Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Klo 11 lehmät kesälaitumelle - livestream! <3

Vierailija
06.05.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005199667.html

Keitin just kahvit ja odottelen lehmien kirmausta, tästä se kesä alkaa!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jotenkin täysin hämmentynyt siitä, että ihmiset saapuvat kymmenien kilometrien päästä katsomaan sitä, miten nautaeläimet pääsevät ulos - etenkin kuin useilla maatiloilla karja voi ympäri vuoden ulkoilla. Vähän sama kuin menisi kyttäämään koulun luokse, miten lapset pääsevät välitunnille.

Aika huono vertaus. Olen hämmentynyt, jos luulet lasten pääsevän välitunnille vain kerran vuodessa. Lapset eivät ole myöskään sidottuina paikoilleen oppitunnin ajan. Taitaa tuntikin olla vielä vajaa tunti ja jokaisen tunnin jälkeen koittaa VAPAUS.

Siis pääseekö lehmät laitumelle vain yhtenä päivänä vuodessa? Miksi näin?

Vierailija
42/49 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn silti, koska kiinnostaa. Kataja mainitsi yleisölle, että myös vasikoita voi käydä katsomassa. Eikö nämä vasikat pääse laitumille? Onko ne koko kesän sisällä vai jossain pienemmässä ulkotarhassa keskenään?

Lukemalla EU-määräykset tämäkin asia selviää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt kuvia koetilan lehmistä, joilla on sellainen isohko reikä kyljessä mahan kohdalla. Reiän voi sulkea kannella/tulpalla. Ilmeisesti eläin ei siitä kärsi. Siinä tutkitaan kai lehmän ruuansulatusta tms? Joku varmaan tietää paremmin. Mutta ei tosiaan näkynyt nyt tuolla noita tulpallisia yksilöitä.

Olen nähnyt kuvia ja lukenut juttua noista lehmälehdessä. Siinä sanottiin, että lehmät elävät normaalia lehmän elämää reijästä huolimatta. Jos tulpalla sujelttavasta reiästä ei ole haittaa karvaiselle ja sen avulla voidaan saada tietoa ruoan sulatuksesta ja rehusta niin miksi sitä ei saisi tehdä?

Vierailija
44/49 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt kuvia koetilan lehmistä, joilla on sellainen isohko reikä kyljessä mahan kohdalla. Reiän voi sulkea kannella/tulpalla. Ilmeisesti eläin ei siitä kärsi. Siinä tutkitaan kai lehmän ruuansulatusta tms? Joku varmaan tietää paremmin. Mutta ei tosiaan näkynyt nyt tuolla noita tulpallisia yksilöitä.

Olen nähnyt kuvia ja lukenut juttua noista lehmälehdessä. Siinä sanottiin, että lehmät elävät normaalia lehmän elämää reijästä huolimatta. Jos tulpalla sujelttavasta reiästä ei ole haittaa karvaiselle ja sen avulla voidaan saada tietoa ruoan sulatuksesta ja rehusta niin miksi sitä ei saisi tehdä?

Yritin itsekin katsoa näkyykö tulppalehmiä mutta ei ollut. Ei ollut myöskään vanhempia lehmiä. Jos lehmä elää pitkään, se tarkoittaa sitä että se on pysynyt terveenä ja lypsänyt tasaisesti ja paljon. Tällaisilta kannattaa ottaa jälkeläisiä. Viikissä on myös hyviä sonneja jalostukseen, mutta niitä ei varmaan päästetä ulos turvallisuussyistä. :D

Vierailija
45/49 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysin pienen lehtijutun tästä. Aika hurjalta näyttää, vaikea kuvitella ettei tuommoinen olisi vähintäänkin epämukavaa lehmälle! Mutta kyllähän toisaalta ihmisetkin joilla on avanne elävät ihan normaalia elämää niin miksei lehmäkin...

Vierailija
46/49 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysin pienen lehtijutun tästä. Aika hurjalta näyttää, vaikea kuvitella ettei tuommoinen olisi vähintäänkin epämukavaa lehmälle! Mutta kyllähän toisaalta ihmisetkin joilla on avanne elävät ihan normaalia elämää niin miksei lehmäkin...

48 jatkaa, linkki unohtui!

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000643431.html

Vierailija
47/49 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mitään ihmeellistä välien selvittelyä ollut laitumella, sillä Viikin lehmät ovat pihatossa, eli koko ajan vapaana navetassakin. Jos olisi ollut parsinavetan lehmistä kyse, niin ulkona olisi väännetty ihan tosissaan lauman johtajuudesta. Mutta tippa linssissä katselin, aikanani olin maatalouslomittajana ja monia karjoja päästelin keväisin laitumille ensimmäistä kertaa. Rauhallisesti laiduntavaa lehmää katsoessa on vaikea uskoa, että n.500-600 kiloinen lehmä juoksee sille päälle sattuessaan koko lailla lujaa.

Vierailija
48/49 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
49/49 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös youtubesta löytyy videoita lehmien ja orivarsojen kevätlaitumille laskusta :)