Miten te muut kaksikieliset kestätte suomalaisten jäätävän huonoa "finglish"-enkkua?
Liityin viimein instagramiin jonne nuoriso näköjään laittaa päivityksensä "englanniksi". Minun mielenterveyteni ei kestä tätä kirjoitusvirheiden määrää! Voisitteko suomalaiset puhua ja kirjoittaa omaa kieltänne kiitos. Ei ole tarpeen hokea "ouuu mai fakin gaaaad" joka käänteessä jne. Olenko yksin kärsimyksessäni?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea suomi ja yhdyssanavirheet haittaavat paljon enemmän, koska eivät monet sitä englantia kuitenkaan osaa.
Suomalaisilla vaikuttaisi olevan kolme huonoa kieltä, suomi, ruotsi ja englanti. Varmasti ei ole kiinni siitä, ettei opetusta ole tarjolla.
Haluaisinkin tiedostella teidän motiiveja joilla on huono enkku ja itsekin sen tiedostatte: miksi teette esim. Facebook-päivityksiä huonolla englannilla, entä miksi "laulat" baarissa Adelea karaokessa? Haluatko jotenkin tahallasi antaa huonon kuvan itsestäsi?
Ap
Ai tää olikin provo. 😂 Menin täydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea suomi ja yhdyssanavirheet haittaavat paljon enemmän, koska eivät monet sitä englantia kuitenkaan osaa.
Suomalaisilla vaikuttaisi olevan kolme huonoa kieltä, suomi, ruotsi ja englanti. Varmasti ei ole kiinni siitä, ettei opetusta ole tarjolla.
Haluaisinkin tiedostella teidän motiiveja joilla on huono enkku ja itsekin sen tiedostatte: miksi teette esim. Facebook-päivityksiä huonolla englannilla, entä miksi "laulat" baarissa Adelea karaokessa? Haluatko jotenkin tahallasi antaa huonon kuvan itsestäsi?
Ap
Kun nyt välttämättä haluat tälle linjalle lähteä, niin tarkelepa hieman tuota omaa tekstiäsi? Onko täydellistä suomea? Ei ole. Ymmärrettävää kylläkin.
Pidättekö muuten asiattomana mikäli kommentoin esim. tällaiseen Facebook-päivitykseen "yes I make a cake this come wery good recipe wery exellent!" Miten tämä oikeaoppisesti kirjotettaisi? Itse arvostan jos suomeani korjaillaan, haluan osata tämän kielen. Olen huomannut että monet nyrpistelevät jos korjaan keskustelun lomassa miten jokin lausutaan. Miksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pidättekö muuten asiattomana mikäli kommentoin esim. tällaiseen Facebook-päivitykseen "yes I make a cake this come wery good recipe wery exellent!" Miten tämä oikeaoppisesti kirjotettaisi? Itse arvostan jos suomeani korjaillaan, haluan osata tämän kielen. Olen huomannut että monet nyrpistelevät jos korjaan keskustelun lomassa miten jokin lausutaan. Miksi?
Ap
Kukaan ei varmastikaan ole pyytänyt sinua korjaamaan tekstejään? Vain pyydettäessä ylipäätään kommentoidaan muiden vaikka vaatteita, autoa, kotia, kielitaitoakin. Oletko muutenkin sosiaaalisesti kömpelö?
Ei haittaa. Kiva, että yrittää. Tekemällä oppii. Monilla on nykyään myös ystäviä tai seuraajia yli maarajojen, että ihan ymärrettävästi haluaa kommunikoida kaikkien kanssa yhdellä kertaa.
Suomiaksentti on lisäksi mielestäni aika söpö, että puhuttunakaan ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Epäkohteliasta. Sosiaalisen kanssakäymisen ei tarvitse olla mikään oppitunti. Meillä on tuota varten ihan toimiva koululaitos. Jos pyydetään korjausta niin sitten voi korjata. Meillä koulussa aina toitotetaan, että pääasia uudessa kielessä on, että tulee ymmärretyksi ja että rohkeasti vain puhuu. Jos toinen jatkuvasti korjaa niin tulee kyllä olo, että no jos ei kelpaa niin turha kai edes yrittää tehdä sitä pientä kivaa elettä, että puhuu sille toiselle sen omaa äidinkieltä.
Sitten ehkä kannattaa korjata, jos joku lausuu väärin ja sana tarkoittaakin noin lausuttuna jotain ihan muuta. Sitä arvostaisin, etten nolaisi itseäni jatkossa. Mutta jos lausuminen menee pikkuisen metsään niin sillä ei ole mitään merkitystä jos toinen kuitenkin ihan hyvin ymmärtää.
Hau too juu too?
Ai äm fain tänks :)
Häv a nais dei <3
Ulkomailla nauretaan aika paljon tälle suomalaisten tavalle hävetä kaikkea. Siellä harrastefoorumilla just oli puhetta tästä maaliskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Liityin viimein instagramiin jonne nuoriso näköjään laittaa päivityksensä "englanniksi". Minun mielenterveyteni ei kestä tätä kirjoitusvirheiden määrää! Voisitteko suomalaiset puhua ja kirjoittaa omaa kieltänne kiitos. Ei ole tarpeen hokea "ouuu mai fakin gaaaad" joka käänteessä jne. Olenko yksin kärsimyksessäni?
Sehän ei ole englantia eikä ole tarkoituskaan kirjoittaa englanniksi vaan ei haluta olla niin luusereita ja epäcooleja kun suomen kieli on niin rumaa ja tyhmää vaan "luodaan" cooleja sanoja apinoiden englantia jotta ollaan cooleja eikä tyhmiä ja aliarvostettuja looserisuomalaisia..
Älykäs nuoriso keksisi uusia suomalaisia sanoja eikä tyytyisi vääntelemään englantia. Mielenköyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on Lontoosta ja kehuu kovasti suomalaisten kielitaitoa. Sairaaloissa yms missä tahansa puhutaan hyvää englantia, tosin mieheni kielitaito kärsii kun kukaan ei halua puhua suomea. Hän häpeää suomalaisten mänttien puolesta jotka häpeävät omia juuriaan.
Juuri näin sanoo ämerikkalainen vävypoikakin, ainoa jonka kanssa suomen kielitaito kehittyy on minun anoppini, joka selittää asiansa niin moni sanaisesti, että varmasti tulee ymmärretyksi ja karjalaisella sitä puhetta riittää.
Kaikki muut haluavat harhoitella omaa englantiaa.
On tää jännä juttu kuinka suomalaiset häpeää omaa "rallienglantiaan". Kyllä se kansainvälisesti vertailtuna on erittäin hyvää. Onhan se hieman töksähtelevää, mutta kaikki kielet mitä suomalaiset puhuvat ovat töksähteleviä. Johtuu varmaan tästä äidinkielestämme joka sen aiheuttaa.
Sen verran paljon tulee oltua ei-natiivien kanssa työn puolesta tekemisissä, että on melkein taivaallaista kuunnella suomalaisia esimerkiksi verrattuna mihin tahansa aasian kansaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla nauretaan aika paljon tälle suomalaisten tavalle hävetä kaikkea. Siellä harrastefoorumilla just oli puhetta tästä maaliskuussa.
Itsepä olemme itsemme haukkuneet ja aina olemme haukutuksi tulleet.
Olen suomenkielinen. Osaan puhua, kirjoittaa ja lukea enkkua.
Suomi äidinkielenä on niin outo vs muut kielet, jotta hyvä jos jotenkin saa itseään ilmaistua. Yhtälailla voisit haukkua muunmaalaisten lausumista omalla aksentillaan. Kaikki lausuu epäpuhtaasti, monet paljon huonommin kuin suomalaiset rallienglantia, joka on selkeää. Siis tullaan ymmärretyksi kuitenkin.
Eli älä käytä kieltä ellet osaa sitä täydellisesti? Pitäisi varmaan suomenkin puhuminen sitten omalta osalta lopettaa, kun virheitä aina välillä tulee. Varsinkin kirjoittaessa. Mikä sinullakin on puuttellista tämän ketjun viestien perusteella. Häpeäisit :(
Mun mielestä on ihana, että ihmiset yrittää ja koittaa. Kieltä ei opi kuin käyttämällä. Vihaan tätä suomalaista juttua, että kaikkee pitöö hävetä. Mun elämä ja kai se pitää elääki, eikä vaan hävetä.
Te ette edes tiedä millaista on huono enkku. Se on sitä ettei saa asioitaan sanottua sillä kielellä.
Olen työssäni paljon tekemisissä eri maalaisten kanssa ja koen että "finglish" on vain meidän tapa puhua ja kirjoittaa englantia.
En ole koskaan osannut hävetä itseäni tai kulttuuriani.
*näistä MUISTA maista 😊