Köyhän perheen aamupala
Joka aamuinen puuro tietenkin, paahtoleipää juusto- ja kinkkuviipaleen kera, juomana kahvia/mehua. Kun olisi vara ostaa hedelmiä/kurkkua joskus noiden lisäksi oisin tyytyväinen. Mitä muut vähävaraiset syötte aamulla?
Kommentit (181)
Samaa syödään kuin ap ilman sitä paahtoleipää leivänpäällyksineen ja ilman mehua. Eli puuroa ja teetä/maitoa/teetä/kahvia. Puuron päälle saa valita margariinia, vähän sokeria, itsetehtyä hilloa tai kanelia.
Puuro, lidlin ruileipää, lauantaimakkaraa ja lidlin omenamehua. Miks näin masentava ketju? Joku rikas saa tästäkin aamumyhäilyt itselleen :D
Vierailija kirjoitti:
Kinkkupaketti ja juusto maksaa enemmän kun kurkku. Juustoa ei tarvii jos juo maitoa. No siihenkään ei tietenkään oo varaa, kun ostaa kolmen euron kinkkupaketin.
Muista en tiedä, mutta minä en kyllä laita maitoa leivän päälle.
Minä olen ihan hyvin toimeentuleva, aamupalani on aina luomukaurapuuro ja vesi. Puuroon lisän marjoja (itse kerättyjä mustikoita) tai esim. pari kuivattua taatelia. Juomaksi vettä. Mitä sitä muuta ihminen oikeasti aamulla tarvitsee? Vatsakin voi hyvin. En juo edes kahvia tai teetä aamulla ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Raejuustoa puuroon? (puke)
Kokeile, voit yllättyä. Sama reaktio tuli työkaveriltani. Sitten kun näkin hyvin ystävänsä tekevän samaa työpaikalla, niin suostui maistamaan ja nyt hehkuttaa kaikille, miten hyvää puurosta tule, kun siihen lisä raejuustoa. Raejuustohan ei maistu juuri millekään, mutta tekee puurosta ruokaisamman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raejuustoa puuroon? (puke)
Kokeile, voit yllättyä. Sama reaktio tuli työkaveriltani. Sitten kun näkin hyvin ystävänsä tekevän samaa työpaikalla, niin suostui maistamaan ja nyt hehkuttaa kaikille, miten hyvää puurosta tule, kun siihen lisä raejuustoa. Raejuustohan ei maistu juuri millekään, mutta tekee puurosta ruokaisamman.
Mä olen joskus kokeillut ja en tykännyt. Ei sillä että maistuisi pahalle vaan raejuuston rakenne menee oudoksi
Vierailija kirjoitti:
Kahvia ja leipää juustolla.
Ruisleipää juustolla... Kyllähän se aika pahvilta alkaa näin vuosi toisensa jälkeen maistua. Mutta köyhä kun olen.
Minusta kyllä leivän syöminen on köyhäksi itseään tituleeraavalle outoa. Leipä on kallista ellet tee sitä itse. Päälliset sit vielä siihen lisäksi.
Meidän perhe on hyvätuloinen ja aamiaisena on useimmiten munakasta tai smoothieta marjoista, pähkinöistä, jugurtista yms. Ja kahvia, hyvästä kahvista emme tingi.
Kaurapuuro, johon on loppuvaiheessa sekoitettu pari kananmunaa (raakana, kypsyy siinä saman tien sekoitettaessa), päälle vähän voita ja paljon marjoja. Alkaa olla muuten proteiinit ja vitamiinit tässä puurossa kohdillaan!
Täysjyväpaahtoleipää kinkulla, juustolla ja kurkulla, jugurttia ja hedelmää. Juomaksi maitoa/kaakaota, vettä tai itse tehtyä herukkamehua. Ollaan köyhiä, mutta lasten aamupala ei oo eka asia josta säästän.
Leikkeleet ovat järkyttävän hintaisia, meillä ei osteta niitä lähes koskaan, ehkä joskus kerran kuukaudessa tehdään perheen kesken sunnuntai brunssi kotona ja sillon ostetaan jotain leikkelettä. Juustoa ostamme hieman useammin, muttei sitäkään meillä syödä joka päivä.
Leivän päälle laitetaan voita, kurkkua, salaattia, tomaattia. Sipuliakin saatetaan paistaa pannulla leivänpäälliseksi ja joskus kananmunaa. Leipä tehdään itse isoina satseina pakkaseen, kesällä kasvatetaan omat tomaatit ja salaatit parvekkeella, parveke on pieni että sinne ei muuta mahdukaan.
Kaurapuuroa syödään melkein päivittäin ilta/aamupalaksi, päälle pakasteesta itsepoimittuja mustikoita tai vadelmia, tosin joskus puuro menee pelkiltään päälle vähän kanelia. Marjoissa säästää huomattavasti kun poimii itse, mansikkakin on kallis vaikka menisi itse poimimaan. Metsästä saa ilmaiseksi ja ainakin Helsingistä pääsee edullisesti bussilla marjametsään.
Smoothien teen yleensä ostamalla halvimman rahka/jogurttipurkin, siitä sitten pari lusikallista johon sekoitetaan pakkkasesta marjoja ja vähän vettä ja blenderissä sekaisin.
Tuoremehuja emme suosi, niissä on hirveät määrät sokeria, vertaa juot litran tuoremehua vs. kuinka monta isoa appelsiinia jaksat syödä? Mehua menee helposti liikaa. Vesi on paras ruokajuoma ja appelsiinin voi sitten syödä vaikka välipalaksi.
Kaurapuuroa, kananmunia, hedelmiä, porkkanoita jne. Juomina herukka- tai mustikkamehua tai vettä. Näillä mennään, hyvin on pärjätty, toki ei kaikkea samana päivänä, mutta mielen mukaan vaihdellen. Puuro kyllä löytyy lähes aina.
Minulla menee joka aamu se kaurapuuro, muttei sen takia, ettei olisi varaa ostaa muuta. Ruuansulatus vaan kieltäytyy monista ruoka-aineista.
Töissä syön kolmen tunnin päästä banaanin ja kananmunan. Ja sitten ennen kotiinlähtöä vielä lounaan työpaikalla. Sillä pärjää pitkälle.
Illalla ehkä vielä jotain, kuten voileipää.
En pidä tätä ruokavaliota erityisesti köyhän ruokavaliona, ainoastaan sellaisena, jossa on oikeat ravintoaineet eikä mitään ylimääräisiä, kuten maitoa, vehnää tai ylimäärin sokeria.
Vyötäröltä lähtee kuukaudessa sentti ja käsivarresta kaksi senttiä. Ei haittaa yhtään päästä bikinikuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro, johon on loppuvaiheessa sekoitettu pari kananmunaa (raakana, kypsyy siinä saman tien sekoitettaessa), päälle vähän voita ja paljon marjoja. Alkaa olla muuten proteiinit ja vitamiinit tässä puurossa kohdillaan!
Tää on hyvää. Ja puuron rakenne muuttuu tosi jämäkäksi ja hyväksi, on myös hyvin täyttävää evästä
Hyvätuloisen perheen aamupala: maustamatonta jogurttia, itse poimittuja marjoja pakastimesta, kaurahiutaleita, kahvia. Lapset saa laittaa jogurttiin makeuden vuoksi myös hilloa (itse tehtyä) jos haluavat (marjoja on silti oltava). Lisäksi mies ja lapset syövät sämpylöitä (itse leivottuja) ja juustoa, usein myös keitettyjä kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisen perheen aamupala: maustamatonta jogurttia, itse poimittuja marjoja pakastimesta, kaurahiutaleita, kahvia. Lapset saa laittaa jogurttiin makeuden vuoksi myös hilloa (itse tehtyä) jos haluavat (marjoja on silti oltava). Lisäksi mies ja lapset syövät sämpylöitä (itse leivottuja) ja juustoa, usein myös keitettyjä kananmunia.
Kyllä me köyhätkin joudutaan ne marjat poimimaan pakastimesta kun ei ne osaa itse tulla ulos sieltä (kokeiltu on).
Vierailija kirjoitti:
Banaanipannari maistuu koko perheelle viikonloppuna.
3 banaania
6 kananmunaa
3 dl kaurahiutaleita
Puolukoita ja mustikoitaMuut aineet sileäksi massaksi sauvasekoittimella, kaadetaan vuokaan, marjat ripotellaan päälle. Paistetaan 0,5h 200C.
Nautitaan sellaisenaan tai (soseutettujen) marjojen tai hedelmien kanssa.
Kokeilin tätä ja ei ollut kummosta, ihan kuin mautonta pahvia olisi syönyt
Minä söin äsken leipää ja join kupin kahvia