Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini valehtelee kaikesta - mitä ihmettä teen?

Vierailija
06.05.2017 |

Teini-ikäinen lapseni ei ole koskaan ollut hirveän puhelias eikä kertonut kaikkea , mutta meillä on aina ollut hyvä suhde ja molemminpuolinen luottamus on toiminut. En ole sinisilmäinen, valehtelusta on aina tullut rangaistus ja olen yrittänyt kannustaa rehellisyyteen ja hyviin arvoihin.

Nyt on kuitenkin tilanne se, että lapsi valehtelee ihan koko ajan ja vähän kaikesta. Ei kerro mitään tekemisiään. Arvosanat saan tietää vain Wilmasta ja nekin on laskeneet jonkin verran. Ei hirveästi, mutta alamäessä ollaan kuitenkin.

Miten ihmeessä saan lapsen lopettamaan valehtelemisen ja kertomaan asioistaan?? En vaadi kertomaan kaikkea, teini-iässä pitää jo olla omiakin asioita ja ymmärrän sen. Mutta tämä on ihan kestämätöntä. Tuntuu että olen täysin ulkopuolinen oman lapseni elämässä ja alan olla aika huolissani. :(

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mieti, mitä lapsesi saavuttaa valehtelemalla. Joku syyhän valehteluun on. Oletko/onko puolisosi esim. vihainen laskeneista arvosanoista? Hyötyykö teini valehtelemisesta, pääsee paikkoihin tms., mihin ei muuten pääsisi? Miten ylipäätään reagoitte hänen asioihinsa?

Itse valehtelin teininä ja myöhemminkin (se jäi jotenkin päälle) tosi paljon, eritoten vanhemmilleni. Minulla oli iäkkäät vanhemmat ja yritin jotenkin miellyttää heitä, en voinut olla ihan oma itseni. Usein asioihini suhtauduttiin jotenkin esim. naureskellen, tai jopa vähätellen, tai niistä kerrottiin tuosta vaan sukulaisille ja tuttaville. Vaikkei sinänsä isoista asioista ollutkaan kyse, niin teinille ne olivat tärkeitä. Niinpä opin valehtelemaan.

Kävin oman silloisen teinini kanssa asiasta useampia pitkiä keskusteluita. Hänen kaveripiirissään oli nimittäin varsin yleistä, että teinit valehtelivat vanhemmilleen esim. olinpaikkansa. Sovin silloin hänen kanssaan, että hän kertoisi tuollaiset asiat minulle rehellisesti, vaikken aina asiaa ns. hyväksyisikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme