Mies vetoaa aina riitatilanteissa mun mt-ongelmiin
Lähes aina kun riidellään tai olen esim. pahoittanut mieleni jostain, mitä mies on sanonut tai tehnyt, hän sanoo että "tä johtuu vaan niistä sun ongelmista" tai "juttele sille psykologille tästä" tai "sulla on ongelmia, tarviit ammattiapua". Tällä tavoin pistää kaiken mun syyksi, oli riidassa kyse sitten mistä tahansa. Toisin sanoen minulla ei ole oikeutta suuttua tai loukkaantua mistään, eikä hänen tarvitse puhua asioita kanssani halki eikä pyytää anteeksi. Hyvin harvoin pyytää jotain tekosiaan anteeksi.
Tiedän kyllä, että todennäköisesti pahoitan mieleni astetta herkemmin kuin ns. normaali ihminen mielialan vaihtelujeni takia, mutta ei ole mielestäni oikein laittaa kaikkea senkään piikkiin.
Vinkkejä miten saisi miehen ymmärtämään, ettei tuo toimintatapa käy päinsä? Riidellään melko usein ja veikkaan että suuri syy siihen on juurikin tuo, että kaikki riidat jätetään aina käsittelemättä ja niiden perimmäiset syyt jäävät kytemään, kun niitä ei puhuta läpi.
Kommentit (28)
Minä kerran oikein epätoivoisena hetkenä otin yliannostuksen lääkkeitä toiveena kuolla. Silloin mies kyllä tuli sairaalaan huolestuneena katsomaan ja vannotti etten ikinä enää tee niin.
Nyt sitten vihaisena ollessaan sanoo "Mene ja vedä taas kaikki lääkkees!!"
Meinaatko että paranet tuollaisen tyypin käsittelyssä? Mun eksä oli ihan samanlainen ja erosin. Jos olisin jäänyt enää hetkeksikään, olisin tehnyt itsemurhan.
Mies siis mitätöi sinun puheesi kokonaan ja osoittelee mielellään sairauksiasi. Halpamainen mies!
Hän ei sisimmässään siis kuitenkaan hyväksy sitä, että sinulla on/ on ollut mielialasairaus. Parempi molemmille, että eroatte.
Vierailija kirjoitti:
Minä kerran oikein epätoivoisena hetkenä otin yliannostuksen lääkkeitä toiveena kuolla. Silloin mies kyllä tuli sairaalaan huolestuneena katsomaan ja vannotti etten ikinä enää tee niin.
Tuohan on miesten leipäheitto:
itsemurhalla uhkailu.
Minun ex-exäni vuosien takaa teki tuollaista. Ei osannut olla normaalisti kotielämässä:
ei sujunut työ, ei tullut kenenkään kanssa toimeen, varasteli, kavalsi rahaa sukulaisiltaan, joi liikaa viinaa, raivosi naapureille ja lopulta löi minua nyrkillä päähän.
Kun sanoin että nyt hän saa lähteä kodistani - mies uhkaili heti itsemurhalla.
Todella luotaantyöntävää käytöstä tuollainen itsarilla uhkailu. Tämä soitteli lisäksi itselleen ambulansseja, ainakin pari kertaa ja ihan turhaan.
Sain tehdä kovan työn että lopulta sain hänelle uuden asunnon, takuuvuokrat, muuttoauton ja kantajat ja itsari-miehen ulos talosta.
Ei koskaan enää!
SAMA! Kuin minun näppikseltäni. Mies laittaa aina kaiken minun (parantumassa olevien) mt-ongelmien piikkiin. "Mene ja hoida pääsi kuntoon", "puhu tuosta sille psykiatrilles", jne.
Mies nyt muutenkin on aika ilkeän sorttinen. Halveksii minua ja arvostus (puolin ja toisin) on tipotiessään.
Mun nykyinen exä oli itseasiassa siaraanpi kuin minä. Täyskiero mulkku, vaikka olihan sitä vikaa minussakin. Kaikki mweni mun sairauteni pikkiin ja lopulta sairastuin niin pahasti etten enää mistään mitään tiennyt.
Piti muka niin minustra huolta ja kaikesta muusta, vaikka todellisuudessa kaikki vastuu kaatui aina minun harteilleni.
Vierailija kirjoitti:
Kiva drama queen. Tajuatko yhtään kuinka kamalaa tuollainen on läheisillesi? Ei ihme jos miehen tunteet kuolee. Joka riidan ja draamakohtauksen jälkeen sen on entistä vaikeampi rakastaa sua. Lopeta draamailu.
Vierailija kirjoitti:
Lähes aina kun riidellään tai olen esim. pahoittanut mieleni jostain, mitä mies on sanonut tai tehnyt, hän sanoo että "tä johtuu vaan niistä sun ongelmista" tai "juttele sille psykologille tästä" tai "sulla on ongelmia, tarviit ammattiapua".
Eikö ongelmasta sitten voisi puhua sille psykologille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes aina kun riidellään tai olen esim. pahoittanut mieleni jostain, mitä mies on sanonut tai tehnyt, hän sanoo että "tä johtuu vaan niistä sun ongelmista" tai "juttele sille psykologille tästä" tai "sulla on ongelmia, tarviit ammattiapua".
Olen puhunutkin, usko pois. Se nyt vaan ei poista minun ja mieheni välisiä ongelmia, että minä juttelen niistä ulkopuoliselle. Pointti oli juuri se, että ongelmat eivät ole pelkästään minusta lähtöisin, joten ei ne minun psykologin käynneillä vaan parane.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunutkin, usko pois. Se nyt vaan ei poista minun ja mieheni välisiä ongelmia, että minä juttelen niistä ulkopuoliselle. Pointti oli juuri se, että ongelmat eivät ole pelkästään minusta lähtöisin, joten ei ne minun psykologin käynneillä vaan parane.
Ap
Kun nyt osoitat ymmärtäväsi sen niin tiedät myös ettet halua tuollaisen miehen kanssa jatkaa.
Kuinka usein sitten oikein pahoitat mielesi miehen puheista tai teoista? Onko miehellä oikeutta pahoittaa mielensä sinun teoista ja sanoista ja kuinka reagoit miehen mielen pahoittamiseen? Vedätkö marttyyrit "no antreeks, en en sitte saatana enää ikinä tee niin, anteeks et vittu oon tälläane" vai pahoitatko itsekin mielesi ja mies on sitten se joka joutuu lopulta pyytelemään anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten psykologi asiaan suhteutuu? Olisiko mahdollista että kävisitte myös pariterapiassa?
Ja miten mielenterveysongelmasi ovat parantuneet tai pahentuneet suhteesi aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten vihaisena ollessaan sanoo "Mene ja vedä taas kaikki lääkkees!!"Toivottavasti maksoit sairaalalaskusi ihan itse! Ei jumalauta, maa on täynnä oikeasti hoitoa tarvitsevia ja hoitoon pääsyä odottelevia, ja sitten jotkut tuhlaavat yhteisiä resursseja tuollaiseen. Että pistää vihaksi.
Maksoin. Ja harmitti että jouduin sairaalaan. Minähän yritin päästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten vihaisena ollessaan sanoo "Mene ja vedä taas kaikki lääkkees!!"Kiva drama queen. Tajuatko yhtään kuinka kamalaa tuollainen on läheisillesi? Ei ihme jos miehen tunteet kuolee. Joka riidan ja draamakohtauksen jälkeen sen on entistä vaikeampi rakastaa sua. Lopeta draamailu.
Draama queen..? Yritin kuolla, tiedän että on itsekästä. En ajatellut sillä hetkellä muuta.
Ei minkään riidan seurauksena vaan trauman jonka vuoksi välillä on ollut tuskaisen vaikeaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten vihaisena ollessaan sanoo "Mene ja vedä taas kaikki lääkkees!!"Toivottavasti maksoit sairaalalaskusi ihan itse! Ei jumalauta, maa on täynnä oikeasti hoitoa tarvitsevia ja hoitoon pääsyä odottelevia, ja sitten jotkut tuhlaavat yhteisiä resursseja tuollaiseen. Että pistää vihaksi.
Maksoin. Ja harmitti että jouduin sairaalaan. Minähän yritin päästä pois.
Mikähän siinäkin on, että tuo lainattu viesti piti poistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten vihaisena ollessaan sanoo "Mene ja vedä taas kaikki lääkkees!!"Kiva drama queen. Tajuatko yhtään kuinka kamalaa tuollainen on läheisillesi? Ei ihme jos miehen tunteet kuolee. Joka riidan ja draamakohtauksen jälkeen sen on entistä vaikeampi rakastaa sua. Lopeta draamailu.
Draama queen..? Yritin kuolla, tiedän että on itsekästä. En ajatellut sillä hetkellä muuta.
Ei minkään riidan seurauksena vaan trauman jonka vuoksi välillä on ollut tuskaisen vaikeaa olla.
Mikä trauma on kyseessä?
Minulla on taustalla väkivaltainen vapaudenriisto jonka aikana minut raiskasi useampi mies monta kertaa ja minut yritettiin tappaa. Olen käsitellyt asiaa kauan ja syönyt masennuslääkkeeitä. Tuona kyseisenä yönä kun yritin itsemurhaa, oli tapahtunut jotain mikä muistutti minua tapahtuneesta todella elävästi ja olo oli järkyttävä. Tiedän että itsemurha on itsekäs teko. Enkä uskonut kenenkään löytävän minua. Enkä halunnut päästä ajoissa sairaalaan. Nyt vuosia myöhemmin kadun todella tekoa, mutta ei silti ole mielestäni oikein, että mies toivoo minun kuolevan kun on vihainen...
Mies ei ole edes joutunut kärsimään masennuksestani, koska hänen nähden en saa näyttää kuin positiivisia tunteita. Enkä koskaan aloita riitaa ja yritän tehdä asiat niin etten ärsyttäisi miestä. Silti suuttuu jostain niin että sanoo tuollaista, vaikka siitä että vanha koulukaverini sanoi minulle kadulla "moi".
Mielestäni ei ole kuitenkaan ok toivoa toiselle kuolemaan. Kuten ei ole itsemurhallakaan uhkailu. Mitä en kuitenkaan ole koskaan tehnyt...
Riitelette usein ja mies iskee vyön alle joka kerta. Ei tuohon oikein voi sanoa muuta kuin että jätä se sika.