Eräs tuttava on psykologi ja kertoi minulle: pintaa syvemmälle katsovat ihmiset syrjäytyy
Kuulema siksi koska tavallinen ihminen käy töissä ja noudattaa lakeja. Fiksummat joutuvat mielensä syövereihin koska miettivät liikaa asioita. Mikä johtuu mistäkin jne...
Kommentit (9)
Ai senkö vuoksi olen aina ja joka paikassa se ainoa, joka ei saa kavereita. Alkaa jo väsyttää olla aina yksin.
Kiva tietää, että olenkin fiksu, kun ajattelen liikaa.
Työssä käyvällä ei ole aikaa ajatella toistuvasti pintaa syvemmälle, ja eletty elämä tuottaa uudenlaista moninaisempaa elämää.
Älä usko kaikkea sellaisenaan kuin mitä sinulle kerrotaan, AP. Ei elämä ole niin mustavalkoista, että jos ihminen kykenee syvällisempään ajatteluun, niin automaattisesti sitten muu elämänhallinta pettää. Kyllä normaali elämä ja ihmissuhteet onnistuvat enemmistöltä älykkäistä ihmisistä.
Kaikkien näitten "fiksuuden merkkien" perusteella oon supernero. (Siis kun puhutaan, että älykkäämmät elävät sotkuisemmin, valvovat myöhempään ym. tyhmää.)
Mitä väliä sillä fiksuudella tosin on, jos siitä ei ole enemmän hyötyä kuin haittaa? Eikö fiksuuden pitäisi olla kykyä selviytyä elämästä hyvin?
Fiksuudesta huolimatta en tajua, miten mä voisin olla fiksumpi kun mua menestyvämmät ja onnellisemmat ja kaikin puolin parempia päätöksiä elämänsä ja tulevan onnellisuutensa kannalta tekevät ihmiset. Voiko tällaiseen ristiriitaan olla muuta selitystä kuin se, että fiksuus määritellään liian suppeasti? Kokonaisuudenhan pitäisi ratkaista.
Joo, on fiksua, kun miettii asioita, mutta onko syvällinen mutta käytännössä tyhmä kokonaisuutena todella fiksumpi kuin pintapuolisemmin ajatteleva, mutta kannaltaan hyödyllisempiä päätöksiä tekevä kanssaihmisensä? Ehkäpä sen pinnallisemman ei tarvitse miettiä syvällisiä, koska hänelle se "fiksuus" tulee ihan intuitiivisesti, sen kummemmin miettimättä. Me "fiksut" taas ylianalysoidaan kaikki emmekä näe oleellista.
Vierailija kirjoitti:
Työssä käyvällä ei ole aikaa ajatella toistuvasti pintaa syvemmälle, ja eletty elämä tuottaa uudenlaista moninaisempaa elämää.
Kuulostaa aika epäuskottavalta. Mitä työtä mahtaa tehdä sellainen henkilö, jolla ei ole aikaa ajatella asioita kuin vain pintapuolisesti?
Fiksu osaa myös rajat ajatuksiaan eikä ole niiden vietävissä. Toinen ongelma on jos ajattelee että on itse fiksu se ei ole terve minäkuva. Terveisin läski ja tyhmä.
Ei kannata aiheuttaa itselleen elämästä ongelmaa.
Itse mietin joskus yhteiskuntaamme ja kaikkea täällä olevaa paskaa, järjestelmällistä sortoa ja toisten pään menoksi juonittelua niin pitkään ettei tee mieli enää elää täällä ja palvella sairasta toimintaa verorahoillaan. Ei ihme että fiksut masentuvat herkemmin, jos tuo on totta.
Ilmeisesti ne fiksummat ovat niin fiksuja, että he päätyvät turhan usein vankilaan.