Onko mielestänne 70-vuotias vanha?
Ennen ajateltiin, että kun täyttää 60 vuotta, on vanha ja lahjaksi hankittiin kiikkutuoli. Nykyisin tuntuu, että 70-vuotiaskin on vielä keski-ikäinen ja vanhuus alkaa vasta reilusti yli 80-vuotiaana.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä millään voi sanoa Paula Koivuniemeä tai Katria vanhuksiksi, vaikka seitsenkymppisiä ovatkin.
Minä voin.
On vanha. Jos on huonot elintavat, on kuntokin tuossa iässä jo usein huomattavan heikko. Kumma kyllä, vielä 65-vuotiaat miellän ennemmin energisiksi eläkeläisiksi ja aika nuorekkaiksikin.
Hyväkuntoinen 70v ei ole vanhus. En pidä Marionia, Paulaa tai Saulia vanhuksina. Kaikki tekevät uraa täysillä ja tulevaisuudessa me nuoremmatkin olemme heidän iässään vielä töissä.
Ei ole tiettyä ikää, jolloin muuttuisi vanhukseksi.
Mun tavoite-eläkeikä on tasan 70 vuotta. Onhan se paljon mutta jos pysyn kunnossa ja terveenä niin mikäs siinä.
Tiedän monia pystyyn kuolleita kolmekymppisiä ja toisaalta energisiä ja elämänhaluisia kahdeksankymppisiä.
Riippuu niin paljon asenteesta, terveydestä ja jaksamisesta. Ei voi automaattisesti sanoa ketään vanhaksi tai vanhukseksi.
Vierailija kirjoitti:
On vanha. Jos on huonot elintavat, on kuntokin tuossa iässä jo usein huomattavan heikko. Kumma kyllä, vielä 65-vuotiaat miellän ennemmin energisiksi eläkeläisiksi ja aika nuorekkaiksikin.
Lisään tähän vielä, että ehkä tämä mielikuva johtuu eniten asenteesta. 70-vuotias on jo omaksunut eläkeläisen identiteetin, kun 65-vuotiaalla on usein tuoreessa muistissa työelämän arki ja eläkeläisyyteenkin suhtaudutaan vielä kuin oltaisiin vain lomalla.
Olenko ainoa jonka mielestä vanha ja vanhus ovat eri asia? Vanha on vuosissa mitattuna vanha (esim. 70), mutta ei ole välttämättä vanhus sillä vanhus on sellainen jonka kunto on jo huonontunut aika reippaasti. Tai ehkä tämä on vain minun omituinen tapani ajatella :)
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa jonka mielestä vanha ja vanhus ovat eri asia? Vanha on vuosissa mitattuna vanha (esim. 70), mutta ei ole välttämättä vanhus sillä vanhus on sellainen jonka kunto on jo huonontunut aika reippaasti. Tai ehkä tämä on vain minun omituinen tapani ajatella :)
Just näin. Vanhus kuvaa sanana enemmän olemusta ja elämänasennetta. Joku voi olla jo 50-vuotiaana vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Noin se minunkin mielestäni menee. Ikä on vain numeroita, vanhukseksi ei muututa eläköityessä vaan sitten, kun kunto heikkenee. Minä en pidä edes kuningatar Elisabetia vanhuksena, vaikka hän on jo 91v. Henkilö, joka työskentelee 10 tuntia päivässä ja ratsastaa joka aamu, ei ole vanhus, vaikka ikävuosia on kertynyt runsaasti.
Olen vanha, mutta katson olevani vanhus vasta silloin, kun tarvitsen itse apua enemmän kuin pystyn muille antamaan. Tällä hetkellä olen vielä selvästi enemmän antavalla puolella.
Aivan samaa mieltä. Kyllä 70v. on vanha, mutta ei välttämättä vanhus.
Vanhukainen, vs. nuorukainen.
Hesarissa oli tänään juttua, että 70-vuotias ei enää nykyään ole vanha.
Mutta silti moni sanoo, että kun on täyttänyt 50, melkein joka aamu herätessä jotain paikkaa kolottaa.
Ehkä se on vasta merkki keski-iästä tai siitä, ettei ole enää ihan nuori.
Moni on 70- vuotiaana hyvässä kunnossa.
Mutta ei se hänestä nuorta tee.
Toki on 70- vuotias vanha, keski-ikäistä ei millään hänestä saa.
Mää tulin vanhaksi kun täytin 50 vuotta.
Tervettä päivää nähnyt sen jälkeen.
Kolotusta ja jatkuvaa särkyä.
Jotkut (parhaat?) ei kuuskutvuotispäiviä nää.
70-vuotias on vanhus. 50-vuotias on myöhäisessä keski-iässä ja lähestyy vanhuutta. Ihminen jää vanhuuseläkkeelle 65-vuotiaana.
Miksi ikä on suomalaisten mielestä ykkösasia kun ihmisistä puhutaan?
Vanhus voi kaikesta huolimatta menestyä urallaan. On vanhoja valtiomiehiä, on muusikkoja ja taiteilijoita ym. jotka vanhoinakin työskentelevät täysillä. Ja hyvä niin.
Toivon että kaikkia vanhoja aletaan kuulla hyvin tarkasti yhteiskunnassa. Heillä on todella paljon annettavaa meille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ikä on suomalaisten mielestä ykkösasia kun ihmisistä puhutaan?
Johtuu luultavasti sivistyksen puutteesta. Suomalaisen on saatava jokainen ihminen karsinaan, muuten hän on aivan hukassa. Hän ei hallitse tilannetta, on aivan hämillään. Ei hahmota mitä sanoa, miten asennoitua, miten toimia. Ei ole sivistystä eikä käytöstapoja.
On melko vanha, mutta ei nykyaikana mikään ikäloppu, varsinkin jos on hyvässä kunnossa, ja omaa terveelliset elämäntavat.
On vanha, mutta ei välttämättä vanhus.
Minä en kyllä millään voi sanoa Paula Koivuniemeä tai Katria vanhuksiksi, vaikka seitsenkymppisiä ovatkin.