Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kastemekon ompeluohjeita?

26.03.2006 |

Itselläni ei vielä ole lapsia, mutta tässä vauvakuumeilussa olisi aikaa ommella itse kastemekko. Onko kukaan ommellut itse tai onko muuten tietoa, mistä saisi kaavoja? Minkä kokoinen kastemekko on jos sitä lähtisikin suunnittelemaan ja kehittelemään itse?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis tilasin kirjastosta Ottobre design-lehden, taisi olla vuodelta 2003 (Ottobre designin sivuilla voit selata kuvia vanhojen lehtien malleista, www.ottobre.fi). Myös Suuressa käsityölehdissä on ollut joskus jotain ns. perinnemalleja. Lisäksi lainasin Anu Rostedtin kirjan Elämän ensimmäinen suuri juhla (?) mutta en pitänyt juuri niistä malleista, joista kirjassa oli pienoiskaavat.

Oma mekkoni on kokoa 62 ja se oli ehkä vähän reilu - mutta ei toisaalta varmaan paljoa pienempääkään kannata tehdä. Tuttujen perintömekot on monesti olleet just kaula-aukoista ja hihansuista liian pieniä. Meidän mekko on vuoreton ja materiaaliltaan ihanan tuntuista ja laskeutuvaa luonnonvalkoista silkkivillaa, jota ei tietenkään voi vesipestä ;) Malli on yksinkertainen; pienet kaulukset, pitkät hihat, kuminauhat rypyttää hihansuut. Helmaosa poimutettu kaarrokekappaleeseen. Takana kolme puista nappia. Edessä irtorusetti.

Mielestäni tärkeä oivallus oli jättää helma kokonaan auki takaa, paitsi ne kolme ylhäällä olevaa nappia. Näin kummit ja muut pitelijät eivät runttaa mekkoa, vaan voivat pitää helman alla tukevasti kiinni vauvan pepusta ja jaloista.

Halusin yksinkertaisen ja irtokoristeilla muunneltavan puvun. Näin samasta mekosta saa sitten sopivan ja yksilöllisen kaikille tuleville käyttäjille.

Onnea suunnitteluun!

surullinensiili:

Itselläni ei vielä ole lapsia, mutta tässä vauvakuumeilussa olisi aikaa ommella itse kastemekko. Onko kukaan ommellut itse tai onko muuten tietoa, mistä saisi kaavoja? Minkä kokoinen kastemekko on jos sitä lähtisikin suunnittelemaan ja kehittelemään itse?

Vierailija
2/2 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mukavan näköisiä mekkoja, täytyy varmaan tilata tuo lehti. Suuri käsityölehti minulla onkin mutta perinnemalli ei oikein säväyttänyt. Suuren suuri kiitos käytännön vihjeistä ne ovat kullan arvoisia ja niitä ei saa kuin kokemuksen omaavilta.

Löysin tuolta Ottobrestä myös kivan todella yksinkertaisen oloisen kaavan kestovaippaan jos vaikka niitä innostuisi kokeilemaan :) Kun vaan tietäisi mistä sitä dacronvanua saa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla