Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herpeksen kanssa synnyttäneet

Vierailija
02.05.2017 |

Onko kellään kokemusta? Onko ollut aktiivinen synnytyksen aikana? Puhun siis genitaaliherpeksestä :/ Mulla ollut estolääkitys päällä nyt viimeisen kuuakuden mutta nyt tuntuu että taas on tulossa (oireiden perusteella). Ja synnytys lähestyy. Otetaanko mitään näytettä että onko aktiivinen tms? Vai mitä tapahtuu?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tähän mitään infoa antaa, mutta tsemppiä sulle hirveesti. Ei varmasti oo helppo tilanne!

Vierailija
2/34 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa tähän mitään infoa antaa, mutta tsemppiä sulle hirveesti. Ei varmasti oo helppo tilanne!

Ei ole ei :( ahdistaa ja pelottaa, siksi kaipaisin kokemuksia. Kiitos paljon!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään?

Vierailija
4/34 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluajoilta jäi mieleen, kun vauva sai herpesenkefaliitin ja oli tosi huonossa kunnossa infektio-osastolla.

Vierailija
5/34 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on genitaaliherpes. Söin estolääkitystä molempien raskauksien lopussa ja herpestä ei tullut. Mutta jos sinusta tuntuu että se on tulossa, riittää että sanot asiasta kätilölle kun menet synnytykseen ja hän tsekkaa onko herpestä näkyvissä. Jos on, siihen laitetaan päälle jokin laastarintyylinen niin ei tartu vauvaan. Simppeli homma, tärkeää vain että on kätilön tiedossa ja osataan varautua.

Vierailija
6/34 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilet herpeksen aktivoituneen loppuraskaudessa estolääkityksestä huolimatta, ota yhteys lääkäriin, niin estolääkityksen annostusta nostetaan. Jos synnytyksen koittaessa herpes on aktiivisena, vaihtoehtoisesti sektoidaan tai ainakin saat suonensisäisesti zoviraxia, aktivoitumisen tuoreus ja oireiden määrä huomioiden.

Todennäköisti herpes saadaan kuitenkin hoidettua pois synnytyksen tieltä, ellei nyt ihan muutamassa päivässä käynnisty.

Terv kätilö

Vierailija
7/34 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli. Vaikka muuten ei aktiivinen ees vuosittain, raskauksien aikana tuntui enemmän jotenkin "sisällä". Kukaan ei kylläkään nähnyt mitään näkyvää,mutta siitä tunteesta ei voi erehtyä. Estolääkitys oli päällä ja silti se tunne. Määrää ei nostettu ehkä juuri kun mitään ulkoisia merkkejä ei näkynyt (kihelmöi kyllä). Terveet lapset synnytin. Niin mullekin

sanottiin, että sitten suojataan ja lääkkeet tappiin jos akuutti.

Älä hätäile, kun olet tuonut huolen esiin ja joka kerta sanot asiasta lääkärille ym, se hoituu kyllä. Ja nyt turha stressi pois...tosin helpommin sanottu kuin tehty. Hyvin se menee <3

Vierailija
8/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon vastanneille <3 keveni mieli.. ihana tietää, että asian kanssa ei ole yksin ja hyvä tietää että asialle myös voi tehdä jotain. Noita vanhempia viestiketjuja lueskellessa tuli vähän epätoivoinen olo kun niin moni sanoi ettei oireita oteta sairaalassa tosissaan. Mutta kuten sinä yksi tuossa sanoit, niin se on se TUNNE, että kihelmöi ja polttaa ja tietää satavarmasti että on kohta tulossa. Ja pieniä n. muutaman millin kokoisia näppyjä on nyt tullut jo, onneksi bikinirajan reunaan ettei ole siinä suulla. Varmasti saa teipattua hyvin. Pitää yrittää ollaa stressaamatta vaikka vaikeaa tää on :) :(

Ap

Vierailija
9/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin ettei tuollainen vanha herpes ole ollenkaan niin vaarallinen koska sikiö saa vasta-aineita äidiltä. Pahin juttu on jos herpes tarttuu äidille vasta raskauden aikana, etenkin loppuraskaudessa.

Vierailija
10/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin ettei tuollainen vanha herpes ole ollenkaan niin vaarallinen koska sikiö saa vasta-aineita äidiltä. Pahin juttu on jos herpes tarttuu äidille vasta raskauden aikana, etenkin loppuraskaudessa.

Näin olen minäkin kuullut, mutta onhan siinäkin silti riskinsä!. Herpes on ollut mulla n. 6 vuotta ja oireillut aina tiheästi n. 3-4 kk välein, joten mikään primääritartunta ei siis todellakaan ole vaan vuosia jatkunut vaiva.

Nyt estolääkitys valasikloviiri 500mg x 2 päivässä, annotus on iso mutta silti tuntuu ettei riitä :(

Ap

Vierailija
11/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa on riskinsä. Ap:n kannattaa kertoa kätilölle kunhan sairaalaan menee, että osaavat huomioida sen tarpeeksi ajoissa. Tsemppiä!

Vierailija
12/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ne vastuuttomat pikkutytöt täällä marisee? Olisiko kannattanut huolehtia siitä omasta ehkäisystä vaikkapa elmukelmulla eikä vain luottaa miehen kondomiin. Kun ottaa sen patukan sinne pimppiin niin siitä voi katsokaas tulla sukupuolitauti

Vierailija
13/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on naapuri, jonka lapsi syntyi aktiivisen herpesinfektion aikana ja vammautui. Lapsikin on siis jo arviolta 30-40 ja ihan lapsen tasolla :(

En yhtään tiedä noista teippauksista ja muista enkä tiedä mitä varotoimia naapurin kohdalla oli (jos oli mitään), mutta ole tarkkana! Tsemppiä!

Vierailija
14/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin sektio herpeksen takia "varmuuden vuoksi".

Vierailija
15/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muuten sitten kannattaa muistaa että huuliherpes on tasan yhtä vaarallinen vastasyntyneelle eli jos huulessa sattuu olemaan aktiivinen herpes niin silloinkin pitää olla varovainen. Onhan niitäkin tapauksia jossa kätilö on tartuttanut oman herpeksensä vastasyntyneeseen vakavin seurauksin.

Vierailija
16/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin sektio herpeksen takia "varmuuden vuoksi".

Oliko herpes aktiivinen siis synnytyksen alkaessa? Vai päätettiknkö sekiosta jo ennen synnytystä?

Mua mietityttää lähinnä se, että ottavatko sitten sairaalassa synnytyksen jo alkaessa näytettä että onko aktiivinen jne vai ehtiikö siinä? Apua :(

Ap

Vierailija
17/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli estolääkitys muutaman viikon ennen laskettuaaikaa.

Vierailija
18/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli estolääkitys muutaman viikon ennen laskettuaaikaa.

Pysyikö poissa synnytykseen asti? :)

Mitä tekivät sairaalassa synnytyksen alettua, saitko lääkettä tms?

Ap

Vierailija
19/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko pakko olla semmonen jakorasia? nyt kärsit.

Vierailija
20/34 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä uskaltaisi synnyttää alateitse viis mistä laastareista!

T: kehitysvammaisten ohjaaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän