Nykyisessä työelämässä ja tämänhetkisessä asuntokuplassa uuden asuntolainan ottaminen on täysin järjetöntä
Varsinkin jos lainan vakuutena on pelkkä asunto ja muuta omaisuutta ei ole kuin joitain kymppitonneja käsirahaan (ei siis esimerkiksi muuta tarvittaessa realisoitavissa olevaa kiinteistövarallisuutta tai vaikkapa osakeomistuksia).
Tässäkin maassa itketään vielä monet itkut kun tämä korttitalo romahtaa.
Kommentit (7)
Tämä haudanhiljaisuus myös kertoo ehkä siitäkin, että useimmat ei haluaisi edes ajatella asiaa vaan toivovat parasta.
Onneksi itsellä asuntolainaa jäljellä alle 5 vuotta.
On joo. Mutta toisaalta vuokra-asunnotkin oli niin kalliita, ettei sitäkään jaksanut. Suo siellä, vetelä täällä.
Tilanne on kieltämättä hankala. Itse makselen kyllä lainaa ja vaikka hinnat putoaisi 50%, niin jäisin vielä velattomaksi. Ehkä järkevintä olisi ostaa niin halpa asunto, että sen saisi maksettua pois muutamassa vuodessa. Tosin kasvukeskuksissa vanha yksiökin on jo 100ke+ eli ihan järjetön hinta.
Vuokralla asuessa ei ainakaan tarvitse pelätä, että lainat kaatuu päälle. Tuntuu vaan typerältä ajatukselta sekin, että maksaisin vuokraa useita vuosia, kun voin samalla lyhentää pankin asuntoa.
Nyky menoa, kun katsoo, niin tekisi taas mieli asua pienessä yksiössä vuokralla ja nostaa vaan kädet ilmaan luovutuksen merkiksi. Paljon on entisiä työkavereita tippunut junasta. Itse olen onnistunut toistaiseksi luovimaan, niin että on ollut aina jotakin töitä.
Tulevaisuuteen katsoessa näyttää meno muuttuvan vain hirveämmäksi.
Mitä tarkoitat tuolla korttitalon kaatumisella? Sitä, että suuri joukko asuntovelallisia joutuisi yhtäkkiä työttömäksi ja samanaikaisesti asuntojen arvo kasvukeskuksissa romahtaisi dramaattisesti?
Jos ei ole ongelmaa maksaa asuntolainaa, niin eihän siihen kuolisi, vaikka asunnon arvo putoaisikin vaikka miten paljon. Onaisuuden karttumisen kannalta se olisi tietenkin ikävä tappio, mutta elämän kannalta ei niin kamalaa. Ei asunnon arvolla ole merkitystä muuta kuin silloin, kun sitä on myymässä.
Vuokrataso on kyllä sellainen, että asuntolainaa maksaa vaikka koko asunnon hinnasta halvemmalla. PK-seudun väestö lähikuntineen on kasvamassa yhteensä 300000 ihmisellä. Luuletko, että asuntojen hinnat oikeasti romahtaisivat? Miten tämä on edes teoriassa mahdollista?
Olen samaa mieltä ja menin jopa niin pitkälle että myin asuntoni pois.
Meillä on asunnoissa edelleen ns. Nokia-hinnat, kun Suomen taloudellinen tulevaisuus näytti valoisalle. Nyt meidän talous on yli 10 vuoden päässä olleella tasolla ja oikeastaan kaikki pitkän tähtäimen indikaattorit näyttää järkyttävän huonoille. Lisäbonarina muiden euromaiden hirvittävät ongelmat.