Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vielä nykyäänkin melkein kaikki naiset ottavat miehen nimen mennessään naimisiin?

Vierailija
25.03.2006 |

Olisi minustakin toisaalta kiva, jos olisi sama sukunimi kuin lapsellani (jolla siis isän sukunimi), mutta oma sukunimi on liian arvokas perintö, jotta siitä voisi luopua. Ja lapsellehan voi toisaalta antaa äidin sukunimenkin.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idässä talot vaihtoivat nimeä aina uuden omistajan mukaan. En tiedä, miten nimet avioliitossa menivät, pitivätkö molemmat omansa tms.

Minä ajattelin aiemmin, että kun menen naimisiin, otan mieheni nimen. Ei vain tullut mieleenkään kyseenalaistaa tuota tapaa. No, onneksi en mennyt naimisiin nuorena, sillä myöhemmin (n. 25-vuotiaana) opin arvostamaan omaa sukuani ja melko harvinaista nimeäni. Nyt meillä on koko perheellä minun sukunimeni. Miehen entistä nimeä mahtuu varsinkin maan länsiosissa kolmetoista tusinaan...

Vierailija
22/25 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Idässä talot vaihtoivat nimeä aina uuden omistajan mukaan. En tiedä, miten nimet avioliitossa menivät, pitivätkö molemmat omansa tms.

Totta tuokin, mutta yleistä oli myös se, että varsinaista sukunimeä ei ollut lainkaan. Olikohan vasta 1921 tai niillä main kun sukunimi ylipäätään tuli pakolliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan vaihda ja kaikki minun lapset laitetaan minun nimiin.

Vierailija
24/25 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaihda kun joskus naimisiin menemme, voi olla että mies vaihtaa oman sukunimensä (joita on kuitenkin peräti 90kpl). Omaa sukunimeäni on tällä hetkellä 6kpl (eli vanhempani, siskoni, mummoni ja poikamme) joten on hiukka harvinaisempi kuin mieheni nimi ja lisäksi vielä kaunis, miehellä sellainen -nen-loppuinen.

Vierailija
25/25 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin oman nimeni. Kun olin 30 vuotta ollut tietyllä nimellä, en oikein osannut yhtäkkiä ajatella olevani täysin toisen niminen, vaikka naimisiin meninkin. Sitäpaitsi oma etunimeni oli suunniteltu tämän tyttönimeni mukaan ja kuulostikin paremmalta sen kanssa, kuin miehen sukunimen kanssa. Mutta lapset ovat saaneet isän nimen. Ja hyvin on pysynyt perhe koossa, vaikka minulla eri nimi onkin :)