Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttää joidenkin rahan käyttö

Vierailija
30.04.2017 |

Eräskin 7 henkinen perhe lähti ulkomaanmatkalle vaikka lapselle ei ollut varaa vuokrata opiskelupaikkakunnalta yksiötä vaan joutuu käymään koulua vaikean matkan takaa. Eikö ole erikoista käyttää rahat matkusteluun?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin kuluni itse sen jälkeen kun muutin pois kotoa, joten minusta tuossa ei ole mitään erikoista.

Vierailija
2/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistunut kirjoitti:

Minä maksoin kuluni itse sen jälkeen kun muutin pois kotoa, joten minusta tuossa ei ole mitään erikoista.

Tämä lapsi on 16v. Hän käy erikoislukiota ja koulumatka pitkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuistunut kirjoitti:

Erikoislukion valitseminen on ehkä ollut lapsen oma valinta. Lomamatka hyödyttää perheessä kaikkia, asunnon vuokraaminen hyödyttäisi vain perheen yhtä jäsentä. Lisäksi moni vanhempi ei halua 16-vuotiaan asuvan vielä omillaan.

Vierailija
4/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellä toki voi mutta oikeastaan muiden rahankäyttö ei kuulu sinulle.

Vierailija
5/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se "vaikea matka" sinulle on? Tiedoksesi, että koulumatkat voivat olla kymmeniä kilometrejä jo yläkouluiässä jossain päin Suomea. Elämää on muuallakin kuin siellä oman navan ympärillä.

Ja mitä ihmettä toisten rahankäyttö sinulle kuuluu?

Vierailija
6/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä elämästä nautiskelijoita. Kun laskuja ei ole varaa maksaa, mutta lomalle on varaa lähteä. Itse tiedän tällaisen perheen, ja kieltämättä vähän ihmetyttää heidän prioriteettinsa.

Vierailija
7/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meillä jo alakoululaisen koulumatka on 30km/suunta, oman koulun lakkautus. Mikä siis on vaikea matka lukiolaiselle?

Vierailija
8/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä nyt noin ihmetyttää? Anna muiden käyttää sitä rahaa, katos kun joillakin sitä löytyy - heti kun jollain on vähänki massia päällä nii alkaa heti joku läski vinkuun.

Turhaan tunget sitä kärsääsi muiden asioihin, nirppanokka.

Vierailija
9/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahankäytön kasvatusta.

miksi perheen pitäisi kustantaa opiskelijan kämppä? Eikä ole parempi, että nuori aikuinen oppii, että jos jotain haluaa (esim helpomman koulumatkan ja itsenäisen oman kodin) niin sen täyteen täytyy itse tehdä töitä (+ osata hakea opiskelijalle kuuluvat tuet)

Miksi muun perheen pitäisi käkkiä kotona lomien ajan jottan tuon opiskelijan elämä olisi leppoisaa?

Vierailija
10/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Sinä saat tästä pohdiskelustasi?

Vierailija
11/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuistunut kirjoitti:

Erikoislukion valitseminen on ehkä ollut lapsen oma valinta. Lomamatka hyödyttää perheessä kaikkia, asunnon vuokraaminen hyödyttäisi vain perheen yhtä jäsentä. Lisäksi moni vanhempi ei halua 16-vuotiaan asuvan vielä omillaan.

Hän kyllä asui vähän aikaa omillaan mutta muutti takaisin kotiin koska asunnon vuokraaminen oli kuulemma liian kallista. Matkaa tulee päivittäin 150km.

Vierailija
12/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräskin 7 henkinen perhe lähti ulkomaanmatkalle vaikka lapselle ei ollut varaa vuokrata opiskelupaikkakunnalta yksiötä vaan joutuu käymään koulua vaikean matkan takaa. Eikö ole erikoista käyttää rahat matkusteluun?

Kuinka pitkä on "vaikea matka"? Aikuisiällä voi joutua reissaamaan viisikin tuntia päivässä arkisin, riippuen tietysti omista valinnoista. Jos nuori tottuu siihen, että elämässä on vaikeuksia, haasteita ja epämiellyttävyyksiä, hänellä voi olla aikuisiällä helpompaa jaksamisen suhteen kuin monella muulla.

Vierailija
13/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuistunut kirjoitti:

Hän kyllä asui vähän aikaa omillaan mutta muutti takaisin kotiin koska asunnon vuokraaminen oli kuulemma liian kallista. Matkaa tulee päivittäin 150km.

150 km/pv on ihan ok matka lukiolaiselle. 75 km yhteen suuntaan, ei lainkaan paha. Hän voi siellä bussissa/junassa lukea tai tehdä tehtäviä.

Vierailija
14/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Sinä saat tästä pohdiskelustasi?

Kenties hän on tämä teini tai tämän teinin poikkis/tyttis, jota harmittaa etteivät vanhemmat maksa omaa kämppää.

Vierailija
15/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuistunut kirjoitti:

Vuokran maksamisen ongelma saattaa olla tekosyy. Ehkä 16-vuotias ei vaan vielä halua asua noin kaukana perheestään. Tunnen monta sellaista nuorta, jotka yrittivät asua opiskelupaikkakunnalla 16-vuotiaana, mutta he muuttivat kokeilun jälkeen takaisin kotiin omasta tahdostaan ja kulkivat mieluummin sitä pitkää matkaa.

Vierailija
16/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä aina käsketään pitämään huoli omista asioista. Mutta jossain on se ihminen, jolle nämä rahankäytön söhlijät eivät ole maksaneet velkojaan. Tai se, etteivät he ole maksaneet laskujaan on joltain pois. Joku ihminen joutuu kuuntelemaan heidän valitustaan rahojen riittämättömyydestä. Joltain ihmiseltä he pyytävät apua ja lahjoituksia, kun ei mukamas ole rahaa. Joku voi noiden pyyntöjen kautta tulla suorastaan hyväksikäytetyksi. Joltakin he pummaavat milloin kahvit, tupakat, drinkit. Joltain he lainaavat tavaroita, joita eivät ikinä palauta.

Kyllä se perheen rahan käyttö kuuluu myös muille. Se koskettaa niitä jotka tuon perheen rahankäyttötapojen vuoksi joutuvat sijaiskärsijöiksi.

Vierailija
17/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä aina käsketään pitämään huoli omista asioista. Mutta jossain on se ihminen, jolle nämä rahankäytön söhlijät eivät ole maksaneet velkojaan. Tai se, etteivät he ole maksaneet laskujaan on joltain pois. Joku ihminen joutuu kuuntelemaan heidän valitustaan rahojen riittämättömyydestä. Joltain ihmiseltä he pyytävät apua ja lahjoituksia, kun ei mukamas ole rahaa. Joku voi noiden pyyntöjen kautta tulla suorastaan hyväksikäytetyksi. Joltakin he pummaavat milloin kahvit, tupakat, drinkit. Joltain he lainaavat tavaroita, joita eivät ikinä palauta.

Kyllä se perheen rahan käyttö kuuluu myös muille. Se koskettaa niitä jotka tuon perheen rahankäyttötapojen vuoksi joutuvat sijaiskärsijöiksi.

APn esimerkkitapauksessa vaan ei ole mitään tietoa että kukaan olisi sivullinen kärsijä...

Vierailija
18/18 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ihan rehellisesti sanottuna ihmetyttää, jos lomamatkat menevät lapsen opiskelun edelle. Eri asia sitten, jos lapsella ei ole vielä valmiuksia asua itsekseen, silloin totta kai pitää käydä koulua kotoa käsin. Mutta tuntuu, että tällä palstalla asenne on, että lapsi saa itse maksaa lukiokirjatkin, että oppii maailman olevan kova paikka.

Itse olen saanut sellaisen kasvatuksen, että koulu ensin. Kotona elettiin vaatimattomasti, Lapsilisät säästettiin opiskeluun, niillä rahoilla pääsin sitten kaksikin kertaa vaihtoon/kv harjoitteluun, ja oli aika hitsisti enemmän iloa ja hyötyä kuin jostain lapsuuden mallocanmatkoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi