaa suoloja.