Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut kaksikieliset kestätte suomalaisten jäätävän huonoa "finglish"-enkkua?

Vierailija
01.05.2017 |

Liityin viimein instagramiin jonne nuoriso näköjään laittaa päivityksensä "englanniksi". Minun mielenterveyteni ei kestä tätä kirjoitusvirheiden määrää! Voisitteko suomalaiset puhua ja kirjoittaa omaa kieltänne kiitos. Ei ole tarpeen hokea "ouuu mai fakin gaaaad" joka käänteessä jne. Olenko yksin kärsimyksessäni?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksikielinen, kielet kylläkin suomi ja ruotsi. 

Eli ilmeisesti minulta ei kysytty? 

Vierailija
2/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin harva oikeasti osaa englantia, että näitä ei edes huomaa. Tuollaistahan ei edes lasketa englanniksi.

Lisäksi, minusta ihmisten kuuluisi kirjoittaa muulla kuin äidinkielellään, se olisi kohteliasta muita kohtaan että edes vähän yrittäisi tuoda vaihtelua. Mutta silloin pitäisi kirjoittaa oikein.

Vierailija
4/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Mä olen kuunnellut tuota töissäni suomi-ulkkis parien puhumana. Kyllä siinä on pokassa pitämistä, kun suomalainen vääntää ihme englantia puolisolle, joka vastaa vielä huonommalla englannilla.

Vierailija
5/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liityin viimein instagramiin jonne nuoriso näköjään laittaa päivityksensä "englanniksi". Minun mielenterveyteni ei kestä tätä kirjoitusvirheiden määrää! Voisitteko suomalaiset puhua ja kirjoittaa omaa kieltänne kiitos. Ei ole tarpeen hokea "ouuu mai fakin gaaaad" joka käänteessä jne. Olenko yksin kärsimyksessäni?

Vaikka olet kirjautunut Instagramiin, mikään laki ei pakota sinua vierailemaan sivuilla. Eli ongelma ratkaistu näinkin vähäisellä toimenpiteellä. 

Vierailija
6/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut tuollaista. Edes niiden nuorten keskuudessa vaikka työskentelen nuorten parissa.

No sen verran että joku "fuck" tai "God" särähtää korvaan ihan eri tavalla kuin suomalaisella yleensä mutta eipä siihen auta kuin tottua. En minä käytä vittuakaan jokapäiväisessä sanastossa ja kun joku aikuinen sellaisen päästää suustaan särähtää se samalla tavalla.

Vierailija
7/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broken English on maailman yleisin kieli. Englanninkielisten osaksi ympäri maailmaa jää sietää väärin puhuttuaa äidinkieltään. Semmoista se nyt vaan on, jos äidinkieli sattuu olemaan lingua franca.

Vierailija
8/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mainiosti kestän, kiitos kysymästä.

Vierailija
9/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ryhmässä tarvii olla. Mistä ei tykkää, ei tarvii.

Vierailija
10/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aktiivinen eräällä harrastefoorumilla, jenkkien ylläpitämä. Aina kun pyydän anteeksi väärinkäsityksiäa huonon englantini takia, saan vastauksen your english is just fine. Siellä on monentasoista menijää ympäri maailman ja hyvin pärjätään. En ole kovin hyvä, mutta enimmäkseen ymmärtävät ja siinäpähän kehityn. Suomalaisia on muutama, mutta he eivät arvostele. Kun yrittää, niin oppii. Arvostelemalla ei kenenkään taidot lisäänny. 

Vierailija
11/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko. asia ei haittaa, koska en ole vajaaälyinen / kusipää.

"Jäätävä"-sanan käyttö tuossa ap:n käyttämässä merkityksessä sen sijaan vituttaa aivan äärimmäisen paljon.

Vierailija
12/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinusta suomalaiset osaa huonosti englantia, niin et ole tainnut jutella Kauko-idän ihmisten kanssa. Ääntämys on niin pehmeää ja sanojen loput "niellään ". Todella tuskaa puhelimessa varsinkin.

Vierailija
13/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on Lontoosta ja kehuu kovasti suomalaisten kielitaitoa. Sairaaloissa yms missä tahansa puhutaan hyvää englantia, tosin mieheni kielitaito kärsii kun kukaan ei halua puhua suomea. Hän häpeää suomalaisten mänttien puolesta jotka häpeävät omia juuriaan.

Vierailija
14/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestän ystäväni kielioppivirheet, kun hän puhuu miehelleni englantia. Hän kestää kuunnella lauluani, joka yleensä herättää kuolleetkin eloon. Helpommalla minä tässä yhtälössä pääsen.

Vierailija
15/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea suomi ja yhdyssanavirheet haittaavat paljon enemmän, koska eivät monet sitä englantia kuitenkaan osaa.

Vierailija
16/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa erota sieltä instagräämmztä kun kerran mielenterveytesi pettää.

Vierailija
17/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse yhtään. Toi fucking-sanan käyttö puheessa tosin on kamalaa, mutta harvoin sitä edes kuulee. Sekakieleen on jo niin tottunut, ettei sitä edes huomaa. Itse pyrin kaksikielisenä kuitenkin puhumaan aina puhdasta suomea tai englantia, koska en halua antaa vaikutelmaa puolikielisestä.

(Olen muuten asunut neljässä eri maassa, joista vain yhdessä englantia puhutaan pääkielenä. Näistä maista Suomessa on ehdottomasti paras englannin osaamisen taso.)

Vierailija
18/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän esim. kaksikielinen Sara la Fountainkaan osaa lausua englantia kunnolla ja on päässyt telkkariin asti sitä mongertamaan, joten voin vain kuvitella palstamammojen natiivienkun tason...

Vierailija
19/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten rallienglanti on tutkitusti maailman viidenneksi parasta ei-natiivia englantia, ja ne neljä parempaa kuuluvat germaaniseen kieliperheeseen. Ei mitään syytä hävetä.

Vierailija
20/43 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkea suomi ja yhdyssanavirheet haittaavat paljon enemmän, koska eivät monet sitä englantia kuitenkaan osaa.

Suomalaisilla vaikuttaisi olevan kolme huonoa kieltä, suomi, ruotsi ja englanti. Varmasti ei ole kiinni siitä, ettei opetusta ole tarjolla.

Haluaisinkin tiedostella teidän motiiveja joilla on huono enkku ja itsekin sen tiedostatte: miksi teette esim. Facebook-päivityksiä huonolla englannilla, entä miksi "laulat" baarissa Adelea karaokessa? Haluatko jotenkin tahallasi antaa huonon kuvan itsestäsi?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi