*Huokaus* Ei kai auta muu kuin laittaa koti myyntiin :-(
On kyllä surullinen olo. Rahat ei vaan riitä.
Olen töissä ja mies joutui halvauksen vuoksi eläkkeelle muutama vuosi sitten. Meillä on 2 lasta. Asutaan pienessä omakotitalossa, alle 100 000 arvoinen. Velkaa jäljellä reilut 60 000.
Laskettiin moneen kertaan, että pitäisi pärjätä tässä edelleen vaikka mies joutuikin eläkkeelle mutta en jaksa enää! Mihinkään ei jää rahaa, kaikki menee vaikka kaikki hankitaan niin halvalla kuin mahdollista. Sähkön hinta nousee, veden hinta nousee, vakuutusmaksut nousee...palkkani ei juuri nouse ja eläke miehellä vaan pienenee kun hoitotukea ym. leikataan. Kohta leikataan varmaan taas eläkkeitäkin.
Turhaan kai valitan, elämäähän tämä vain, vaan en voi mitään että surulliselta tuntuu. Joku kerrostalon alakerta kai pitäisi vuokralle löytää? Tai rivari, mutta se voi olla jo yhtä kallis kuin tämä. Mies ei voi portaita kulkea. Vuokratkin nousevat mutta toisaalta vuokra-asuntoon saisimme asumistukeakin.
Kai lapsillekin olisi parempi, että vaikka asuisimme vielä vaatimattomammin (tämäkään EI ole mikään ylimitoitettu ökyasunto todellakaan) niin jäisi ehkä joskus rahaa johonkin ylimääräiseen. Tuntuisi töissäkäyntikin ehkä mielekkäämmältä, nyt siitä ei jää mitään käteen. Nyt olisi 10 vuotta vielä lainanmaksua edessä ja lapsuus kerkeää heiltä mennä ohi.
Kohtalotovereita? Miten elämä lähti sitten menemään?
Kommentit (365)
Onko haettu omaishoidontukea, eläkkeensaajan hoitotukea, veronmaksukyvyn alentumisvähennystä, lapsille tukiperhettä?
Syksyllä on paljon vanhoja omakotialueita, joista saa poimia omenoita ja marjoja, joko ilmaiseksi sillä hyvällä että vie pois, tai pientä korvausta vastaan. Kun teette tätä lasten kanssa, saatte myös hilloja, mehuja, soseita ja marjoja talveksi.
Mehumaijaa ei tarvitse ostaa, sen voi myös lainata naapurista.
Olen joskus tehnyt vaihtokauppaa siten, että olen siivonnut jonkun kotia ja saanut vaihtokaupassa polkupyörän, tai vaatteita.
Kerran olin mökin purkutalkoissa, ja sain sieltä rakennusosia joita pystyi käyttämään taloomme.
-yh
Joku on varmaan jo sanonut että mökkiä voi vuokrata. Vaatimattomasta mökistä vaatimaton vuokra, aina joku toinen köyhä etsii lomaviikkoa.
Oho, onpas tämä keskustelu rönsyillyt :-D Viestejä on tullutkin tosi paljon.
Korjaan nyt muutaman jutun jotka täällä ovat menneet jotenkin sekaisin.
- Meillä on vain 1 auto ja se ei ole pelkästään miehen huviajelua ja mielenterveyttä varten, vaan hän pystyy sen turvin itsenäisestikin osallistumaan arkeen, mikä helpottaa merkittävästi minua. Vie kuopuksen hoitoon ja hakee sieltä, jolloin hoitopäiväkään ei veny niin pitkäksi, käy kaupassakin tarvittaessa, joskin joutuu siellä toki pyytämään apua kassien nostossa autoon.
- Meillä EI ole mökkiä
- Meillä ei ole maksullisia harrastuksia muuten kuin esikoisella, noin 120€/kalenterivuosi
- Tukiasiat on kartoitettu, haettu ja myönnetty on mitä on. Korotusta näihin voinee yrittää joskus hakea, aika näyttää
- Moni ihmetteli, eikö mies voi vahtia omia lapsiaan. Voi, mutta on eri asia olla vaikka muutama tunti lasten kanssa kuin 5 kokonaista työpäivää joka viikko 4-vuotiaan vilkkaan lapsen kanssa niin että hänellä olisi järkevää tekemistä ja turvallista. Voitte kokeilla.
- Meillä ei syödä eineksiä, en todellakaan syö töissä missään lounasravintolassa, vaan ruuat tehdään itse. Lisäksi marjastan ja säilön.
- Vaatteet ja harrastusvälineet joko alennusmyynneistä tai kirppareilta. Lasten ja miehen hiukset leikkaan minä, minun hiuksia tasoittelee ystävä.
Siinä kai ne tärkeimmät. En ole miestäni työntämässä laitokseen (luuletteko muuten että niissä asutaan ilmaiseksi eli verorahoilla??? Taitaa olla noin 100€/kk mikä jätetään omaa käyttörahaa eläkkeestä, muu menee asumiseen ja palveluihin). Ja kun monia tuntuu kiinnostavan, niin kyllä hänellä seisoo ja hyvin seisookin :-)
Koetetaan vaan näissä raha-asioissa kahlata eteen päin.
Ap
Niin ja se katon maalaus oli vain esimerkki, kun täällä on ihmetelty asumiskustannuksia. Vanhemmassa talossa niitä vain tulee, koko ajan jotain pienempää ja isompaakin. Tosiaan pelkkiin niihin maaleihin voi mennä tuhansia, ja pitkin vuotta täytyy aina säästää jotta tällaisia sitten pystyy tekemään. Sitten yleensä kun on saanut säästettyä niin hajoaakin joku pesukone tai lämminvesivaraaja tms. Tiedättehän tuon. Ylimääräinen säästäminen vaan on nyt tosi haasteellista kun miehen tulot ovat mitä ovat.
No, sen katon maalaan kunhan siihen on rahaa.
Olemme tässä juuri ja juuri pärjänneet. Aloitusta kirjoittaessani oli taas sellainen päivä että olin ihan valmis tuikkaamaan tämän talon tuleen. Kumpikin meistä on sellainen puuhastelija ja siksi ostimme tämän talon silloin. Tykkäämme tehdä käsin. Mies vaan ei siihen enää pysty, muuten kuin pyörätuolin korkeudelta jonkun naulan lyömään seinään.
Ap
siltikin 2500 nettoa on paljon jolla taatusti pärjää jos ei tuhlaa. ette osaa elää säästeliäästi ja tuo lainamäärä on ihan mitätön tänne etelä suomeen verrattuna sillä semmosella summalla ei saa mitään. itse elätän perheemme ja ison pitkästi toistasataatuhatta olevan asuntolainan lyhennyksetm sähkölämmityksellä, auton pitoa, lapsen kulut ynnä kaikki muut aivan yksin samanlaisella summalla ja rahaa jää vielä säästöönkin joten IHMETTELEN mihin hittoon teidän rahat menee. en juo,polta, ei einesruokaa, omat eväät ja ollaan tehty pikku vklmatkoja. asuntolainan lyhennys jotain 560 j ayhtiövastike 100,sähkö, noin 60-70 e kk ym menot.
Onneksi osaan edes kirjoittaa.
Teillä on yhtiövastike ja näköjään varsin pieni, eli asutte osakkeessa. Se on kuluineen vähän eri asia kuin vanha omakotitalo, ainakin niin kauan kun tulee taloyhtiöön joku isompi remontti. :-) Lainaa lyhennetään nyt suunnilleen saman verran kuin sinäkin, sinulla sitä lystiä vaan on jäljellä pidempään.
Meitä ei auta yhtään, vaikka koko laina olisi katkolla vuoden-pari, koska miehen kädet saati jalat ei tule toimimaan sen paremmin sittenkään eikä eläke ainakaan nouse. Ainoa mitä voin toivoa tulevaisuudessa, on koulutustani vastaava työ. Sitten asia on taas eri.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja se katon maalaus oli vain esimerkki, kun täällä on ihmetelty asumiskustannuksia. Vanhemmassa talossa niitä vain tulee, koko ajan jotain pienempää ja isompaakin. Tosiaan pelkkiin niihin maaleihin voi mennä tuhansia, ja pitkin vuotta täytyy aina säästää jotta tällaisia sitten pystyy tekemään. Sitten yleensä kun on saanut säästettyä niin hajoaakin joku pesukone tai lämminvesivaraaja tms. Tiedättehän tuon. Ylimääräinen säästäminen vaan on nyt tosi haasteellista kun miehen tulot ovat mitä ovat.
No, sen katon maalaan kunhan siihen on rahaa.Olemme tässä juuri ja juuri pärjänneet. Aloitusta kirjoittaessani oli taas sellainen päivä että olin ihan valmis tuikkaamaan tämän talon tuleen. Kumpikin meistä on sellainen puuhastelija ja siksi ostimme tämän talon silloin. Tykkäämme tehdä käsin. Mies vaan ei siihen enää pysty, muuten kuin pyörätuolin korkeudelta jonkun naulan lyömään seinään.
Ap
Tulot 2500e per kuukausi. Entä ne menot? Listaa tänne tarkemmin. Ja oikeasti kaipaisin vastausta onko teillä kaikki vakuutukset, sähköt, kännykät yms. kilpailutettu? Paljonko on päivähoitomaksu? Jos saat säästettyä sähkön kilpailutuksella 10e kuukaudessa, vakuutusten toiset 10e, kännyköiden kolmannen 10e niin se tekee jo 30e kuukaudessa. Vuodessa monta sataa euroa.
Onko nelivuotias hoidossa täyden päivän? Entä jos tunteja vähentäisi?
Ymmärrän sinua paremmin tuon kommentin jälkeen ap. Jos olette molemmat tekeviä, ja nyt mies ei pysty, se on kova isku teidän tulevaisuuden haaveille, myös miehen itsetunnolle ja mielenterveydelle, jos hänen identiteetti on tekevä mies joka laittelee perheen kotia hienoksi.
Varmaan siinä henkisessä puolessa suurin stressi. Voimia vaan molemmille.
Vierailija kirjoitti:
harrastukset, jäsenmaksut 65
oluet, teatterit, mäcdonaldsit ym. 52
lahjat, kortit muille 40
lomamatkat 2
mökki 153
Niin mistään en voi vähentää ja koti on myytävä ellei valtio maksa sinulle lisää rahaa... nyyh ja niisk ;-/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:-( kirjoitti:
Ei pysty mies mitään töitä tekemään. Ei toimi jalat ollenkaan eikä kädetkään kunnolla, ja on ollut ns. fyysisellä alalla ja tosiaan opiskellut välillä.
Ehdimme asua sen 5 vuotta ennen tätä, sitten vedettiin lyhennystä alas eli hitaasti nyt velka lyhenee. On pankki joustanut siis ihan hyvin.Nettotulot on meillä yhteensä noin 2500 euroa.
Eikö tuossa nyt ihan hyvin voi lyhentää lainaa jopa tonnilla kuussa? Kyllä neljän pitäisi 1500 eurolla pärjätä... Itsellä menee ruokaan ja laskuihin 200 kuussa. Teillä tietysti enemmän kuluja, mutta luulisi 350e/kk/naama riittävän?
Mä olen pienentänyt kaikkia menoja tosi tosi tosi huolella, mutta neljältä menot silti keskimäärin 2000 €/kk. Miten ihmeessä saisi 1500 eurolla? Olisiko sulla tarkemmin eriteltynä kuluja, että mistä koostuu 1500?
Meillä näin
autot, liikenne 220
koti ym. vakuutukset 40
sähkö 130
vesi, jäte, kiinteistövero 166
kodin tavarat ja remontit 20
ruoka+päivittäisostot 750
työruokailut 6
media, tv, gsm 35
vaatteet 47
harrastukset, jäsenmaksut 65
oluet, teatterit, mäcdonaldsit ym. 52
lahjat, kortit muille 40
lomamatkat 2
parturi 9
apteekki, lääkäri, hammashoito 53
lasten vaatteet, harrastukset, kännykät ja tavarat ym. 148
mökki 153
Ettette käsittäisi väärin, tämä ei todellakaan ole minun kirjoittamani.
Ap
Ei ainakaan enää, kun jäit kiinni siitä miten paljon todellisuudessa tuhlaat turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Käy liidissä ja osta sieltä tarjouksia, puolet säästyy
Jotenkin sitä hiipuu usko yhteiskuntaan, kun huomaa näitä ruokakauppaa fanittavia ja mainostavia pellejä.
Kuinka surkeata täytyy elämän olla, että ylistää ruokakauppaa?
Vierailija kirjoitti:
Teillä on yhtiövastike ja näköjään varsin pieni, eli asutte osakkeessa. Se on kuluineen vähän eri asia kuin vanha omakotitalo, ainakin niin kauan kun tulee taloyhtiöön joku isompi remontti. :-) Lainaa lyhennetään nyt suunnilleen saman verran kuin sinäkin, sinulla sitä lystiä vaan on jäljellä pidempään.Meitä ei auta yhtään, vaikka koko laina olisi katkolla vuoden-pari, koska miehen kädet saati jalat ei tule toimimaan sen paremmin sittenkään eikä eläke ainakaan nouse. Ainoa mitä voin toivoa tulevaisuudessa, on koulutustani vastaava työ. Sitten asia on taas eri.
Ap
Tuo on totta, että asuminen omakotitalossa maksaa. Erilaista pientä kunnostettavaa on loputtomasti. On lähinnä hassua, että Kelan asumistuen rajoja määritettäessä omakotitaloissa elämisen on oletettu voivan maksaa vain reilun sata euroa kuukaudessa. Etenkin vanhoissa taloissa asuminen on kallista. Jos sen sijaan vuokraa omakotitalot naapurinsa kanssa päikseen, voi Kelan asumistukea saada omakotitaloonkin aika huikeita määriä. Silloin asumismenoja hyväksytään asumistukeen 764-1095 euroa kuukaudessa: http://www.kela.fi/kenelle_enimmaisasumismenot . Monen kannattaisi tehdä tuolla tavoin, jos on taloudellisia vaikeuksia. Mutta käytännössä niin tehdään aika harvoin.
Eli siis oma omakotitalo kannattaa vuokrata naapurille, ja naapurin vuokrata omakotitalonsa teille. Jos niin tekee, voi Kelasta saada asumistukea aika monta sataa euroa kuussa enemmän - vaikka vuokratulot huomioidaankin pääomatuloina.
asiastavielä kirjoitti:
Eli siis oma omakotitalo kannattaa vuokrata naapurille, ja naapurin vuokrata omakotitalonsa teille. Jos niin tekee, voi Kelasta saada asumistukea aika monta sataa euroa kuussa enemmän - vaikka vuokratulot huomioidaankin pääomatuloina.
Tai voi saman jutun tehdä kenen tahansa tutun kanssa. Vuokra kannattaa molempien määrittää siihen summaan, joka on Kelan asumistuen enimmäismäärä. Kelan asumistukea kun saa moninkertaisen määrän, jos on virallisesti vuokra--asuja, kuin jos asuu omistusasunnossaan itse.
Vierailija kirjoitti:
siltikin 2500 nettoa on paljon jolla taatusti pärjää jos ei tuhlaa. ette osaa elää säästeliäästi ja tuo lainamäärä on ihan mitätön tänne etelä suomeen verrattuna sillä semmosella summalla ei saa mitään. itse elätän perheemme ja ison pitkästi toistasataatuhatta olevan asuntolainan lyhennyksetm sähkölämmityksellä, auton pitoa, lapsen kulut ynnä kaikki muut aivan yksin samanlaisella summalla ja rahaa jää vielä säästöönkin joten IHMETTELEN mihin hittoon teidän rahat menee. en juo,polta, ei einesruokaa, omat eväät ja ollaan tehty pikku vklmatkoja. asuntolainan lyhennys jotain 560 j ayhtiövastike 100,sähkö, noin 60-70 e kk ym menot.
Sähkölämmitys? 60€? No tuossahan on melko isoja eroja etelän ja pohjoisen välillä.
tuistatuosta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on yhtiövastike ja näköjään varsin pieni, eli asutte osakkeessa. Se on kuluineen vähän eri asia kuin vanha omakotitalo, ainakin niin kauan kun tulee taloyhtiöön joku isompi remontti. :-) Lainaa lyhennetään nyt suunnilleen saman verran kuin sinäkin, sinulla sitä lystiä vaan on jäljellä pidempään.Meitä ei auta yhtään, vaikka koko laina olisi katkolla vuoden-pari, koska miehen kädet saati jalat ei tule toimimaan sen paremmin sittenkään eikä eläke ainakaan nouse. Ainoa mitä voin toivoa tulevaisuudessa, on koulutustani vastaava työ. Sitten asia on taas eri.
Ap
Tuo on totta, että asuminen omakotitalossa maksaa. Erilaista pientä kunnostettavaa on loputtomasti. On lähinnä hassua, että Kelan asumistuen rajoja määritettäessä omakotitaloissa elämisen on oletettu voivan maksaa vain reilun sata euroa kuukaudessa. Etenkin vanhoissa taloissa asuminen on kallista. Jos sen sijaan vuokraa omakotitalot naapurinsa kanssa päikseen, voi Kelan asumistukea saada omakotitaloonkin aika huikeita määriä. Silloin asumismenoja hyväksytään asumistukeen 764-1095 euroa kuukaudessa: http://www.kela.fi/kenelle_enimmaisasumismenot . Monen kannattaisi tehdä tuolla tavoin, jos on taloudellisia vaikeuksia. Mutta käytännössä niin tehdään aika harvoin.
Tämä. Tässä on hyvin kiteteytetty asumustukijärjestelmän hulluus, mitä aloittajakin yritti alussa selittää mutta kukaan muu ei tähän mennessä ymmärtänyt. Kaikki ovat vain sanoneet että omistusasuntoonkin voi saada tukea ja vuokra-asuminen on aina kallimpaa.
Itselläni on rivariosake, jossa asuin ennen ja nyt se on vuokralla. Vuokralaisella on vain vähän pienemmät tulot kuin minulla, ja hän vuokralaisena maksaa omasta pussistaan alle 300 euroa vuokrasta. Minä omistajana luonnollisesti maksoin kaikki kulut itse siinä asuessani, n 600€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Meitä ei auta yhtään, vaikka koko laina olisi katkolla vuoden-pari, koska miehen kädet saati jalat ei tule toimimaan sen paremmin sittenkään eikä eläke ainakaan nouse. Ainoa mitä voin toivoa tulevaisuudessa, on koulutustani vastaava työ. Sitten asia on taas eri.
Ap
Eikö se 200e päivähoitomaksun lopu parin vuoden päästä?
Haloo, invavarustus.