Köyhän perheen aamupala
Joka aamuinen puuro tietenkin, paahtoleipää juusto- ja kinkkuviipaleen kera, juomana kahvia/mehua. Kun olisi vara ostaa hedelmiä/kurkkua joskus noiden lisäksi oisin tyytyväinen. Mitä muut vähävaraiset syötte aamulla?
Kommentit (181)
Omatekemää mehua vai kaupan? Mehutölkin hinnalla saa kurkkua, ehkäpä tertun banaania
Vierailija kirjoitti:
Nuo leivänpäälliskinkut on ihan turhia ja epäterveellisiä. Ja kalliita myös :O Niiden sijasta saisit vaikka kuinka paljon hedelmiä.
Joo, noi kinkkuleikkeleet on ihan turhaa, mutta kyllä niiden sijaan söisin ennemmin juustoa kuin hedelmiä. Saa näin ravintoakin pelkän sokerin sijasta.
Tässä vertailun vuoksi meidän hyvätuloisen perheen aamupala: kaurapuuroa, sen kanssa itse poimittuja marjoja (pakastimesta) ja maitoa, kahvia / teetä, ruisleipäpala ja juustoviipale sekä lasillinen appelsiinimehua. Joo, tiedän että se appelsiinimehu on täysin turhaa, mutta se nyt vain meidän mielestä kuuluu aamuun.
Terv. perheen nettotulot yli 7000 eur / kk
Vierailija kirjoitti:
Tänään join kupin kahvia ja söin ruisleipää josta leikkasin homeiset osat pois. Lääkäri ei toimittanutkaan sairasloma lappua kelaan kuten sanoi (en saanut itse todistuksesta kopiota vaan lääkäri sanoi toimittavansa sen itse perille. Lääkäri ja kela ovat saman rakennuksen samassa kerroksessa), joten en saanut tukia. Asiaa selvitellään parhaillaan.
Tässä on yritystä ja oikeaa köyhän / vähävaraisen tunnelmaa.
Juuston ja kinkun laittaminen samalle leivälle on täysin kokoomuslaista touhua. Jo Viivissä ja Wagnerissa opetettiin että yksi särvin riittää!
Ihan älytön setti aamiaiseksi :o
Mä join kaksi kuppia kahvia ja söin kaksi paistettua munaa.
T. Oikeasti köyhä
Vierailija kirjoitti:
Tänään join kupin kahvia ja söin ruisleipää josta leikkasin homeiset osat pois. Lääkäri ei toimittanutkaan sairasloma lappua kelaan kuten sanoi (en saanut itse todistuksesta kopiota vaan lääkäri sanoi toimittavansa sen itse perille. Lääkäri ja kela ovat saman rakennuksen samassa kerroksessa), joten en saanut tukia. Asiaa selvitellään parhaillaan.
Hieman on elämänhallinta hukassa, jos päästää leivän homehtumaan, ei liity millään tavalla köyhyyteen. Jos ostaa isoissa pakkauksissa, osa pakastimeen tai pakastelokeroon, ruuan haaskaaminen on äärimmäisen typerää ja itsekästä touhua.
Meillä syödään noin vaikkei köyhiä olla. Tosin leipänä saattaa olla muutakin kun paahtoleipää. Ja kurkkua kyllä löytyy jos joku sitä leivälleen kaipaa... Hedelmät ei uppoa heti aamusta kun ovat niin makeita.
"Jätä juusto ja kinkku pois niin on vara ostaa kurkkua ja hedelmiä"
Eli jotain pitää jättää pois jotta saa jotain muuta? Entä jos ap tykkää juustosta ja kinkusta eikä halua jättää niitä pois jotta saisi välillä kurkkua. Itsekin sanoi että olisi tyytyväinen jos olisi aloituksessa mainittujen lisäksi vara hedelmiin
Vierailija kirjoitti:
Nuo leivänpäälliskinkut on ihan turhia ja epäterveellisiä. Ja kalliita myös :O Niiden sijasta saisit vaikka kuinka paljon hedelmiä.
Kinkku turhaa ja epäterveellistä? Kyllähän ihminen proteiinia tarvitsee eikä pelkkää hiilaria.
Puuroa, Lidlistä 0,59 e kg.
Sekaan 1,5 dl jogurttia ja marjamureita.
Jogurtti tulee jogurttikoneesta, litra maitoa ja kestää viikon.
Marjamureet saan vanhemmiltani.
En tykkää viinimarjoista, äitini kuivattaa se saunan jälkilämmössä. Lapset vielä vähemmän.
Keitän puuroa, sekaan jogurttia ja lautasella laitan jokaiseen lautaseen tl marjamuretta.
Meillä aamiaiseen menee alle 10 e kk.
Maitokahvia, kaurateeleipää, kasviksia, kananmunaa, appelsiinia
Vierailija kirjoitti:
Ette syö jogurttia? Kannattais koska siitä lapset saa kalsiumia, nyt heidän luut ei kehity hyvin.
Itse kiinnitin myös huomiota ettei kunnon kalsiumin lähteitä sisällä tuo aamiainen. Ei ihme että köyhien lapset on sairaana usein :/
Vierailija kirjoitti:
En tykkää viinimarjoista, äitini kuivattaa se saunan jälkilämmössä. Lapset vielä vähemmän.Keitän puuroa, sekaan jogurttia ja lautasella laitan jokaiseen lautaseen tl marjamuretta.
Entä kun Lidl ei ole lähellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku turhaa ja epäterveellistä? Kyllähän ihminen proteiinia tarvitsee eikä pelkkää hiilaria.
Ei kinkku olekaan turhaa ja epäterveellistä. Mutta noi valmiit leikkeleet ovat. Oletko koskaan katsonut niiden ainesosaluetteloa? Siinä on kinkut kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää viinimarjoista, äitini kuivattaa se saunan jälkilämmössä. Lapset vielä vähemmän.Keitän puuroa, sekaan jogurttia ja lautasella laitan jokaiseen lautaseen tl marjamuretta.
Entä kun Lidl ei ole lähellä?
Aloin miettiä onko tuo lidli edes kovin paljoa halvempi kuin s-market?
En ole köyhä ja syön pelkkää ruisleipää margariinilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prosessoitu liha todellakin on todistetusti epäterveellistä. Proteiininsa voi hankkia myös laadukkaimmista (ehkä jopa halvemmista) lähteistä.
Minä työtön, mies opiskelija. Tänään aamupalalla söin ruisleipää juustolla, kinkulla ja tomaatilla. Oltermannia myytiin eurolla, kinkku -50% ja ruisleipä 0,99€ ja kirsikkatomaattirasia euron.
Eilen söin kaurapuuroa, tein sen veteen ja hiutaleet maksavat lidlissä jotain 50snt. Sekaan laitoin itsepoimittuka vadelmia ja mustikoita, vähän kanelia ja hunajaa.
Syödään tosi terveellisesti, vaikka rahaa on vähän. Tehdään paljon itse ja hyödynnetään kaikenlaisia alennuksia. Ruokahävikkiä meillä ei juurikaan ole, kaikki syödään mitä voidaan. Koskaan ei ole ollut näin terve olo, vatsa toimii hyvin ja yleisesti olo mahtava. Kun olin töissä niin tuli ostettua jotain suklaata yms. useammin kun tulot oli isommat. Työttömäksi jäin siis maaliskuun puolessavälissä.
Just taas tänä aamuna kiitin itseäni siitä että olen opettanut lapset pienestäpitäen syömään puuroa.Meillä ei vinguta murojen perään, niitä syödään vaan kiireessä.Puuroa syövät mieluummin.Ja marjoja päällä.Itse kesällä kerättyä mustikkaa.