Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko jälkien siivoaminen ja astioiden tiskaaminen mielestäsi sille, joka tekee ruoan?

Vierailija
01.05.2017 |

Mun mielestä kuuluu. Itse aina siivoan pöydän siistiksi syömisen jälkeen, laitan lautaset koneeseen ja isommat astiat tiskaan ja laitan kaappiin kuivumaan.

Mun miehen mielestä ei kuulu. Hän tekee viikonloppuisin ruoan mutta likaiset astiat jää pöydälle odottamaan, että mä tiskaisin ne. Myös pöytä on aina pyyhkimättä ja lavuaari täynnä keitettyä riisiä. Kun ei osaa niitä sieltä kipata roskiin. 😕

Mua ärsyttää tuo miehen tapa, sillä itse olen tottunut siihen, että se joka on kokkausvuorossa siivoaa myös jälkensä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos useampi syö, niin kyllä muut voisivat siivota pöydän.

Vierailija
2/41 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee niin päin, että toinen laittaa ruua ja sitten toinen siivoaa ruuan jälkeen eli täyttää tiskikoneen yms. Jos miehesi on tuota mieltä niin silloinhan on reilua että aina kun sinä kokkaat, jätät siivoamisen miehelle. Sanot että valitsee kummalla tavalla tehdään, mutta puoliksi joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimusasia. Meillä menee yleensä niin, et toinen kokkaa, toinen siivoaa. Toki kahdenkymmenen vuoden yhteisellä taipaleella joustoakin on tapahtunut puolin ja toisin.

Vierailija
4/41 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ruokailija (ei vieraat toki) laittaa omat astiansa pois, mielellään tiskikoneeseen. Loput se, kenellä on asian suhteen enemmän mielenkiintoa. Jos ei kenelläkään ole mielenkiintoa, niin sitten se, kenellä ensimmäisenä palaa hermo siihen sotkuun. Jos minusta on kiinni, niin saavat olla siinä vaikka maailmanloppuun asti, mies on meistä nopeampi kyllästymään sotkuun. Mies myös syö ne tähteet lounaaksi, joten hän oman etunsa nimissä tallettaa loput ruoat jääkaappiin sopivassa eväsrasiassa säädyllisessä ajassa, ettei pilaantumaan pääse. Yleensä se loppusiivous hoituu niin, että mies saa astiat tiskikoneeseen, muttei muuten siivoa, vaan minä sitten niitä ällöjä löllöjä keräilen sieltä altaanpohjalta kompostiämpäriin ja pesen sekä pyyhin tiskipöydän. Minä pyös pesen meillä paistinpannut ja muut käsin tiskattavat, sillä en luota niiden tulevan perusteellisesti pestyksi miehen toimesta.

Vierailija
5/41 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mene noin. Tai ehkä silloin kun lapset olivat pieniä se meni noin, mutta ei enää sitten kun lapset oppivat raivaamaan pöydän. Nykyään meillä on aika kauan ollut tapa, että kaksi viimeistä pöydässä istujaa siivoavat pöydän ja laittavat ruoantähteet jääkaappiin. Jokainen toki vie omat astiansa tiskikoneeseen ja siivoaa paikkansa jos on sotkenutkin. Ruoanlaittaja on tehnyt yleensä jo oman osuutensa ja siihen on voinut mennä hyvinkin 1-1,5 h kun oikein hyvät murkinat perheelle laittelee, joten muut voivat hyvin siivota pöydän.

Vierailija
6/41 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee niin päin, että toinen laittaa ruua ja sitten toinen siivoaa ruuan jälkeen eli täyttää tiskikoneen yms. Jos miehesi on tuota mieltä niin silloinhan on reilua että aina kun sinä kokkaat, jätät siivoamisen miehelle. Sanot että valitsee kummalla tavalla tehdään, mutta puoliksi joka tapauksessa.

Tämä olisi ihannetilanne, mutta jotenkin vaan ketuttaa. Meillä siis mies rötveltää ruokaa tehdessä aivan tolkuttomasti. Käytännössä hänen kokkauksen jäljiltä saa pestä koko keittiön lattiasta kattoon. Helpommalla pääsen, jos teen sekä ruuan itse, että korjailen jäljet mitä siitä tulee.

ei ap

Vierailija
7/41 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten on sovittu. Esim. meillä vanhempainvapaalla oleva on hoitanut isomman osan kotitöistä koska kotona ollessa on enemmän aikaa. Sen jälkeen on sovittu hommien jaosta mielihalujen, ajan ja jaksamisen mukaan. Ollut esimerkiksi niin että etätyöpäivinä kotona oleva hoitaa hommia enemmän (kun työmatkoihin ei mene aikaa), se joka pitää ruuanlaitosta tekee sitä enemmän, jos toinen on tosi väsynyt tai kipeä tekee vähemmän kotitöitä.

Vierailija
8/41 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tai oikeastaan kun miehesi sikailee, niin sikaile sinäkin eli jätät astiat tiskaamatta ja odotat, että mies huolehtii niistä. 

Vierailija
9/41 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille meni ennen noin, mutta kun hermostuin siihen että aina kun työnnän nenäni keittiöön, pitää ensin tyhjentää ja täyttää tiskikone ennen kuin voi alkaa tekemään yhtään mitään. Sanoin asiasta monenlaisessa eri äänilajissa, mutta siitä ei ollut mitään apua. Lakkasin syömästä muun perheen seurassa, kun he pystyivät syömään vaikka ruokapäytä ja tiskipöytä olivat täynnä likaisia astioita. Kävin vaan hakemassa ruokaa ja söin olohuoneessa. Alkoi mieskin tajuamaan, ettei tiskit mene itsestään koneeseen.

Toki sitä tiskinlaittoa minullekin jää. Melko vakio on edelleen se, että kun muu perhe lähtee töihin, kouluun ja päiväkotiin, minä tyhjennän ja täytän tiskikoneen ennen kuin aloitan oman työpäiväni (etätyö).

Suurperheen äiti

Vierailija
10/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille meni ennen noin, mutta kun hermostuin siihen että aina kun työnnän nenäni keittiöön, pitää ensin tyhjentää ja täyttää tiskikone ennen kuin voi alkaa tekemään yhtään mitään. Sanoin asiasta monenlaisessa eri äänilajissa, mutta siitä ei ollut mitään apua. Lakkasin syömästä muun perheen seurassa, kun he pystyivät syömään vaikka ruokapäytä ja tiskipöytä olivat täynnä likaisia astioita. Kävin vaan hakemassa ruokaa ja söin olohuoneessa. Alkoi mieskin tajuamaan, ettei tiskit mene itsestään koneeseen.

Toki sitä tiskinlaittoa minullekin jää. Melko vakio on edelleen se, että kun muu perhe lähtee töihin, kouluun ja päiväkotiin, minä tyhjennän ja täytän tiskikoneen ennen kuin aloitan oman työpäiväni (etätyö).

Suurperheen äiti

Niin makaa kuin petaa. Olisit myös maannut hieman vähemmän ettei niitä lapsia olisi tullut sotkemaan. Ja opeta ne kersasi tekemään kotitöitä!

Vierailija
11/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän on sanonut, kun olette asiasta keskustelleet?

Näin ollut vuosia ja nyt vasta kyllästyit? Siinä tapauksessa voidaankin kysyä klassinen kysymys, käyttäytyjä vai käytöksen mahdollistaja, kumpi olikaan tyhmempi toistaan?

Vierailija
12/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies sanoi, kun tätä häneltä kysyit?

Vierailija
13/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaminen kuuluu sille, jolle sen on sovittu kuuluvan. Voitte sopia esimerkiksi, että toinen tekee aina ruuan ja toinen tiskaa, tai että toinen pesee pyykit ja toinen tiskaa. Tai tiskivuorot vuoroviikoin tai vuoropäivin tai aina ruuanlaiton jälkeen tai toinen tiskaa ja toinen imuroi....

Pääpointti siis tässä on, että jakakaa kaikki kodinhoidontehtävät sopimuksenne mukaan, niin ei tartte aina odotella että koskahan toi siivois tai ihmetellä miksei toi siivoa. PUHUKAA!

Vierailija
14/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakakaa niin, että ruuanvalmistuksen yhteydessä syntyvät sotkut ovat kokin vastuulla, sillä niihin voi omalla toiminnallaan vaikuttaa ja ylläpitosiivota keittiötä kokkauksen yhteydessä. Esim. pyyhkiä tasoja, kerätä salaatinkannat, perunankuoret ja lattialle valahtaneet riisit.

Pöydän korjaaminen ja tiskaaminen on sitten toisen osapuolen hommaa.

Vierailija
15/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakakaa niin, että ruuanvalmistuksen yhteydessä syntyvät sotkut ovat kokin vastuulla, sillä niihin voi omalla toiminnallaan vaikuttaa ja ylläpitosiivota keittiötä kokkauksen yhteydessä. Esim. pyyhkiä tasoja, kerätä salaatinkannat, perunankuoret ja lattialle valahtaneet riisit.

Pöydän korjaaminen ja tiskaaminen on sitten toisen osapuolen hommaa.

'

Juuri näin! Kyllä kokin kuuluu raivata omat ruuanlaitosta tulleet sotkut ja tiskit, kattaminen ja aterian jälkien raivaus on sitten sopimuskysymys.

Vierailija
16/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ruuanlaittaja siivoaa jälkensä, miehen mielestä ei, joten meillä oli tuo ap:n kuvailema tilanne. Lopulta ymmärsin, että kun teen ruokaa, saan käyttää vaikka 10 kulhoa ja 6 kauhaa, miehen tehtävänä on ruuanlaittoni jälkeen siivota sotkut. Kun jätin keittiön sotkuiseksi ja sanoin miehelle aterian jälkeen, että jaha, nyt alkaa sinun osuutesi, niin mies katsoi minua ihmeissään. Koska muka on sovittu, että hänen pitäisi siivota minun sotkuni? Vastasin, että viime viikonloppuna, kun läksytit minua siivoamaan omasi.

Miehen mielestä olin väärässä. Työt jaetaan tasan eli toinen laittaa ruuat ja siivoaa jälkensä, toinen hoitaa vain aterialla käytetyt astiat koneeseen.

Seuraavana viikonloppuna hän järkyttyi täysin, kun keittiö oli 3 päivää siivoamatta.

Vierailija
17/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa onko jossain jokin sääntökirja, josta voisi tämänkin tarkistaa? Eivätkö aikuiset ihmiset voi sopia kodin työnjaosta ihan keskenään? Se on oikein, mitä on sovittu. Tavoite on se, että tehdään saman verran.

Meillä minä teen kaikki keittiöhommat alusta loppuun. Toisaalta sitten en koskaan imuroi, pyyhi lattioita, vie roskista, hoida autoon liittyviä asioita tms. Meillä ei koskaan kinata siitä, että miksi toinen ei ikinä tee jotain, koska olemme jakaneet tehtävät niin, että toinen tekee ne aina yksin joka tapauksessa. Suosittelen. Säästyy paljon energiaa, kun ei koskaan tarvitse miettiä, kenen vuoro on tehdä jotain. On aina minun vuoroni pestä kylppäri ja aina miehen vuoro pestä pyykki.

Vierailija
18/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pyrin saman tien ruoanlaiton jälkeen tiskaamaan leikkuulaudat, paistinpannut tms. Niin ei pääse suurta sotkua syntymäänkään. Siinähän sen pannun yleensä ehtii tiskata, kun ruoka on liedellä tai uunissa. Jos mies kokkaa ja jättää tiskit sun muut levälleen, kehotan kyllä viimeistään seuraavana päivänä hoitelemaan ne. Monta päivää en kestä katsella sotkuista keittiötä.

Vierailija
19/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa onko jossain jokin sääntökirja, josta voisi tämänkin tarkistaa? Eivätkö aikuiset ihmiset voi sopia kodin työnjaosta ihan keskenään? Se on oikein, mitä on sovittu. Tavoite on se, että tehdään saman verran.

Meillä minä teen kaikki keittiöhommat alusta loppuun. Toisaalta sitten en koskaan imuroi, pyyhi lattioita, vie roskista, hoida autoon liittyviä asioita tms. Meillä ei koskaan kinata siitä, että miksi toinen ei ikinä tee jotain, koska olemme jakaneet tehtävät niin, että toinen tekee ne aina yksin joka tapauksessa. Suosittelen. Säästyy paljon energiaa, kun ei koskaan tarvitse miettiä, kenen vuoro on tehdä jotain. On aina minun vuoroni pestä kylppäri ja aina miehen vuoro pestä pyykki.

Mitäs jos toinen teistä on kipeänä, työmatkalla tai äkillisesti joutuu tekemään viikon töissä ympäripyöreää päivää? Kuulostaa kovin joustamattomalta tuollainen systeemi.

Vierailija
20/41 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin joka ruoan laittaa myös tiskaa, olen aina tehnyt näin, sillä aikaa kun ruoka kypsyy, tiskaan valmistusastiat.  Lautaset voi laittaa likoamaan jos heti ei jaksa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän