Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on teidän mielestänne iso koira?

Vierailija
08.05.2017 |

Ihan provosoimatta kysyn. Olen muutamassa ketjussa huomannut, että täällä on ihmisiä joiden mielestä jo +-10kg koira on ihan hervottoman iso ja 20kg koira melkein molossikokoinen.

Minä olen aina elänyt uskossa, että alle 20kg koira on sellainen pienehkö, 20kg keskikokoinen ja +30kg koira on vasta iso.

20kg koirahan on yleensä sellainen polvenkorkuinen, niin en minä ainakaan osaa sitä isona koirana pitää. :D

Mikä on teidän mielestänne iso koira?

Vaihtoehdot

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin +35kg. Mulla on toi enkkumastiffi säkä 81cm ja painaa 88kg. Se on mielestäni jättirotu, mut tolle koolle sokeutuu kyllä. Sylivauvahan se on😂

Vierailija
22/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pienikokoinen suursnautserinarttu, noin 30 kiloa.

Kyllä se oli iso koira.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mäyräkoira painaa 14kg, joten alle 10kg ei ole pieniä, ne miniatyyrejä..

Vierailija
24/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja koiria on irlanninsusikoira, tanskandoggi ja bernhardilainen. Afgaaninvinttikoirakin on iso koira vaikkei painakaan niin paljoa.

Vierailija
25/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+10kg. Kaupunkiympäristössä näin.

Ongelmia tulee, kun koira ei ole hallinnassa ja kiskovan ja riehuvan 20kg koiran pitely on jo yllättävän vaikeaa ja vaatii voimia.

Eli pitäkää maalla noita jättikoiria, mutta kaupunkiin ei ehdottomasti 15 kiloa isompia koiria.

Kerro lisää itsestäs.

Ei mulla ole mitäön ongelmia kävellä ja pitää +50 kg rotikkaa hallinnassa. Miksi en voisi kävellä kaupungissa, kulkea julkisissa ja kävellä kauppakeskuksissa koirani kanssa? Siksikö että sinua pelottaa vai siksi että yksittäiset urpot ja mummot ei pysty pitämään (yleensä niitä äkäsiä pieniä) koiriaan kurissa?

T mies 100kg

Vierailija
26/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa vastata kyselyyn. En tiedä, mitä tanskandoggi painaa.

n. 60kg

On minusta kultainen noutajakin iso, mutta en tiedä senkään painoa. Tai rotwailerin, tai labbiksen....

Minulla on kotona kani. Pitäisikö laittaa kysely: mikä on iso kani? 0,5 kg? 0,7kg? 1,7 kg?

Alle 10kg koira on sellainen kissan kokoinen, 20kg on polvenkorkuinen kuten ap:kin mainitsi, 30-40kg koira on sellainen koiran kokoinen (mainitsemasi rodut), 50-60kg koira on esimerkiksi tanskandoggi, sitä isommat ovat niitä vasikoita.

Minäkin olen nähnyt täällä keskustelun, jossa haukuttiin aloittajan 25kg koiraa vasikan kokoiseksi pedoksi. Siksi tämä kysely on mielenkiintoinen.

Ison vai pienen kissan kokoinen? Mulla on kotona 2,5 kg devon rex ja 6 kg britti, niiden välillä on aika iso ero koossa. Ihan siis samalla lailla kuin koirarotujenkin kesken on.

Säkäkorkeus olis paljon selkeämpi tähän, kuten joku jo sanoikin.

Vierailija
27/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+10kg. Kaupunkiympäristössä näin.

Ongelmia tulee, kun koira ei ole hallinnassa ja kiskovan ja riehuvan 20kg koiran pitely on jo yllättävän vaikeaa ja vaatii voimia.

Eli pitäkää maalla noita jättikoiria, mutta kaupunkiin ei ehdottomasti 15 kiloa isompia koiria.

"Ongelmia tulee, kun koira ei ole hallinnassa ja kiskovan ja riehuvan 20kg koiran pitely on jo yllättävän vaikeaa ja vaatii voimia" Mitä sä sössötät? :D Olen 160 cm, painan 55 kg, olen lihakseton nainen varsinkin käsistä ja silti pystyn helposti hallitsemaan omaa koiraani kun sille tulee riista vietti päähän nähdäkseen fasaanin, ja koirani painaa 25 kg. :D

Vierailija
28/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani on kultaisennoutajan ja tollerin sekoitus. Painaa 25 kg. On keskikokoinen.

Vierailija
29/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa niitä isoja koiria juuri tarvitsee etteivät juopot ahdistele.

T: Joku tatskattu wt, jolta juopot niinku aina tulee pummaa röökiä

Vierailija
30/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukoirat painaa yleensä 5-10kg( sukupuolierot ja normikokovaihtelu rodun sisällä),  minikoirat(chihut ja muut pikku"rotat" :) ) on niitä alle 5kg kavereita. 11-25kg on itselleni keskikokoinen koira ja yli 25kg menee jo isoksi. toki säkäkorkeuskin vaikuttaa siihen mikä koetaan isoksi, moni matala koira voi olla tosi tanakka tankki ja joku whippeti aika höyhensarjalainen vaikka korkeutta onkin.

Vierailija
31/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että yli 40-kiloinen on iso koira. Oma sakemanni oli 30-kiloinen, mutta nykyään en jaksaisi mitään yli 20-kiloista rotjaketta. Koiran pitää olla yhtä simpsakka ja näpsäkkä kuin emäntänsä.

Vierailija
32/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keskikokoinen labbistyttö, painaa vähän alle kolmekymmentä kiloa. Omaan silmään on keskikokoinen koira, koiran kokoinen. Monet rodut ovat kooltaan muuten aika samankokoisia, ovat vaan lyhytsäärisempiä. 

Moni pienen koiran omistaja puhuu isoista koirista viitaten meidän pikku muruseen. "Tää pelkää isoja, mustia koiria." Hetken ihmettelen, että missä se pelottava koira on, kunnes tajuan, että kyse on meidän koirasta, joka ei edes osaa haukkua. 

Vierailija
33/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu rakenteesta mutta isot koira on +30kg yleensä..

Vierailija
34/34 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koirien kokoluokitus menee suunnilleen näin:

Mini, eli chihut ja kääpiöterrierit yms alle 5kg

Pienet, eli mm. mäyräkoirat, monet terrierit, kääpiösnautserit yms alle 15kg

Pienet keskikokoiset, eli esim suomenpystykorvat,spanielit yms alle 25kg

Isot keskikokoiset, eli esim. labbikset, kultsut, saksanpaimenkoirat yms alle 45kg

Isot, eli esim. nöffit, mastiffit yms

Lisäksi on vaikeasti painon perusteella määriteltäviä, kuten vinttikoiria, jotka ovat korkeita mutta kevyitä. Laskisin ne silti isoiksi tai ainakin isoiksi keskikokoisiksi.

Mutta en todellakaan millään mittarilla katsottuna voi pitää 25kg koiraa isona, tai edes kunnolla keskikokoisena. Koska koirien painoskaala poikkeusyksilöitä lukuunottamatta on hyvin pitkälti 2-90kg, on painon perusteella 25kg kyllä ihan reilusti keskiarvon alapuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi