Huolestuttaa...
mun ei ilmeisesti pitäisi liikaa surffata netissä, nimittäin mielikuvituksena alkaa laukata. Olen jo aikaisemminkin tänne kirjoitellut siitä, ettei mulla ole juuri mitään raskausoireita (no, vasta rv 5+ mennään). Rintoja hieman aristaa, ummetusta on ollut, mutta siinäpä nuo - ainakin toistaiseksi.
Menin kuitenkin (tyhmä!) lukemaan kaikenmaailman keskenmeno-/tuulimunakertomuksia netistä, minkä jälkeen pessimistiset pelot hiipivät takaraivooni... Luin, että monella on edeltänyt ennen keskenmenoa tai tuulimunaraskauden toteamista varsin oireeton raskaus...
Yökkäily ei ole tietenkään kivaa, mutta jollain tapaa olen kovasti sitä odottanut - ikään kuin " virallistamaan" tätä olotilaa...
Osaisiko joku lohduttaa (kohta lähes hysteerisen luulotautista) ensiodottajaa, jolla ei ole mitään kokemusta raskaanaolosta. Voihan sitä olla raskaana, vaikkei oksennakaan ja yökkäile solkenaan...
Kommentit (10)
tiedän myös raskauksia,joissa ei ole ollut yhtään pahoinvointia,ja raskaus on edennyt hyvin!itselläni pahoinvointi alkoi n.viikolla 7!!onnellista odotusta!
Kyllä sitä järjellään tietää, ettei kannata murehtia. Kaikkeahan voi tapahtua, mutta murehtiminen harvemmin auttaa.
Ehkäpä vielä kadun sanomisiani ja yrjöän armoa anoen... ;-) Eikä sekään mitään takaa. Pitäisi vain nauttia tilanteesta, ei mennä asioiden edelle - etenkään mielikuvituksensa voimin.
t.Sarimari
Mullakin on vasta 5+3 ja oireena " vain" alavatsan kiristely ja väsymys. Kaikki ruoka maistuu eikä mikään kuvota. Muistelen edellistä raskauttani niin väsymys oli siinäkin kaikkein suurin vaiva alkuraskaudessa. Arvaa vaan kun jouduin tekemään yövuoroja...
On tämä taas niin ihanaa ja jännittävää etten osaa sitä oikein kuvailla. Aiotko mennä alkuraskauden ultraan yksityiselle?
Itselläni kolmas raskaus, ja koska kahdesta edellisestä raskausoirete alkoivat todella vahvoina rv 4-5 niin olin todella huolissani ja peloissani kun tässä kolmannessa ei alkuun ollut juuri ollenkaan oireita!
Varasin sitten ultrankin rv 7 että saadaan selvyyttä asiaan ja niinhän siinä kävi että ennen ultraa alkoi oksetusolo. Mikä huojensi mieltä, mutta täytyy sanoa että muutama viikko myöhemmin kun kuvotti 24h mietin että olisinpa vaan ollut tyytyväinen oireettomaan raskauteen ;-)
Ja onhan monia joilla ei esim pahoinvointia ole juuri nimeksikään, ei siis lainkaan huolta! Niinkauan kun ei ole kovia kipuja tai vuotoa, voit olla luottavaisin mielin. Onnea odotukseen!
Mayella 13+4
mulla ainakin kaksi ihan normaalia raskautta (toinen nyt 36 viikolla ja toinen poika 2 v)..kummastakaan ei ole ollut mitään muita oireita kun kasvava vatsa, nouseva paino ja alussa väsymys..
mitään pahoinvointia, kipuja ym. mitään ei ole kummallakaan kerralla ollut..
eli ihan huoleti vaan..ei kaikki oksentele/sairastele
heippa deippa..
odotan nyt toista lasta rv 13+ eikä ole tässä raskaudessa eikä myöskään ensimmäisessä ollut mitään pahointiin liittyvää, ainoastaan väsymys alussa vaivannut joten ole ihan huoleti vaan ja ole onnellinen jos et kärsi pahoinvoinnista ollenkaan nimittäin olen kuullut että joku on kovasta pahoinvoinnista joutunut sairaalaan tiputukseen..
onnellista odotusta.
rottahilarius 13+3
Itselläni neljäs raskaus.
Ekassa mulla oli vkoilla 7-12 sellaista etovaa oloa ja muutaman kerran yökkäilin.
Toisessa oksensin aamusta iltaan vkot 5-17.
Kolmannessa ensimmäinen raskausoire oli kipeet rinnat plussaamisen aikoihin, seuraava olikin liitoskivut ja supistukset puolen välin jälkeen. YHTÄÄN kertaa ei ollut edes vähää huono olo.
Nyt tässä neljännessä on ollut silloin tällöin etovaa oloa ja aamupala ei oo meinannut maistua, muuten olo loistava. (mitä nyt väsyttää jatkuvasti) Vkolla 11 menen.
Eli, erilaisia on raskaudet..
paniikki on kadonnut - kiitos teidän!
Naksis, kysyit aionko mennä alkuraskauden ultraan. Olen kyllä harkinnut, emmin kyllä vielä. Jotenkin haluaisin malttaa mieleni, vaikka vaikeaa se on. Mietin tilannetta. Jos haluan varmistusta levottomaan oloon, niin menen sitten.
Tein muuten periaatepäätöksen: mielenrauhani takia jätän surffailun vähemmälle toistaiseksi... Näitä sivuja en laske ;-)
t. Sarimari
Mulla ei pahoinvointi ole edelleenkään alkanut, ja ensi keskiviikkona on laskettu aika... Eli kaikille ei pahoinvointia tai muitakaan raskausoireita välttämättä niin voimakkaana tule, eikä se todellakaan tarkoita sitä, että keskenmeno uhkaisi. Itse olen ainakin nauttinut siitä, että vointi on ollut loistava koko raskauden ajan - jonkin aikaa toki menee alussa, ennen kuin oppii uskomaan siihen, että oireettomanakin voi olla raskaana. Mahan kasvaessa se odotus sitten konkretisoituu, tai sitten kun kuulee sydänäänet ensimmäistä kertaa, tai kun pääsee ultraan. Onnea odotukseen, toivottavasti kaikki menee hyvin!
-Aranja ja Kiureli, rv 39+4-
Yökkäily alkaa yleensä vasta viikon 7 tienoilla. Jos olet kuitenkin hurjan epätoivoinen ja sinulla on n. 70 ¿ ylimääräistä, niin voithan teettää kaksi hCG-mittausta yksityisellä labrassa 3-4 pv välein. Raskaushormonin määrän pitäisi nousta sillä välillä. Mutta suosittelen kuitenkin säästämään rahasi ja iloitsemaan näistä vielä oireettomista hetkistä ;)