Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

- Narsistinen työkaveri vie voimat - Miten selvitä??

Sorwor
08.05.2017 |

Olen joutunut narsistisen työkaverin uhriksi. Työyhteisöön tullessa hän oli kalssisen miellyttäväkäytöksinen ja kiva. Pikkuhiljaa hän alkoi sanelemaan mitä tehdään ja miten. Komentelu alkoi olla silmiin pistävää ja monet huomasivat sen. Hän kuitenkin käyttäytyi koko ajan myös miellyttävästi ja kehui ihmisiä (oman) tarpeen mukaan. Hänen ympärillään häärii sekalainen seurakunta, joista osa palvoo häntä estotta, toiset pelkäävät ja nöyrtyvät.

Itse olin pitkään hänen vaikutuspiirinsä ulkopuolella, "ilmaa". Sitten hän huomasi, että menestyn ja minusta pidetään (ehkä enemmän kuin hänestä). "Sain" hänen huomionsa. Se oli alkuksi kehuja ja yhteisiä työjuttuja. Sitten hän alkoi ajaa minullekin omia ajatuksiaan ja pikku tehtäviä, joiden hän halusi menevän juuri niin kuin hän sanoo. Jos olen eri mieltä, huomaan, että hänen on tosi vaikeaa keskustella kompromissista. sen sijaan hän on hiljaa.

Lopulta yritin irroittautua hänestä. Se oli virhe.

Hän aisti, että en hakeudu hänen seuraansa ja välttelen häntä. Ilmeisesti tämä saa narsistissa aikaan "saalistushimon".

Jouduin silmätikuksi ja minusta alettiin levitellä mitä kummallisempia juttuja. Tekemiseni ja osaamiseni oli "perseen nuolemista". Se mitä tein oli väärin tai typerästi tehty.

Narsisti kiersi työyhteisössä ja poimi itselleen uusia uhri-kavereita, joille hän syötti tehtäväksi "haastatella" minua ja urkkia työasioitani. Palavereissa hän ei yht'äkkiä enää muistanut nimeäni. Olin kuin ilmaa, vaikka tiesin, että hän herkeämättä seuraa jokaista liikettäni muiden kautta. Kun tapasimme julkisesti (pomot paikalla) hän oli teatraalisen ystävällinen ja veti kättelymme show-tyyliin.

Seuraavan ison virheen tein, kun mainitsin yhdessä kokouksessa, että mielestäni hänen projektinsa on menossa väärään suuntaan. Yritin keskusteluttaa hänen asiaansa samoin kuin keskustelemme kenen tahansa muun projektista.

Tämän jälkeen alkoi iso pyörä pyörimään. Hän ei ole koskaan itse ottanut mitään asiaa esille, mutta hän laittoi "hännystelijänsä" töihin. He pommittivat minun töitäni oikein urakalla, kaikki tekemiseni ja sanomiseni kyseenalaistettiin. Prosessi on päällä, kun tätä nyt kirjoitan.

Ainoa tapa, jolla selviän on se, että olen perehtynyt perustellisesti artikkeleihin narsismista työpaikalla ja tunnistan että työkaverini on klassinen narsisti. Hänen tekemisisään on siinä mielessä helppoa ymmärtää, ja ennustaakin. Olen vielä toistaiseksi kyennyt nostamaan itseni tästä syystä koko jutun yläpuolelle ja selvinnyt kovastakin ryöpytyksestä. Mitään ratkaisua tähän ei kuitenkaan ole. Hän ei talosta lähde, eikä muutu (sekin kuuluu narsismiin).

Pelkään kuitenkin, että jollakin aikavälillä hän onnistuu murtamaan minut henkisesti. Välillä on tosi raskasta. Varsinkin kun tietää, että puukkoa on tulossa heti kun selkänsä kääntää. En myöskään enää luota juuri keneenkään. Se on aika raskasta.

Olisiko jollakin vinkkejä selviämiseen tai joku hieno selvitytymistarrina jaettavaski. Sitä tarvitsisin juuri nyt.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työpaikassani oli samanlainen. Tilanne meni niin kaoottiseksi, että osa henkilökunnasta pelkäsi jo fyysista väkivaltaa. No tämä on sitten toinen tarina.

Mutta kaipa minussa itsessänikin on narsistia, koska päätin, etten anna periksi. Juonittelin kylmästi pahimmat hännystelijät puolelleni ja kääntelin juoruja ja juttuja niin, että kyseinen narsisti meni ihan sekaisin, eikä lopulta tiennyt, kuka häntä puukottaa takaisin selkään.

Tällaisessa tilanteessahan narsisti ahdistuu ja masentuu. Romahti kyseinen ihminen lopulta aika lailla.

Narsistia et voi voittaa muuten kuin rassaamalla narsistin mielenterveyttä takaisin niin, että se romahtaa

Vierailija
22/27 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työpaikassani oli samanlainen. Tilanne meni niin kaoottiseksi, että osa henkilökunnasta pelkäsi jo fyysista väkivaltaa. No tämä on sitten toinen tarina.

Mutta kaipa minussa itsessänikin on narsistia, koska päätin, etten anna periksi. Juonittelin kylmästi pahimmat hännystelijät puolelleni ja kääntelin juoruja ja juttuja niin, että kyseinen narsisti meni ihan sekaisin, eikä lopulta tiennyt, kuka häntä puukottaa takaisin selkään.

Tällaisessa tilanteessahan narsisti ahdistuu ja masentuu. Romahti kyseinen ihminen lopulta aika lailla.

Narsistia et voi voittaa muuten kuin rassaamalla narsistin mielenterveyttä takaisin niin, että se romahtaa

Tämä se olisi mutta on todella vaikeaa saada ihmisiä puolelleen. He ovat liian pelokkaita omasta asemastaan tehdäkseen mitään. Mieluummin menevät narsistin kelkkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä se olisi mutta on todella vaikeaa saada ihmisiä puolelleen. He ovat liian pelokkaita omasta asemastaan tehdäkseen mitään. Mieluummin menevät narsistin kelkkaan.

Siksi kirjoitinkin, että kaipa minäkin olen sitten jonkinlainen narsisti, koska osaan olla aika kiero, kun niin päätän. Pieniä vihjailuja, pieniä valkoisia valheita. Samaa peliä, kuin narsisti. Pieniä lavastettuja tilanteita, pientä kieroilua niin, että narsisti näkyi huonossa valossa. Silti koko ajan itse hymyilee ja on, kuin ei tietäisi mistään mitään.

Aikaa se vaatii ja kärsivällisyyttä, mutta onnistuu, jos näin haluaa tehdä. Muistaa myös sen, että pidä ystävät lähellä, mutta viholliset vielä lähempänä. Pieni makeilu narsistiin ja kun narsisti sai itse nokilleen, lohduttelua häntä kohtaan niin, että narsisti luuli saaneensa minutkin hännystelijöihinsä.

Ja kuten kirjoitin, narsisti ei enää lopulta tiennyt, kuka häntä uhkaa

Vierailija
24/27 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne tulee vaan pahenemaan, ei muuttumaan ellei tuo työkaveri lähde. Mutta tämänhän tiesitkin.

Tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa. Etsi uusi työpaikka. Tai sitten ala kirjata ylös kaikki sanomiset ja sopimiset sekä kiusaaminen. Mun mielestäni on ihan kiusaamista esim. "unohtaa" työkaverin nimi. Kun olet aikasi kirjannut, tilanne selkiytyy sinullekin lisää ja voit keskustella ensin esimiehen ja sitten työsuojeluvaltuutetun kanssa. Ja kirjaamisella tarkoitan ihan päivämäärineen, kellonaikoineen ja tarkkoine lainauksineen.

Tsemppiä ap! Tämä ei johdu sinusta persoonana.

Mä muistan vain murto-osan työkavereideni nimistä. Oon varmaan narsisti

Vautsi. Puhuinkin just susta.

Joo, se ei ole kiusaamista, jos sulla on haasteita muistisi kanssa tai jos työpaikallasi on kymmeniä ihmisiä, joiden kanssa et tee säännöllisesti yhteistyötä.

Jos taas et muista ihmisiä, joita on omaksuttavaa määrä ja joiden kanssa teet säännöllisesti töitä, sinulla on ongelmia muistisi kanssa tai olet törppö.

Vierailija
25/27 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo että vaihda työpaikkaa mutta kun sieltä jokaisesta työpaikasta löytyy varmasti itserakas narsisti tai useampi. Eniten vihaan niitä jotka kommentoi kokoajan kaikkea ja ottaa osaa kaikkiin keskusteluihin vaikka olisi henk koht asioita. Sitten eivät aamulla tervehdi mutta jos itse teet täysin saman eli kohtelet narsistia samoin kuin hän sinua niin onkin piru irti ja ihmettelee mikä sua vaivaa vaikka itse on tehnyt täysin samaa

Vierailija
26/27 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistikollegat on kohdelleet mua kuin ilmaa ja olen vastannut samalla lääkkeellä takaisin eli käyttäydyn juuri samoin heitä.kohtaan. Tämä on saanut toisen myrkyttäjän todella vihaiseksi minua kohtaan koska olen " töykeä". Hän itse siis on ollut täsmälleen samanlainen kokoajan minuun. Kuinka tyhmä voi olla..

Vierailija
27/27 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna itseatäsi mitään tälle tyypille, äläkä kerro henk.koht.asioita kuin ehdottoman luotettaville työkavereille, koska em.tyypillä on kyky saada muut puolelleen, ainakin alkuun ja hän voi urkkia sinusta tietoja muilta. Välttelw ko. tyypin seuraa, älä ota kantaa hänen tekemisiinsä.

Tartteeko niitä henk.koht. asioita töissä kertoa kenellekään, niinku oikeesti. Minä en kerro kellekään ikinä mitään sellaista töissä!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän