Amikset pääsee yliopistoon. Menisitkö lääkärille jolla kaksoistutkinto putkimies-gynekologi?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Putki kuin putki. Menisin tietty, jos pätevä ammattiinsa.
Jos on kyse vesienhallinnasta, niin silloin lääkärin pitäisi olla putkimies-urologi.
Äitini oli alunperin käynyt silloisen kauppaopiston 2v. ja oli ammatiltaan sihteeri.
Kun jäi eläkkeelle niin oli hallintotieteiden tohtori ja tiedotuspäällikkö.
Mahtoiko olla ap:ltä pois että äitini opiskeli lisää ja jopa eteni uralla. Kateus?
Jos nyt ihan ajatellaan, niin..
Lukion käynyt saa yo-todistuksesta lähtöpisteitä (?) hakiessaan yliopistoon, ammattiopiston käynyt ei. Mielestäni tässä on selkeä yhteys siihen, että ammattikoulun käynyt tekee enemmän töitä pääsykoepisteidensä ja sisäänpääsynsä eteen.
Mikä sitten on parempi, sen saa jokainen päättää itse.
T. amis-amk-yliopisto
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta amiksesta suoraan yliopistoon päässyttä, ei tuo nyt mikään uusi juttu ole. Sitä vain helpotetaan. Yleisin reitti ollut aikaisemmin amis-amk-yliopisto. Mistäs sitä tietää vaikka nykyinenkin viisikymppinen gyne olisi valmistunut 19-vuotiaana vaikka kokiksi. Eihän mitään sulje pois.
Käytännössä nykyään hyvin eritasoisilla oppilailla voi olla amiksen todistuksessa 3 eli vastaa 9-10 lukiotodistuksessa. Amisten arvosanoissa pitäisi siirtyä vähintään samaan asteikkoon kuin lukiossa. Sittenkin jäisi epäilys jatko-opintokyvykkyydestä, koska opinnot ovat hyvin erilaisia. Meillä oli englantia kaksi kurssia, kun lukiossa on lähemmäs 10. Lisäksi kieliopinnot amiksessa painottuivat alan sanastoon.
Itse olen merkonomi-hammaslääkäri. En vain ole tajunnut, että minun pitää erikseen asiakkailleni se merkonomikoulutuskin mainita. Joku tuolla aiemmin sanoi, ettei ole vielä tavannut yhtään putkimies-lääkäriä, mutta eihän se ulospäin näy onko joku käynyt amiksen ennen tai jälkeen korkeakouluopintojen.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ihan ajatellaan, niin..
Lukion käynyt saa yo-todistuksesta lähtöpisteitä (?) hakiessaan yliopistoon, ammattiopiston käynyt ei. Mielestäni tässä on selkeä yhteys siihen, että ammattikoulun käynyt tekee enemmän töitä pääsykoepisteidensä ja sisäänpääsynsä eteen.
Mikä sitten on parempi, sen saa jokainen päättää itse.
T. amis-amk-yliopisto
Suunnitellaan pääsykokeiden poistoa. Sen jälkeen ammattikoulun ja lukion todistukset olisivat samalla viivalla.
Uudistus nimenomaan helpottaisi heikomman aineksen pääsyä yliopistoon, koska amiksesta on helppo saada paremmat numerot kuin lukiosta. Riittääkö siellä sitten enää motivaatio opiskella, kun opiskelu osoittuukin vaativammaksi? Ehdottomasti pitää edelleen säilyttää pääsykokeet, koska vain siten saadaan lahjakkaimmat opintojen ääreen.
No huoh! Ihan kuin mä tietäisin mitä koulutuksia kenelläkin on! Vai tiedätkö sä ap joka paikassa ihmisten koulutukset? Kampaaja, kosmetologi, lääkäri, hieroja jne.
Menisin, on äärimmäisen harvinaista että amispohjalta läpäistään lääkiksen pääsykoetta joten on varmasti paikkansa ansainnut.
No en todella. En puhuttele enkä edes näe ammattikoulussa olleita ihmisiä. Jos ihminen erehtyy menemään ammattikouluun, häntä ei pitäisi päästää sen jälkeen mihinkään muualle. No ehkä vankilaan.
Ammattikoulussa otsaan pitäisi tatuoida merkki. Tai sitten pitäisi velvoittaa heitä käyttämään jotakin hihamerkkiä tai vastaavaa.
Minua ainakin haittaisi jos värkkeihin alkaisi joku putkimies paskaisilla sormilla ronkkimaan
Amikset ovat ennenkin päässeet hakemaan yliopistoon, mutta ap:n viesti taisi koskea tätä uutta uudistamisehdotusta, jonka mukaan amis ja lukiolainen hakevat yliopistoon oman koulunsa päättötodistuksilla. Mielestäni huono ehdotus, koska amiksessa saa helpommin parempia numeroita, eli yliopistoon pääsisi tulevaisuudessa helpommin amis- kuin lukiokoulutuksella. Pääsykokeista yliopistoihin ei tulisi luopua.