Köyhän perheen aamupala
Joka aamuinen puuro tietenkin, paahtoleipää juusto- ja kinkkuviipaleen kera, juomana kahvia/mehua. Kun olisi vara ostaa hedelmiä/kurkkua joskus noiden lisäksi oisin tyytyväinen. Mitä muut vähävaraiset syötte aamulla?
Kommentit (181)
Kaurapuuroa, jossa itsepoimittuja mustikoita pakastimesta sekä kahvia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo leivänpäälliskinkut on ihan turhia ja epäterveellisiä. Ja kalliita myös :O Niiden sijasta saisit vaikka kuinka paljon hedelmiä.
Kinkku turhaa ja epäterveellistä? Kyllähän ihminen proteiinia tarvitsee eikä pelkkää hiilaria.
Nykyisten ravintosuositusten mukaan leikkeleitä ja makkaratuotteita ei suositella kuin rajoitetusti pienille lapsille. Siinä leikkeleessä on mitätön määrä päivän proteiineista, mutta turhan paljon suolaa, nitriittiä ja kovaa rasvaa. Lihaa ei ole välttämätöntä käyttää leivän päällä.
Onko sulla yhtään omaa ajatusta terveestä ravinnosta?
Nyt alkoi kiinnostaa, mitä ihmettä on "omat ajatukset" tässä kontekstissa? Mistä omat käsityksesi ruuasta ovat peräisin? Ihan omasta päästäkö pelkästään?
- eri
Omat ajatukset on sitä, että ottaa selvää ruuan todellisesta terveellisyydestä eikä toista yleisiä "terveyssuosituksia" kuin ulkoaopittua mantraa. Oman kokemuksen perusteella muodostaa sitten näkemyksensä asiasta ja elää sen mukaisesti. Minun omat ajatukseni ovat esimerkiksi sitä, että rasvan sijaan vältän kaikkia lisäaineita ja sokereita. En käytä rasvatonta maitoa enkä muitakaan "kevyttuotteita", koska niissä on lähes kaikki aito korvattu lisäaineilla ("myrkyillä"). En syö eineksiä enkä muitakaan valmisruokia. Ulkomaisten säilöntäaineita täynnä olevien hedelmien sijaan marjastan ja syön kotimaisia marjoja ympäri vuoden. Hedelmistä syön ainoastaan omenia, joita kasvaa omissa omenapuissani (tuoreena, pakastettuina, lohkoina). Perunan ja kasvikset viljelen itse, samoin yrtit. Joko ymmärsit?
täälläkin kirjoitti:
Tää sama ruokahäirikkö spämmää tääläkin tota ruokalistaansa! On vajakilla todella tylsä elämä. Eri foorumeilla tota samaa soopaa
Kuka täällä on ruokahäirikkö? Mielestäni täällä on harvinaisen maltillista keskustelua ruokailutottumuksista/ruuan hinnasta. Pitäisikö kaikkien sitten syödä samanlaista aamupalaa?
Naurattaa AP:n menu. Kinkut ja juustot on helvetin kalliita, samalla rahalla saisi leivän päälle kasan erilaisia kasviksia ja vaikka hedelmän vielä kylkeen. :D En ole koskaan ostanut leikkelettä, alunperin siitä syystä, että ne on kalliita ja turhia, mutta myöhemmin siksi, että jätin kaiken lihan pois.
Meidän kahden aikuisen perheessä aamupala on yleensä ruisleipä kasvistäytteillä ja kahvi/tee. Puuro olisi edullisin ja paras vaihtoehto, mutta se ei kummallekaan maistu aina, vaikka yritetään sitä syödäkin mahdollisimman usein aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa AP:n menu. Kinkut ja juustot on helvetin kalliita, samalla rahalla saisi leivän päälle kasan erilaisia kasviksia ja vaikka hedelmän vielä kylkeen. :D En ole koskaan ostanut leikkelettä, alunperin siitä syystä, että ne on kalliita ja turhia, mutta myöhemmin siksi, että jätin kaiken lihan pois.
Meidän kahden aikuisen perheessä aamupala on yleensä ruisleipä kasvistäytteillä ja kahvi/tee. Puuro olisi edullisin ja paras vaihtoehto, mutta se ei kummallekaan maistu aina, vaikka yritetään sitä syödäkin mahdollisimman usein aamuisin.
No hehe :D eli mitään hyvää ei saisi olla. Miksi et samantien ehdottanut aplle pelkän puuron syömistä joka aterialla kun se on niin halpaa?
Kurkku maksaa 1.5e/kg ja mitä väliä jollain ruoan hinnalla on :DDD Ei herranjumala, olisko aika jälkiabortille?
Miksi höttöistä paahtoleipää, jossa ei edes ole mitään ravinteita? Osta mieluummin iso säkki ruisleipää ja pakasta puolet. Ei maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi höttöistä paahtoleipää, jossa ei edes ole mitään ravinteita? Osta mieluummin iso säkki ruisleipää ja pakasta puolet. Ei maksa paljon.
Ruisleipä ei ole sen parempaa kuin paahtoleipä. Ja mistä sitä ruisleipää edes nykyään saa.
Minun tämän päivän aamiaiseni: 2 palaa näkkileipää, joiden päällä oli hyvin ohuesti Keijua ja toisen päällä pieni siivu juustoa. Sen lisäksi keitetty muna ja pieni tilkka viime syksynä tehtyä viinimarjamehua. juuri mitään muuta en ole tänään syönyt, koska ruoka on loppumaisillaan vaikka olen niin nuuka kuin pystyn ja seuraavan kerran saan rahaa vasta viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo leivänpäälliskinkut on ihan turhia ja epäterveellisiä. Ja kalliita myös :O Niiden sijasta saisit vaikka kuinka paljon hedelmiä.
Kinkku turhaa ja epäterveellistä? Kyllähän ihminen proteiinia tarvitsee eikä pelkkää hiilaria.
Nykyisten ravintosuositusten mukaan leikkeleitä ja makkaratuotteita ei suositella kuin rajoitetusti pienille lapsille. Siinä leikkeleessä on mitätön määrä päivän proteiineista, mutta turhan paljon suolaa, nitriittiä ja kovaa rasvaa. Lihaa ei ole välttämätöntä käyttää leivän päällä.
Nyt alkoi kiinnostaa, mitä ihmettä on "omat ajatukset" tässä kontekstissa? Mistä omat käsityksesi ruuasta ovat peräisin? Ihan omasta päästäkö pelkästään?
- eri
Omat ajatukset on sitä, että ottaa selvää ruuan todellisesta terveellisyydestä eikä toista yleisiä "terveyssuosituksia" kuin ulkoaopittua mantraa. Oman kokemuksen perusteella muodostaa sitten näkemyksensä asiasta ja elää sen mukaisesti. Minun omat ajatukseni ovat esimerkiksi sitä, että rasvan sijaan vältän kaikkia lisäaineita ja sokereita. En käytä rasvatonta maitoa enkä muitakaan "kevyttuotteita", koska niissä on lähes kaikki aito korvattu lisäaineilla ("myrkyillä"). En syö eineksiä enkä muitakaan valmisruokia. Ulkomaisten säilöntäaineita täynnä olevien hedelmien sijaan marjastan ja syön kotimaisia marjoja ympäri vuoden. Hedelmistä syön ainoastaan omenia, joita kasvaa omissa omenapuissani (tuoreena, pakastettuina, lohkoina). Perunan ja kasvikset viljelen itse, samoin yrtit. Joko ymmärsit?
Asiantuntijoiden mielipiteissä on se hyvä puoli, että ne tulee useimmiten ihmisiltä, jotka on opiskelleet ravintotiedettä, julkaisseet siitä itse tutkimuksia ja seuraavat alaa jatkuvasti. Lisäksi, kun kyse on ravintosuosituksista on mukana useita eri alojen asiantuntijoita.
Minä uskon siis ravintosuosituksiin enemmän kuin sinun mielipiteeseesi. Ja toki huomaan itsekin ettei liha ja rasva tee minulle hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Asiantuntijoiden mielipiteissä on se hyvä puoli, että ne tulee useimmiten ihmisiltä, jotka on opiskelleet ravintotiedettä, julkaisseet siitä itse tutkimuksia ja seuraavat alaa jatkuvasti. Lisäksi, kun kyse on ravintosuosituksista on mukana useita eri alojen asiantuntijoita.
Minä uskon siis ravintosuosituksiin enemmän kuin sinun mielipiteeseesi. Ja toki huomaan itsekin ettei liha ja rasva tee minulle hyvää.
Tämä olisi hyvä asia, mutta utopiaa. Asiantuntijoilla on kytköksiä eri teollisuuden aloihin ja nämä tietenkin vaikuttavat heidän mielipiteisiin. Tutkimusten tulokset riippuvat tutkimuksen maksajasta ja tilaajasta. Korruptio on Suomessakin ihan arkipäivää. Tämän vuoksi tarvitaan ihmisten omien aivojen käyttöä asiassa kuin asiassa. Ei asiantuntijat ole oikeassa tai väärässä.
Smoothieta (luonnonjogurttia, hunajaa ja pakasteesta mansikoita + mustaherukkaa), rahkalättyjä (rahkaa, kolme munaa, jauhoja 0,5 dl, mantelijauhoja 0,5 dl, 2 rkl sokeria ja 0,5 tl suolaa) ja mustikoita pakasteesta.
Taas yksi ruokafanaatikko/karppaaja/rasvasieppo eksynyt tänne, sillä ilmeisesti lasten ravitsemussuosituksen mainitseminen vauvapalstalla on jokin punainen vaate :D Ja oli vielä tottakin, etteivät leikkeleet ole terveellisiä. Onkohan edes perehtynyt suosituksiin ja siihen, miksi sellaisia on hyvä olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Mistäs sinä tiedät, etten minä seuraa alaa jatkuvasti? Et sinäkään kai voi väittää että lisäaineet ja ympäristömyrkyt ovat terveellisiä. Näillä mainitsemillasi "asiantuntijoilla" on valitettavasti rahallista hyötyä suosituksistaan. On olemassa lisäksi terve maalaisjärki, joka joillakin ihmisillä vielä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Tänään join kupin kahvia ja söin ruisleipää josta leikkasin homeiset osat pois. Lääkäri ei toimittanutkaan sairasloma lappua kelaan kuten sanoi (en saanut itse todistuksesta kopiota vaan lääkäri sanoi toimittavansa sen itse perille. Lääkäri ja kela ovat saman rakennuksen samassa kerroksessa), joten en saanut tukia. Asiaa selvitellään parhaillaan.
Tiedäthän että sinulla on oikeus saada kopio lääkärinlausunnosta vaikka kelalta jos lääkäri ei sitä sinulle antanut. Jos nimittäin olet kiinnostunut mitä lääkäri sinusta kirjoitti.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa, jossa itsepoimittuja mustikoita pakastimesta sekä kahvia
Täällä sama. Lisäksi yksi satokauden (=yleensä edullinen) hedelmä, mieluiten appelsiini tai omena. Joskus laitan raejuustoa puuron sekaan.
Enkä ole köyhä, en sinne päinkään. Ei vaan tulisi mieleenkään mässyttää leipää ja kinkkua aamulla.
Omenat on halpoja ympäri vuoden, eri lajikkeet eri aikoihin. Ohuiksi leikatut omenasiivut sopii erinomaisesti leivän päälle kurkun sijaan.
Ihan normaali aamupala teillä on, ei mitään köyhää. Se, ettei ole tuoretta, on oma valinta, niin kuin on monesti jo todettu. Monet kaupoissa myytävät ruukkusalaatit/yritit kasvavat kotonakin ihan hyvin. Mulla on esim. basilika, jonka olen ostanut 2 kuukautta sitten. Kun muistaa kastella joka päivä vähän, niin pukkaa uutta lehteä koko ajan.
Viiliä voi myös tehdä itse eli ei ole rahasta kiinni sekään.
Mitä luule