Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten varaudutte vanhempienne vanhuuteen/sairauteen?

Vierailija
06.05.2017 |

Äitini on jo kuollut, isä on hyväkuntoinen, mutta melko vanha. Ihan realistisesti ajatellen hänen kuntonsa huononee 10 v sisään. Meillä on suvussa paljon muistisairauksia, syöpää ja sydänkohtauksia, eli yli 85-vuotiaita ei juurikaa ole elossa.

Olen ainoa lapsi. Pitäisikö nyt tässä vaiheessa, kun isä on ihan järjissään ja hoitaa itsenäisesti (lähes) kaikki asiansa tehdä hänen kanssaan jotain virallisia sopimuksia, jotta tarvittaessa pystyisin hoitamaan hänen asioitaan?

Esim. hautaustoiveisiin liittyvät asiat on jo sovittu (äidin kuollessa) ja minulla on isän ystävien numerot tallessa, jotta voin kutsua heidät hautajaisiin. (Eli tälläisistäkin asioista on jo puhuttu.) Tiedän myös että isä haluaa asua mahdollisimman pitään kotonaan, mutta tuo kai (valitettavasti) on nykyisin se mihin muutenkin pyritään vaikka vanhus olisi ihan ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa sukulaisten mielestä.

Pitääkö siis nyt sopia jotain muuta? Oletko itse ottanut vanhempiesi kanssa puheeksi heidän vanhenemisensa? Lähinnä ajattelen esim. raha-asioiden hoitoa tai toiveiden kyselyä.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa. Sairauteen ja vanhuuteen varaudun niin että yritän pitää hänet kotona ja palkata hoitajan tarvittaessa. Kuolemaan varaudun paperiasioita järjestelmällä...

Vierailija
42/44 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sitä luulisi, että itse osaisi hoitaa nämä asiat paremmin kun on itse vanha. En tiedä miksi rahasta tai jopa vanhenemisesta puhuminen on meidön suvussa edelleen tabu.

Mä ainakin haluaisin vanhana asua mahdollisimman helpossa asunnossa (ei valtavassa omakotitalossa keskellä ei mitään) ja perintösuunnittelu kunnolla tehtynä. Saa nähdä miten asia oikeasti menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvojaa haetaan maistraatilta. Jos vanhuksen kunto on sellainen, että hän ei enää pysty hoitamaan raha-asioitaan (tästä tarvitaan lääkärintodistus), niin käräjäoikeus voi määrätä edunvalvojan. Hakemus tehdään kuitenkin maistraattiin. Myös oma lapsi voi toimia edunvalvojana, jos hänet katsotaan siihen kykeneväksi ja kukaan muu vanhuksen läheisistä ei vastusta sitä.

Ap:n isän kannattaisi tehdä edunvalvontavaltuutus. Siinä isä voi määrätä, kuka hänen raha-asioitaan hoitaa ja miten siinä tapauksessa, että hän ei pysty niistä itse huolehtimaan. Valtuutus tulee voimaan vasta siinä vaiheessa, kun isä ei pysty itse hoitamaan asioitaan (haetaan maistraatilta). Etu valtuutuksessa on se, että siinä voi valtuuttaa edunvalvojan tekemään sellaisiakin asioita, joita edunvalvoja ei saa normaalisti tehdä (esim. antamaan lahjoja tietyille henkilöille tai maksamaan vanhuksen varoista avustajan kustannuksia, jos vanhus lähtee esim. kulttuuritapahtumaan tai matkalle).

Vierailija
44/44 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varautunut mitenkään, en ole edes tavannut yli kymmeneen vuoteen. Mulle voi vittuilla vain yhden kerran.

Montako kertaa sinä vittuilit vanhemmillesi?