Onko teistä kukaan ollut palkkatuella töissä?
Eroaako työsuhde millään tavalla normaalista? Kuka maksaa palkan, työnantaja vai työkkäri/kela? Olen aloittamassa työt palkkatuella ja kukaan ei ole kertonut mitään, että millä tavalla se vaikuttaa minuun.
Kommentit (21)
Ihan normaali työsuhde. Olen anonut palkkatukea uusiin työntekijöihin jos ovat olleet työttömiä ennen aloittamista.
Mulla oli lyhyempi työaika (ja pienempi palkka) ja työnkuvakin poikkesi hieman normaalista.
Sulle ei näy mitenkään. Normi työsuhde, samat edut kuin muillakin. Työnantaja maksaa palkan sulle ja hakee palkkatuen itselleen työkkäriltä, sun ei tarvitse siitä murehtia ollenkaan. Ainoa on se, että palkkatukityö on aina määräaikainen, mutta määräaikaisia taitaa nykyään olla melkein kaikki muutkin työsuhteet.
Palkkatuki on määräaikainen, mutta ei kai työsuhteen tsrvii olla? Kakkonen
Vierailija kirjoitti:
Eikös palkkatuella yleensä tehdä jotain avustavia töitä?
No ei tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän kunnassa palkkatukityöpaikkanimikkeet ovat lähivustaja, ryhmäavustaja jne.
Kiitos. Niin ajattelinkin, että työnantaja sen palkan minulle maksaa, mutta tuleva työkaveri/tiimin vetäjä sanoi, että olisi muka eri palkanmaksaja minulla. Ehkä se ei vain sitten tiennyt miten asia oikeasti menee.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuella voi olla lähes tulkoon missä työssä vaan. Jos vain työnantaja sitä hakee ja sitten saa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lyhyempi työaika (ja pienempi palkka) ja työnkuvakin poikkesi hieman normaalista.
Tähän oli joku muu syy kuin palkkatuki. Olitko kuitenkin työkokeilussa tai jotain muuta 9 euron lisäkorvauksella? Ainoa ero tavalliseen työsuhteeseen on se, että ansiosidonnaisen työssäoloehtoon tarvitaan tavanomaisen 6 kk:n sijasta 8 kuukautta.
Itse olen juuri nyt kohtuullisen vaativassa asiantuntijatyössä palkkatuella. Aivan sama työ ja palkka minulla sijaisena on kuin mitä sillä vakituisella työntekijällä.
Työsuhteen ei tarvitse olla määräaikainen, mutta palkkatukea voi saada enintään ... no en tiedä, mutta ainakin vuodeksi tällaiselle tavalliselle työntekijälle. Mulla näin melkein kuusikymppisenä pitkäaikaistyöttömänä 50% palkasta, mikä on aika paljon.
Palkkatukea voi saada myös toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen ja oppisopimuskoulutukseen. Palkkatuen enimmäisaika on tällä hetkellä 24 kk ja oppisopimuksessa 36 kk, mutta myöntöaikaan vaikuttaa aina kyseisen TE-toimiston määrärahat.
Ei tarvitse palkkatukityön olla määräaikaista. Olen palkannut palkkatuella ja aivan normaali vakituinen työsuhde oli, firma vaan sain palkkatukea työntekijästä jonkun määrätyn ajan.
Muista hommata verokirja oikein lasketulla prosentilla!
Saatko vain sen palkkatuen verran palkkaa vai laittaako työnantaja vielä esim toisen 1000 € siihen päälle ? Silloinhan palkkakin alkaa olla mukava.
Lue tarkkaan työsopimus Ennenkuin allekirjoittamasta!
Joo, ja palkkatukihan maksetaan koko palkkauskustannuksista, mikä se prosentti sitten onkin 30-100%.
Ennen sai tietyn suuruisen euromäärän, eli ei kannattanut palkkatukiselle maksaa kovin isoa palkkaa, vaikka tessin mukaan on aina pitänyt maksaa. Nykyään kun on prosenttisysteemi, voi palkata vaikka isopalkkaiseksi johtajaksi jonkun työttömän ja koko palkkakustannukset työnantajan sivukuluineen vaikuttaa siihen montako euroa palkkatukea työnantaja saa.
Vierailija kirjoitti:
Muista hommata verokirja oikein lasketulla prosentilla!
Saatko vain sen palkkatuen verran palkkaa vai laittaako työnantaja vielä esim toisen 1000 € siihen päälle ? Silloinhan palkkakin alkaa olla mukava.
Lue tarkkaan työsopimus Ennenkuin allekirjoittamasta!
Joo, se on tärkeää että käy tekemässä netissä uuden verokortin, palkkatuloista kun menee vähemmän veroa kuin etuuksista. Tosin ap varmasti on ollut ennenkin töissä ja tietää sen.
Ja unohda ap tuo toinen lause, vaikka senkin varmaan tiedät että maksetaan prosentteina, ei euroina se palkkatuki.
Palkkatukea voi saada myös osa-aikaiseen työhön, kun on vähintään 18h viikossa.
Ja myös yksityiset ihmiset saavat palkkatukea jos palkkaavat työttömän ihmisen jolla on palkkatukioikeus.
Eli jos palkkaa jonkun vaikka lastenhoitajaksi, remonttihommiin ym. Tai vaikka jonkun kanssa yhdessä siivoojan.
Täysin normaali työsuhde. Työaika saattaa olla normaalia lyhyempi, jos työnantaja haluaa minimoida oman osuutensa palkkakustannuksista. Avustavia tehtäviä saattaa joutua tekemään varsinkin julkisella puolella, joissa yleensä työsuhde katkeaa samalla kuin palkkatukikin. Nykyisessä työpaikassani olin ensin jonkun aikaa palkkatuella ja nyt jo useamman vuoden vakituisena. Eipä tuossa mitään eroa ole ollut sen kummemmin työtehtävissä, kuin palkassakaan, mitä nyt tietysti ajan kanssa työnkuva laajentunut ja palkka vähän parantunut.
Normaali työ ja työnantaja maksaa sinulle palkan