Koirista tietävät HOI!
Minulla on 4 kk pentu. Ongelma on, että pennulla tulee joskus ihme läähätyskohtauksia vaikka ei olisi mitään rasittavaa tehnytkään. Joskus oikein haukkaa henkeä suun kautta. Esim illalla tai keskellä yötä. Rodulla on kyllä paksu pohjavilla+päälliskarva, mutta vielä ei niin kuuma ole että sen luulis olevan syy. Keuhkot kuulosti ihan normaalilta eilen eläinlekurilla. Lääkärikään ei osannut enempää sanoa. Kakka on normaalia eikä ole oksentanut. Pentu leikkii/syö normaalisti ja tänäänki metsässä juoksenteli hulluna eli ei luulis kipujakaan olevan. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa tai tietäisikö joku mikä voisi syynä olla.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuohon voi olla monta syytä, mutta jos olet jo lääkärillä käyttänyt niin tuskin täällä osataan sen paremmin neuvoa kuin lääkäri.. Yleisestihän tosiaan läähätys kertoo joko kuumuudesta, kivusta tai stressistä. Voi olla myös jo ehdotettua närästystä esimerkiksi. Koirasi ei varmaan ole mikään lyttykuono tms., joilla on hengitysvaikeuksia jo ihan rakenteensa vuoksi?
Koitan antaa maitohappobakteeria, jos läähätys johtuisi mahahapoista...:) ja ei ole lyttynenä vaan husky. Lääkäriltä tuli vain niin kehnosti neuvoja/apua, siksi ajattelin kysyä täältä josko jollain olisi samanlaisia kokemuksia.
Ap
Ei maitohappobakteerit auta närästykseen.
Ehkäpä kipukohtaus kuten jo pohdittu, kyse saattaa kumminkin olla sen verran sisäisestä ongelmasta ettei sitä pelkällä yleiskunnon perustutkimuksella bongata, sydänvaivoja mietin, kannattaa nyt ehdottomasti soittaa muutamalle lekurille ja käydä vaikka ottamassa veritestejä sun muita, ikinä ei kannata luottaa pelkästään sen yhden lekurin lausuntoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuohon voi olla monta syytä, mutta jos olet jo lääkärillä käyttänyt niin tuskin täällä osataan sen paremmin neuvoa kuin lääkäri.. Yleisestihän tosiaan läähätys kertoo joko kuumuudesta, kivusta tai stressistä. Voi olla myös jo ehdotettua närästystä esimerkiksi. Koirasi ei varmaan ole mikään lyttykuono tms., joilla on hengitysvaikeuksia jo ihan rakenteensa vuoksi?
Koitan antaa maitohappobakteeria, jos läähätys johtuisi mahahapoista...:) ja ei ole lyttynenä vaan husky. Lääkäriltä tuli vain niin kehnosti neuvoja/apua, siksi ajattelin kysyä täältä josko jollain olisi samanlaisia kokemuksia.
ApEi maitohappobakteerit auta närästykseen.
Itse asiassa auttavat. Tasaavat mahahappoja ja näin myös närästys helpottaa. Itselle auttaa paremmin hapot kuin närästyslääkkeet. Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Koirat on kyllä hyviä peittämään kipuaan, esimerkiksi mun vanhuskoira saattoi kyllä lenkillä juosta iloisena, mutta sitten illalla läähätti kivuissaan. Toisaalta noin nuorella ei mitään kremppaa luulisi vielä olevan (ei se tosin mahdotonta ole). Tuo corgi-kommentti ei siis vissiin ollut ap? Kun tuli mieleen, että corgeilla voi kyllä esim. selkäongelmia olla rakenteensa takia. Voi tietysti läähättää oikeasti vain kuumuuttakin, jos siis ap:n koira on husky, niin toki niillä paksu turkki. Onko teillä sisällä miten lämmin? Ja missä nukkuu? Mulla on karhukoira, eikä se pysty esim. missään sängyllä/sohvalla kauaa nukkumaan, kun tulee kuuma ja siirtyy sitten lattialle.
Juu husky on. Nukkuu omassa häkissä ja on vielä viilentävä alusta. Onhan noilla paksu turkki, muttakun pentu saa tosiaan sellaisia ihmeellisiä "kohtauksia"...Nyt on nukkunut 1.5 h levollisena metsäreissun jälkeen.
Ap
Kuvaa seuraava kohtaus ja mene uudestaan eläinlääkäriin. Jos valinnanvaraa niin voit kokeilla toistakin eläinlääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallatko myöntää, että on pentutehtaan koira tai muuten epäselvä tapaus tai kyseenalainen sukutausta?
Ihan on kuule paperillinen rotukoira...
Ap
No sitten kysyt asiaa koiran kasvattajalta.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa seuraava kohtaus ja mene uudestaan eläinlääkäriin. Jos valinnanvaraa niin voit kokeilla toistakin eläinlääkäriä.
Tätä olen itsekkin miettinyt ja taidankin kuvata. :)
ap
Kysy kasvattajalta. Tietävät parhaiten suvusta ja rodusta. Kokeile joku yö antaa olla ihan irti. Häkki voi ahdistaa.
Kyllä sen voi olla nyt jo kuuma. Ajelkaa sille kesäturkki.
Toinen syy voi olla, että jokin asia jännittää. Mutta jos läähätys alkoi nyt kun kelit yhtäkkiä lämpenivät, veikkaan sitä että sillä tosiaan tulee vaan "kuumuuskohtaus" iltasella. Kämppähän on illalla merkittävästi lämpimämpi kuin aamulla kun aurinko on sitä koko päivän lämmittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen voi olla nyt jo kuuma. Ajelkaa sille kesäturkki.
Toinen syy voi olla, että jokin asia jännittää. Mutta jos läähätys alkoi nyt kun kelit yhtäkkiä lämpenivät, veikkaan sitä että sillä tosiaan tulee vaan "kuumuuskohtaus" iltasella. Kämppähän on illalla merkittävästi lämpimämpi kuin aamulla kun aurinko on sitä koko päivän lämmittänyt.
Itse en kyllä alkaisi pennun turkkia ajelemaan. Mielummin vaikka tuulettaa huoneen kylmäksi ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Kysy kasvattajalta. Tietävät parhaiten suvusta ja rodusta. Kokeile joku yö antaa olla ihan irti. Häkki voi ahdistaa.
Laitoin viestiä kasvattajalle. Ja siis pentu tykkää nukkua häkissä kun se on pimennetty (laitettu häkin päälle huopa). Ja pohjalla viilentävä alusta. Häkki on suurin mahdollinen joten ei oo ahdaskaan yhtään. Saa tulla pois yöllä lattialle jos haluaa, mutta menee itse aina sinne :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin viestiä kasvattajalle. Ja siis pentu tykkää nukkua häkissä kun se on pimennetty (laitettu häkin päälle huopa). Ja pohjalla viilentävä alusta. Häkki on suurin mahdollinen joten ei oo ahdaskaan yhtään. Saa tulla pois yöllä lattialle jos haluaa, mutta menee itse aina sinne :)
Ap
No hyvä jos saa tulla pois, ei sitten varmaan johdu siitä häkistä. Ei asia olis jos ois siellä lukittuna (se nyt tosin on lainvastaistakin).
Koirat on kyllä hyviä peittämään kipuaan, esimerkiksi mun vanhuskoira saattoi kyllä lenkillä juosta iloisena, mutta sitten illalla läähätti kivuissaan. Toisaalta noin nuorella ei mitään kremppaa luulisi vielä olevan (ei se tosin mahdotonta ole). Tuo corgi-kommentti ei siis vissiin ollut ap? Kun tuli mieleen, että corgeilla voi kyllä esim. selkäongelmia olla rakenteensa takia. Voi tietysti läähättää oikeasti vain kuumuuttakin, jos siis ap:n koira on husky, niin toki niillä paksu turkki. Onko teillä sisällä miten lämmin? Ja missä nukkuu? Mulla on karhukoira, eikä se pysty esim. missään sängyllä/sohvalla kauaa nukkumaan, kun tulee kuuma ja siirtyy sitten lattialle.