Etta arsyttaa naiset, jotka alkavat kesken juhlein siivoilla keittiossa, mattavat astioita koneeseen, pyyhlivat poytia, lakaisevat roskia lattialta.
Eikö näitä juttuja millään voi hoitaa juhlien jälkeen? Se latistaa tunnelman, kun yhtäkkiä kahvipöydässä huomaa että emäntä alkaa hääriä siivoten ja luo katseita siihen malliin että " auttamaan siitä" . Tiedättekö tän ihmistyypin?
Olen sitä mieltä että juhlat on juhlimista varten ja myöhemmin siivotaan. Jos joku alkaa minun kutsuillani täyttää oma-alitteisesti astianpesukonetta tai muuta niin ihan ystävällisesti kyllä vihjaan että nämä ovat kemut eivätkä siivoustalkoot.
Kommentit (49)
kamalaa yrittää syödä tiskivuorien keskellä!
Meillä pöytään mahtuu 5 vierasta. En ala siivoilla välillä.
Kaveri alkaa tiskatakin käsin, vaikka yhdessä juodaan ja seuraavia ei ole tulossa kahvipöytään.
Toiset elää elämää ja osaa ottaa rennosti.
joten on aika karmeeta jos ei yhtään korjaa.
Mutta tunnen kyllä ap:n tarkoittaman tapauksen. Siis että astioiden korjaus ei riitä, vaan on ruvettu esim. imuroimaan kahvittelun jälkeisiä murusia....
Ei minun mielestäni myöskään ole millään tavalla kohteliasta, että emäntä tavallaan lopettaa juhlat alkamalla siivota jälkiä. Siltä se vaikuttaa, vaikka ei sitä tarkoittaisikaan. Johtuu varmaan juuri siitä, että olen oppinut, että vieraiden aikana ei siivota. Itse nostan vain pilaantuvat tarjottavat kylmään.
Ei mielestäni ole kovin epäkohteliasta raivata pöytää kun sen tekee, nopeasti ja ilman huomiota. Ne ketä se ärsyttää on niitä, jotka elävät kun pellossa on niitä vieraita tai ei.
Kyllähän se siisti ihminen silloin ärsyttää jos itse on röhnä-ritva.
Siis vaikka olis vieraitakin. Tämä lienee näitä turhia keskusteluja, kun makuasioista kuitenkin on kyse.
Kyllä ne sotkut ehtii korjata myöhemminkin ilman että siitä pitää vieraiden nähden tehdä joku numero.
Riippuu tietenkin tilasta ja juhlien luonteesta. Toisissa tiloissa on pakko vähän siistiä ruokailun jälkiä, jos ei halua kahvitella ruuanjätteiden keskellä ja joissain isommissa juhlissa on pakko välillä pestä kahvikuppeja. Mutta jos ajattelen tavallista illanviettoa ystäväporukassa, niin kyllä se on pelkästään häiritsevää, jos emäntä alkaa jynssätä astioita kesken kaiken (useinhan niitä astioita joutuu huuhtelemaan yms. vaikka olisi astianpesukonekin). Nykyään kun ihmisillä ei ole edes tapana istua välttämättä koko iltaa, vaan illanvietot on aika usein sellaisia parin tunnin rykäyksiä, joissa todellakin tuntuu se emännän poissaolo.
Meillä on ystäväpariskunta, jossa vaimo käyttää suurimman osan ajasta valmistamalla jotain syötävää keittiössä (eivät osaa suunnitella niin, että ruoka olisi valmista sovittuna ajankohtana?) tai muuten vaan hässää toisessa huoneessa. Osallistuu keskusteluun huutelemalla välikommentteja silloin tällöin. Se on välillä aika häiritsevää, koska pidän tosi paljon tästä ihmisestä, ja tuntuu, ettei häntä koskaan näe, vaikka vieraillaan puolin ja toisin aika usein!!
Eli ei eletä kuin pellossa, kuten joku väitti. Päinvastoin. Koska meillä siivotaan säännöllisesti ja vielä järjestellään ennen vieraiden tuloa, niin koti ei näytä sekaiselta, vaikka kahvipöytään jääkin muutama kuppi odottamaan vieraiden lähtöä.
kun yksivuotiaani vähän murensi lattialle. Kyllä ärsytti...(ei ap)
ja muutenkin siistin keittiön. Ja sen jälkeen juhlat jatkuvat. Jos tämä jotakuta häiritsee niin siitä vaan. Mua häiritsee likaiset astiat ja kaaos keittiössä. Ja en todellakaan odota siivousapua vierailta.
tiedän tyypin, ne ei voi niiden neuroosille mitään, sitä on vaan katsottava
kun astuu lattialla olleisiin köntsiin ja pitää katsella notkuvaa astiavuorta.
Omissa juhlissani otan isoimmat lattialta ja pistän pienieleisesti ja nopeasti astiat koneeseen olkoonkin sitten jostakusta ärsyttävää.
Otetaan nyt esim. kotona pidettävät ristiäiset: vieraita tulee usein paljon ja pienessä lapsiperheessä ei ehkä ole kertynyt niitä pyhäastioita ihan pöydälle notkumaan, vaan jonkun on tosiaan seistävä siellä keittiössä ja pestävä astioita. :o/ Usein otetään pöytään 2-3 kierrosta (suolaista + makeaa parikin kertaa) ja vieraat jättelevät asioita sinne tänne ja ottavat aina uuden lautasen kun aloittavat uuden kierroksen. Ei meidän astiavarasto ainakaan sellaista pesemättä kestä...
Kun taas tulee ihan kahvivieraita vain kotiin, pyyhin kyllä keittiönpöydän kahvittelun jälkeen, siirrän likaiset astiat tiskipödälle ja ruoat jääkaappiin. En jää astioita tiskaamaan, mutta en myöskään jätä niitä pariksi tunniksi keittiönpöytääni koristamaan...
Tiskiröykkiöt eivät häiritse olohuoneesta käsin! Illalla vieraiden lähdettyä tai seuraavana aamuna siivotaan.
ap
Yleensä näin ei ole, vaan keittiötä siistitään seuraavia kahvittelijoita varten. Ei mun keittiössä paikkaa ole kaikille, 6:lle vaan :(
Tiskipöytä taas on vähän kulman takana, joten sen sotkuisuus ei näy olkkarin sohvalle...
Siis puhun ihan just vaikka (lasten) synttäreistä, miksei ristiäisistäkin, isommista perheillallisista (6-8 aikuista) tms. Rättiä ei ole esille otettu eikä astianpesukonetta täytetty.
ap
Meillä yleensä ladotaan tiskipöydälle ja kun alkaa olla liikaa jossain kohtaa laitan pesukoneeseen. Keräilen myöskin pöydiltä likaiset kupit, servetit..
Roskia en ala lattioilta siivoamaan. Pöytää pyyhkäisen sen verran jos on suklaata kekseistä , tai vaikka mehua kaatunut.
Mä ajatellut niin päin, että uusien vieraiden kivempi istua siistittyyn pöytään..
Mut jos sotain ärsyttää, olen pahoillani. Se ei ole tarkoitukseni, eikä tarkoitukseni ole antaa mitään vinkkiäkään että olisi juhlat loppumassa.