Nyt napsahti työssäkävijöiden omaan nilkkaan miltäs nyt tuntuu kun 1kk palkka leikataan pois
No kaikki osallistuu omalla tavallaan talkoisiin:D
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla puolet lomarahoista vietiin jo, muille tulee näköjään sama systeemi.
Miten niin puolet.
Julkiselta sektorilta leikattiin OSA ylimääräisistä lomapäivistä, mutta edelleen he saavat muutaman päivän ylimääräisiä, koska lauantai päiviä ei lasketa mukaan, toisin kuin yksityisillä.
Nyt työntekijät ovat enemmän tasavertaisia, mutta edelleen valtion ja kunnan työntekijät saavat viikon ylimääräistä lomaa.
Pidemmillä lomilla kompensoidaan matalampia palkkoja. Todella lapsellista vaatia vain yhden edun tasapäistämistä. Jos ruvetaan kateudesta kilpailemaan, niin pitää sitten vertailla niitä kaikkia etuja, palkka mukaan lukien.
Ja vaadotaanko seuraavaksi kaikille aloille samaa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miltään koska nostan sen sitten soviteltuna päivärahana.
Just, työttömiltä on täysin ok leikata mutta auta armias jos palkansaajan pitäisi osallistua talkoisiin.
:D ne työttömät ei tee mitään sen rahansa eteen!
Hyvin harva työtön on valinnut työttömyyden mutta kivasti sinunkin mielestä työpaikkojen puute on yksin ja ainoastaan työttömien syytä. Äläkä sitten kitise ja vingu kun työttömyys osuu omalle kohdalle, muista sitten että sinäkään et ansaitse apua yhteiskunnalta etkä oikeastaan edes elää kun jäät työttömäksi. Ihan sama vaikka olisit maksanut kuinka veroja aiemmin, niin me muutkin työttömät on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just, työttömiltä on täysin ok leikata mutta auta armias jos palkansaajan pitäisi osallistua talkoisiin.
Hyvin harva työtön on valinnut työttömyyden mutta kivasti sinunkin mielestä työpaikkojen puute on yksin ja ainoastaan työttömien syytä. Äläkä sitten kitise ja vingu kun työttömyys osuu omalle kohdalle, muista sitten että sinäkään et ansaitse apua yhteiskunnalta etkä oikeastaan edes elää kun jäät työttömäksi. Ihan sama vaikka olisit maksanut kuinka veroja aiemmin, niin me muutkin työttömät on maksettu.
Mikään ei estä tervettä ihmistä tekemästä töitä. Itse leikkaisin työttömyysturvan kokonaan pois. (Ehkä jonkun sopeutumisrahan työttömyysvakuutuksesta voisi lunastaa 2-6kk). Mutta sitten toimeentulotuelle.
En silti meinaa, että työtön ei saisi elää. Eläköön ihan rauhassa vaikka muiden ihmisten avustuksella, mutta sponsorin etsiköön itse. Siinä ei muuttuis kunniallisen ihmisen osalta mikään muu kuin tulis läpinäkyvyyttä. Pummitkin vois saada jonkun hyväuskoisen huijattua, mutta eipä olis minun ongelma se.
Veroja on hyvä maksaa, että saadaan peruspalvelut tässä maassa: infrat, koulut, terkkari ja pollari tms. Mutta mitään elatusrahaa ei terve aikuinen tarvitse. En minä tosiaan sitä varten työssä käy että ruokkisin automaattisesti muitakin kuin lapsiani. Maksaisin jonkun muun asumista, harrastuksia, lemmikkejä, elämää ylipäänsä. Sehän on ihan naurettava ajatus vaikka niinhän se täällä nyt menee.
Se oletko kunniallinen työtön on helppo selvittää, käy itse etsimässä sponsori elämällesi, katsotaan mitä se sun soimasi on valmis maksamaan. Luuletko, että naapurisi haluaa rahoittaa asumisesi vai joutuisitko soluun. Entä ruokakassi ostaisiko hän samat sinulle.
Nythän tämä on vaan tehty välikäden kautta, jotta nöyryytykseltä vältyttäisiin. Maksajaahan tosin vedätetään lujasti, mutta siitä ei ole piitattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei estä tervettä ihmistä tekemästä töitä. Itse leikkaisin työttömyysturvan kokonaan pois. (Ehkä jonkun sopeutumisrahan työttömyysvakuutuksesta voisi lunastaa 2-6kk). Mutta sitten toimeentulotuelle.
En silti meinaa, että työtön ei saisi elää. Eläköön ihan rauhassa vaikka muiden ihmisten avustuksella, mutta sponsorin etsiköön itse. Siinä ei muuttuis kunniallisen ihmisen osalta mikään muu kuin tulis läpinäkyvyyttä. Pummitkin vois saada jonkun hyväuskoisen huijattua, mutta eipä olis minun ongelma se.
Veroja on hyvä maksaa, että saadaan peruspalvelut tässä maassa: infrat, koulut, terkkari ja pollari tms. Mutta mitään elatusrahaa ei terve aikuinen tarvitse. En minä tosiaan sitä varten työssä käy että ruokkisin automaattisesti muitakin kuin lapsiani. Maksaisin jonkun muun asumista, harrastuksia, lemmikkejä, elämää ylipäänsä. Sehän on ihan naurettava ajatus vaikka niinhän se täällä nyt menee.
Oletko noin yksinkertainen? Se estää että sellaisia töitä mistä maksetaan palkkaa ei olla halukkaita tarjoamaan. Töitä varmasti saisi lähes kaikki mutta työstä kuuluu maksaa riittävä palkka, orjaksi ei kenenkään pidä ryhtyä.
Toivottavasti päädyt itse tilanteeseen jota toivottelet muille.
Vierailija kirjoitti:
Montako lomapäivää saa julkisen puolen työntekijä vuodessa? Montako yksityisellä työskentelevä? Onko tasapuolista?
Minä saan yksityisellä 38 lomapäivää/v.
Vierailija kirjoitti:
Se oletko kunniallinen työtön on helppo selvittää, käy itse etsimässä sponsori elämällesi, katsotaan mitä se sun soimasi on valmis maksamaan. Luuletko, että naapurisi haluaa rahoittaa asumisesi vai joutuisitko soluun. Entä ruokakassi ostaisiko hän samat sinulle.
Nythän tämä on vaan tehty välikäden kautta, jotta nöyryytykseltä vältyttäisiin. Maksajaahan tosin vedätetään lujasti, mutta siitä ei ole piitattu.
Enpä ajatellut ikinä noin yli kaksikymmenvuotisen työurani aikana. Enkä ajattele nytkään vaikka kunniallinen työtön olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako lomapäivää saa julkisen puolen työntekijä vuodessa? Montako yksityisellä työskentelevä? Onko tasapuolista?
Julkisella puolella lomaa kertyy puoli päivää per kuukausi enemmän kuin yksityisellä ja muistat varmaan syynkin tähän, vaikka et sitä maininnut? Kun yksityisen puolen liitot taannoin kiristivät mojovat palkankorotukset, todettiin että julkisellä puolella ei moisiin ole varaa ilman veronkorotuksia (eikä niihin haluttu mennä), joten jonkinlaisena solidaarisuuden ja tasapuolisuuden osoituksena julkisen puolen pienipalkkaisten lomakertymän tehtiin sitten tuo puolen päivän lisäys per kuukausi. Tosin fiksuimmat varoittelivat jo silloin, että tähän täkyyn ei pidä tarttua, koska ihmisten muisti on lyhyt ja muutaman vuoden päästä nuo lisääntyneet lomat leikataan kuitenkin pois.
Se on kyllä outo (harha)klisee että julkisella olisi huonommat palkat. Harvoilla ja valituilla spesiaaliosaajilla on yksityisellä paremmat. Itsellä oli valtiossa tukityössäkin ihan hyvä palkka vs. toimistotyö yksityisellä. Lisäksi työaika vartin lyhempi joka päivä.
En ole työssäkävijä vaan työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Verovaroin ylläpidetyllä julkisella sektorilla pitäisikin leikata puoleta palkasta, sillä jotain kai se kuitenkin on sekin kun on turvattu työpaikka. Harva ykstyisessä työpaikassa voi olla varma työpaikkansa säilymisestä. Lisäksi verovaroin ylläpidetyssä työpaikassa yli eläkeikänsä työskentely tulisi kieltää. Vanhoilla työntekijöillä ja viroissa tuppaa olemaan se suurin palkka ja parhaat edut muutenkin.
Pitäisköhän sunkin vetää se vekkarisi nykyaikaan. Missä julkisella sektorilla oikeasti on turvattu työpaikka?! Vähän väliä saa lukea milloin mistäkin valtion virastosta, yliopistosta, kunnasta, jossa on YT:eiden jälkeen laitettu pihalle ihmisiä.
Vituttaa tämä ihmisten 80-lukulainen käsitys, jonka mukaan koko Suomen talous pelastuisi, jos vaan julkisen sektorin syöpäläiset saataisiin kuriin.
Ja en ole itse julkisella sektorilla töissä, mutta ystäviä ja tuttavia on. Itse työskentelen yksityisellä, jossa ei esim. tullut työaikaan lisää kiky-minuutteja, eikä ole koskettu ensi kesän lomarahoihin toisin kuin KAIKILLA tuntemillani julkisen sektorin työntekijöillä.
Mistä uutisesta tässä keskustellaan?