Miten saada mies ymmärtämään hammashygienian tärkeys?
Ollaan oltu jo kymmenen vuotta yhdessä. Menty kimppaan teineinä, jolloin ongelma ei vielä ollut millään tavalla näkyvä.
Mutta siis, mies ei pese hampaitaan! Lisäksi syö paljon karkkia ja juo pepsiä, joka värjää hampaat keltaisiksi. Kerran vuodessa käy kyllä hammaslääkärillä, jossa on saatu ongelmia korjattua, mutta esteettinenkin ongelma (kellertävät, likaiset hampaat) alkaa jo olla todella häiritsevä.
Rakastan miestä. Todella. On hyväluonteinen, hellä, kiltti, rehti, ahkera.. Hakee minulta koko ajan läheisyyttä, mutta en pysty sitä antamaan enää koska tästä hammashygienasta on tullut iso ongelma. En pysty suutelemaan likaista suuta. Olen sanonut miehelle kauniisti ja tiukasti, varmaan kymmeniä kertoja. Mutta ei silti ota asiaa vakavasti ja sitten ihmettelee miksi torjun hänet.
En voi ymmärtää.. en vaan voi. Miten voi olla niin vaikeaa. Pitääkö tässä nyt oikeasti pistää hyvä liitto ja perhe-elämä p*skaksi vain toisen hammashygienian takia!? Ongelmia on jo, koska mies loukkaantuu kun torjun hänet ja itse olen viulunkireänä kun toinen ei voi tehdä sitä muutosta! Ja tuntuu itsestäkin niin helvetin pahalta sanoa noin intiimistä asiasta toistuvasti, itsekkin loukkaantuisin asiasta.
Ällöttävää, tiedän. Mutta tutkimusten mukaan tosi iso suomalaisista miehistä ei pese tai hoida hampaitaan säännöllisesti, joten aivan varmasti täältä löytyy vertaistukea, jos joku uskaltaa tunnustaa?!!
Kommentit (25)
Ja siis oliko teillä lapsia?
Nyt ukko kipinkapin perehtymään siihen, mitä vanhemman hoitamaton suu voi pahimmillaan aiheuttaa lapsen suulle. Varsinkin vähän isompien lasten kanssa vanhemman tulee helposti juotua samasta pullosta vettä, jolloin kariesbakteeritartunta on mahdollinen. Mitä enemmän vanhemmalla on reikiä ja bakteeria suussaan, sitä herkemmin bakteeri leviää.
Miehesi voi pilata myös sinun suusi bakteereillaan, vaikka aikuisille kariesbakteeri ei niin herkästi tartukaan.
Lisäksi tulehtuneesta hampaasta tai kiinnityskudoksesta voi päätyä ikäviä bakteereita verenkiertoon, mikä aiheuttaa pahimmassa tapauksessa kuoleman.
Joillakin on pahaa hajua hengityksessä, vaikka hoitaisikin hampaitaan, eikä reikiä tai tulehduksia ole, joitakin tuotteita on, jotka auttavat sellaiseen.
Aloittaja. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää. Millä sitten perustelee hampaiden pesemättömyyttä? Eikö vain jaksa tai viitsi? Syökö edes purkkaa? Mitä tekisi jos ihan ottaisit harjan johon laittaisit tahnaa ja veisit sille ja sanoisit että nyt harjaat prkl?
" Ei jaksa, tulee paha maku suuhun hammastahnasta, ei näille hampaille enää mitään voi... "
Syö purkkaa jonkun verran.
Olen monesti laittanutkin, mutta enhän minä voi äitinä toimia... itse hänen pitäisi asiansa hoitaa. Lapsena ei kuulemma ollut kukaan katsomassa pesikö vai ei, vanhemmat nosti kädet ilmaan niin sanotusti... omien lastensa hampaita onneksi pesee, tosin siitäkin olen pitänyt aikoinaan vuorisaarnat ja palopuheet että omat hampaasi voit pilata, mutta lasten hampaissa ei lepsuilla yhtään.
Osta liuta erilaisia hammastahnoja miehelle, jos hän ei itse älyä niin tehdä.
Minä pidän Lidlin yrttihammastahnasta enemmän kuin minttutahnoista.
Hullu idea: osta liuta tarroja, jotka ilahduttavat miestäsi. Esimerkiksi autotarroja.
Tee hänelle kortti, johon hän saa liimata autotarran aina sen jälkeen, kun hän on pessyt hampaansa.
Kymmenen tarran jälkeen jokin yllätys jne.
Ihmiset ovat yllättävän lapsellisia ja tuollainen voi oikeasti toimia.
Onko jotain tapahtunut viime aikoina eli asia on käynyt enemmänkin häiritsemään? Kuitenkin olette olleet jo pitkään yhdessä jos lapsiakin on. Tai onko miehen epähygienisyys vain pahentunut?