Itse en ainakaan halua lapsia koska minulla on mielenterveysongelmia
Sanon ei lapsille ainakin siihen saakka että olen kunnossa, se on minusta vastuullista. En osaa sanoa haluaisinko lapsia jos olisin terve. Varmaan monilla muillakin sama syy lastenteon lykkäämisessä/lasten tekemättä jättämisessä. Ajattelin vain mainita kun alhaisesta syntyvyydestä nyt puhutaan.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisperheen äiti on bipo ja sen periytyvyys prosentti lapsille on todella korkea. Sääli lapsia.
Mitä sitten vaikka se periytyisi? Ei se mikään kuolemantuomio ole. Sairastumiseenkin voi varautua. Jos lapsi alkaa oireilla nuoruuden kynnyksellä (yleisin sairauden puhkeamisikä) niin lapselle on helppo hakea apua kun tiedetään jo valmiiksi mikä voi olla oireiden syynä. Itselleni kävi niin, että sairastuin teini-iässä, ja apua oli todella vaikea saada kun kukaan ei osannut odottaa että diagnoosi voisi olla kaksisuuntainen. Tämä siksi, että suvussa ei ollut kellään kaksisuuntaista. Kesti vuosia saada kunnon hoitoa ja oikea diagnoosi. Sairauden saaminen hallintaan olisi ollut nopeampaa, jos olisi ollut tiedossa että suvussa kulkee kyseistä sairautta.
Sinulla vaikuttaa olevan pahoja ennakkoluuloja kyseistä sairautta kohtaan. Eivät kaksisuuntaiset ole mitään hulluja joiden elämä on automaattisesti pilalla.
I-tyypin mahdollisuus periytyä on 5-10-kertainen muuhun väestöön verrattuna jos ensimmäisen asteen sukulaisella diagnoosi, II-tyypissä näin selkeää periytyvyyssuhdetta ei voi havaita: molemmista puhutaan kaksisuuntaisena mielialahäiriönä joten tämä on hyvä muistaa. :>
Sitä paitsi periytyvyysprosentti(?) ei tarkoita sitä, että lapsi sairastuu, riski vain on korkeampi. Kuka tahansa voi sairastua.