Päiväkodissa töissä olevat ja muut lapsia työkseen hoitavat
Mikä ohjeistus teille on annettu mikäli vanhempi saapuu hakemaan lasta selkeästi sen näköisenä ettei ole kunnossa?
Miten noin muuten olettaisit itse toimivasi jos huomaisit vanhemman olevan kaikkea muuta kuin kunnossa?
Olen diabeetikko. Hain lapseni hoidosta ja verensokerini laski jo lähtiessä, mutta join mehua ja ajattelin sen siitä tasoittuvan, mutta toisin kävi. Hyvä kun pääsin päiväkodille ja ajattelin, että pihaan kun pääsen niin kaikki on ok, että en lähde lapsen kanssa kotiin ennen kuin se on turvallista. Koko ajan tankkasin glukoositabletteja, mutta silti perille päästyäni vaan katsoin eteenpäin ja suuntasin ensimmäiselle kohdalle (leikkiteline) minne saatoin istuutua alas. Kädet täristen join juomaani enkä meinannut saada kättä nousemaan kun olo oli jo niin heikko. En katsonut hoitajaa, en tervehtinyt, enkä kyennyt vastaamaan. Keskityin vain olemaan ja tankkaamaan. Tajunnan taso oli kai sen verran jo laskenut etten osannut muuta.
Tämä hoitaja vaan jahkasi pihassa, että lapsen reppu on ovella ja en vastannut vieläkään, vaikka halusin, mutten pystynyt. Sitten hoitaja vaan lähtee menemään ja sanoo lapselleni, että ottaa sen repun sitten.
Mitä ihmettä? Ensinnäkin kukaan ei voi olla huomaamatta jos jonkun sokeri on kaksi tai alle. Ei ole normaalia jos vanhempaan ei saa kontaktia, joten ei voi väittää ettei tajunnut jonkun olevan pielessä.
Suomessa on auttamisvelvollisuus ja vieläpä jätti lapsen kahden kesken aikuisen kanssa kuka ei selvästikään ollut kykenevä sillä hetkellä lapsesta huolehtimaan.
Sain sokerin nousemaan ja hyvin hitaasti olo lähti kohenemaan sen verran, että lähdimme hitaasti kotiin päin. Muutoin olisin yrittänyt soittaa itselleni ambulanssin (pahimmassa tapauksessa lapsi olisi kuitenkin jäänyt siihen tajuttoman aikuisen kanssa).
Kyllä silti jäi ihmetyttämään ihmisen välinpitämättömyys saati ammattinsa ja vastuunsa puolesta sitäkin enemmän. Sattuvat vieläpä tietämään päiväkodilla, että olen diabeetikko.
Tai mitäs jos olisinkin ollut humalassa? Tästä hoitaja ei halunnut varmistua vaan kotiin lähteminen oli etusijalla.
Kuulisin mielelläni, että miten teitä on neuvottu toimimaan vastaavissa tilanteissa? Olisiko hänen pitänyt tarkistaa/kysyä kuntoni? Kysyä onko kaikki hyvin ja vastauksesta riippuen toimia sen mukaan?
Toivon asiallisia vastauksia. Kokemus oli kamala ja juttelin lapsenikin kanssa jo, jottei hänelle jäänyt mitään huolia.
Kommentit (24)
Kerro maanantaina päiväkodilla mitä tänään tapahtui. Neuvo heitä! Ei maallikko tunnista oireitasi, jos et makaa maassa tiedottomana.
Eivät hoitajat muista vanhempien sairauksia. He muistavat lasten erityistarpeet. Diabetes on hyvin tavallinen sairaus enkä ainakaan itse tulisi ajatelleeksi, että aikuinen ei pärjää sairautensa kanssa. Kyse on siitä, että en ole terveydenhoidon ammattilainen. Työskentelen lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää puida asia päiväkodissa. Varmistaa vielä, että diabetes on muistissa ja sen seuraukset tiedetään.
Eihän se riitä, että kerrotaan olevan diabetes, jota monikaan ei miellä kovin kummoiseksi sairaudeksi. Johtuu tietysti siitä, että kakkostyypin diabetes ei sitä ole.
Eihän se hoitaja tuota tarkoituksella tietenkään tehnyt. Väärinkäsityksiä maailma on täynnä. Tilanne meni ohi ja ajatteli, että sinulla vähäpuheinen päivä tänään.
Vaikutat vähän niille tyypeille, joiden sairauden ympärillä maailman pitäisi pyöriä. En tiedä, minkä kokoinen päiväkoti, mutta keskisuuressakin on helposti satoja vakinaisia hakijoita joilla omat toiveensa ja ongelmansa. Muista ne nyt sitten!
Vähän armollisuutta sinultakin inhimillisille sattumille.
Kiitos vastauksestasi. Minä todella pelästyin. Mielestäni kysyin ihan asiallisesti miten tulisi toimia ja miten hoitajia on ohjeistettu toimimaan vastaavissa tilanteissa lapsen suhteen. En minä itseäni miettinyt vaan lastani ja mitä olisi voinut tapahtua pahimmillaan. Eli en ole täällä raivokkaana syyttänyt ketään vaan ihan halusin tietoa.
Muistelinkin niin ettei lasta saisi luovuttaa mm.humalaiselle vanhemmalle ja siltä saatoin näyttää eikä tuollainen käytös ole minulta millään tavoin tyypillistä.
Armollinen voin olla,mutta ymmärräthän minunkin näkökulmani? Kyse oli lapsen turvallisuudesta ja minun hengestä pahimmassa tapauksessa. Minä saan kysyä, huolestua ja haluta selvittää asian päiväkodilla vastaisuudenkin varalle ja voihan terveellekin tulla jotain, kuten sydänkohtaus tmv. niin, että jatkossa jos olisi jotain epäilyttävää vanhemman kykenevyydestä huolehtia lapsestaan niin voi avata suunsa ja kysyä onko kaikki hyvin.
On helppo ymmärtää inhimillisiä sattumia, mutta sitten kun ne koskettaa omaa itseä tai itsensä/lapsensa henkeä niin asia saa aivan toisenlaisen näkökulman. Uskallan väittää niin. :)
Olen töissä päiväkodissa ja toivoisin, että tällaiset asiat puhuttaisiin päiväkodin henkilöstön kanssa eikä näillä palstoilla. Keskustellen asiat yleensä selviävät.
Laissa on auttamisvelvollisuus hätätilanteissa jos et tiedä ja se koskee ihan kaikkia. Heitteillejätöstä voi tulla jopa seurauksia.
On myös niin ettei lasta saa luovuttaa esim.päihtyneelle vanhemmalle. Hypoglykemia saattaa ulospäin näyttää vahvalta humalatilalta eli asiaa ei voi ohittaa.