Suomi tippui Euroviisuissa - yllätyitkö?
Taas oli ammattilaisten valinnat päin persettä.
Miksei sinne lähetetä Robinia?
Kommentit (67)
sekä kappale että esitys tuntuivat jotenkin keskeneräisiltä. Ja mitä se laulajakin alkoi kesken biisin (piano-osuuden aikaan) hiuksiaan haromaan, epäammattimaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut yllätys. Pitäis ilmeisesti olla erityylinen räväkkä ja näyttävä kipale joka jää mieleen. Väriä, menoa ,liikettä , räväkkyyttä jos joku sellasen osaa tehdä niin pääsisi ainakin finaaliin.
No Zuhlken perfect villain oli kuvailemasi biisi mutta ei kelvannut valitsijoille.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kappale on hyvä, mutta ehkä esitys ei eilen mennyt ihan parhaalla mahdollisella tavalla. Taso oli siinä mielessä kova että suurin osa kappaleista oli taidolla tuotettu ja esitetty, oli vauhtia ja vahvaa tulkintaa, tulta ja muuta erikoista rekvisiittaa. Oli myös mieleen jääviä juttuja kuten Portugal ja Belgia. Pelkkä kaunis ja hyvin tehty laulu ei riitä kun kansa on valitsemassa, pitää olla jotain tarttuvaa menoa ja hauskuutta. Sitä meillä ei taaskaan ollut. Ihmettelen kyllä miten Ruotsi aina menee finaaliin vaikka olisi miten päälle liimattua ja paskaa. No tuolla jokuhan sen sanoi. Ruotsi pyörittää Viisuja, ruotsalaiset ammattilaiset tekee biisejä useimmalle Euroopan maalle. Ne jos ketkä osaa hittien teon. Ja itä- Eurooppa hallitsee myös tätä showta. Australia oli yksi huonoista, mutta syynsä tähänkin valintaan varmaan löytyy Euroviisujen politikoinnista.
Olen täysin eri mieltä. Suomen esitys meni mielestäni täydellisesti. Oli tunnetta, ääntä, tulkintaa. Biisin heikkous oli monotonisesti mitä ei kaunis laulu pelasta. Ruotsilla nerokas lavashow, tanssijat ja koreografia upeita eikä biisikään ja esittäjä ole huonoja.
Sama juttu missikisoissa ja euroviisuissa, joka vuosi suomi on toimittajien mielestä ennakkosuosikki ja heittämällä kärkikymmenikössä ja kuinkas sitten aina käykään. Taitaa olla niin että suomalaistoimittajat ei ymmärrä small talkia ja sitä että toisen kehuminen on ihan kaikkialla muualla kuin suomessa pelkkää sanahelinää.
Ilmankos varsinkin suomalaisnaisilla on helpon maine maailmalla, ihan kaikki p*skapuhe ja lirkutus menee todesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut yllätys. Pitäis ilmeisesti olla erityylinen räväkkä ja näyttävä kipale joka jää mieleen. Väriä, menoa ,liikettä , räväkkyyttä jos joku sellasen osaa tehdä niin pääsisi ainakin finaaliin.
No Zuhlken perfect villain oli kuvailemasi biisi mutta ei kelvannut valitsijoille.
Saa olla aika yksinkertainen, jos kuvittelee, että se olisi päässyt jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
99% biiseistä on aivan hirveää kuraa. Ei niitä pysty kuuntelemaan missään muualla, kuin Euroviisu lähetyksessä.
Lisäksi vaatii aika kovan kännin.
Ei yllättänyt, mutta vähän harmitti. Suomen esitys oli OK ja ehdottomasti kolmen kärjessä eilen näytetyistä, jos pelkkää kappaletta arvioidaan. Ikävää on että tisseillä ja hölmön näköisillä moveilla mennään jatkoon, mutta sellainen on nykymaailman meininki. Kaksi vuotta siten Suomella oli esittää jotain hyvin spseciaalia, kun PKN vetäisi kaikkien aikojen aidoimman ja kovimman viisutykityksen. PKN:n putoamisen jälkeen meni lopullisesti maku koko instituutiosta. Aika kauas oikeasta musiikkikilpailusta on tultu...
Vierailija kirjoitti:
Minusta biisi oli ihan ok, mutta en yllättynyt ettei jatkoon yltänyt. Oli meinaan just sellainen biisi, jonka kuuntelun aikana miettii että no juu, tämähän on aivan miellyttävä. Ei se saa ihmisiä äänestämään, biisi oli sellainen että sen unohtaa heti esityksen loputtua. Belgialla oli parempi, modernimpi balladi-tyyppinen kappale, samoin Portugalin tunnepitoinen veto jää paremmin mieleen kuin tämä Suomen.
Se kuka oli muuten vastuussa esiintyjien stailaamisesta ja toisaalta itse lavaesityksen luomisesta (tuskin ovat siis sama henkilö) epäonnistui mielestäni myös. Leena on 33-vuotias, mutta olisin tuon mekon ja tukan kanssa reippaasti yli nelikymppiseltä, Lassessa (?) taas oli sellanen moderni hipsteriviba. Parivaljakosta tuli jopa jonkinlainen äiti ja poika fiilis.
Itsehän muutin pidin Belgian biisistä ja jopa itse livestä vaikka se on saanut paljon haukkuja. Omasta mielestä sen Blanchen "purskahdan kohta itkuun" olemus sopi biisiin, olisin itse tulkinnut sen niin että vain liikuttuu biisiä esittäessään. Mutta ymmärrän kyllä mistä se kritiikki tuli. Moldovalla tosiaan on ehkä tyypillinen kesähitiksi tähtäävä viisurenkutus, mutta tykkään siitäkin. Ehkä olen klisee, eipä se minua haittaa. Portugalista en välittänyt sitten yhtään, en jaksanut edes kuunnella ja yllätyin ennakkosuosikin asemasta. Toisen ennakkosuosikin Italian biisi jättää minut kyllä myös kylmäksi.
Ihmettelen myös Portugalin ja Italian hehkutusta, hirveää kuraa enkä jaksa kuunnella saati katsoa Portugalin esitystä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin, sillä Suomen esitys on edustava, vaikka en liiemmin fanita itse laulua.
Aika kökköjä vetoja pääsi mukaan. Esim. Belgia oli todella surkea livenä, itse kappale ok.
Joo... official videolla enemmänkin kuin ok.
Ei toimi jossain iltapuvussa lavalla ollenkaan. Tietty epävireisyys oli harkittua videolla, mutta lavalla se häiritsi.
Ainakin näistä nähdyistä ihan omaa luokkaansa minun näkökulmastani kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin, sillä Suomen esitys on edustava, vaikka en liiemmin fanita itse laulua.
Aika kökköjä vetoja pääsi mukaan. Esim. Belgia oli todella surkea livenä, itse kappale ok.
Ei toimi jossain iltapuvussa lavalla ollenkaan. Tietty epävireisyys oli harkittua videolla, mutta lavalla se häiritsi.
Ainakin näistä nähdyistä ihan omaa luokkaansa minun näkökulmastani kaikin puolin.
Blanche ei osaa live-esiintymistä, ei olisi ansainnut finaalipaikkaa. Menisi kotiin kasvamaan muutamaksi vuodeksi ja yrittäisi uudestaan, kun on itsevarmuutta.
Ihan hirveää oli Pentti Kurikan riehuminen ja "laulu". Huutoa koko biisi.
Miksi Suomessa ei tajuta että ulkonäkökin vaikuttaa ja yleinen show meininki? Suomen esiintyjät aina järkyttävän rumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blanche ei osaa live-esiintymistä, ei olisi ansainnut finaalipaikkaa. Menisi kotiin kasvamaan muutamaksi vuodeksi ja yrittäisi uudestaan, kun on itsevarmuutta.
Öh... tarkoitin siis Belgiaa. Et tainnut avata edeltävä kommentteja.
Mutta kun nyt tuli puheeksi niin Suomen esitys oli hieno. Ehkä kaikki eivät ymmärrä, kuinka poliittista peliä tämä on kaiken kaikkinaan ja homojen areenahan koko euroviisut nykyään on. Ja tässä jälkimmäisessä en näe mitään pahaa.
Se vain vie kauniit miehet jatkoon ilman sen kummempaa musiikillista meriittiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh... tarkoitin siis Belgiaa. Et tainnut avata edeltävä kommentteja.
Mutta kun nyt tuli puheeksi niin Suomen esitys oli hieno. Ehkä kaikki eivät ymmärrä, kuinka poliittista peliä tämä on kaiken kaikkinaan ja homojen areenahan koko euroviisut nykyään on. Ja tässä jälkimmäisessä en näe mitään pahaa.
Se vain vie kauniit miehet jatkoon ilman sen kummempaa musiikillista meriittiä.
Eh, Blanche on Belgian edustaja.
Itse katson vain Suomen esityksen ennen finaalia, koska haluan aina yllättyä :D Tykkään paljon Euroviisuista, mutta onhan se vähän typerää että joka vuosi samantyyliset tissihoilotukset, erikoisuudet ja tylsyydet pääsevät finaaliit ihan vaan politiikan takia.
Suomella on monena vuonna ollut ihan naurettavan surkea yritelmä koko esitys, eikä tänäkään vuonna kovin nappiin mennyt mutta silti on aikalailla joka vuosi paljon huonompiakin päässyt jatkoon. Rahalla saa valtaa ja vallalla voittoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveää oli Pentti Kurikan riehuminen ja "laulu". Huutoa koko biisi.
Miksi Suomessa ei tajuta että ulkonäkökin vaikuttaa ja yleinen show meininki? Suomen esiintyjät aina järkyttävän rumia.
No jaa, minusta kaikkina muina lähivuosina on ollut oikein kauniita ja komeita esiintyjiä, paitsi juurikin PKN 2015. Esim. Softenginen pojathan oli oikein nättejä, samoten tämän vuoden kaksikko oli todella edustava sekä ulkoisesti että sisäisesti.
Portugalia äänesti tuon tyyppisen musiikin ystävät. Portugali oli parempi.
Ihan sama ketä sinne lähetetään.
Jos ei ole jotain todella erikoista, niin naapurimaat äänestää toisiaan. Belgian tytöllä oli kiva ääni, mutta biisi oli mitäänsanomaton ja likkaa pelotti niin saakelisti esiintyminen, ei todellakaan kummonen.. Ranskasta, Alankomaista jne ääniä. Puolasta tulee joka vuosi sama biisi, se uppoaa siihen kulttuuriin... Entiset neuvostoliiton maat ja balkanin maat äänestävät toisinaan, sehän on selvä. Se yhteenkuuluvuus lähtee kansanriveissä musiikista.
Suomella on oma kulttuurinsa, me ollaan täällä perukoilla. Ruotsalaiset ei edes yritä ymmärtää meitä. Islanti, Irlanti ja Norja - jollain tapaa ymmärtävät, aina niistä tulee ääniä, joskus jopa Virosta.
Eli kyse ei ole musiikista, vaan naapurisuhteista ja kulttuureista. Joskus sitten joku todella erikoinen räjäyttää potin: Dana International, Lordi, Conchetta... Pitää olla niin överiä, että se uppoo laajasti kaikkien sydämeen. Muttei saa olla feikkiä, kuten tämän vuoden Montenegron Teuvo Loman, näytelty friikki ei uppoa.
Vierailija kirjoitti:
Portugalia äänesti tuon tyyppisen musiikin ystävät. Portugali oli parempi.
Se läsnäolo biisissä oli todella huikeeta. Mulle tuli mieleen ranskalainen katuteatteri. Miimikot ja haitari puuttui.
Ei todellakaan päässyt tuomariäänillä. Maanantaina oli erikseen tuosta semifinaalista tuomaristolle esitetty show. Belgiahan oli yksi ennakkosuosikeista, kun julki oli vain se studioversio, mutta livenä paljastui täydeksi fiaskoksi. Eiköhän sitä äänestäneet lähinnä ne, biisin vannoutuneet fanit, jotka ihastuivat keväällä siihen studioversioon.