Tulen hulluksi! Paras apu jännityspäänsärkyyn?
Kärsin hirveästä jännityspäänsärystä. Yöllinen narskutus, huono ryhti, työskentely tietokoneella ja niskanikamien työntyminen eteenpäin (kyttyräniska) aiheuttavat minulle jatkuvaa niska- ja päänsärkyä. Olen kärsinyt särystä aika ajoin, mutta nyt tilanne alkaa olla sietämätön! Kipua on ollut joka päivä kokoajan viimeiset 2 viikkoa.
Särkylääkettä menee ihan hirveästi, se ei juuri auta. Venyttely ei auta, liikunta ei auta, saunominen ei auta... En tiedä mitä konsteja kokeilla enää! Olisiko teillä antaa vinkkejä? Esim hieronta varmasti auttaisi, mutta ehkä ennaltaehkäisevästi enemmän? Tuskin kannattaa lähteä hierojalle, kun lihaksissa on nyt selvä tulehdustila tms. päällä.
Kommentit (19)
Tauot ja liikunta, pyöritystä ja lihaskunto!
Fysioterapeutti suositteli pilatesrullaa ja mulla ainakin toi rullailu auttoi..
Tempurin tyyny. Sillä loppui mun niska-hartiaseudun vaivat.
Vierailija kirjoitti:
...ja akupunktio
Aivan parasta. Harmi kun ei ole rahaa siihen.
Jumppa. Pitkäkestoinen sellainen. Itse sain avun fysioterapeutilta. Hetkessä ei tuloksia tullut, vaan vaati noin 3 kuukauden säännöllisen jumpan ja venyttelyn fyssarin ohjeiden mukaan, ennen kuin helpotti. Lihasrelaksantit ja Voltarenit ym. lääkkeet olivat yhtä tyhjän kanssa. Hoitivat kyllä jossain määrin oiretta mutta ei tietenkään itse syytä.
Mulla on pysynyt jännityspäänsärky poissa, kun olen säännöllisesti noudattanut saamiani jumppa- ja venyttelyohjeita.
Hampaiden narskutteluun saa apua hammalääkäristä, työergonomiaan pitää systemaattisesti kiinnittää itse huomiota ja muistaa välillä vaikka tehdä pieniä venyttelyitä.
Nuo lääkkeetkin ovat reseptilääkkeitä. Alkaakohan lääkärit kirjottaa niitä tuosta vaan?
Prototyyppi kirjoitti:
Jumppa. Pitkäkestoinen sellainen. Itse sain avun fysioterapeutilta. Hetkessä ei tuloksia tullut, vaan vaati noin 3 kuukauden säännöllisen jumpan ja venyttelyn fyssarin ohjeiden mukaan, ennen kuin helpotti. Lihasrelaksantit ja Voltarenit ym. lääkkeet olivat yhtä tyhjän kanssa. Hoitivat kyllä jossain määrin oiretta mutta ei tietenkään itse syytä.
Mulla on pysynyt jännityspäänsärky poissa, kun olen säännöllisesti noudattanut saamiani jumppa- ja venyttelyohjeita.
Hampaiden narskutteluun saa apua hammalääkäristä, työergonomiaan pitää systemaattisesti kiinnittää itse huomiota ja muistaa välillä vaikka tehdä pieniä venyttelyitä.
Minkä tyylisiä jumppa- ja venyttelyliikkeet ovat?
Kuuri jotain tulehduskipugeeliä niskaan ja hartioihin, lämpöpakkaus. Myös rentouttava linimentti helpottaa hieman. Hierojalle tai fysioterapeutille kannattaa mennä, mutta jumittuneita lihaksia kannattaisi ennen hierontaa varmaan pehmittää jollain TENS-laitteen tyylisellä, jos ne ovat todella pahasti jumissa. Hyvä, muotoutuva tyyny öisin auttaa myös, ja kannattaa käydä hammaslääkärissä ja kysellä purentakiskoa, jolla pureskelun/narskuttelun saa loppumaan, se auttaisi jo paljonkin. Kärsin samoista ongelmista, mutta en noin pahana, kipugeeleillä ja relaksanteilla, uimisella ja venyttelyillä (jumppakuminauha hyvä tähän) hyvällö nukkuma-asennolla olen saanut vaivan helpottamaan useimmiten. Hierojalle täytyisi mennä, mutta se on niin hankalaa, kun lihakset on olleet pitkään todella jumissa, niin se hieronta on ihan kidutusta ja monta päivää kestää kipu sen jälkeenkin, vaikka tietää että muutama hierontakerta auttaisivatkin.
Jos venyttely ei auta, suosittelisin kuitenkin joogaa! Youtubessa on videoita jossa keskitytään eritoten niska-hartia -akselille. Ja joka päivä, niin pikku hiljaa aukee.
Myös korvat ovat lukossa ja rutisevat. Liittynee tähän samaan juttuun myös?
ap
Jos särkylääke ei auta, veikkaan särkylääkepäänsärkyä. Siihen ei auta kuin vieroitus. Jos et ole parasetamolia käyttänyt, niin poretta voit ottaa 1g x 4 päivässä. Kortisonia esim kyypakkauksen ohjein kerta-annos. Lääkäristä saat tarvittaessa kortisonikuurin.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Minkä tyylisiä jumppa- ja venyttelyliikkeet ovat?
Ihan perus niska-hartiaseudun jumppaa. Youtubesta ja googlettamalla löytyy hyviä ohjeita.
Itse kävin tuon säryn takia neurologilla (taustalla aurallinen migreeni) ja tuo sitten kirjoitti lähetteen fysioterapiaan. En saanut apua lääkkeistä mutta jumppa tosiaan auttoi.
Juu korvien rutina liittyy myös monilla vaivaan. Yksi mikä tuli vielä mieleen, onko työpaikalla tai kotona hyvä sisäilma? Monilla kuulemma homeongelmat aiheuttaa tuota hampaitten puremista/narskutusta ja se johtaa jännityspäänsärkyyn. Mahdollista on myös särkylääkepäänsärky, joten siksi olisikin tärkeää saada muita keinoja kivunhoitoon, esim. Burana aiheuttaa melko helpostikin kyseisen tilan. Kannattaa työterveydessä ottaa asia puheeksi, voi vaatia tosiaan sekä lääkärin, hammaslääkärin että fysioterapeutin neuvoja, että tilanne helpottuu, mutta kyllä siihen on keinoja onneksi!
Kiitos hyvistä vinkeistä!
Olisiko kellään mitään vihjettä siihen, miten saada tuo eteenpäin työntynyt pää takaisin paikoilleen? Kyttyräniska ei ole kovin hienon näköinen :(
ap
Varmaankin lihasten vahvistamiben jumppaamalla oikaisee sitä kyttyrääkin, lääkäri tai fyssari osaa ehkä ottaa asiaan kantaa parhaiten. Mutta itse olen huomannut sen, että ryhtiä täytyy koittaa pitää ihan tietoisesti, on kiin helppoa olla lysyssä, mutta se on oikeasti todella rasittava asento niskalle. Älypuhelimen käyttö rasittaa myös paljon niskaa, mitä alempana pidät päätä ja istullaan ruutua tuijottelet, sitä enemmän niska rasittuu. Mutta jos oikaisee selän, niin käsi väsyy, siinäpä pulma. 😅
Sirdalud ja Voltaren Retard. Harvemmin käytettynä Ardinex. Hyppiminen rentona. Heilutus rentoina käsiä puolelta toiselle. Reipas kävely ulkona.