Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsisti tuttavani aikoo hankkia lapsen!

Äipäkkä
03.05.2017 |

Mikä ihme siinä on, että jotkut ihmiset eivät osaa arvioida kriittisesti valmiuksiaan vanhemmuuteen?

Tuttavani (entinen ystävä, nyt olemme etääntyneet) on ryhtynyt suunnittelemaan esikoisen hankkimista, eikä tunnu uhraavan ensimmäistäkään ajatusta sille, sopiiko hänen luonteensa tai elämäntapansa äitiyteen. Hän on mielestäni neuroottisuuteen saakka tarkka kaikenlaisen järjestyksen, siisteyden ja mukavuuden vaalimisesta omassa elämässään.

Perfektionismi koskee hänen koko elämäänsä: kotiaan, ihmissuhteitaan ja ajankäyttöään. Hänen kotinsa on aina erittäin siisti, ja auta armias, jos vieras menee laskemaan lasin sohvapöydälle ilman lasinalusta. Hän ei yleensä tee mitään spontaanisti ja on mielestäni rasittavuuteen asti kiinnostunut kaikenlaisista muotoseikoista ollessan tekemisissä ihmisten kanssa. Kaikki on ikään kuin pelkkää hyvien vaikutelmien antamista, suorittamista ja sosiaalista menestymistä. Lisäksi hänen oma mukavuutensa on ilmeisen tärkeä asia, johon pienetkin häiriötekijät vaikuttavat. Viikonloppuisin hän nukkuu tyypillisesti kahteentoista ja on ärtynyt, jos joku soittaa ennen sitä. "Oma aika" (on yksin tekemättä mitään erityistä) ja parisuhteen laatuaika ovat hänelle erittäin tärkeitä asioita. Molempia näistä on oltava runsaasti viikottain.

Nyt hän suunnittelee raskautta. Raskauden ajoituksesta puhuessaan hän on tyypilliseen tapaansa korostanut pitkälti muita seikkoja kuin vauvakuumetta. Hän järkeilee, että lapsi "pitää" hankkia nyt, hiukan alle 30-vuotiaana, koska iän karttuessa raskauden ja synnytyksen aikaiset komplikaatiot yleistyvät. Voin hyvin kuvitella, että ajatus esim. down-lapsen saamisesta on hänelle kauhistus.

Olen kuunnellut näitä juttuja ihan epäuskoisena. Hän ei tunnu miettivän ollenkaan sitä, että lapsen tultua mm. se virheettömän siisti koti ja kahteentoista nukkuminen ovat sitten taaksejäänyttä elämää. En tiedä, minkälaiset edellytykset hänellä on muutenkaan sopeutua siihen, että se lapsi ei ole aina sellainen vaippamainosten ihana söpöliini, vaan toisinaan rasittava ja äärimmäisen vaativa ihminen, jota varten hänen on oltava valmiudessa 24/7.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä mies?

Vierailija
2/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen ystävä, mutta kuitenkin kuuntelet hänen juttujaan? Missä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette kerran ole enää ystäviä mistä tiedät millainen hän on nyt? Lapsella on myös toinen vanhempi, joka paikkaa toisen vikoja ja puutteita.

Vierailija
4/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tosi aamu-uninen, rakastan siistiä kotia ja todella arvostan rauhallista ja rentoa kotoilua. Meillä on kolme lasta ja eka syntyi jo kun olin parikymppinen. Ikinä ei ole ollut ongelmia, kun lapset oli pieniä, noustiin aiemmin, nyt kun ovat jo isoja koululaisia, me aikuiset nukutaan pidempään ja lapset pelailee tai katsoo telkkaria. Rennosti otetaan koko perheellä, välillä käy kavereita, lapset harrastaa, tavallista kivaa arkea. Ja yksi lapsista oli vakavasti sairas pienenä, jouduttiin valvomaan, olemaan sairaalassa jne, siitäkin selvittiin kunnialla.

Mä en ihan ymmärrä miksi ap:n kuvailema ihminen olisi narsisti ja miksei pärjäisi hyvin lasten kanssa?

Vierailija
5/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei ehkä ole oikea määritelmä kuvailemasi kaltaiselle ihmiselle.

Vierailija
6/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei narsistinen toimi sinne päinkää... Mikä luulosairaus sulle on?

Vierailija
7/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän provoon on oikein panostettu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän