Parveketupakointikielto! Onko kenenkään taloyhtiössä haettu?
Meidän taloyhtiössä on noussut keskusteluun tupakointikiellon hakeminen parvekkeille. Onko kenenkään taloyhtiössä haettu kieltoa? Emme itse tupakoi ja alakerran ja yläkerran parveketupakointi ärsyttää suunnattomasti, mutta JOS kielto saataisiin, siirtyisikö tupakointi sisätiloihin? Millaisia kokemuksia / ajatuksia?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole mitään oikeita huolia tai murheita?Jos mun suurin huolen aiheeni olisi naapurin tupakointi niin olisin helvetin onnellinen.
En polta kysyt kuitenkin.Eikä kyllä jaksa muidenkaan polttamiset kiinostaa...hohhoijaa
Itse asiassa asumiseen liittyen ei ole. Erinomaisesti hoidettu yhtiö, kaikki isot remontit tehty, loistava sijainti, kivat naapurit (myös ne tupakoitsijat ovat mukavia). Tämä ja lumiauran alle jääneet pensaat hiertävät juuri nyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole mitään oikeita huolia tai murheita?Jos mun suurin huolen aiheeni olisi naapurin tupakointi niin olisin helvetin onnellinen.
En polta kysyt kuitenkin.Eikä kyllä jaksa muidenkaan polttamiset kiinostaa...hohhoijaa
Mua ei kiinnostaa naapurin tupakointi pätkääkään. Mun puolesta naapuri saa rauhassa poltella vaikka DDT:n ja ruudin sekoitusta, jos siltä tuntuu, se on naapurin asia. Mua kiinnostaa vain ja ainoastaan tupakansavu ja -haju OMASSA kodissani. Ja ainakin meidän talossa naapurin parveketupakointi tarkoittaa sitä, että mun kämppä haisee tupakalta silloinkin kun oma ikkunani on kiinni.
Molempien saman puolen asuntojen ilmanvaihtokanavat ovat siis kunkin kerroksen tuuletusparvekkeen vieressä eli savu tulee sisään oli ikkuna kiinni tai auki. Jännästi ne ovatkin sitten just ne toisen puolen asukkaat, jotka röökaavat partsilla. Ne tupakoivat asukkaat, joiden oma ikkuna on parvekkeen puolella, käyvät pihalla tupakalla, koska eivät halua tupakansavua ja -hajua sisälle omaan asuntoonsa...
Onhan tämä ihan perseestä.
Vierailija kirjoitti:
No omassa kämpässäni rupesivat astmaattiset vieraani oireilemaan naapurista tulevan tupakan hajun/savun takia... Keittiössäni alkoi haju jopa pinttyä rakenteisiin. Olisin ikionnellinen jos koko talossa kiellettäisiin tupakointi. Kyseessä kaupungin vuokratalo joten se siis olisi mahdollista kieltää vuokrasopimuksissa.
T: satunnainen polttaja joka osaa ottaa muut ihmiset huomioon
Mua ei varsinaisesti se tupakointi haittaa mutta kun se haju kulkeutuu aukinaisista ikkunoista sisään ja kiva siinä sitten kärsiä.
Toivottavasti ei tule sisätupakoijia tuon jälkeen, sitten vasta haiseekin :D
Itse en ole polttanut muutamaan vuoteen ja nykyisessä kerrostalossa on aina ollut tupakointi kielletty. Kannattaa näitäkin asioita miettiä kun muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En polta kysyt kuitenkin.Eikä kyllä jaksa muidenkaan polttamiset kiinostaa...hohhoijaaMua ei kiinnostaa naapurin tupakointi pätkääkään. Mun puolesta naapuri saa rauhassa poltella vaikka DDT:n ja ruudin sekoitusta, jos siltä tuntuu, se on naapurin asia. Mua kiinnostaa vain ja ainoastaan tupakansavu ja -haju OMASSA kodissani. Ja ainakin meidän talossa naapurin parveketupakointi tarkoittaa sitä, että mun kämppä haisee tupakalta silloinkin kun oma ikkunani on kiinni.
Molempien saman puolen asuntojen ilmanvaihtokanavat ovat siis kunkin kerroksen tuuletusparvekkeen vieressä eli savu tulee sisään oli ikkuna kiinni tai auki. Jännästi ne ovatkin sitten just ne toisen puolen asukkaat, jotka röökaavat partsilla. Ne tupakoivat asukkaat, joiden oma ikkuna on parvekkeen puolella, käyvät pihalla tupakalla, koska eivät halua tupakansavua ja -hajua sisälle omaan asuntoonsa...
Onhan tämä ihan perseestä.
valivali toivottavasti saat vaikka syövän
Näiden joidenkin kommenttien perusteella vahvistuu käsitykseni siitä että moni tupakoitsija on kyllä ihan älyttömän itsekeskeinen. "Viis siitä vaikka aiheuttaisinkin muille oireilua. Minähän poltan saatana."
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei tule sisätupakoijia tuon jälkeen, sitten vasta haiseekin :D
Itse en ole polttanut muutamaan vuoteen ja nykyisessä kerrostalossa on aina ollut tupakointi kielletty. Kannattaa näitäkin asioita miettiä kun muuttaa.
Eipä oikein voinut miettiä kun asunto lähti alta ja oli pakko ottaa ensimmäinen jonka sai :(
Parveketupakointi voidaan kieltää, sisätupakointia ei. Sitten haju tulee rakenteiden läpi ja rappukäytävästä. Onnea vaan valitsemallanne tiellä.
Kyllä maailmaan hajuja mahtuu. Koko tupakkalaki on mielestäni lähtenyt ihan lapasesta, ei sillä voita mitään, että siirretään ongelma muualle. Pois silmistä (nenästä), pois mielestä, niinkö? Kävin tänään vaihdattamassa renkaat ja siellä ne työntekijät vaihtoi renkaita tupakka suussa käryten, samoin monilla rakennustyömailla poltetaan työn lomassa. Minulle siitä tulee jotenkin levollinen olo, kun yksilönvapautta ei ole rajoitettu, varmaan mukavia työyhteisöjä nuo.
Asun n. puoli vuotta vanhassa kerrostalossa ja täällä on tupakointi kielletty asunnoissa, parvekkeilla ja koko taloyhtiön piha-alueella. Tupakointi on syy purkaa vuokrasopimus ja tämä tehdään uusille asukkaille hyvin selväksi että koko taloyhtiö on savuton. Siitä huolimatta tähänkin taloon on muuttanut näitä heikkolahjaisia, jotka kaikista kielloista huolimatta tupakoivat talon nurkalla. Mulle ainakin juuri savuttomuus oli syy muuttaa tähän kyseiseen taloon.
Vierailija kirjoitti:
Jos tupakansavu aiheuttaisi sinulle kovan päänsäryn, tai salpaisi hengityksesi, niin eiköhän vaan ala polttamiset kiinnostaa.... hohhoijaa! Tupakointikiellosta voisi kysyä esm. isännöitsijäjtä. Sitä voi hakea parvekkeille ja ulkoalueille, mutta on kaiketi aika monimutkainen juttu.
Mutta kai te tupakoitsijat tajuatte, että kun siirrytte polttamaan sisälle niin asuntonne arvo laskee ihan helvetisti. Joutuu tekemään isot remontit ttä pinttyneen savun saa pois. Ja vuokrakämpässä tuo on varmaan syy purkaa vuokrasopimus.. Että onnea myös teille valitsemallanne tiellä :)
Ei kannata uskoa näitä tupakoitsijoiden pelotteluja. Parveketupakointi voidaan kieltää ja sen valvominen on aika helppoa kesällä, kun pitää parvekkeen oven auki.
Tupakointi tuskin siirtyy sisätiloihin, koska juuri kukaan ei halua asua asunnossa, jossa kaikki haisee tupakalta. Siten he siirtyvät tupakoimaan ulos. Rappukäytävässä liikenne tietenkin jonkun verran lisääntyy, mutta ei varmaankaan mitään mahdottomia muutoksia. Tuo voi myös toimia joillekin sysäyksenä lopettaa koko tupakointi.
Jos joku polttaa sisätiloissa, niin siitä ei ole haittaa muille kuin hänelle itselleen jos ilmanvaihto on kunnossa. Jos se ei ole kunnossa, niin taloyhtiö katsoo voiko sen parantamiseksi tehdä jotain. Jos ei voi, niin kyseisessä asunnossa tupakointi voidaan kieltää. Jos kieltoa ei noudateta, niin kyseinen henkilö voidaan häätää asunnosta, vaikka se olisi hänen omansa.
Eli puoltakaa ihmeessä tupakointikieltoa ja tehkää itselleenne terveellisempi asumisympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kai te tupakoitsijat tajuatte, että kun siirrytte polttamaan sisälle niin asuntonne arvo laskee ihan helvetisti. Joutuu tekemään isot remontit ttä pinttyneen savun saa pois. Ja vuokrakämpässä tuo on varmaan syy purkaa vuokrasopimus.. Että onnea myös teille valitsemallanne tiellä :)
Eihän ne siirrykään. Kuhan täällä uhoavat. Toisekseen ei asunnossa tupakoinnilla ole mitään merkitystä naapureiden kannalta. Olen asunut vanhassa talossa, jossa naapuri veti röökiä kaksinkäsin, eikä tullut koskaan hajuja minun asuntooni. Rappuun kyllä tuli hetkeksi kun hän lähti asunnostaan.