SKAM -keskusteluketju (vol.2)
Päätin laittaa toisen keskusteluketjun pystyyn. Eiliset ongelmat eivät ole aikaisemmasta ketjusta poistuneet, vaan viestit edelleen katoavat saman tien, kuin ne sinne kirjoittaa. Katsotaan, jos tässä toimisi paremmin keskustelu.
Kommentit (1830)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tän klipin jälkeen tuskin tarvii pelätä että Nooran, sanan ja yousefin välille tulisi kolmiodraamaa. Huh.💖
Sanan kamppaus nooralle trailerissa kuvastanee sitä, että sana varmaankin käyttää sitä salasanaa väärin ja on yhteydessä Nooran tietämättä Williamiin.
Tunnustan, että mä olin väärässä kun epäilin että tästä rakennetaan kolmiodraamaa ja että yousef ihastuisi Nooraan. Onneksi täällä on tyyppejä joilla on usko kantanut, kun itsellä se on ollut koetuksella 😅 kiitos!
Mä uskon nyt yhä enemmän, että se viittasi vain siihen mustasukkaisuuteen, jota Sana tunsi ihan ensimmäisessä jaksossa kun näki Nooran ja Yousefin yhdessä. Ylianalysoitiin ehkä hieman tuota traileria...
Ihaks tosi.. Pikkusen koitin asiasta ehkä sanoa tuossa joku aika sitten mutta monella oli kiire demonisoida Nooraa niin ei voinu olla mahdollista semmonen että Noora ei pilaiskaan kaikkea tällä kaudella :D
No itse olin silloinkin sitä mieltä, että se viittasi tuohon ensimmäiseen jaksoon. Mutta ei kai siinä nyt ole mitään ihmeellistä, että katsojat pohtivat kolmiodraaman mahdollisuutta, koska ainekset siihen olisi ollut olemassa?
No itse en vaan edelleenkään näe miten se, että Sana kamppaa Nooran viittaa siihen että Noora menee Sanan ja Yousefin väliin :D Ymmärrän pohdinnan mutta kyllähän tuossa monella painaa se ettei pidä Noorasta ja siksi nähdään se pahana jopa tilanteessa missä Noora itse on ns ottava osapuoli ja Sana kamppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tän klipin jälkeen tuskin tarvii pelätä että Nooran, sanan ja yousefin välille tulisi kolmiodraamaa. Huh.💖
Sanan kamppaus nooralle trailerissa kuvastanee sitä, että sana varmaankin käyttää sitä salasanaa väärin ja on yhteydessä Nooran tietämättä Williamiin.
Tunnustan, että mä olin väärässä kun epäilin että tästä rakennetaan kolmiodraamaa ja että yousef ihastuisi Nooraan. Onneksi täällä on tyyppejä joilla on usko kantanut, kun itsellä se on ollut koetuksella 😅 kiitos!
Mä uskon nyt yhä enemmän, että se viittasi vain siihen mustasukkaisuuteen, jota Sana tunsi ihan ensimmäisessä jaksossa kun näki Nooran ja Yousefin yhdessä. Ylianalysoitiin ehkä hieman tuota traileria...
Ihaks tosi.. Pikkusen koitin asiasta ehkä sanoa tuossa joku aika sitten mutta monella oli kiire demonisoida Nooraa niin ei voinu olla mahdollista semmonen että Noora ei pilaiskaan kaikkea tällä kaudella :D
No itse olin silloinkin sitä mieltä, että se viittasi tuohon ensimmäiseen jaksoon. Mutta ei kai siinä nyt ole mitään ihmeellistä, että katsojat pohtivat kolmiodraaman mahdollisuutta, koska ainekset siihen olisi ollut olemassa?
No itse en vaan edelleenkään näe miten se, että Sana kamppaa Nooran viittaa siihen että Noora menee Sanan ja Yousefin väliin :D Ymmärrän pohdinnan mutta kyllähän tuossa monella painaa se ettei pidä Noorasta ja siksi nähdään se pahana jopa tilanteessa missä Noora itse on ns ottava osapuoli ja Sana kamppaa.
Varmaan ajateltu niin, että Sanan kamppaa, KOSKA Noora yrittää iskeä Yousefia. Eli Sana reagoi johonkin, mitä Noora tekee, ns. Noora tulee hänen ja Yousefin väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ajateltu niin, että Sanan kamppaa, KOSKA Noora yrittää iskeä Yousefia. Eli Sana reagoi johonkin, mitä Noora tekee, ns. Noora tulee hänen ja Yousefin väliin.
No ja mikähän on syy siihen että moni ajatteli sen juuri noin päin? Että pakko olla Nooran oma syy jotenkin, ansaitsee kampituksen.. Eikö sen nyt vaan voisi myöntää että monella Nooran inhoaminen sumensi silmät ja haluttiin nähdä pahiksena.
Tuo Yousef on niin mahdottoman kypsä, että mä en kestä. Vaikka Sana oli katkaissut välit Yousefiin niin hirvittävän tylyllä tavalla, niin tyyppi on täydellinen herrasmies ja tarjoutuu saattamaan kotiin eikä halaistulla sanallakaan viittaa siihen, kuinka tökerösti Sana kohteli häntä. Ja sitten muutaman sekunnin kävelymatka, vähän pallon pompottelua ja hän onnistuu kiusoittelemalla vetämään juuri oikeista naruista saaden Sanan nauramaan, leikkisälle tuulelle ja unohtamaan koko Yousefin jäädyttämisen.
Ja heti kun Sana haluaa, että Yousef avaa hyvin henkilökohtaisia ajatuksiaan ja tuntemuksiaan Sanalle, niin tämähän avautuu. Ei mene itseensä, ei pelästy, ei ole varovainen, vaikka Sana viimeksi teki täystyrmäyksen kun hän yritti kertoa samasta asiasta. Rohkeasti laittaa itsensä ja ajatuksensa jälleen kerran toisen eteen nähtäville ja arvosteltaviksi. Ja sitten kuuntelee, ymmärtää ja keskustelee rauhassa vuorostaan Sanan ajatuksista ja tunteista uskon suhteen. Ei tässäkään vetoa siihen, että Sana teki uskoaan syynä käyttäen periaatteessa samanlaisen teon kuin Mikael, kun tämä ei suostunut enää olla yhteydessä Evenin kanssa, mikä lopulta johti tapahtumiin, jotka vaikuttivat Yousefiin niin paljon, että alkoi kyseenalaistaa omaa uskoaan. Ja silti Yousef ei syyllistä Sanaa henkilökohtaisesti mistään, vaan osaa suhtautua ymmärtäväisesti ja objektiivisesti Sanan etääntymiseen ja kuunnella hänen ajatuksiaan uskon tärkeydestä. Ei yritä kääntää toisen päätä, eikä yritä saada toista tuntemaan oloaan hölmöksi. Yousef jopa näyttää oikeasti vaikuttuneelta siitä, miten syvästi usko Sanaan vaikuttaa.
Lopuksi vielä erotessa "suudelma", joka ei riko Sanan rajoja. Ei siis mitään painostusta Sanaa kohtaan, että pitäisi tehdä jotakin, minkä tämä kokee epäsopivaksi. Kaikessa tekemisessä huokuu vain se kunnioitus Sanaa ja Sanan rajoja kohtaan. Yousef Acar on ihan täydellinen kumppani Sana Bakkoushille. Mamma Bakkoushinkin on se vain pakko jossakin vaiheessa myöntää.
Sana varmaan lähettää Nooran nimissä Williamille viestiä. Kun yhdessä kohtauksessa Noora paljasti ettei ole vielä lähettänyt Williamille mitään vaikka on ollut tarkoitus?
Pelaakovathan Balloon-pojat vielä SMS-Roulettea? Tuleekohan Yousefille tehtävä laittaa ihastukselle viestiä? Jos tulee, niin uskaltaakohan myöntää ja laittaa viestiä Sanalle vai laittaako jollekin toiselle hämäykseksi? Jos pitää laittaa jotakin tökeröä viestiä, niin tuskin edes haluaisi laittaa Sanalle sitä menemään.
Ja näemmä ihan asiallisiakin viestejä poistuu taas:-(
Se on kurja juttu, että uskonto pitää täysin sulkea keskustelun ulkopuolelle, vaikka sillä on niin keskeinen rooli tässä neloskaudessa.
Pysyn yhä kannassani, että en usko että sana alistuu lopulta kuitenkaan sille, ettei hän voisi naida eriuskoista miestä jos kerta miehillä on siihen mahdollisuus ja oikeus. Nyt on kuitenkin 2017 ja alt er love. :)
Vierailija kirjoitti:
Ja näemmä ihan asiallisiakin viestejä poistuu taas:-(
Se on kurja juttu, että uskonto pitää täysin sulkea keskustelun ulkopuolelle, vaikka sillä on niin keskeinen rooli tässä neloskaudessa.
Pysyn yhä kannassani, että en usko että sana alistuu lopulta kuitenkaan sille, ettei hän voisi naida eriuskoista miestä jos kerta miehillä on siihen mahdollisuus ja oikeus. Nyt on kuitenkin 2017 ja alt er love. :)
Niin se perusteluhan oli, että m-mies antaa eriuskoisen vaimon opettaa myös omia näkemyksiään lapsille, koska i:n mukaan kaikki uskot, jotka palvelevat jumalaa, ovat hyväksyttäviä. Muissa uskoissa taas näin ei ole vaan tunnustetaan vain oma usko, joten m-nainen ei saisi eriuskoisen aviomiehen kanssa opettaa omia i:hin pohjautuvia näkemyksiään lapsille.
Mutta Yousefhan selvästi ei olisi tällainen aviomies. Eli kyllä Sana saisi myös Yousefin vaimona kertoa lapsilleen i:stä. Eli tässä on myös se mahdollisuus olemassa, että Yousefin ei ole edes pakko kääntyä uskoon. Sana kun on korostanut sitä, että viha ja ennakkoluulot eivät kumpua uskonnosta vaan ihmisestä, joka tulkitsee uskontoa pelon kautta. Joten jos Sana perusteellisen pohdinnan jälkeen tulee lopputulokseen, että Yousef ei ole uhka hänen uskolleen ja hänen toiveelleen opettaa i:tä lapsilleen, niin voi olla mahdollista, että hän päättää olla joka tapauksessa Yousefin kanssa, vaikkei tämä olisikaan uskossa.
Miettikääs, jos sms-ruletissa yousef oikeasti saisi tollasen, ei voisi/haluaisi laittaa viestiä sanalle ja sana näkisi videon ja tulkitsisi että yousef on ihastunut johonkin muuhun!
Tuo lastenkasvatusasiakin on saanut vuosisatojen saatossa paljon edistystä, eli kyllähän miehetkin paljon hoivaavat lapsiaan eikä kasvatus jää puhtaasti naisen kontolle.
Yousef ainakin on sen tyyppinen ihminen, joka varmasti haluaisi olla paljon läsnä ja yhtä tasa-arvoinen kasvatuksessa kuin lasten äiti.
Ja kyllähän se antaa uskosta hieman rajoittuneen kuvan näin 2017, jos sanalta "evätään" rakkaus jumalan takia.
Joku kysyi sitä, että eikö nykypäivänä musliminuoret saa seurustella, vai pitääkö tosiaan mennä heti naimisiin...
(varmaan trolli poistatti kommentin...)
Tässä on somekommenttien mukaan paljon vaihtelua vapaamielisten ja vanhoillisempien muslimien välillä. Eli osa saattaa seurustella kuten muutkin nuoret, mutta Sana ilmeisesti edustaa tässä suhteessa sitä hieman vanhoillisempaa suuntaa, eli suutelu ja seksi säästetään avioliittoon eikä varsinaista seurusteluvaihetta ole. Mutta jos Sana olisi todella vanhoillinen, niin hän tuskin viettäisi ollenkaan aikaa Yousefin kanssa kahden kesken, vaan mukana olisi varmasti jonkin sortin esiliina.
Joku kysyi sitä, että eikö nykypäivänä m*sliminuoret saa seurustella, vai pitääkö tosiaan mennä heti naimisiin...
Tässä on somekommenttien mukaan paljon vaihtelua vapaamielisten ja vanhoillisempien m*slimien välillä. Eli osa saattaa seurustella kuten muutkin nuoret, mutta Sana ilmeisesti edustaa tässä suhteessa sitä hieman vanhoillisempaa suuntaa, eli suutelu ja seksi säästetään avioliittoon eikä varsinaista seurusteluvaihetta ole. Mutta jos Sana olisi todella vanhoillinen, niin hän tuskin viettäisi ollenkaan aikaa Yousefin kanssa kahden kesken, vaan mukana olisi varmasti jonkin sortin esiliina.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista se Areenan käännöstyö on, kun mainitsitte että ei ole ihan tätä päivää? Voitteko laittaa esimerkkejä tekstistä. T. Ulkomailla ei näy
Just katsoin Areenasta viimeisimmän jakson, ja esim. kohta, jossa Yousef kysyy Sanalta "ollaanko me nyt ok" tms. oli suomennettu Areenassa näin: Y: "Tässä sitä nyt ollaan." S: "Siistiä." Y: "Siistiä olla tässä nyt." :D ?!??Paljon muitakin käännösvirheitä on, mutta ainakin tossa nyt meni koko keskustelun idea täysin ohi.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi sitä, että eikö nykypäivänä musliminuoret saa seurustella, vai pitääkö tosiaan mennä heti naimisiin...
Tässä on somekommenttien mukaan paljon vaihtelua vapaamielisten ja vanhoillisempien muslimien välillä. Eli osa saattaa seurustella kuten muutkin nuoret, mutta Sana ilmeisesti edustaa tässä suhteessa sitä hieman vanhoillisempaa suuntaa, eli suutelu ja seksi säästetään avioliittoon eikä varsinaista seurusteluvaihetta ole. Mutta jos Sana olisi todella vanhoillinen, niin hän tuskin viettäisi ollenkaan aikaa Yousefin kanssa kahden kesken, vaan mukana olisi varmasti jonkin sortin esiliina.
Kiitos vastauksesta! En kyllä itsekään ihan ymmärrä, mitä asiatonta kommentissani oli, että se piti poistaa...
Ja ylipäätään kielenkäyttö, repesin nauruun kun vilde puhui "kuksimisesta". Käyttääkö sitä sanaa oikeasti vielä joku? 😂
Mutta joo, olen samaa mieltä että monessa keskustelussa pointti tuntuu menneen suomennoksissa ohi jotenkin. Tuo yllä oleva esimerkki siitä miten suomennoksessa kerrottiin miten siistiä on olla tässä ja nyt, oli kyllä äärimmäisen räikeä epäonnistuminen kääntäjältä, mutta näitä on onneksi kuitenkin vähemmän..
Even on kyllä suoraan sanottuna ollut aika mulkero sille Sonjalle. Isak ei siis ollut ensimmäinen, jonka kanssa Even oli valmis pettämään Sonjaa, vaan Even olisi pettänyt Sonjaa myös Mikaelin kanssa, jos Mikael olisi ollut kiinnostunut. Tsilleen...
Vierailija kirjoitti:
Even on kyllä suoraan sanottuna ollut aika mulkero sille Sonjalle. Isak ei siis ollut ensimmäinen, jonka kanssa Even oli valmis pettämään Sonjaa, vaan Even olisi pettänyt Sonjaa myös Mikaelin kanssa, jos Mikael olisi ollut kiinnostunut. Tsilleen...
Niinpä, mutta hänellä vaikuttaa porukan silmissä olevan suojakilpi nimeltä seksuaalivähemmistöön kuuluminen, joka oikeuttaa ilmeisesti pettämiseenkin. Ei oo tälläkään palstalla häntä pettämisestä kritisoitu nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, mutta hänellä vaikuttaa porukan silmissä olevan suojakilpi nimeltä seksuaalivähemmistöön kuuluminen, joka oikeuttaa ilmeisesti pettämiseenkin. Ei oo tälläkään palstalla häntä pettämisestä kritisoitu nimittäin.
Niin, eihän Evenistä ja Isakista kukaan edes tykkäisi, jos ne ei olis homoja... ei kun...
Mä en ajatellut että Even tavallaan touhusi kenenkään selän takana. Sonja tiesi Isakista ja Evenin taustakin oli tuttu. Ehkei Sonjakaan kokenut olevansa varsinaisesti parisuhteessa Evenin kanssa vaan ennemminkin oli yhdessä velvollisuudentunteesta. Mitään valtavaa tunteenpaloa en nimittäin heidän kohdallaan missään vaiheessa huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evenhän kertoi Sonjalle Isakista heti uima-allaskohtauksen (ensisuudelma) jälkeen. Eli sinänsä ei juuri viivytellyt asian kanssa. Mutta tuo, että on jo aikaisemminkin iskenyt miehiä, vaikka ollut seurustelusuhteessa Sonjan kanssa, antaa kyllä huonon kuvan. Toisaalta ei Isakillakaan mikään hirveen korkea moraali ollut. Olihan sekin valmis säätämään varatun tyypin kanssa ja rikkoi myös kaverinsa seurustelusuhteen mustasukkaisuuden takia. Monet näistä hahmoista ovat aika epäilyttäviä valinnoissaan. Sen takia en yhtään ihmettelisi, jos Vildellekin kirjoitettaisiin nyt jokin pettämiskuvio Eliaksen kanssa.
Voi ei... Kunpa pojat voisi hoitaa asiansa puhumalla😞